quote:bron:Trouw.
Islamitische cola smeert Saudische kelenRIYAD (ANP) - Een islamitische versie van cola heeft kort na haar introductie in het oosten van Saudi-Arabië al de weg naar miljoenen kelen gevonden. De Saudische distributeur van de frisdrank zei woensdag dat de vraag na een week drie keer groter was dan verwacht.
De drank, Zamzam Cola, is op de markt gebracht om tegenwicht te bieden aan de Amerikaanse giganten Coca-Cola en Pepsi. Zamzam is genoemd naar het heilige water nabij de stad Mekka. De frisdrank wordt gemaakt door een Iraanse onderneming.
,,De boycot van Amerikaanse producten en de goede kwaliteit van Zamzam heeft voor een uitstekende omzet gezorgd'', aldus Firas Khawaja van distributeur al-Majarrah Foodstuffs Establishment. Meer dan 4 miljoen blikjes zijn na een week verkocht, zo gaf Majarrah aan. De distributeur vraagt zich of de Iraanse leverancier wel aan de vraag kan voldoen als de cola in andere delen van zijn land wordt geïntroduceerd.
Het anti-Amerikanisme is groot in Saudi-Arabië. De import van Amerikaanse producten en diensten is in de eerste drie maanden van dit jaar met 40 procent gedaald. De Saudi's zijn vooral woedend over de Amerikaanse steun aan Israël in diens strijd tegen de Palestijnen. Ook Amerikaanse verdachtmakingen dat Saudische investeerders betrokken zijn bij de financiering van terreur hebben kwaad bloed gezet.
=================================================================
Uit het laatste stukje van dit artikel blijkt toch dat de vriendschappelijke band tussen de VS en SA aan het afbrokkelen is (boycot van Amerikaanse producten), immers kan het regime in SA vanzelfsprekend bepalen welke producten er al dan niet op de markt komen, en (wellicht binnenkort) geen VS cola meer is bijna een 'oorlogsverklaring'...
quote:Gelijktijdig met Fatimabarbie!
Op donderdag 22 augustus 2002 00:48 schreef Vork het volgende:
weet iemand per wanneer dat Zamzam Cola ook in ons land te verkrijgen is?
quote:Ik hoop per direct. Ik ben dol op cola, maar ik ben het beu om te betalen voor een van de grootste amerikaanse propagandamachines...
quote:Whuahahahahahhaha. Fatimabarbie en AchmedKEN
Op donderdag 22 augustus 2002 00:49 schreef keeper het volgende:[..]
Gelijktijdig met Fatimabarbie!
Ze zullen die naam toch niet gekozen hebben omdat de gemiddelde burger in SA nou eenmaal te arm is om een heel flesje cola voor zichzelf te kopen, hè?
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 00:55 schreef Nuoro het volgende:
Grappig, "ZamZam" is Arabisch voor "ieder de helft" of "samen delen".Ze zullen die naam toch niet gekozen hebben omdat de gemiddelde burger in SA nou eenmaal te arm is om een heel flesje cola voor zichzelf te kopen, hè?
quote:Lezen is ook een vak
Zamzam is genoemd naar het heilige water nabij de stad Mekka. De frisdrank wordt gemaakt door een Iraanse onderneming.
quote:Precies en tevens exactly !!!
Op donderdag 22 augustus 2002 00:57 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
[..]Lezen is ook een vak
quote:Helaas niet (vermoed ik).
Of, en dat kan natuurlijk ook, indien de onderneming die Zamzam op de markt brengt bereid is flink wat te adverteren, commercials op tv te brengen, de sponsoring van een en ander op zich te nemen, dan kunnen we binnen no time onze dorst lessen met Zamzam. ![]()
Overigens, indien de gehele arabische wereld aan de Zamzam gaat is dat een regelrechte ramp voor de Amerikaanse frisdrankenconcerns.
quote:Nah, en toch heb ik gelijk. Vraag het anders maar na.
Op donderdag 22 augustus 2002 00:57 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
[..]Lezen is ook een vak
Aan je bejaarde Marokkaanse buurvrouw bijvoorbeeld!
quote:Dan is het altijd nog Sam Sam toch ? Of is dat de nederlandse verbastering ?
Op donderdag 22 augustus 2002 01:08 schreef Nuoro het volgende:[..]
Nah, en toch heb ik gelijk. Vraag het anders maar na.
Aan je bejaarde Marokkaanse buurvrouw bijvoorbeeld!
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 01:09 schreef speknek het volgende:
Bah, ik![]()
![]()
![]()
van het nationalisme van de Saudi's. amerikanen
quote:Het is trouwens misschien niet eens echt Arabisch, maar mensen in Tunesie gebruiken het vaak als ze dat bedoelen. Vandaar.
Op donderdag 22 augustus 2002 01:10 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Dan is het altijd nog Sam Sam toch ? Of is dat de nederlandse verbastering ?
quote:Het is een Iraans initiatief, en wordt tevens aldaar geproduceerd.
Bah, ik![]()
![]()
![]()
van het nationalisme van de Saudi's.
quote:Prima idee. Kunnen we hier in Nederland onze lokale versie van de Koran gaan verkopen.
Op donderdag 22 augustus 2002 00:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
bron:Trouw.
Uit het laatste stukje van dit artikel blijkt toch dat de vriendschappelijke band tussen de VS en SA aan het afbrokkelen is (boycot van Amerikaanse producten), immers kan het regime in SA vanzelfsprekend bepalen welke producten er al dan niet op de markt komen, en (wellicht binnenkort) geen VS cola meer is bijna een 'oorlogsverklaring'...
[Dit bericht is gewijzigd door Festen op 22-08-2002 11:48]
quote:Maar wat is er mis met Virgin Cola dan? 3es? Euroshopper?
Op donderdag 22 augustus 2002 03:19 schreef Chadi het volgende:
Denk dat het een goed initiatief is en dat er mensen bereid zijn overal ter wereld om over te stappen op dit alternatief.
quote:Heb je het wel eens gedronken ?
Op donderdag 22 augustus 2002 03:21 schreef speknek het volgende:[..]
Maar wat is er mis met Virgin Cola dan? 3es? Euroshopper?
quote:Ja, niet te zuipen. Dat is ook de reden dat ik Coca-Cola drink. Maar er zijn hier in Nederland wel twintig alternatieven die niet uit Amerika komen. De enige reden dat het zo populair daar is, is omdat het een eigen islamitische identiteit heeft: nationalisme.
Op donderdag 22 augustus 2002 03:24 schreef DJ-L3 het volgende:
Heb je het wel eens gedronken ?
quote:Nee omdat er een goed alternatief ontbrak. En omdat ze de VS willen laten zien van je neemt ons niet serieus genoeg.
Op donderdag 22 augustus 2002 03:29 schreef speknek het volgende:[..]
Ja, niet te zuipen. Dat is ook de reden dat ik Coca-Cola drink. Maar er zijn hier in Nederland wel twintig alternatieven die niet uit Amerika komen. De enige reden dat het zo populair daar is, is omdat het een eigen islamitische identiteit heeft: nationalisme.
quote:ach first choice is nog best te zuipen maar niets gaat boven coca
Op donderdag 22 augustus 2002 03:29 schreef speknek het volgende:[..]
Ja, niet te zuipen. Dat is ook de reden dat ik Coca-Cola drink. Maar er zijn hier in Nederland wel twintig alternatieven die niet uit Amerika komen. De enige reden dat het zo populair daar is, is omdat het een eigen islamitische identiteit heeft: nationalisme.
volgens mij wordt coca cola daar best goed verkocht als er alleen even andere etiketten op plakken
quote:Het was toch van origine een Columbiaanse vinding?
Op donderdag 22 augustus 2002 03:58 schreef Dr_Crouton het volgende:
Toch frappant dat ze dan wel anti-Amerikaans zijn, maar wel een Amerikaanse vinding drinken. Zo heeft iedereen elkaar nodig, hoezeer ze van elkaar afkeren.
quote:Tenzij de geschiedenis van Coca-Cola vals is, is cola een Amerikaanse vinding. Wel zou er in de beginjaren een extract van de cocaplant/boom zijn gebruikt, een ingrediënt voor cocaïne. En die groeit ook in Columbia, ja.
Op donderdag 22 augustus 2002 04:13 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Het was toch van origine een Columbiaanse vinding?
(ooit heel lang geleden, of vergis ik me nu?)
quote:Kheb net ook even gezocht en ze hebben het telkens over de ontdekking van "Coca-Cola" in Amerika. Maar waar het product zelf (Cola) nou vandaan kwam, kan ik zo gauw niet vinden
Op donderdag 22 augustus 2002 04:15 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Tenzij de geschiedenis van Coca-Cola vals is, is cola een Amerikaanse vinding.
quote:Zover ik weet (ik heb hier ooit eens een programma over gezien), maakten Columbiaanse boeren een soort thee van de Cocabladeren (uiteraard met veel suiker), dit zou de voorloper zijn van de cola zoals wij die nu kennen.
Op donderdag 22 augustus 2002 04:15 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Tenzij de geschiedenis van Coca-Cola vals is, is cola een Amerikaanse vinding. Wel zou er in de beginjaren een extract van de cocaplant/boom zijn gebruikt, een ingrediënt voor cocaïne. En die groeit ook in Columbia, ja.
Hoe dan ook, het zou me niets verbazen indien de Amerikanen beweren dat het hun vinding is.
quote:Yep, het is wel fijn dat de Saudis zichzelf al in een positie brengen waarin de Amerikanen een oorlogje tegen hun wel acceptabel zullen gaan vinden.
Op donderdag 22 augustus 2002 00:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
bron:Trouw.
Wat is er trouwens Islamitisch aan cola? Kan me er niks bij voorstellen.
quote:Wat is er islamitisch aan een cola? Aan deze cola?
Op donderdag 22 augustus 2002 00:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
quote:De islam gaat altijd gepaart met vrede en rust en moslims willen geen produkten kopen waar bloed aankleeft, Coca Cola, Mac Donalds etc. zijn allemaal bedrijven die indirect betrokken zijn met de dood op bv. jonge vruchtbare meisjes en jonge hitsige jongens in Palestina en "israel"...
Op donderdag 22 augustus 2002 07:43 schreef X-Ray het volgende:[..]
Wat is er islamitisch aan een cola? Aan deze cola?
Heeft ie een baard?
Ik geef ze geen ongelijk, een boycot zou die arrogante amerikanen en die gierige israeliers goed doen... ![]()
quote:Ja idd ,vuile moordenaars die daar bij de Mac ,het is elke keer levensgevaarlijk al kom ik daar....en al die doden...
Op donderdag 22 augustus 2002 12:38 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
De islam gaat altijd gepaart met vrede en rust en moslims willen geen produkten kopen waar bloed aankleeft, Coca Cola, Mac Donalds etc. zijn allemaal bedrijven die indirect betrokken zijn met de dood op bv. jonge vruchtbare meisjes en jonge hitsige jongens in Palestina en "israel"...
Ik geef ze geen ongelijk, een boycot zou die arrogante amerikanen en die gierige israeliers goed doen...
quote:Dat staan de barbaarse Islamietjes niet toe, ee weten allemaal hoe het genie Rushdie nu door hun moet leven
Op donderdag 22 augustus 2002 01:19 schreef Festen het volgende:
Prima idee. Kunnen we hier in Nederland onze lokale versie van de Koran gaan verkopen.
Regel één van het Boek wordt dan (in het Nederlands uiteraard, voor een nog betere integratie): "Mohammed was ook maar een persoon met zijn fouten. De hiervolgende Soera's zijn subjectieve indrukken en dienen zeker niet voor onderdrukking en verheerlijking van geweld te worden gebruikt".
quote:Jongens, waar gaat dit over ???
Op donderdag 22 augustus 2002 12:47 schreef Disorder het volgende:
Is het niet mogelijk om van Bansheeboy een Islamitisch eetbaar produkt te maken?->
<-
aub on-topic ![]()
Op donderdag 22 augustus 2002 12:48 schreef BAZZA het volgende:[..]
Dat staan de barbaarse Islamietjes niet toe, ee weten allemaal hoe het genie Rushdie nu door hun moet leven
Maar als je mij vraagt of het zinnig is om te stoppen met het consumeren van amerikaanse produkten ben ik de eerste die zegt van dat je gelijk hebt. Want aan het arrogante amerika kleeft bloed... ![]()
quote:Kunnen we geen onderneming oprichten die als dochteronderneming van het concert dat Zamzam op de markt brengt opereert die vervolgens het goedje in Europa aan de man zal gaan zien te moeten brengen. Als dat lukt is daar goud geld mee te verdienen. En er wonen hier al best veel mensen die tot de potenciele doelgroep behoren.
Op donderdag 22 augustus 2002 01:06 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Of, en dat kan natuurlijk ook, indien de onderneming die Zamzam op de markt brengt bereid is flink wat te adverteren, commercials op tv te brengen, de sponsoring van een en ander op zich te nemen, dan kunnen we binnen no time onze dorst lessen met Zamzam.
Een gat in de markt! (en in je gebit).
Cola van welk merk dan ook wordt altijd geassocieerd met de real thing dus als je echt een daad wilt stellen, produceer en drink je geen cola.
quote:Ja, we moeten ZamZam gaan importeren en hier gaan verkopen. Op de Arabische sat. zenders wordt er waarschijnlijk al genoeg voor geadverteerd.
Op donderdag 22 augustus 2002 12:51 schreef Vork het volgende:[..]
Kunnen we geen onderneming oprichten die als dochteronderneming van het concert dat Zamzam op de markt brengt opereert die vervolgens het goedje in Europa aan de man zal gaan zien te moeten brengen. Als dat lukt is daar goud geld mee te verdienen. En er wonen hier al best veel mensen die tot de potenciele doelgroep behoren.
Een gat in de markt! (en in je gebit).
Alleen hopen dat het te drinken is.
quote:Waarom kopen ze dan allemaal het Duivelse boek koran?
Op donderdag 22 augustus 2002 12:38 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
De islam gaat altijd gepaart met vrede en rust en moslims willen geen produkten kopen waar bloed aankleeft
quote:Je maakt een spelfout, je wilde waarschijnlijk heilige koran in typen, maar je schreef hondse, geeft niet, fouten zijn menselijk
Op donderdag 22 augustus 2002 12:56 schreef X-Ray het volgende:[..]
Waarom kopen ze dan allemaal de hondsekoran?
....![]()
.....
Maar de Koran kopen ze niet, die krijgen ze meestal van de plaatselijke moskee ![]()
quote:Dat merken we vanzelf wel
Op donderdag 22 augustus 2002 12:55 schreef Halinalle het volgende:
Ja, we moeten ZamZam gaan importeren en hier gaan verkopen. Op de Arabische sat. zenders wordt er waarschijnlijk al genoeg voor geadverteerd.Alleen hopen dat het te drinken is.
Op het moment dat het hier in Nederland zo uit de hand gaat lopen dat de winkelpanden in de buurt van asielzoekerscentra leeg komen te staan, slaan de Zamzam winkeliers hun slag
quote:[semi-off-topic]
Op donderdag 22 augustus 2002 04:33 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Zover ik weet (ik heb hier ooit eens een programma over gezien), maakten Columbiaanse boeren een soort thee van de Cocabladeren (uiteraard met veel suiker), dit zou de voorloper zijn van de cola zoals wij die nu kennen.
Hoe dan ook, het zou me niets verbazen indien de Amerikanen beweren dat het hun vinding is.
So now you know......(maak de zin af, win een prijs!) ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Gio op 22-08-2002 13:03]
quote:Islamisme whatever.
Op donderdag 22 augustus 2002 03:41 schreef Chadi het volgende:
Nee omdat er een goed alternatief ontbrak. En omdat ze de VS willen laten zien van je neemt ons niet serieus genoeg.
Ow Islam kent geen Nationalisme in zich.
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 07:33 schreef eRR_ het volgende:
Tip voor ondernemers; start een macMohamed in het midden oosten, in navolging op zamzam cola..
Misschien een idee voor de volgzame x-ray ???
Hij is dankzij zijn ideeen ongetwijfeld welkom in welk islamitisc land dan ook ![]()
quote:Ja idd een spelfout ja. Het moest duivelse zijn.
Op donderdag 22 augustus 2002 12:58 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Je maakt een spelfout, je wilde waarschijnlijk heilige koran in typen,
...... ![]()
......
on-topic aub
quote:Uh ja...en die 200 miljard dollar die nu gedeinvesteerd worden in de USA door Saudi's helpen daar ook niet aan.
Op donderdag 22 augustus 2002 07:35 schreef HiZ het volgende:[..]
Yep, het is wel fijn dat de Saudis zichzelf al in een positie brengen waarin de Amerikanen een oorlogje tegen hun wel acceptabel zullen gaan vinden.
Wat is er trouwens Islamitisch aan cola? Kan me er niks bij voorstellen.
Hm..mischien kunnen ze die dan in de EU investeren
quote:Ja ze hebben immers nog een paar leuke projectjes lopen in de EU.
Op donderdag 22 augustus 2002 13:07 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Uh ja...en die 200 miljard dollar die nu gedeinvesteerd worden in de USA door Saudi's helpen daar ook niet aan.
Hm..mischien kunnen ze die dan in de EU investeren
Haat wordt geleerd op islamitische scholen
Haatkalender op Islamschool schokt almere
'Financiers Bin Laden in bestuur moskee A'dam'
Terrorisme / Een avondje djihad
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 22-08-2002 13:12]
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 13:10 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ja ze hebben immers nog een paar leuke projectjes lopen in de EU.
Coyote Bar 1002 [fuk 1000]
Hoe verander je framerate van AVI files?
heeft iemand misschien wat tips ... (verbrand)
quote:Nationalisme, of zelfbewustzijn?
Bah, ik![]()
![]()
![]()
Ik ben niet bekend met de cola markt in Saudi Arabie, maar kennen ze daar wel Virgin cola, Euroshopper of 3es of andere Europese cola merken?
Ik kan me namelijk best voorstellen dat men daar alleen bekend is met de Amerikaanse Coca Cola (en enkele andere Amerikaanse varianten) en iemand een gat in de markt zag en handig gebruik wist te maken van de anti-Amerikaanse stemming door zelf een cola variant op de markt te brengen.
Dat ze dan niet overschakelen op Virgin, Euroshopper of 3es zou dan eerder te wijten zijn aan de onbekendheid van deze producten dan aan het nationalisme van de Saudi's.
Om te kunnen stellen dat er sprake is van echt nationalisme, zou je eerst moeten nagaan met welke Europese en met welke Amerikaanse producten men daar bekend is en welke nu een stuk minder worden gebruikt: alleen de Amerikaanse producten of beide.
edit: ik noem dit trouwens geen nationalisme maar een uitstekende marketing campagne petje af voor degene die dat bed8 heeft zo verdien je nog is geld ...
over american dream gesproken
quote:Sinds wanneer is boycot (niet officieel, maar vrijwillig nog wel!!) een geldige reden om maar even een oorlog te beginnen?
Op donderdag 22 augustus 2002 07:35 schreef HiZ het volgende:[..]
Yep, het is wel fijn dat de Saudis zichzelf al in een positie brengen waarin de Amerikanen een oorlogje tegen hun wel acceptabel zullen gaan vinden.
Wat jij doet is bijna hetzelfde als zeggen "een vrouw met een rok brengt zichzelf in een positie waarin een verkrachter haar zal verkrachten".
Hiermee haal je dus, al dan niet op een voorzichtige manier, een deel v/d schuld van de agressor weg.
quote:Het is een Iraans initiatief, en de Zamzam wordt tevens in Iran geproduceerd.
Op donderdag 22 augustus 2002 13:47 schreef KreKkeR het volgende:Dat ze dan niet overschakelen op Virgin, Euroshopper of 3es zou dan eerder te wijten zijn aan de onbekendheid van deze producten dan aan het nationalisme van de Saudi's.
idd geen reden om oorlog te voeren, er zijn genoeg amerikanen die gaan buitenlandse auto kopen omdat die niet amerikaans zijn (maar wel beter
) ik noem Al Bundy maar ter illustratie
quote:volgens mij haal jij heel veel begrippen door elkaar. je mag zelf uitzoeken welke!
Op donderdag 22 augustus 2002 14:04 schreef sp3c het volgende:
het feit dat het niet in SA word gemaakt neemt niet weg dat de saoudi's het uit nationalistisch gevoel kopen (ze willen nix amerikaans kopen).lees je eigen onzin nog eens door
quote:Mijn fout. Maar dat verandert opzich weinig aan de strekking van mijn post. Behalve dan dat er in dit geval geen sprake zou kunnen zijn van nationalisme in staatkundige zin, maar eerder van nationalisme in etnische zin. (dit in vebrand met mijn andere post als reply op speknek!!)
Op donderdag 22 augustus 2002 14:01 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Het is een Iraans initiatief, en de Zamzam wordt tevens in Iran geproduceerd.
quote:Voordat ik de hele zin uit had gelezen was 't eerste wat ook in mij op kwam: 'Al Bundy'
er zijn genoeg amerikanen die geen buitenlandse auto kopen omdat die niet amerikaans zijn (maar wel beter)
[Dit bericht is gewijzigd door KreKkeR op 22-08-2002 14:18]
edit: al bundy roeleert
quote:Zelfs ethnisch verschillen ze
Op donderdag 22 augustus 2002 14:16 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Mijn fout. Maar dat verandert opzich weinig aan de strekking van mijn post. Behalve dan dat er in dit geval geen sprake zou kunnen zijn van nationalisme in staatkundige zin, maar eerder van nationalisme in etnische zin. (dit in vebrand met mijn andere post als reply op speknek!!)
[..]Voordat ik de hele zin uit had gelezen was 't eerste wat ook in mij op kwam: 'Al Bundy'
Net zoals wij in de EU het liefst europese producten kopen, is nog steeds geen geldige reden om oorlog te voeren.
quote:Dat is wat ik in mijn eerdere post juist probeer duidelijk te maken.
het feit dat het niet in SA word gemaakt neemt niet weg dat de saoudi's het uit nationalistisch gevoel kopen (ze willen nix amerikaans kopen).
Dat ze de ZamZam cola vanwege anti Amerikaanse gevoelens kopen wil niet automatisch zeggen dat ze de cola ook vanwege nationalitisch gevoelens kopen.
quote:
Yummy! Yasser Cheese Snack
Yasser Arafat cheese puffs are the new hit snack on the streets of Egypt's capital. A cartoon of the Palestinian leader salutes consumers from each 25-piastre ($0.05)
quote:Eigenlijk wel, maar het is maar vanuit welk perspectief je 't bekijkt en ik bekeek het meer als "de Arabieren" en niet als al die aparte volkjes die daaronder vallen
Op donderdag 22 augustus 2002 14:20 schreef Chadi het volgende:[..]
Zelfs ethnisch verschillen ze
quote:Je weet wat hij bedoelt Chadi.
Op donderdag 22 augustus 2002 14:20 schreef Chadi het volgende:
Zelfs ethnisch verschillen ze
In de Arabische wereld (en nog wat andere islamitische landen) geldt ook meer een pan-islamitisch nationalisme dan dat van één land.
En nationalistische symbolen komen vaker dan niet uit een ander land, dat is nooit het probleem.
quote:Vrome Moslims mogen toch geen varkensvlees eten?
Op donderdag 22 augustus 2002 12:47 schreef Disorder het volgende:
Is het niet mogelijk om van Bansheeboy een Islamitisch eetbaar produkt te maken?->
<-
quote:Maar Varkens mogen wel vrome moslims eten
Op donderdag 22 augustus 2002 15:12 schreef SportsIllustrated het volgende:
Vrome Moslims mogen toch geen varkensvlees eten?
quote:dan ga je raak kinder cola drinken.
Op donderdag 22 augustus 2002 00:52 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Ik hoop per direct. Ik ben dol op cola, maar ik ben het beu om te betalen voor een van de grootste amerikaanse propagandamachines...
Ik bedoel als je heen Amerikaanse producten wilt gebruiken, moet je wel consequent zijn
quote:ROFL
Op donderdag 22 augustus 2002 15:24 schreef Ultrawuft het volgende:[..]
dan ga je raak kinder cola drinken.
* KreKkeR stikte bijna in z'n slok cola van 't lachen, Coca Cola nog wel!
Altijd weer die smerige Amerikanen! Nou hebben ze me nog bijna vermoord ook!
quote:Ja laten we vooral vergeten dat die sunnitische ketters de aanslagen van vorig jaar op het WTC en Pentagon hebben betaald. En daarvoor de aanslag op de Cole, en daarvoor weer op Amerikaanse ambassades in Afrika. Laten we dat vooral vergeten, zodat die moordenaars en dieven zichzelf weer als slachtoffer kunnen presenteren.
Op donderdag 22 augustus 2002 13:59 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Sinds wanneer is boycot (niet officieel, maar vrijwillig nog wel!!) een geldige reden om maar even een oorlog te beginnen?
Wat jij doet is bijna hetzelfde als zeggen "een vrouw met een rok brengt zichzelf in een positie waarin een verkrachter haar zal verkrachten".
