Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:29 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is een aanname, geen bewijs.
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervan
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Tja, daar kan ik ook niets aan doen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.
Waarbij het systeem uiteraard uitgaat van zichzelf, en van alles doet: het ademt, het neemt waar, het poept en het zeikt, etc.
Toch vraagt het systeem zich af of het bestaat.
Een legitieme vraag. Het systeem zou zich immers ook kunnen verbeelden dat ademt, waarneemt poept of zeikt.
Vervolgens is het bewijs dat het systeem bestaat gelegen in het feit dat het zich dat afvraagt.
Kennelijk is ademen, zien, poepen en piesen géén bewijs van bestaan, maar is het denken wél een bewijs van bestaan.
Dat vind ik niet logisch nee
Exact, het is een aanname.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Vertel.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.
nee, geloof ik niet.quote:
ik ga daar niet meer naartoe.quote:
Je zou kunnen dromen dat je piest?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou kunnen dromen dat je piest?
Wat droomt er dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Ga je dit nog hard maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:03 schreef iteejer het volgende:
Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:55 schreef iteejer het volgende:
[..]
Geldt die vraag niet voor je pies-voorbeeld?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En je kunt dromen dat je twijfelt, maar zodra je twijfelt aan het feit dat je twijfelt, heb je bewezen dat twijfelt. Dan kan daarover niet meer getwijfeld worden. Er moet dus iets zijn dat kan twijfelen. En dat is een bewijs voor het bestaan.
De rest kan allemaal een illusie of een aanname zijn.
[..]
Of het is het allemaal?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Als ik dat kon, dan had ik een paper geschreven en de wereld op z'n kop gezet.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?
Mwah, ik zou waarschijnlijk een paper nodig hebben om het helemaal uit te schrijven en dan nog zal ik daarmee jullie niet overtuigen, want jullie geloven simpelweg anders.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus je snapt zelf niet wat je schrijft?
[..]
Hmm, ik laat me er weer in trekkenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |