Het is beide. Boeddhisme is een religie en het is een levensfilosofie.quote:Op zondag 11 november 2012 21:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Okay, omdat je eerder schreef: het blijft een filosofie dacht ik even dat je misschien ook bedoelde dat het geen religie is.
Niet alle stromingen.quote:Op zondag 11 november 2012 21:23 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het is beide. Boeddhisme is een religie en het is een levensfilosofie.
Maar Boeddhisme is geen godsdienst.
Jij stelt dat iedere religie een godsdienst is. Dat is niet geval.quote:
Dat is niet wat ik stel, of niet bedoel tenminste.quote:Op zondag 11 november 2012 21:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Jij stelt dat iedere religie een godsdienst is. Dat is niet geval.
...dat bepaalde takken van boeddhisme wel degelijk godsdiensten zijn. Sterker nog, de grootste stroming van het boeddhisme is een godsdienst, namelijk het Mahayana boeddhisme.quote:Boeddhisme is geen godsdienst, het is wel een religie.
Nee. Ook die stroming is geen godsdienst. Buddha is geen god. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. Buddha is goddelijk, net als jij en ik.quote:Op zondag 11 november 2012 21:38 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik stel, of niet bedoel tenminste.
Ik stel dat Boeddhisme als religie gezien kan worden en...
[..]
...dat bepaalde takken van boeddhisme wel degelijk godsdiensten zijn. Sterker nog, de grootste stroming van het boeddhisme is een godsdienst, namelijk het Mahayana boeddhisme.
quote:Op zondag 11 november 2012 21:47 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee. Ook die stroming is geen godsdienst. Buddha is geen god. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. Buddha is goddelijk, net als jij en ik.
"Centraal in de Mahayana-ideologie is de idee van de Bodhisattva: niet alleen de Boeddha, maar ieder mens kan de staat van Verlichting bereiken."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahayana
quote:Het Mahayana heeft een rijke kosmografie met allerlei bovennatuurlijke Boeddha's en Bodhisattva's die zich in zogenaamde Boeddhalanden of zuivere landen ophouden. Het concept van de Triniteit of trikaya, geeft steun aan deze constructies waardoor de Boeddha zelf tot een transcendente goddelijke figuur wordt.
quote:De rijke kosmografie stelde de Mahayana ook in staat tamelijk syncretisch te zijn en andere geloven of godheden in zich op te nemen. Er zijn ook allerlei externe oorsprongen gesuggereerd om de opkomst van de Mahayana te verklaren, zoals de "populaire hindoe bhakti (devotie) stromingen en de Perzische en Grieks-Romeinse theologiën, die vanuit het noordwesten India binnen kwamen" (Tom Lowenstein, "De visie van de Boeddha").
Niet als geheel, wel in delen.quote:En nogmaals: Ja, Boedhisme is een religie!
Maar een religie, staat niet gelijk aan een godsdienst.
Ik ben Zen Boeddhist. Dat is ook de enige stroming waar ik als vrouw volledig in kan functioneren.quote:Op zondag 11 november 2012 21:51 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Niet als geheel, wel in delen.
Zelf neig ik sterk naar het zen-boeddhisme.
Heb je ook een roshi en zit je aangesloten bij een sekte/school?quote:Op zondag 11 november 2012 21:53 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik ben Zen Boeddhist. Dat is ook de enige stroming waar ik als vrouw volledig in kan functioneren.
In mijn woonplaats is er een Zen Boeddhistische tempel.quote:Op zondag 11 november 2012 21:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Heb je ook een roshi en zit je aangesloten bij een sekte/school?
Waarom is dat als vrouw een goede stroming?
Ik heb nog nooit gezegd dat je het ego los moet laten. Integendeel.quote:Op zondag 11 november 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar net beweerde je dat je dat iets (het ego) los zou moeten laten wat je niet zou hebben
Waarom je dat los zou moeten/willen laten, is om vrij van lijden te worden. Dat is het doel.
Ja, ook het boeddhisme was/is niet vrij van seksisme.quote:Op zondag 11 november 2012 22:05 schreef Tayu het volgende:
[..]
In mijn woonplaats is er een Zen Boeddhistische tempel.
Het is een beetje hetzelfde als wat je bijvoorbeeld in onze Christelijke stromingen ziet. Tot een aantal decennia geleden was het niet denkbaar een vrouwelijke dominee te hebben, en een vrouwlijke Paus zie ik in de komende decennia niet gebeuren.
Vrouwlijke dominees zijn er inmiddels volop. En ook in het Zen Boeddhisme is de rol van de vrouw niet ondergeschikt aan die van de man.
Nee, je zei dat je geen ego hebtquote:Op zondag 11 november 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gezegd dat je het ego los moet laten. Integendeel.
Inderdaad.quote:Op zondag 11 november 2012 22:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, ook het boeddhisme was/is niet vrij van seksisme.
Het blijft mensenwerk he?
Doe jij ook maar eens teruglezen danquote:Op zondag 11 november 2012 22:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel. Iedereen heeft een ego. Toch maar eens teruglezen dan
[/quote]quote:[quote]Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?
Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
En dat kan gewoon met boeddhisme, zeker in zen.quote:Op zondag 11 november 2012 22:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Inderdaad.
En er zijn wat dat betreft wel meer denkwijzen waar ik het niet mee eens ben. Of waar ik me iig niet in kan vinden.
Nou nee. Ik heb nooit anders beweerd dan dat we allemaal een ego/ziel/ gevoel hebben en dat dat ons 'eigen' is en dat ik niet inzie waarom je daar vanaf zou willen.quote:
quote:Op zondag 11 november 2012 22:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou nee. Ik heb nooit anders beweerd dan dat we allemaal een ego/ziel/ gevoel hebben en dat dat ons 'eigen' is en dat ik niet inzie waarom je daar vanaf zou willen.
Nee, jij beweerde dat je geen ego hebt, en dat je dat dus ook niet los kon laten:quote:Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?
Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
Gelukkig welquote:Op zondag 11 november 2012 22:20 schreef Gray het volgende:
[..]
En dat kan gewoon met boeddhisme, zeker in zen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |