Dat is wellicht een optie, als je het eens bent met het feit dat je meer betaalt terwijl je er niks voor terug krijgt. Dat schijnt opeens een grote issue te zijn, maar deze issue zal vast geen probleem meer zijn als de rekening bij de echt hoge inkomens komt te liggen.quote:Op zondag 4 november 2012 23:49 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat eerste heb je gelijk in, laatste zin ben ik niet met je eens. Ik zeg namelijk dat je nog steeds dezelfde maximale premie kan hanteren. Je betaalt het echter pas bij een hoger inkomen.
Er wordt sowieso geen effect mee behaald. Zoals de plannen gepresenteerd werden, leverde het niks op voor de schatkist, maar was het puur nivelleren. Een groot bezwaar voor bijvoorbeeld D66. Zelf ben ik niet principieel tegen een inkomensafhankelijke basispremie, dus voor mij gaat het echt vooral om de uitvoering waarbij vooral de middeninkomens gepakt worden.quote:Op zondag 4 november 2012 23:59 schreef Piger het volgende:
[..]
Dat is wellicht een optie, als je het eens bent met het feit dat je meer betaalt terwijl je er niks voor terug krijgt. Dat schijnt opeens een grote issue te zijn, maar deze issue zal vast geen probleem meer zijn als de rekening bij de echt hoge inkomens komt te liggen.
Er zijn natuurlijk vrij weinig echt hoge inkomens, dus ik vraag me af of je daar een groot effect mee behaald.
Ik doel erop, dat het verschuiven van de inkomensgrens van 70.000, waarschijnlijk niet voor een drastische verlaging van de premie's (voor middeninkomens) zorgt.quote:Op maandag 5 november 2012 00:02 schreef Piye het volgende:
[..]
Er wordt sowieso geen effect mee behaald. Zoals de plannen gepresenteerd werden, leverde het niks op voor de schatkist, maar was het puur nivelleren. Een groot bezwaar voor bijvoorbeeld D66. Zelf ben ik niet principieel tegen een inkomensafhankelijke basispremie, dus voor mij gaat het echt vooral om de uitvoering waarbij vooral de middeninkomens gepakt worden.
Misschien heb je gelijk. Al zijn er natuurlijk best wat topinkomens in Nederland, die stemmen namelijk allemaal VVD.quote:Op maandag 5 november 2012 00:06 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik doel erop, dat het verschuiven van de inkomensgrens van 70.000, waarschijnlijk niet voor een drastische verlaging van de premie's (voor middeninkomens) zorgt.
Een inkomensafhankelijke premie invoeren puur zodat die administratieve onzin van zorgtoeslag werd beperkt leek me een goed idee. Maar schijnbaar moet er opeens extra genivelleerd worden.
Maar rijke mensen betalen nu toch ook meer belasting, zonder er meer voor terug te krijgen?quote:Op zondag 4 november 2012 23:46 schreef Piger het volgende:
Ik vind het gezeik zo tegenstrijdig. Van de ene kant wordt er gezeurd dat een inkomensafhankelijke premie belachelijk is omdat je er niet meer zorg voor terug krijgt, maar tegelijkertijd moet dat dus wel gelden voor de zeer hoge inkomens. De cap is juist veel te hoog. Een vaste premie, met alleen een kleine beperking voor de mensen die het echt niet kunnen betalen. Inkomensafhankelijk, mijn reet, straks betaal je meer/minder voor hetzelfde brood omdat je meer/minder inkomen hebt.
[..]
Klopt en dat is al iets waar ik tegen ben. Een percentage is een percentage, wat er voor zorgt dat je met een hoog inkomen al meer betaalt. Waarom zou dat percentage dan ook nog eens moeten toenemen?quote:Op maandag 5 november 2012 08:52 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar rijke mensen betalen nu toch ook meer belasting, zonder er meer voor terug te krijgen?
Want dat is deze exercitie in feite, het is gewoon een verkapte belastingverhoging. (Echter eentje waarbij je over al het inkomen boven de 70.000 geen zorgbelasting meer betaalt, dus in feite een denivellerende maatregel).
Het punt was dat de VVD in hun verkiezingsprogramma lagere belastingen beloofd had, dus nu met een andere truc moest komen om mensen het geld afhandig te maken. Dus noemen ze het premie ipv belasting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |