quote:
Er spelen een aantal zaken, maar ik kan niet op alles ingaan. Ik kan wel zeggen waar ik denk dat de kern van het probleem zit en dat baseer ik dan overigens niet alleen op wat ik van de week vernam. Sterker nog: ik zal het in zijn geheel op moeten hangen op hetgeen gewoon bekend is.
Het gaat in essentie om het volgende. Bram staat bekend om het voeren van een zekere staat. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar het vereist wel een goede inkomstenstroom. Het komt mij voor dat die inkomstenstroom niet zo gemakkelijk zo hoog te houden was als dat deze diende te zijn en dat hij daardoor dingen heeft gedaan die hij niet zou moeten doen. Er zijn genoeg dingen verschenen in de pers die dat beeld oproepen, die deels aan de orde kwamen bij de Raad van Discipline (vragen van grote geldsommen met de belofte er iets voor te doen en dat niet nakomen, geen inzicht geven in de werkzaamheden die zijn verricht) en deels vooralsnog onbewezen zijn, doch hardnekkige geruchten die onder meer door het OM in de ether zijn gemikt (kantoor beschikbaar stellen voor illegale praktijken, zoals het afpersen van Endstra).
Zo vernam ik van eerder genoemde kennissen (deeltje 1 volgens mij) die voor hun zoon naar het kantoor van Bram gegaan waren dat ook aan hen veel geld gevraagd werd en daarvoor weinig werd geleverd. Het beeld wat ik daarvan kreeg was dat gebruik gemaakt werd van de kwetsbare positie waar iemand in zat en steeds maar weer een geldsom werd gevraagd ter vooruitbetaling (met de opmerking dat daarmee de zaak geheel gedaan kon worden, om later te zeggen dat het tegen is gevallen, dus moet er weer wat geld op tafel, enz.), waarmee je in een situatie belandt dat je met tegenzin betaalt, dat je jezelf wel genaaid voelt, maar dat de afhankelijke positie waarin je verkeert maakt dat je toch niet durft te klagen (op de eindfactuur na dan, die natuurlijk al vrij gek voorkomt als je altijd vooruit moest betalen...). Natuurlijk betreft dat maar één geval, maar ik herken in de klachten die bij de Raad van Discipline aan de orde zijn gekomen wel het e.e.a. en ik heb niets vernomen afgelopen week wat mij de gedachte geeft dat het hier om uitzonderingen gaat...
Daar komt dan wat bovenop en dat is logisch nadenken (maar dus ook niets meer dan een "ik denk dat het wel eens zo kan zijn"): zijn cliënten zijn niet alleen maar mensen die de regeltjes volgen en die een klacht volgens de normale gang van zaken afwikkelen. Je kan je zo voorstellen dat als je op deze manier werkt er ook mensen zullen zijn die ontevreden zijn en dat duidelijk laten blijken. Daar heb je als je heel netjes als advocaat werkt al last van (ik ben ooit bedreigd omdat ik opheldering vroeg bij mijn cliënt naar aanleiding van enkele zaken in een rapport van de verzekering in een verzekeringsfraudezaak, waarbij mij te verstaan werd gegeven dat ik het reeds betaalde bedrag terug moest geven ondanks daarvoor verrichtte werkzaamheden, wat ik uiteindelijk gedaan heb omdat de volgende dag de receptioniste rechtstreeks werd bedreigd en je hebt nu eenmaal een verantwoordelijkheid voor je personeel), maar als je veel geld vraagt en vervolgens niet doet wat je belooft (en er zijn meerderen die dit gemotiveerd beweren)... ja, dan zullen ook die cliënten wel eens geld terug gaan vragen. En je zou je voor kunnen stellen dat toen hij Holleeder naast hem had staan hij daar stukken minder kwetsbaar voor was dan nu, maar dit zijn nu eenmaal vorderingen die geen verjaringstermijn kennen, dus het kan dan een hoog opgelopen rekening zijn...
Daar komt de kwestie met de fiscus nog bij! De bedragen die in de pers zijn verschenen zijn fors en gaan alleen maar over de periode tot en met 2006. Daarbij helpt het niet dat kennelijk het betalen van de claim tot en met 2006 al op problemen stuitte.
Ik las dat de deken Germ Kemper claimt dat er grote financiële problemen zijn bij Bram (uit de conceptjaarrekening zou een groot negatief eigen vermogen blijken + een grote rc stand... lees: Bram zou grote sommen geld uit de BV hebben gehaald en daar ligt natuurlijk ook nog een fiscale claim op). Dat verbaast mij niet, sterker nog... het lijkt heel logisch als je bovenstaande in aanmerking neemt. Als je iedere euro die binnenkomt meteen uitgeeft, dan heb je een probleem als het even financieel wat minder gaat. En dat kun je wel tijdelijk "oplossen" door meer te beloven en grote sommen geld te incasseren en daarnaast inkomsten niet op te geven, maar uiteindelijk komt dat laatste terug als een boemerang. Tel daarbij op dat het vragen van veel geld onder de belofte dat het allemaal goed gaat komen nu ook lastiger wordt. Dan heb je dus een situatie die de meeste staten goed kennen: er komt minder binnen en er moet veel meer uit. Zelfs als je miljoenen mensen hebt die je kan dwingen om je meer geld te geven is dat een situatie die lastig is, kun je nagaan als je het allemaal zelf op moet hoesten en het niet voor de hand ligt dat banken bij gaan springen....
Let wel: ik ken zijn financiële situatie niet, dus dit is slechts een analyse van hetgeen ik in alle openheid heb kunnen vernemen en ik kan daarmee de plank enorm mis slaan. Misschien heeft Bram ook een leuk zakcentje ergens in verweggistan staan. Maar ik denk dus dat hij weldegelijk ernstige problemen heeft financieel en dat hij alleen al daardoor niet meer in staat is om als advocaat te kunnen functioneren (advocaten moeten financieel onafhankelijk zijn, anders zijn ze vatbaar voor "the dark side" om het zo maar eens te formuleren).
Ik hoop voor hem dat ik het helemaal mis heb, want als ik het goed heb, dan is het een groot persoonlijk drama. En dat gun ik niemand, zelfs niet als je zelf het er naar hebt gemaakt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]
Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.