Bronquote:'Zorgpremies van 20 tot 482 euro'
Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.
De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.
Hogere premies
De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.
VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.
Eerlijk delen
PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.
SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.
Echte rijken
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
Correct. Progressieve tarieven en progressieve zorgpremie. Dat gaat enorm aantikken.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:32 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ach ja, ik denk altijd maar... alleenstaande zijn is al erg genoeg.
Volgens mij is het niet zo dat een alleenstaande automatisch harder geraakt wordt met deze maatregel. Voor een alleenstaande ouder wordt de marginale druk wel hoog.
Kom jij met je belastingvoordeetjes vast wel mee uit.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:51 schreef penny-wise het volgende:
Wat een faalbezuiniging.
Volgens de regeling moet ik nu zo'n 4300 per jaar betalen.
Kom al jaren niet meer bij de dokter.
Nu zal mijn vrouw ook minder hoeven te betalen maar ga er toch flink op achteruit.
nee iedereen , behalve vrijgezelle bijstandsmensen, drugsgebruikers enzoquote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:58 schreef DeParo het volgende:
Dit raakt 'rijke burgers'.
Heb ik weinig problemen mee dus.
Oh ja.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee iedereen , behalve vrijgezelle bijstandsmensen, drugsgebruikers enzo
Belasting en voordeel in 1 zin? Kan dat ook al.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:59 schreef DeParo het volgende:
[..]
Kom jij met je belastingvoordeetjes vast wel mee uit.
Zeker.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:04 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Belasting en voordeel in 1 zin? Kan dat ook al.
Het is geen bezuiniging. Het levert helemaal niks op.quote:
ik noem dat hypotheeksubsidiequote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:04 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Belasting en voordeel in 1 zin? Kan dat ook al.
Het zal wel iets moeten opleveren denk ik toch...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging. Het levert helemaal niks op.
Mensen die meer verdienen gaan alleen (veel) meer betalen en mensen die minder verdienen gaan (veel) minder betalen. Per saldo wordt er in totaal evenveel premie betaald.
Ja, het levert nivellering op, iets waar de PvdA zo van houdt: van "eerlijk" delen dus.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:09 schreef penny-wise het volgende:
Het zal wel iets moeten opleveren denk ik toch...
Ja, dat gedeelte van dit voorstel snap ik dus niet...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging. Het levert helemaal niks op.
Mensen die meer verdienen gaan alleen (veel) meer betalen en mensen die minder verdienen gaan (veel) minder betalen. Per saldo wordt er in totaal evenveel premie betaald.
Naar de zorgverzekeraars omdat ze een deel van de AWBZ erbij krijgen, verpleging van ouderenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat gedeelte van dit voorstel snap ik dus niet...
Waar gaat al het geld heen van die mensen die meer dan modaal verdienen?
Niet naar de mensen met bijstand...want die betalen uiteindelijk nog steeds hetzelfde als wat ze nu betalen.
Daarnaast is de vernouding ook niet 1 op 1.
Begrijp dit dus niet.
quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:01 schreef MouzurX het volgende:
Heeft iemand nou al een tabel met de echte effecten van alle maatregelen bij elkaar?
Dus inkomstenbelasting en zorgpremies etc.
5K per maand is 60K per jaar, dat gaat nergens over. De SP moet niet zeuren. Zij willen zo graag dat de rijke meer betalen dan de armen. En nu is het weer niet goed. Haha.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:34 schreef Ringo het volgende:
Volgens mij stelde de SP-dame in Pauw en Witteman iets dergelijks voor: een vast percentage van het bruto maandinkomen afdragen als zorgpremie. Bijvoorbeeld 5 procent. Dat zou allicht voor de groep tot dubbelmodaal minder slecht uitpakken.
1000 euro/m: 50 euro
5000 euro/m: 250 euro premie
10.000 euro/m: 500 euro premie
100.000 euro/m: 5000 euro premie
Ik zeg, doen.
De rode rakkers van de SP willen het liefst minuscule inkomensverschillen, niet serieus te nemen dit soort onzin.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:34 schreef Ringo het volgende:
Volgens mij stelde de SP-dame in Pauw en Witteman iets dergelijks voor: een vast percentage van het bruto maandinkomen afdragen als zorgpremie. Bijvoorbeeld 5 procent. Dat zou allicht voor de groep tot dubbelmodaal minder slecht uitpakken.
Ik zeg, doen.
In een woord: belachelijk!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 23:34 schreef Ringo het volgende:
Ik zeg, doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |