abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118906414
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
:)
pi_118906575
En daar zijn we weer :) hier weer verder.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:52 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh Mignonne, ik zag bij Appie dat ze heel veel glutenvrije dingen in de 35% bak hadden liggen met best nog goede houdbaarheid. Word je daar blij van als ik zulks meeneem en opstuur? of zeg je van laatmaar. :P
oh! wat voor spul hadden ze? en ben je binnenkort weer hier in de buurt dan? Ik vind die dubbele broden wel fijn en koekjes of dingen zoals paneermeel ofzo, van die basics. Misschien ligt hier ook wel zoiets, eens kijken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je door je alertheid een relatief vroege diagnose hebt en er een hoop potentieel leed mee voorkomt. Of is het niet ongewoon vroeg?

En sodeju, ik wist niet dat je het op latere leeftijd alsnog kunt krijgen.
Ik moest het even terugzoeken, bij kinderen geldt dat 1 kind per 2700 de diagnose coeliakie heeft. De verwachting is dat de werkelijke prevalentie van coeliakie 1 per 198 is. Dat betekent dat er voor ieder kind met gediagnosticeerde coeliakie, er 7 rondlopen die geen diagnose hebben.

Of dit ook voor volwassenen op gaat weet ik niet, maar er is een vrij hoge mate van discrepantie tussen het aantal diagnoses en het werkelijke aantal patiënten.
pi_118906758
En daar is hier en hier iets over te lezen.
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:04:22 #4
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118906873
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:00 schreef mignonne het volgende:
En daar zijn we weer :) hier weer verder.

[..]

oh! wat voor spul hadden ze? en ben je binnenkort weer hier in de buurt dan? Ik vind die dubbele broden wel fijn en koekjes of dingen zoals paneermeel ofzo, van die basics. Misschien ligt hier ook wel zoiets, eens kijken.

Koekjes met chocola hadden ze sowieso. 3 pakken ofzo. voor de rest zag ik zo niks, maar I keep it in the gate. :+
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_118907411
altijd weer boeiend, de eetdiscussie.... ik ben ook voorstander voor gezond en gevarieerd eten. Maar ik heb ook meerdere wetenschappelijke onderzoeken gelezen, waarin juist benadrukt wordt het uitsluiten van snoep/koek/vet en dergelijke uit het dieet, zorgt voor overgewicht op latere leeftijd. Iets psychisch ofzo; als de controle van de ouders er dan niet meer is...
(ben niet zo goed in het verwoorden van zulke dingen....).

Hier krijgen de meiden dus best wel eens ongezondere tussendoortjes; bakje pepernootjes, popcorn, af en toe in het weekend of verjaardag bakje chipjes, en ook snoepjes krijgen ze best geregeld...
(hier is wel de afspraak dat zulke dingen alleen gegeten worden als er eerst iets gezonds is gegeten, dus geen tussendoortjes als er bijvoorbeeld geen brood of fruit oid gegeten wordt...)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_118907643
Ik vergeet dan wel in die discussie steeds dat het hier dreumessen betreft. S heeft de eerste twee jaar nauwelijks suiker gehad (geen koek, snoep en chocolademelk of appelsapdingen). En R in elk geval het eerste jaar nauwelijkjs. Daarna ook weinig, maar die zag zijn zus ermee en dat was wel wat lastiger. ;-)

Maar wat een wereld van verschil het dan alweer is eigenlijk als ze 4,5 en bijna 3 zijn ondertussen.
pi_118907646
ohja daar was ook weer een theorie over toch? Dat je kind dan een boterham naar binnen gaat proppen die ie eigk helemaal niet hoeft om maar dat ene snoepje te kunnen eten :D

ach, voor alles is wel wat te zeggen. Mijn moeder moest wel heel hard lachen een paar jaar geleden, ik was met haar op vakantie in Marokko, daar eten ze ook flensjes bij het ontbijt. Ik heb daar keurig mn stokbroodje met ei naar binnen zitten proppen voordat ik een flensje met honing nam :P "goedzo, heb ik je toch goed opgevoed zo" :D ik had er niet eens bij stil gestaan :+
pi_118907833
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:14 schreef mignonne het volgende:
ohja daar was ook weer een theorie over toch? Dat je kind dan een boterham naar binnen gaat proppen die ie eigk helemaal niet hoeft om maar dat ene snoepje te kunnen eten :D

ach, voor alles is wel wat te zeggen. Mijn moeder moest wel heel hard lachen een paar jaar geleden, ik was met haar op vakantie in Marokko, daar eten ze ook flensjes bij het ontbijt. Ik heb daar keurig mn stokbroodje met ei naar binnen zitten proppen voordat ik een flensje met honing nam :P "goedzo, heb ik je toch goed opgevoed zo" :D ik had er niet eens bij stil gestaan :+
haha ja daar heb je ook wel weer een punt ;)

en Evie kreeg als dreumes minder ongezondere dingen, maja als ik nu Evie iets geef, krijgt Liene het vaak ook...
daarentegen is Liene verder een hele goede eter, die eet alles wat je haar voorzet, ook veel groente en dergelijke.
pi_118907910
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:10 schreef Beessie-Jen het volgende:
altijd weer boeiend, de eetdiscussie.... ik ben ook voorstander voor gezond en gevarieerd eten. Maar ik heb ook meerdere wetenschappelijke onderzoeken gelezen, waarin juist benadrukt wordt het uitsluiten van snoep/koek/vet en dergelijke uit het dieet, zorgt voor overgewicht op latere leeftijd. Iets psychisch ofzo; als de controle van de ouders er dan niet meer is...
(ben niet zo goed in het verwoorden van zulke dingen....).
Ik denk dat dat ook een heel belangrijke factor is, in hoeverre kinderen doen wat ze doen puur omdat je dat wil of controleert, en in hoeverre ze het doen omdat ze het zélf ook echt belangrijk vinden en het belang ervan geïnternaliseerd hebben. Nu is dit een heel ander onderwerp, maar ik kom in mijn onderzoek met regelmaat kinderen tegen die uit de Koran en Bijbel lezen omdat ze dat zelf écht belangrijk vinden. En die blijven dat dus zelfs tijdens de tumultueuze puberjaren doen als allerlei andere tijdsbestedingen lonken. Wonderlijk blijf ik het vinden. En eigenlijk ook heel logisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:20:52 #10
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118908016
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:14 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vergeet dan wel in die discussie steeds dat het hier dreumessen betreft. S heeft de eerste twee jaar nauwelijks suiker gehad (geen koek, snoep en chocolademelk of appelsapdingen). En R in elk geval het eerste jaar nauwelijkjs. Daarna ook weinig, maar die zag zijn zus ermee en dat was wel wat lastiger. ;-)

Maar wat een wereld van verschil het dan alweer is eigenlijk als ze 4,5 en bijna 3 zijn ondertussen.
wat dacht je van 13, als de supermarkt lokt en je zakgeld brandt in je zak. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:22:50 #11
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118908103
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat dat ook een heel belangrijke factor is, in hoeverre kinderen doen wat ze doen puur omdat je dat wil of controleert, en in hoeverre ze het doen omdat ze het zélf ook echt belangrijk vinden en het belang ervan geïnternaliseerd hebben.
zeker belangrijk!
bewustwording creeeren voor gezonde keuzes lijkt me altijd goed...
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:23:08 #12
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_118908126
Oeh jullie gaan lekker dames, veel leesvoer en interessante weetjes :)

Mignonne, ik geef ook fantomalt, en het heeft wel gedeeltelijk geholpen met Larissa haar groei.
Is het anders geen optie om een beetje te geven? Of staat het idee je helemaal tegen?

Ben blij dat je diëtist goed meedenkt. Die van mij werkt een beetje erg volgens het boekje ;) Niet dat daar wat mis mee is , maar voor echte ideeën/tips qua voeding moet je bij haar niet wezen.

Hoe gaat het thuis bij jullie, merkt jullie oudste meiske veel van de problemen met de jongste?

Vrijdag bij de kinderarts geweest, en Larissa is gegroeid in de lengte en in haar gewicht *O* Kinderarts was blij, omdat ze na de vorige afspraak bang was dat ze niet genoeg voedingsstoffen opnam.

Voor diegene die interesse hebben in de curves:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel weer een nieuwe afspraak gemaakt bij de allergoloog i.v.m. een flinke allergische reactie van Larissa, en ik moet een afspraak weer maken bij de dermatoloog. Gelukkig kan ik beide afspraken vooruitschuiven naar januari. Eventjes gewoon samen thuis zijn en leuke dingen doen in plaats van onderzoekje hier en daar :) Niet dat ik niet dankbaar ben hoor, dat er naar ons geluisterd wordt!
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:25:11 #13
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118908244
o ik ben vorige week ook bij het CB geweest, zal mijn curves ook eens uploaden.

Maar niet voor ik eerst nog ff jompel voor Mignonne en Tankgirl *O* *O* *O*
pi_118908280
Zo hé, dat is nog eens een ruk omhoog, Tankgirl!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_118908455
Over allergie gesproken. Wij zitten morgen ook weer bij de allergoloog om het eens te hebben over drastischere voorzorgsmaatregelen dan de antihistaminedrank.
De vast niet zo ernstige sesam bleek vorige week toch in staat om t arme kind volledig van haar pad te krijgen, tot het niveau dat ze aan een infuus moest (en dan uiteraard meteen een nachtje ter observatie).
Werden we allemaal niet zo vrolijk van.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_118908592
Wat fijn zeg Tankgirl!! *O* super!!

En fantomalt staat me idd tegen omdat ze nu niet zoveel opneemt, maar daarnaast willen we graag zien of haar groei weer goed bijtrekt. Als dat niet gebeurt dan is fantomalt een optie, als ik nu al ga geven dan zie ik niet meer wat die groei doet op een glutenvrijdieet.

Oudste krijgt er wel veel van mee hoor, ze zegt zelf tegen mensen neeee die mag mij zusje niet, want daar zitten gluuuuuten in en ze krijgt buikpijn van gluuuuuten :D Als de jongste huilt dan staat de oudste erbij, Mama, heeft E. buikpijn? En als ik dan ja zeg dan zegt ze tegen haar van morgen is t weer over! wil je woezel en pip kijken? :') moedertje <3
pi_118908608
Dat ziet er goed uit Tankgirl!
Wel een hele andere curve dan ik van het CB heb, vreemd, al die verschillende curves en gemiddden..

Eten: soms gaat het geweldig, soms niet. Maar hij groeit nog steeds goed en als ik hier lees hoe het bij sommige gaat, dan maak ik me geen zorgen meer :)
Drinken is hier water of friso (ochtend en avond, vaak ook nog s nachts), heel soms slappe thee of diksap, we halen eens per week niet denk ik. Maar hij doet het er goed op. Op kdv krijgt hij als het goed is ook alleen water, maar als het goed is krijgt hij ook geen leverproducten en laatst zei een leidster dat hij zijn boterham met leverpastei zo goed gegeten had :S Maar even weer aangegeven wat wij wel en niet willen..
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:37:56 #18
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118909037

pi_118911643
Eva blieft geen water, dus daar gaat altijd wat diksap in. Verder drinkt ze pakjes sap, wicky, roosvicee, soms appelsap. 'S ochtends zo'n 250 á 300 cc karnemelk. Ook met een beetje diksap...
Binnenkort eens thee proberen weer. Dat wilde ze nooit, maar pas dronk ze ineens van mijn thee. Alleen zit daar suiker in, dus ik hoop dat ze het zonder ook wil.

Verder eet ze 's ochtends 2 boterhammen (of 1 en een plak ontbijtkoek als ze geen tweede boterham wilt). Tussendoor fruit, ze lust niet alles, maar het meeste gaat er wel in.
Lunch 1 boterham. Tussendoor een koek, denk aan liga, nijntjekoek, rijstewafel. Eventueel nog een doosje rozijntjes. Dat is hier het "snoep".
Tijdens boodschappen doen krijgt ze van de medewerkers van de ah meestal een stuk fruit en een plakje worst, wat ze met smaak eet.
Als zedan eens per eeuwigheid een spekje krijgt bij de jumbo vind ik dat prima.
Avondeten eet ze altijd, ene keer meer dan de andere keer, maar het is nog nooit gebeurd dat ze niet at *afklopt*.

En toch liepen ze bij 14 maanden bij het cb te piepen dat haar lijntje afboog en dat als ze bij de volgende afspraak geen stijgende lijn, ze wilden kijken hoe haar voedingspatroon kan worden aangepast.
Nou staat die afspraak morgenochtend en ik vrees dat het lijntje nou niet ineens een spurt omhoog zal trekken. Sterker nog, volgens mij zit ze midden in een groeispurt, dus weer lang en dun.
Ach, ze doet het hartstikke goed, dus zal me verder worst zij,. Ik kijk naar haar en niet meer zo naar het lijntje.
We gaan het morgen zien.
  dinsdag 6 november 2012 @ 22:22:27 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118912689
Oh ja, het snoepje bij de supermarkt... Daar doen ze in S'veen ook nog aan en ik krijg steeds meer het gevoel dat ik dat rare mens ben dat haar kind geen snoepje gunt als ik dat weiger :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_118913838
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 22:11 schreef danic het volgende:
Eva blieft geen water, dus daar gaat altijd wat diksap in. Verder drinkt ze pakjes sap, wicky, roosvicee, soms appelsap. 'S ochtends zo'n 250 á 300 cc karnemelk. Ook met een beetje diksap...
Binnenkort eens thee proberen weer. Dat wilde ze nooit, maar pas dronk ze ineens van mijn thee. Alleen zit daar suiker in, dus ik hoop dat ze het zonder ook wil.

Verder eet ze 's ochtends 2 boterhammen (of 1 en een plak ontbijtkoek als ze geen tweede boterham wilt). Tussendoor fruit, ze lust niet alles, maar het meeste gaat er wel in.
Lunch 1 boterham. Tussendoor een koek, denk aan liga, nijntjekoek, rijstewafel. Eventueel nog een doosje rozijntjes. Dat is hier het "snoep".
Tijdens boodschappen doen krijgt ze van de medewerkers van de ah meestal een stuk fruit en een plakje worst, wat ze met smaak eet.
Als zedan eens per eeuwigheid een spekje krijgt bij de jumbo vind ik dat prima.
Avondeten eet ze altijd, ene keer meer dan de andere keer, maar het is nog nooit gebeurd dat ze niet at *afklopt*.

En toch liepen ze bij 14 maanden bij het cb te piepen dat haar lijntje afboog en dat als ze bij de volgende afspraak geen stijgende lijn, ze wilden kijken hoe haar voedingspatroon kan worden aangepast.
Nou staat die afspraak morgenochtend en ik vrees dat het lijntje nou niet ineens een spurt omhoog zal trekken. Sterker nog, volgens mij zit ze midden in een groeispurt, dus weer lang en dun.
Ach, ze doet het hartstikke goed, dus zal me verder worst zij,. Ik kijk naar haar en niet meer zo naar het lijntje.
We gaan het morgen zien.
Ik vind het toch wel wat gek dat daar zo vaak zo hysterisch over gedaan wordt, die lijntjes :o
onze kinderarts zei hebbie haar weer met dr kinderarts :') sorry :P dat kindjes tot 3 jaar ongeveer hun eigen lijn opzoeken, daar mogen ze best ruim de tijd voor nemen. Pas als een kind 2 of meer standaarddeviaties gaat zakken dus van de 0 lijn naar -2 of -2,5 (of evengoed van +2 naar -1) dan moet er verder gekeken worden, en datzelfde geldt voor als er duidelijk klachten zijn die aanleiding geven om verder te kijken.
Zij vond dat er vooral naar het kind gekeken moest worden. Is het vrolijk, ontwikkeld het kind zich goed, poep- en plasluiers okay, en zijn er verder geen klachten, dan was het allemaal prima, mits de groei niet dramatisch afboog.

En om vast te stellen of er echt sprake was van een eet-issue vroeg ze aan ons meestal "en snoep of een koekje, eet ze dat wel?" als het antwoord ja was dan zou het wel meevallen met die anorexie :P

en dus de reden waarom er voor E. wel verder gekeken wordt, snoep of koek hoefde ze ook niet zo nodig, ze huilde nog steeds, had buikpijn, had zero energie, zag bleek, was hangerig en lusteloos en zat als een ziek vogeltje op de bank de hele dag. De groei in gewicht boog af van +2,5 bij geboorte naar -2 nu en de lengte van hoogste punt +1 naar laagste punt -3. Ja dan moet er verder gekeken worden.

Nouja goed, ik wil er niet zoveel mee zeggen, behalve dan dat jij als moeder Eva dagelijks ziet, Danic, jij kunt het beste beoordelen of je haar een vrolijk kind vindt dat lekker in haar velletje zit. :)
pi_118914043
ohja en de bolle buiken parade, vergeet ik die bijna in het rijtje :D
wij hebben regelmatig tegen elkaar gezegd dat ze wel een bizar bolle buik had, leek wel 30 weken zwanger soms :') en dan de andere dag was het weer helemaal weg enzo. Nu ze op glutenvrij staat is haar buikje gewoon normaal.

Oudste heeft ook bij vlagen zo'n buik, misschien binnenkort maar weer eens foto's van maken.
pi_118915577
Zou dat lucht kunnen zijn mignonne? Ik weet niet of dat één van de allergische reacties kan zijn? Want das niet fijn nee (understatement).

Maar ik maak me idd niet meer druk erom. Ja, eva was een flinke bij de geboorte en zat (even uit mijn hoofd) op de +1 en zit nu net onder de -1 lijn. Maar haar beide ouders waren ielepielige kinderen, dus ook niet raar.
Komt dus helemaal goed later als ik zo naar ons kijk, meh...
pi_118915779
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 23:02 schreef danic het volgende:
Zou dat lucht kunnen zijn mignonne? Ik weet niet of dat één van de allergische reacties kan zijn? Want das niet fijn nee (understatement).

Maar ik maak me idd niet meer druk erom. Ja, eva was een flinke bij de geboorte en zat (even uit mijn hoofd) op de +1 en zit nu net onder de -1 lijn. Maar haar beide ouders waren ielepielige kinderen, dus ook niet raar.
Komt dus helemaal goed later als ik zo naar ons kijk, meh...
hehe als ik naar B. kijk vind ik onze meiskes groot :P

Het zal wel lucht zijn hoor, bij de jongste hoort het bij coeliakie. Het is zo frappant omdat wij dachten dat we ons iets in ons hoofd haalden, wij zagen het wel maar als we het aan een ander zeiden dan vonden die het steevast meevallen. Het is niet eens zozeer het bolle buikje maar vooral dat het de ene dag helemaal weg is en de andere dag bijna hoogzwanger-formaat.
pi_118916311
Ja, dat is ook wel bizar. Zou ik ook opvallend vinden. Arm schaap.
Ik krijg zo'n warm gevoel (klinkt mutsig, maar je snapt me wel) als ik je laatste berichtjes lees waarin je schrijft dat het nu al zoveel beter met dr gaat. Ik zag het ook op fb op de foto, ze lijkt echt op te leven. Hopelijk is de associatie eten--> buikpijn snel weg en gaat ze haar achterstand inhalen.
Wat ik laatste tijd van je lees, gaat dat binnenkort wel gebeuren denk ik. Ben zo benieuwd wat het dieet met haar doet allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')