abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 november 2012 @ 16:21:31 #276
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118852325
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:11 schreef Kluts het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook wel mensen gepest, of eigenlijk geklierd, maar het kan zijn dat zij het als pesten zagen. Niet heel erge dingen, maar flauwe namen roepen enz. Bij mij was het wel degelijk compensatiedrang, want ik was een brugklasser van nog geen 1.50m. :P Op de middelbare school ben ik nooit gepest, maar toen ik wat jonger was wel, door kinderen uit de buurt. Tot mijn pa een keer ingreep, toen was het wel over.

Mijn broertje daarentegen is op de basisschool zodanig gepest, dat hij er zelfs een leerachterstand door opliep. Ging naar speciaal onderwijs, kreeg hulp, ouders deden hem op een vechtsport om van zich af te leren bijten, en nu, tien jaar later, is mijn broertje in niets meer dat sneue jochie van toen en heeft hij massa's vrienden en een leuke baan in de horeca.

Pesten kan overgaan, maar daarvoor moet je sterk in je schoenen staan en de juiste keuzes maken.
Wat niet maakt dat ik mensen die gepest worden zwak vindt, het is alleen wel zo dat je zoiets overkomt door de manier waarop je overkomt, namelijk een makkelijk slachtoffer.
En dat zegt mijns inziens nou juist wat over de pesters zelf. Aan een lastig slachtoffer wagen ze zich niet. Niks stoers aan dus. En dat het erbij hoort wil niet zeggen dat het goed is en geen sporen achter laat.

Ben vroeger zelf gepest maar heb dat gelukkig weten om te draaien door van me af te bijten en had ook het geluk mensen en vrienden om me heen te hebben die achter me stonden. Dat heeft niet iedereen. Dan is het een stuk lastiger om je te verweren en manieren te vinden om ermee om te
gaan.

In een eerdere post wordt gezegd dat mensen die gepest worden bepaalde sociale vaardigheden ontberen maar dat zou je net zo goed kunnen zeggen van de pesters. Het is misschien, ondanks de ongelijke verhoudingen, wel een bepaald gebrek aan empatisch vermogen aan beide kanten.

Toen vorig jaar een collega van me werd gepest en buitengesloten heb ik tijdens de lunchpauze twee collega's die dat vooral deden aangesproken. Ze kwamen met allemaal kulargumenten, zochten echt naar redenen waarom ze het deden, terwijl de gepeste collega zich regelmatig ziek meldde omdat ze niet meer durfde te komen. In dit geval speelde ook haar eigen gedrag een rol, het is altijd een wisselwerking. Maar het niet kunnen plaatsen van dat gedrag of in plaats van opbouwende kritiek geven iemand buiten sluiten moet je toch echt de pesters zelf aanrekenen.
pi_118852421
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:11 schreef Comp_Lex het volgende:
Dat ze ver in het leven schoppen maakt ze nog niet doodnormaal. Er is een kans dat ze ooit tegen de lamp aan lopen.
En er is een grotere kans dat ze nog succesvoller in hun leven zullen zijn.

De enige die je met jouw "just world" gedachte hebt (een soort gevoel van rechtvaardigheid), ben jezelf. Die gedachte heeft ervoor gezorgd dat je niet voor jezelf opkwam (omdat ze uiteindelijk toch wel slecht af zouden zijn), dat je de situatie hebt laten voortduren. Niet dat dit erg is: hele generaties gepesten zijn met deze "just world" gedachte het bos ingestuurd, in plaats dat ze daadwerkelijk ermee geholpen zijn.

Het is "leuk" om erin te geloven, het werkt vooral contraproductief.
pi_118852491
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:20 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

In de praktijk maakt dat geen fuck uit. Er zijn namelijk fysieke gevolgen waar je geen controle over hebt, zoals sociaal isolement waar je mogelijk niet makkelijk uit kan komen zonder een groot zak geld te overhandigen aan allerlei verenigingen en organisaties terwijl je dat misschien helemaal niet wilt. Zelfs dat garandeert niets. Ik ben vorig jaar van sportclub veranderd omdat ik op een andere club niet meer echt welkom was.
Het enige wat je kan hopen is dat die mafkezen ooit volwassen worden.
Oké, ik begeef me nu wellicht op glas ijs en ga een discussie aan met je waarvan ik me afvraag of het zin heeft, maar goed.

Als in welke sociale kringen dan ook, JIJ iedere keer degenen bent die gepest wordt, dan is de enige constante factor in die problemen jijzelf. Iemand wordt gepest omdat diegene uitstraalt een easy target te zijn.

Niet dat ik je de grond hiermee wil in trappen, maar ik vind dat je je wat teveel neerlegt bij een slachtofferrol. Dat is een stuk makkelijker dan kijken naar welk gedrag je eventueel zelf zou kunnen veranderen om de situatie te verbeteren toch? :) Begrijp me niet verkeerd, makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel het enige wat JIJ zelf kan veranderen.

Tuurlijk laat dat littekens achter, voor de een ook erger dan de ander. Maar je kan er zelf echt wel een en ander aan veranderen. :)
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  maandag 5 november 2012 @ 16:27:48 #279
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118852628
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:20 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

In de praktijk maakt dat geen fuck uit. Er zijn namelijk fysieke gevolgen waar je geen controle over hebt, zoals sociaal isolement waar je mogelijk niet makkelijk uit kan komen zonder een groot zak geld te overhandigen aan allerlei verenigingen en organisaties terwijl je dat misschien helemaal niet wilt. Zelfs dat garandeert niets. Ik ben vorig jaar van sportclub veranderd omdat ik op een andere club niet meer echt welkom was.
Het enige wat je kan hopen is dat die mafkezen ooit volwassen worden.
Waarom was je op die club niet meer echt welkom?
pi_118852639
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:21 schreef eefje801 het volgende:

[..]

En dat zegt mijns inziens nou juist wat over de pesters zelf. Aan een lastig slachtoffer wagen ze zich niet. Niks stoers aan dus. En dat het erbij hoort wil niet zeggen dat het goed is en geen sporen achter laat.

Dat zeg ik dus ook de hele tijd al, pesters pesten uit eigen onzekerheid, anders deden ze het wel tegen iemand die een weerwoord gaf.

quote:
Ben vroeger zelf gepest maar heb dat gelukkig weten om te draaien door van me af te bijten en had ook het geluk mensen en vrienden om me heen te hebben die achter me stonden. Dat heeft niet iedereen. Dan is het een stuk lastiger om je te verweren en manieren te vinden om ermee om te
gaan.

Dat begrijp ik ook volledig. Sommigen kunnen dit zelf, anderen niet. Maar daar kan je hulp voor zoeken. Je pesters kan je niet veranderen, maar je kan wel zelf het heft in eigen handen nemen.

quote:
In een eerdere post wordt gezegd dat mensen die gepest worden bepaalde sociale vaardigheden ontberen maar dat zou je net zo goed kunnen zeggen van de pesters. Het is misschien, ondanks de ongelijke verhoudingen, wel een bepaald gebrek aan empatisch vermogen aan beide kanten.

Toen vorig jaar een collega van me werd gepest en buitengesloten heb ik tijdens de lunchpauze twee collega's die dat vooral deden aangesproken. Ze kwamen met allemaal kulargumenten, zochten echt naar redenen waarom ze het deden, terwijl de gepeste collega zich regelmatig ziek meldde omdat ze niet meer durfde te komen. In dit geval speelde ook haar eigen gedrag een rol, het is altijd een wisselwerking. Maar het niet kunnen plaatsen van dat gedrag of in plaats van opbouwende kritiek geven iemand buiten sluiten moet je toch echt de pesters zelf aanrekenen.
Pesten komt inderdaad niet alleen op school, maar net zo hard op de werkvloer voor. Wat jij hebt gedaan is heel goed, ze erop aanspreken. Veel mensen zouden dat niet doen en die meelopers zijn. Ik vind die meelopers nog eigenlijk het meest trieste van allemaal.
  maandag 5 november 2012 @ 16:32:19 #281
335452 cricket
cricket from space
pi_118852865
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 15:57 schreef Kluts het volgende:
Het gaat er idd niet om OF hij gepest is, maar hoe het op hem overgekomen is. Wat voor de een een incident is wat hij of zij vergeet, daar kan een ander veel meer mee zitten. Ik veroordeel hem daar ook absoluut niet over, laat dat duidelijk zijn.
De keuze voor zelfmoord is ook geen probleem. Het is een van de keuzemogelijkheden die je hebt bij problemen. Het is misschien hetzelfde als opgeven, maar iedereen geeft wel eens iets wat niet lukt op.
  maandag 5 november 2012 @ 16:33:12 #282
335452 cricket
cricket from space
pi_118852899
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar in hoeverre is dat nu nog relevant?
Het is in zoverre relevant dat het invloed heeft op hoe degenen die worden gezien als de pesters worden beoordeeld.
pi_118852902
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:32 schreef cricket het volgende:

[..]

De keuze voor zelfmoord is ook geen probleem. Het is een van de keuzemogelijkheden die je hebt bij problemen. Het is misschien hetzelfde als opgeven, maar iedereen geeft wel eens iets wat niet lukt op.
Dat zou insinueren dat je zwak bent als je zelfmoord pleegt, daar is echter een hele hoop moed en wilskracht voor nodig.
  maandag 5 november 2012 @ 16:33:59 #284
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_118852940
Ben benieuwd wat die ouders morgen gaan zeggen.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_118853005
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:25 schreef Kluts het volgende:

[..]
Als in welke sociale kringen dan ook, JIJ iedere keer degenen bent die gepest wordt, dan is de enige constante factor in die problemen jijzelf. Iemand wordt gepest omdat diegene uitstraalt een easy target te zijn.
Dit klopt ik staalde het ook uit een easy target te zijn. Uit de slachtofferrol kruipen is alleen niet zo makkelijk als je alleen bent en door 5 man belaagd wordt die je vastgrijpen aan beide armen zodat de ander ongehinderd op je in kan slaan en trappen. Je kan schreeuwen dat ze moeten stoppen en proberen jezelf los te trekken maar daar hebben de daders maling aan.

Ik liep angstig, krom en voorovergebogen, schouders ingetrokken en daarmee had ik nog meer de uitstraling van een "prooidier" Ze wezen van ha daar issie en kon ik weer een sprint trekken naar het metrostation achtervolgd door de meute.

Lex ik begrijp dat jouw situatie nog weinig veranderd is sinds ik je laatst sprak. Misschien dat mijn manier ook voor jou helpt. Verras de mensen eens met een presentje en probeer ze te pleasen.
pi_118853089
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:35 schreef Yellowcard het volgende:

[..]

Dit klopt ik staalde het ook uit een easy target te zijn. Uit de slachtofferrol kruipen is alleen niet zo makkelijk als je alleen bent en door 5 man belaagd wordt die je vastgrijpen aan beide armen zodat de ander ongehinderd op je in kan slaan en trappen. Je kan schreeuwen dat ze moeten stoppen en proberen jezelf los te trekken maar daar hebben de daders maling aan.

Ik liep angstig, krom en voorovergebogen, schouders ingetrokken en daarmee had ik nog meer de uitstraling van een "prooidier" Ze wezen van ha daar issie en kon ik weer een sprint trekken naar het metrostation achtervolgd door de meute.

Lex ik begrijp dat jouw situatie nog weinig veranderd is sinds ik je laatst sprak. Misschien dat mijn manier ook voor jou helpt. Verras de mensen eens met een presentje en probeer ze te pleasen.
Het gaat ook niet om de situaties an sich, nee als je door 5 man in elkaar gehoekt wordt is het een beetje laat om dan ineens een persoonlijkheidsswitch te maken. Maar je zal wel met me eens zijn dat je met professionele hulp hier wel degelijk een hoop aan kan veranderen.
pi_118853093
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:35 schreef Yellowcard het volgende:
Totdat ze steeds meer willen hebben omdat jij ze graag wil pleasen......
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  maandag 5 november 2012 @ 16:37:58 #288
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_118853139
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  maandag 5 november 2012 @ 16:38:08 #289
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_118853148
Je koopt er ook geen respect mee. Integendeel, gok ik eerder.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_118853172
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2012 16:36 schreef Olga het volgende:

[..]

Ook een goeie tactiek ja, vrienden kopen.
Doet een vriendin van mij die jaren gepest is ook en ik kan je vertellen dat je daar geen echte vrienden mee om je heen verzameld.
pi_118853317
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:27 schreef Kluts het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus ook de hele tijd al, pesters pesten uit eigen onzekerheid, anders deden ze het wel tegen iemand die een weerwoord gaf.
Je kan het ook omdraaien. Waarom zou je niet kiezen voor een zwak slachtoffer? De weg van de minste weerstand lijkt me verleidelijk voor zowel een onzekere pester als een zekere. Een persoon die geen weerwoord geeft is makkelijker mentaal kapot te maken. Ik zie niet hoe dat bewijst dat pesters onzeker zijn, al zal dat vast het geval zijn bij het gros van de pesters.
pi_118853337
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:33 schreef cricket het volgende:

[..]

Het is in zoverre relevant dat het invloed heeft op hoe degenen die worden gezien als de pesters worden beoordeeld.
Hoe bedoel je?
pi_118853367
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je kan het ook omdraaien. Waarom zou je niet kiezen voor een zwak slachtoffer? De weg van de minste weerstand lijkt me verleidelijk voor zowel een onzekere pester als een zekere. Een persoon die geen weerwoord geeft is makkelijker mentaal kapot te maken. Ik zie niet hoe dat bewijst dat pesters onzeker zijn, al zal dat vast het geval zijn bij het gros van de pesters.
Ik vergelijk het zelf een beetje met mensen die niet grappig kunnen zijn, tenzij het ten koste van een ander is.
  maandag 5 november 2012 @ 16:42:43 #294
335452 cricket
cricket from space
pi_118853380
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:05 schreef Greys het volgende:

[..]

Dat dát hun doel was is inderdaad totaal niet duidelijk, maar

[..]

Nou ja, daar staan toch wel wat bewijzen van op het internet?

[..]

Die berichtjes zeggen dat hij gepest werd. Noem dat maar niets...

[..]

Kan allemaal zo zijn inderdaad, maar die berichtjes zeggen niet 'niets'...
Die berichtjes zeggen niets over gepest worden, hoogstens dat er minimaal 1 persoon was die hem in een bepaalde periode niet zo mocht. Het zegt ook niets over de reden daarvan. Dat het niet aardig is, is een ander verhaal, en het kan best het topje van de ijsberg zijn wat toevallig op het internet terecht is gekomen, maar al met al zijn die berichten veel minder erg dan wat je op fok soms langs ziet komen.

Als je die berichtjes toevallig tegen zou komen zonder dit achtergrondverhaal te kennen is het net zo goed te interpreteren als een (paar) puber(s) die een beetje aan het klieren waren. Termen als 'loser' en 'homo' gebruiken in zo'n berichtje is niet meer dan vaag pubergescheld en het poep-en-plas verhaal van een van die andere berichtjes komt meer over als het afzeiken van het bedrijf waarbij de poster hem kent en daarom zijn naam gebruikt.
pi_118853383
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2012 16:36 schreef Olga het volgende:

[..]

Nee dat valt wel mee. Ze vragen niet meer en meer. Vroeger werd ik opzettelijk overgeslagen bij traktaties op het werk en nu niet meer. Ook de mensen die me vorig jaar nog oversloegen trakteerden me onlangs wel. Kennelijk had ik het imago van zuinig, gierig, ongezellig en daar kom ik nu beetje bij beetje vanaf. De vooruitgang is zeker te merken.
pi_118853384
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:38 schreef Kluts het volgende:

[..]

Ook een goeie tactiek ja, vrienden kopen.
Doet een vriendin van mij die jaren gepest is ook en ik kan je vertellen dat je daar geen echte vrienden mee om je heen verzameld.
Precies. Ik ben als kind gepest en deed het dus ook. Ik wilde toen zo graag vrienden hebben op de lagere school dat ik van alles beloofde, alleen maar om aardig en geaccepteerd te willen worden. Die 'vrienden' die ik toen kreeg werden dat alleen omdat ze dan iets kregen van me..
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_118853409
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:33 schreef Kluts het volgende:

[..]

Dat zou insinueren dat je zwak bent als je zelfmoord pleegt, daar is echter een hele hoop moed en wilskracht voor nodig.
Er is ook een heleboel moed en wilskracht voor nodig om door te gaan met het leven.
pi_118853436
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 15:59 schreef Kluts het volgende:

Het gros van de mensen heeft wel eens gepest, en met jouw opmerking daaraan te hangen, zeg je dus eigenlijk dat bijna iedereen uiteindelijk een crimineel wordt die gepest heeft. Dat zou dan pakweg 98% van de wereldbevolking zijn.
Het gros van de mensen heeft gepest?? Je haalt plagen en pesten volgens mij door elkaar.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 november 2012 @ 16:44:59 #299
163650 Greys
pi_118853490
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:42 schreef cricket het volgende:

[..]

Die berichtjes zeggen niets over gepest worden, hoogstens dat er minimaal 1 persoon was die hem in een bepaalde periode niet zo mocht. Het zegt ook niets over de reden daarvan. Dat het niet aardig is, is een ander verhaal,
Het is pesten. Punt.
In welke mate het verder gebeurde weten we niet, maar dit is al pesten ja.
Die jongen werkte daar, men gebruikt zijn naam om zijn baas zwart te maken. Als ik op de website van jouw werk jouw baas gigantisch ga zwart maken en dat onder jouw naam plaats, dat zou jij keihard als treiteren en pesten zien.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_118853501
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Er is ook een heleboel moed en wilskracht voor nodig om door te gaan met het leven.
True, maar dat neemt niet weg dat zelfmoord een hele definitieve stap is die je alleen maar maakt als je echt geen enkele uitweg ziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')