abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119096454
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Niet andersom? Ego weg, meer bescheiden?
Ja!
  zondag 11 november 2012 @ 19:36:38 #152
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096532
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:30 schreef Gray het volgende:

[..]

Hindoeisme is gebaseerd op nóg oudere geloven van dui-zen-den jaren geleden. Als Hindoeisme onzin is, is dan niet een religie als het christendom en het geloof in diens iconen ook onzin?

[..]

Je kan er wel van ontkoppelen denk ik, al is het nog maar de vraag of dat wel zo ideaal is. Volgens mensen die als 'verlicht' werden geacht schijnt dat wel relaxt te zijn, al ligt het ook maar aan de persoon:

[..]

Dat zeg ik, op onzin :P
christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.

http://asimiqbal2nd.files(...)/errors-hinduism.pdf
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:38:00 #153
249559 crew  Lavenderr
pi_119096599
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.
Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
pi_119096609
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.
Niet helemaal, aangezien het ego ook een fysiek verschijnsel is. Wanneer je aan mensen vraagt waar hun 'ik', hun bewustzijn vandaan komt, of ze dat in hun lichaam aan willen wijzen, dan wijzen ze vaak naar de plek van 'het derde oog'. Dat lichaamsdeel verlies je niet wanneer je 'verlicht' raakt. Het speelt alleen een minder grote rol in je functioneren.
  zondag 11 november 2012 @ 19:39:02 #155
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096651
"jij bent/iedereen is een andere ik"
pi_119096655
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:

[..]

christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.

Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.
  zondag 11 november 2012 @ 19:41:19 #157
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096761
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:39 schreef Tayu het volgende:

[..]

Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.
die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.
pi_119096771
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.

En alle leven, komt voort uit verlangen van het ego.

Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
pi_119096831
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Manke het volgende:

[..]

die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.
Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.
  zondag 11 november 2012 @ 19:43:49 #160
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096899
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:42 schreef Tayu het volgende:

[..]

Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.
http://www.jesus-is-savio(...)_heresies-a_list.htm
pi_119096961
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:

[..]

Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.

De bestaande persoon is overigens de persoon die de Hare Krishna's aanbidden, Krishna. Zie je de gelijkenis tussen de naam Krishna en de titel Christus? Krishna was overigens gekruisigd, de sporen zijn nog terug te vinden in zijn graf.
pi_119096972
quote:
Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.

Maar Het Katholicisme is een religie.

Zelfs het Boeddhisme is een religie (hoewel het geen Godsdienst is).
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:45:23 #163
249559 crew  Lavenderr
pi_119096985
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:

[..]

Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.

Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
Nee, niet mee eens.
Een kind vraagt niet geboren te worden. Het is er en dan ligt het verder voor een groot deel aan opvoeding en normen en waarden hoe dat kind-deze ziel zo je wilt-opgroeit.
pi_119097051
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.
  zondag 11 november 2012 @ 19:47:40 #165
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097077
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.

Maar Het Katholicisme is een religie.

die link is een antwoord op jouw bewering :)
Klopt, en religie is hersenspoeling.
geloof in christus is geen religie
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:48:08 #166
249559 crew  Lavenderr
pi_119097099
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.
Aan je ego is niets eigens?
pi_119097174
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, niet mee eens.
Een kind vraagt niet geboren te worden. Het is er en dan ligt het verder voor een groot deel aan opvoeding en normen en waarden hoe dat kind-deze ziel zo je wilt-opgroeit.
Daar mag je het niet mee eens zijn, het is wel de basis van het Boeddhisme.

Al het leven leidt tot lijden, al het lijden leidt weer tot verlangen, en al het verlangen leidt weer tot leven.

Een eeuwigdurende cirkel dus.

De enige manier om die cirkel te doorbreken, is door verlichting. Het loslaten van het verlangen van het ego.

PS: Overigens is de geboorte van een kind een bewuste keuze van het kind, in het Boeddhisme.
  zondag 11 november 2012 @ 19:50:04 #168
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097180
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:44 schreef Gray het volgende:

[..]

Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.

De bestaande persoon is overigens de persoon die de Hare Krishna's aanbidden, Krishna. Zie je de gelijkenis tussen de naam Krishna en de titel Christus? Krishna was overigens gekruisigd, de sporen zijn nog terug te vinden in zijn graf.
geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoon :)
pi_119097262
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:

[..]

Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?

Als geen zelf is, wat is er om herboren te worden?

Overigens is er wel een soort zelf, die meestal met hoofdletter wordt aangeduid. De illusie is echter dat men de zelf als de Zelf ziet. Dat is ook wat illusie betekent, niet dat iets niet is, maar dat het anders is dan het lijkt.
pi_119097341
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:52 schreef Gray het volgende:

[..]

Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?

Als geen zelf is, wat is er om herboren te worden?

Overigens is er wel een soort zelf, die meestal met hoofdletter wordt aangeduid. De illusie is echter dat men de zelf als de Zelf ziet. Dat is ook wat illusie betekent, niet dat iets niet is, maar dat het anders is dan het lijkt.
Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
pi_119097348
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.
pi_119097385
quote:
12s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.
Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:54:49 #173
249559 crew  Lavenderr
pi_119097404
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?

Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
pi_119097437
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?

Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:57:45 #175
249559 crew  Lavenderr
pi_119097511
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:55 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.
Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.
Ik zie niet in waarom we iets los moeten laten wat ons IS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')