Bronquote:'Zorgpremies van 20 tot 482 euro'
Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.
De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.
Hogere premies
De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.
VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.
Eerlijk delen
PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.
SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.
Echte rijken
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
quote:Rutte 'kan nog aan knoppen draaien'
LUNTEREN - VVD-leider Mark Rutte beloofde vrijdag maatvoering bij de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie. De partij zal bij de vormgeving van de plannen kijken wat dat betekent voor groepen mensen. Hij zei dat op het congres van de bestuurdersvereniging in Lunteren.
Van het Kadaster:quote:Op donderdag 8 november 2012 10:54 schreef klaaskippegaas het volgende:
Voordat een huis 80.000 euro waard is moet er nog heel veel van de prijs af hoor.
Zeg ik toch.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:36 schreef poemojn het volgende:
Van het Kadaster:
Gegevens van de woning
provincie Zuid-Holland
soort woning Alle woningtypen
aankoopmaand juli 2000
aankoopbedrag ¤ 77.000
Prijsindex Bestaande Koopwoningen
juli 2000 73,8
augustus 2012 95,4
% stijging/daling +29,3 %
gecalculeerde waarde ¤ 99.537
quote:Plan met zorgpremies mag niet van Brussel
Het voornemen om zorgpremies inkomensafhankelijk te maken, is mogelijk strijdig met EU-regels. Dat zegt voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland. Hij wijst erop dat zorgverzekeraars private ondernemers zijn. In de plannen van VVD en PvdA zouden hun inkomsten voor 85 procent bestaan uit belastinggeld.
Dat zou door Brussel gezien kunnen worden als staatssteun. 'Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb gerede twijfels', aldus de ex-leider van de ChristenUnie en voormalige vicepremier.
Het kantoor van eurocommissaris Joaquín Almunia (Concurrentie) zegt nog niet te weten of er al een onderzoek loopt naar dit Nederlandse plan. De Europese Commissie kan een onderzoek beginnen als een EU-lidstaat of een concurrent erom vraagt, maar kan dat ook op eigen gezag doen. Ook een klacht van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer zou aanleiding kunnen zijn het plan onder de loep te nemen.
Patiëntenfederatie
De patiëntenfederatie NPCF liet vandaag weten ook niet blij te zijn met de zorgplannen van het nieuwe kabinet. 'Vorige week hadden we één 'maar' bij de zorgplannen, na betere bestudering zijn er een heleboel 'maren' bijgekomen', zegt Wilna Wind, directeur van NPCF. 'Met name de regeringsplannen voor de langdurige zorg staan haaks op wat het veld wil.'
In het regeerakkoord staat dat de AWBZ (langdurige zorg bij ziekte of een handicap) en ouderenzorg in instellingen moeten worden overgeheveld naar een landelijke voorziening en dat de gewone verzorging van ouderen naar de gemeenten moet. 'Daar zijn wij heel ongelukkig mee', zegt Wind. 'Ik moet ook nog maar zien of dit gaat gebeuren, er is zo veel weerstand tegen.'
De patiëntenfederatie is momenteel hard bezig met het schrijven van een eigen plan. Dat moet begin volgende week klaar zijn.
Je kunt toch altijd weer een nieuwe hypotheek afsluiten aan het eind van de looptijd.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:50 schreef poemojn het volgende:
Maar weet je dan wel zeker dat je zoveel overwaarde hebt? De prijzen liggen nu rond het niveau van 2004 en dalen nog. Als ze onder het niveau van 2000 komen, en jij hebt volledig aflossingsvrij, dan heb je dan toch een probleem? Of heb je los van je hypotheek ervoor opgebouwd?
Sowieso hebben zorgverzekeraars geen toegevoegde waarde als de overheid vrijwel al het geld inlegt. Schaf die tussenpersoon af.quote:
Als ze graag willen dat ons begrotingstekort onder de 3% moet komen moeten ze hun gemak houden!quote:
Hier in de straat, half jaar terug, 2 huizen naast elkaar. Ene huis was 169K, huis van de buren 204K.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:23 schreef poemojn het volgende:
Dat scheelt![]()
Ik ken hier in de stad een straat waar exact hetzelfde huis te koop staat voor prijzen tussen 125.000 en 95.000 euro, afhankelijk van het type verkoper (erfgenamen, jonge gezinnen, woningcorporatie).
Ik zie geen risico. Als wij hier morgen een bord in de tuin zetten en een prijs vragen van 150.000 euro, zijn we het overmorgen kwijt. En hebben we ruim 40.000 winst. Welk risico hebben we dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 12:23 schreef stinkie het volgende:
Dus de grootste mond over nivellering en crisis oplossen maar meteen tot de groep met grootse risico behoren met een 100% aflossingsvrije hypotheek. En maar vasthouden aan overwaarde.........
Het is bijna kenmerkend
Nee, als er dan iets lekt, oid, hebben ze verantwoordelijkheid. Die hele verschuiving naar de zogenaamde markt is puur om niet langer de vinger te branden.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Sowieso hebben zorgverzekeraars geen toegevoegde waarde als de overheid vrijwel al het geld inlegt. Schaf die tussenpersoon af.
geen, maar je hebt ook geen inzicht in de huizenmarkt en alle wetswijzigingen want het gaat niet alleen om de verkoopprijs. Dus je zal niet zo makkelijk kunnen verkopen als je denkt omdat je toch ergens moet wonen. De enige optie die je overhoud is huren. Een nieuwe hypotheek krijg je niet onder dezelfde voorwaarden. Zou je tot einde looptijd wachten (en aflossingsvrij heeft geen einde looptijd, alleen einde renteperiode) heb je ook niet zo snel een nieuwe hypotheek. En zeker niet aflossingsvrij.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zie geen risico. Als wij hier morgen een bord in de tuin zetten en een prijs vragen van 150.000 euro, zijn we het overmorgen kwijt. En hebben we ruim 40.000 winst. Welk risico hebben we dan?
Aflossingsvrij misschien niet meer, maar een nieuwe hypotheek, echt wel.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:40 schreef stinkie het volgende:
[..]
geen, maar je hebt ook geen inzicht in de huizenmarkt en alle wetswijzigingen want het gaat niet alleen om de verkoopprijs. Dus je zal niet zo makkelijk kunnen verkopen als je denkt omdat je toch ergens moet wonen. De enige optie die je overhoud is huren. Een nieuwe hypotheek krijg je niet onder dezelfde voorwaarden. Zou je tot einde looptijd wachten (en aflossingsvrij heeft geen einde looptijd, alleen einde renteperiode) heb je ook niet zo snel een nieuwe hypotheek. En zeker niet aflossingsvrij.
In beide gevallen is jouw koopkrachtplaatje heel wat anders dan dat je meent dat het is.
Mooi,quote:Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Aflossingsvrij misschien niet meer, maar een nieuwe hypotheek, echt wel.
En zo niet, dan lossen we toch gewoon af. We zorgen wel dat we tzt dat bedrag hebben, of al deels hebben afgelost. Nee, wij weten heel goed waar we mee bezig zijn, maak je maar geen zorgen. Komt goed!
Gelukkig is het dus nooit 2 à 3 honderd meer voor de zorgverzekering, dat is inmiddels al enkele keren voorgerekend. Hooguit alle maatregelen bij elkaar.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:53 schreef Soohr het volgende:
[..]
Mooi,
nu we dit weten kunnen we weer terug naar de discussie dat het gewoon kut is om straks ongeveer 2 a 300 euro meer te gaan betalen voor een zorgverzekering.
Wat ook wel van belang is om te weten of een leaseauto meetelt in het bruto verhaal of niet.
Jepquote:Op donderdag 8 november 2012 14:04 schreef Soohr het volgende:
maar wordt de leaseauto wel of niet als bruto loon meegenomen in die zorgverhaal?
Dat maakt het privegebruik dan extra duur.
Het lijkt mij dat er geen vervalsing is van de interne markt: elke zorgverzekeraar die in Nederland actief is voor het zorgstelsel, kan bij de staat aankloppen voor steun. Hiermee is het geen staatssteun zoals die door de EU is verboden. Mocht het toch staatssteun zijn, kan die gerechtvaardigd zijn omdat hij in overeenstemming is met de doelstellingen van de EU ("bevordering van sociale rechtvaardigheid").quote:
Ik betaal nu iets meer dan 6 tientjes. Dus die 200 euro exta is zeker realistischquote:Op donderdag 8 november 2012 14:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Gelukkig is het dus nooit 2 à 3 honderd meer voor de zorgverzekering, dat is inmiddels al enkele keren voorgerekend. Hooguit alle maatregelen bij elkaar.
IK ga niet nog een keer alles uitleggen, want dat heb ik eerder in dit topic al gedaan, maar het komt hier op neer:quote:Op donderdag 8 november 2012 15:18 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik betaal nu iets meer dan 6 tientjes. Dus die 200 euro exta is zeker realistisch
verdomdquote:Op donderdag 8 november 2012 16:26 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
IK ga niet nog een keer alles uitleggen, want dat heb ik eerder in dit topic al gedaan, maar het komt hier op neer:
In 2012 betaal je niet alleen de nominale premie, maar is er ook nog een premie ZVW die bij je belastbaar loon wordt opgeteld. Dit betekent in de praktijk dat vrijwel iedereen fors meer betaalt aan zorgpremie dan wat ze altijd denken / zeggen. Tot 154 euro per maand *extra* bij inkomens van 50.064 euro.
Het is al met al zo goed als onmogelijk dat iemand die nu 60 euro betaalt, straks 260 euro of meer gaat betalen. De enige mensen die 200 euro meer gaan betalen (of zelfs 208 euro) zijn de inkomens net boven de 50.000 euro. Door aangekondigde belastingmaatregelen is dit bedrag echter altijd iets lager. Dat neemt niet weg dat het nog best veel is. Maar goed, vroeger had je een particuliere verzekering, dat was ook duur.
Je baas betaalt die premie uiteindelijk, jij alleen de belasting.quote:Op donderdag 8 november 2012 16:34 schreef Soohr het volgende:
[..]
verdomd
INHOUDING ZVW -296,21
Maargoed, vervalt dit dan ook straks?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |