abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118712390
Ik heb een bachelor- en masterdiploma Notarieel recht (behaald aan de Universiteit van Leiden), maar het is heel moeilijk voor mij om aan een baan te komen.

Nu leek het me een goed idee om een tweede studie te gaan volgen. Bijvoorbeeld een tweede master Internationaal- en Europees recht.

Dankzij onze vriend Plassterk vragen universiteiten vanaf september 2010, aan mensen die een tweede studie willen gaan doen, het instellingscollegegeld. Bij welke universiteiten is dit redelijk betaalbaar? Wat zijn goede alternatieven (ook voor een studie in het buitenland sta ik open)? Het is voor mij geen optie om 9.000-15.000 euro aan collegegeld te betalen.
Copthorne 2.0
pi_118712626
Probeer eens in Belgie te kijken, tarieven daar liggen een stuk lager. Hoe het met een tweede studie gaat weet ik niet trouwens :)
All management is Strategic Management.
  donderdag 1 november 2012 @ 18:09:55 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_118713222
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 16:31 schreef Copthorne het volgende:
Goedemiddag,

Ik heb mijn bachelor- (2007-2010) en mijn masterdiploma (2010-2011) Notarieel recht behaald aan de Universiteit van Leiden.

Het is moeilijk om aan werk te komen en daarom denk ik er nu over om een tweede master te gaan doen (bijvoorbeeld Internationaal- en Europees recht). Ik heb begrepen dat universiteiten, vanaf september 2010, voor een tweede studie het instellingscollegeld vragen. Bij welke universiteit in Nederland ben ik het goedkoopst uit? Twaalfduizend euro voor een jaar studeren is voor mij namelijk geen optie.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_118732140
Open Universiteit, UNED, Open University, Open Universitat Fernhagen

Kan je allemaal wel rechten doen, weet niet of t precies in jouw richting is
zelfde als diginoob
pi_118733048
probeer tilburg eens. Volgens mij vragen ze daar nog steeds 1700
pi_118740877
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 17:37 schreef Copthorne het volgende:
Ik heb een bachelor- en masterdiploma Notarieel recht (behaald aan de Universiteit van Leiden), maar het is heel moeilijk voor mij om aan een baan te komen.

Nu leek het me een goed idee om een tweede studie te gaan volgen. Bijvoorbeeld een tweede master Internationaal- en Europees recht.

Dankzij onze vriend Plassterk vragen universiteiten vanaf september 2010, aan mensen die een tweede studie willen gaan doen, het instellingscollegegeld. Bij welke universiteiten is dit redelijk betaalbaar? Wat zijn goede alternatieven (ook voor een studie in het buitenland sta ik open)? Het is voor mij geen optie om 9.000-15.000 euro aan collegegeld te betalen.
Radboud universiteit heeft volgens mij ook een laag instellingstarief.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_118764732
Ik doe nu twee masters tegelijk door deze kutmaatregel inderdaad.
  zaterdag 3 november 2012 @ 06:24:16 #8
124676 RobertoCarlos
pi_118766579
Kijk ook eens naar Groningen, ook laag dacht ik :)
pi_118769370
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 01:16 schreef DeParo het volgende:
  zaterdag 3 november 2012 @ 11:59:44 #10
124676 RobertoCarlos
pi_118769509
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 01:16 schreef DeParo het volgende:
pi_118781228
Kan je niet je uitloopjaar van je studie gebruiken om een tweede master te volgen? Dat is een aardige maas die ik heb gevonden.

Of heb je alles al afgerond?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_118787729
die laag instellingstarief zou ook voor beta uni's gelden, dik 9k+/j betalen en niet eens in de top100. Loont zwaar om dan buiten NL te studeren.
pi_118798818
Onderstaande is van belang wil je bij de OU studeren

Bent u het (instellings)collegegeld OU ex art. 7.45c WHW, lid 2 verschuldigd, dan wordt het collegegeld OU verhoogd met 57 euro per module.
pi_118823853
Copthorne, je moet niet Plasterk de schuld geven. Weliswaar heeft hij het ingevoerd maar dit was wisselgeld om het collegegeldtarief voor de masterfase van de WO-opleiding weer te normaliseren wat onder VVD-bewind was verhoogd naar 6000 Euro voor 1 jaar of meer naargelang wat de universiteit vroeg.
Dat neemt niet weg dat beiden een slechte zaak zijn. De PvdA zou er nu een halszaak van moeten maken om het instellingstarief af te schaffen en daar is financiële ruimte voor aangezien de stufi wordt afgeschaft.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_118823904
Je kan in België studeren maar je hebt dan wel flink wat reiskosten.
#NoDAPL
pi_118843825
Bedankt voor de reacties!

Mocht ik in België gaan studeren, dan ga ik daar uiteraard ook wonen.

Ik kan helaas geen gebruik maken van het uitloopjaar van mijn studie. Ik heb mijn studie vorig jaar al volledig afgerond.

Ik zal ook bij de universiteiten in Nederland informeren naar het instellingstarief. Groningen had ik al bekeken, maar daar is het instellingscollegegeld alleen gelijk aan het wettelijk collegegeld als je voldoet aan bepaalde voorwaarden (en daar voldoe ik niet aan). Voor de opleiding(en) die ik op het oog heb, moet je beduidend meer betalen.
Copthorne 2.0
pi_118917803
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 12:39 schreef Copthorne het volgende:
Bedankt voor de reacties!

Mocht ik in België gaan studeren, dan ga ik daar uiteraard ook wonen.

Ik kan helaas geen gebruik maken van het uitloopjaar van mijn studie. Ik heb mijn studie vorig jaar al volledig afgerond.

Ik zal ook bij de universiteiten in Nederland informeren naar het instellingstarief. Groningen had ik al bekeken, maar daar is het instellingscollegegeld alleen gelijk aan het wettelijk collegegeld als je voldoet aan bepaalde voorwaarden (en daar voldoe ik niet aan). Voor de opleiding(en) die ik op het oog heb, moet je beduidend meer betalen.
Als je nou de Poolse nationaliteit had dan kon je gratis studeren in Polen :o :o :o
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_119082907
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2012 23:40 schreef Polacco het volgende:

Binnen de EU mogen ze toch geen ander college geld vragen voor andere studenten van binnen de EU???? Anders moeten wij per direct het collegegeld voor andere EU studenten naar de werkelijke kost prijs pushen want de rest betalen wij nu via belastingen.
  zondag 11 november 2012 @ 14:14:40 #19
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_119083224
quote:

[..]

Als je nou de Poolse nationaliteit had dan kon je gratis studeren in Polen :o :o :o
Op grond van EU-recht mag elke Europese burger gratis studeren in Polen als mensen met de Poolse nationaliteit dat ook mogen. De vraag is wat TS in Polen moet.
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:06 schreef ebayaccountje het volgende:

[..]

Binnen de EU mogen ze toch geen ander college geld vragen voor andere studenten van binnen de EU???? Anders moeten wij per direct het collegegeld voor andere EU studenten naar de werkelijke kost prijs pushen want de rest betalen wij nu via belastingen.
Je moet buitenlandse EU-burgers minstens zo goed behandelen als je eigen burgers. Een betere behandeling is niet verboden (hoewel dat krom is). De eerste paar jaar zouden buitenlandse EU-burgers dus sowieso tegen het lage tarief mogen studeren.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 11 november 2012 @ 14:27:32 #20
124676 RobertoCarlos
pi_119083805
Dit hele onderwerp is eigenlijk niet meer zo relevant voor TS idd. En zowiezo kan dit topic eigenlijk wel dicht imho...

[ Bericht 77% gewijzigd door RobertoCarlos op 11-11-2012 14:53:06 ]
pi_119091533
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 14:14 schreef GlowMouse het volgende:
quote:

[..]

Op grond van EU-recht mag elke Europese burger gratis studeren in Polen als mensen met de Poolse nationaliteit dat ook mogen. De vraag is wat TS in Polen moet.

quote:

[..]

Je moet buitenlandse EU-burgers minstens zo goed behandelen als je eigen burgers. Een betere behandeling is niet verboden (hoewel dat krom is). De eerste paar jaar zouden buitenlandse EU-burgers dus sowieso tegen het lage tarief mogen studeren.
Dit geld niet voor studiefinanciering want die kan je meenemen dus wat mij betreft basisbeurs zwaar omhoog en de kosten voor een jaar studeren ook = NL student niet slechter op zelfs veel beter want basisbeurs kan je meenemen naar buitenland en wij betalen niet meer voor dat volk uit andere landen waar de prijzen hoger liggen.
pi_119094739
quote:

[..]

Je maakt hier de fout om te veronderstellen dat het collegegeld niet kostendekkend is, dat is het met het hoge (feit, er zijn weinig landen die een hoger tarief hanteren) Nederlandse collegegeld de vraag, toch in ieder geval voor veel opleidingen.
Ik ken geen goed uitgewerkte berekening, jij wel? Ik ken enkel een samenvatting waarbij je maar moet gissen hoe ze het berekend hebben.

Als 1 volk geen recht van klagen heeft over de eventuele kosten van de buitenlandse studenten dan zijn het wel de Nederlanders. We mogen misschien klagen dat wij niet in onze moedertaal in ons eigen land een opleiding kunnen volgen maar niet hierover. Zo is er in Duitsland geen collegegeld en in België (daar inschrijvingsgeld genoemd) bedraagt het zo'n 600 Euro. Het aantal Vlamingen wat in Nederland studeert en het aantal Nederlanders wat in Vlaanderen studeert verschilt maar niet al te sterk als je een schaalcorrectie toepast (factor 3). Er gaat dus meer Vlaams geld naar Nederlandse studenten dan dat er Nederlands geld naar Vlaamse studenten gaat. Idem voor de Duitsers en voor de meeste andere volkeren. Verder vind ik dit een akelige boekhoudersmentaliteit waar weinig goeds uit kan voortkomen. Het aantal buitenlandse studenten is nog steeds relatief klein en mocht je netto wat meer betalen dan dat het oplevert (Nederlanders die in het buitenland studeren) dan staat hier toch in ieder geval tegenover dat je ook wat buitenlandse talenten krijgt die hier veel geld uitgeven en waarvan een deel hier blijft werken. Hierbij moet je niet alleen naar het aantal buitenlandse studenten kijken waarvoor dat geldt maar ook naar de kwaliteit (veel hoger dan het Nederlandse gemiddelde).

[ Bericht 37% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-11-2012 19:01:36 ]
#NoDAPL
pi_119095543
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je maakt hier de fout om te veronderstellen dat het collegegeld niet kostendekkend is, dat is het met het hoge (feit, er zijn weinig landen die een hoger tarief hanteren) Nederlandse collegegeld de vraag, toch in ieder geval voor veel opleidingen.
Ik ken geen goed uitgewerkte berekening, jij wel? Ik ken enkel een samenvatting waarbij je maar moet gissen hoe ze het berekend hebben.

Voor de volle 100% met je oneens. Teneerste de zeer uitgebreide berekening: Nederlandse overheid stopt heel veel geld in Universiteiten gering deel gaat naar onderzoek en de rest gaat is aanvulling voor wat studenten niet zelf betalen. Dit gat dat wordt gevult is de kosten voor de Nederlandse burger. Waarom denk je dat private universiteiten vele malen hoger zitten die maken echt geen 90% winst op hun opleidingen hoor.
pi_119095777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:15 schreef ebayaccountje het volgende:

[..]

Voor de volle 100% met je oneens.
Bewijs jij eerst maar eens dat de Nederlandse student minder betaalt dan de kostprijs in alle gevallen. Pas dan kunnen we hier zinvol over discussiëren.

quote:
Teneerste de zeer uitgebreide berekening: Nederlandse overheid stopt heel veel geld in
Wat is jouw bron? Aangezien jij die niet geeft ga ik ervan uit dat je die niet hebt.
Ik heb het hier al vaker gevraagd, tot nu toe heeft nog niemand een bron kunnen geven naar een gedetailleerde berekening: het liefst met zo weinig mogelijk woorden en zoveel mogelijk cijfers.

quote:
Universiteiten gering deel gaat naar onderzoek en de rest gaat is aanvulling voor wat studenten niet zelf betalen.
Bron?

quote:
Waarom denk je dat private universiteiten vele malen hoger zitten die maken echt geen 90% winst op hun opleidingen hoor.
De Amerikaanse universiteiten vragen zoveel collegegeld omdat ze het kunnen! Ze zijn simpelweg zo populair dat mensen dat bedrag toch wel betalen. Les 1 over de markteconomie: je betaalt niet wat iets kost, je betaalt wat mensen bereid zijn om te betalen.
Bovendien betalen verreweg de meeste studenten niet het gevraagde bedrag bij de Amerikaanse universiteiten.
#NoDAPL
pi_119095785
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als 1 volk geen recht van klagen heeft over de eventuele kosten van de buitenlandse studenten dan zijn het wel de Nederlanders. We mogen misschien klagen dat wij niet in onze moedertaal in ons eigen land een opleiding kunnen volgen maar niet hierover. Zo is er in Duitsland geen collegegeld en in België (daar inschrijvingsgeld genoemd) bedraagt het zo'n 600 Euro. Het aantal Vlamingen wat in Nederland studeert en het aantal Nederlanders wat in Vlaanderen studeert verschilt maar niet al te sterk als je een schaalcorrectie toepast (factor 3). Er gaat dus meer Vlaams geld naar Nederlandse studenten dan dat er Nederlands geld naar Vlaamse studenten gaat. Idem voor de Duitsers en voor de meeste andere volkeren. Verder vind ik dit een akelige boekhoudersmentaliteit waar weinig goeds uit kan voortkomen. Het aantal buitenlandse studenten is nog steeds relatief klein en mocht je netto wat meer betalen dan dat het oplevert (Nederlanders die in het buitenland studeren) dan staat hier toch in ieder geval tegenover dat je ook wat buitenlandse talenten krijgt die hier veel geld uitgeven en waarvan een deel hier blijft werken. Hierbij moet je niet alleen naar het aantal buitenlandse studenten kijken waarvoor dat geldt maar ook naar de kwaliteit (veel hoger dan het Nederlandse gemiddelde).
Ik mag voor de volle 100% klagen heb zelf in VK gestudeerd en om dan te zien hoe de universiteit Groningen en Maastricht hun uiterste best doen om matige studenten die geen beursen etc. in Engeland kunnen krijgen naar zich toe te trekken om ze hier op kosten van de Nederlandse burger opteleiden.

Daarnaast is het percentage hoger opgeleiden over 10 jaar belachelijk hoog in Nederland wij hebben geen hoger opgeleiden meer nodig dan we uit de eigen bevolking trekken. En wat betreft het geld uitgeven hier die +/-6000 euro die wij per jaar verlies op ze draaien zien we heus niet terug hoor. Het is nou niet zo dat alle EU studenten hier nou direct zoveel uitgeven.. Wel moeten ze natuurlijk allemaal een kamer met voorrang op de normale Nederlandse student...

Enige voordeel aan deze onzin meld je niet en dat is dat het eventueel goed zou kunnen zijn voor de het "merk" Nederland als zoiets nog bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door ebayaccountje op 11-11-2012 19:27:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')