Hiermee haal je dus, al dan niet op een voorzichtige manier, een deel v/d schuld van de agressor weg.
Op donderdag 22 augustus 2002 15:32 schreef milagro het volgende:
Zou BSB ook geen Windows gebruiken op zijn pctje
of andere produkten van hond Bill Gates' MicrosoftIk bedoel als je geen Amerikaanse producten wilt gebruiken, moet je wel consequent zijn
Heb ik ooit gezegd dat ik geen amerikaanse producten gebruik ???
Nee, dat heb ik nooit gezegd, ik heb wel begrip voor de mensen die dat wel doen, en btw Microsoft helpt in tegenstelling tot Cocal Cola en Levi's niet mee aan het doden van kleine onschuldige vruchtbare en hitsige jongens en meisjes in Palestina en "israel"... ![]()
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door BansheeBoy op 22-08-2002 15:53]
quote:dat heeft er helemaal nix mee te maken
Op donderdag 22 augustus 2002 15:48 schreef HiZ het volgende:[..]
Ja laten we vooral vergeten dat die sunnitische ketters de aanslagen van vorig jaar op het WTC en Pentagon hebben betaald. En daarvoor de aanslag op de Cole, en daarvoor weer op Amerikaanse ambassades in Afrika. Laten we dat vooral vergeten, zodat die moordenaars en dieven zichzelf weer als slachtoffer kunnen presenteren.
quote:waar heb jij het nou in godsnaam over met je onschuldige en hitsige jongens en meisjes
Op donderdag 22 augustus 2002 15:52 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Precies en tevens exactly !!!
Nee, dat heb ik nooit gezegd, ik heb wel begrip voor de mensen die dat wel doen, en btw Microsoft helpt niet mee aan het doden van kleine onschuldige vruchtbare en hitsige jongens en meisjes...
quote:Dat zij het slachtoffer zijn van het kapitalisme van amerika...
Op donderdag 22 augustus 2002 15:53 schreef sp3c het volgende:[..]
waar heb jij het nou in godsnaam over met je onschuldige en hitsige jongens en meisjes
quote:Welke software en hardware denk je dat het israëlische en amerikaanse leger gebruikt ?
Op donderdag 22 augustus 2002 15:52 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Precies en tevens exactly !!!
Nee, dat heb ik nooit gezegd, ik heb wel begrip voor de mensen die dat wel doen, en btw Microsoft helpt in tegenstelling tot Cocal Cola en Levi's niet mee aan het doden van kleine onschuldige vruchtbare en hitsige jongens en meisjes in Palestina en "israel"...
quote:het was zeker weer niet duidelijk ofzo ...
Op donderdag 22 augustus 2002 15:58 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Dat zij het slachtoffer zijn van het kapitalisme van amerika...
quote:Welk amerikaans of israelisch leger bedoel je ??? Oh, je bedoelt die terroristen die hun land vertegenwoordigen onder het mom van wij zij ubermenschen ??? Ik erken die gasten niet, dus zullen ze m.i. geen software gebruiken, in ieder geval geen legale, ze zullen wel geen geld overhouden voor de licenties, want stel je voor dat ze geen geld meer over hebben voor die laatste kogel om die ene hitsige jongen in Palestina dood te maken
Op donderdag 22 augustus 2002 15:58 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Welke software en hardware denk je dat het israëlische en amerikaanse leger gebruikt ?
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 16:02 schreef sp3c het volgende:[..]
het was zeker weer niet duidelijk ofzo ...
quote:
1. welke hitsige jongens & meisjes
quote:
2. op welke manier zijn zij het slachtoffer van coca cola
quote:
3. wat heeft hun gemoedsstaat er uberhaupt mee te maken?
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 16:03 schreef BansheeBoy het volgende:Ik erken die gasten niet, dus zullen ze m.i. geen software gebruiken, in ieder geval geen legale, ze zullen wel geen geld overhouden voor de licenties, want stel je voor dat ze geen geld meer over hebben voor die laatste kogel om die ene hitsige jongen in Palestina dood te maken
Ok, als ik dit gebrabbel goed begrijp, zeg je dus dat de VS illegaal software gebruikt. Dit omdat ze door het kopen van kogels om hitsige Palestijnense jongens neer te schieten, geen geld meer overhouden voor de softwarelicenties?
*PROEST* ![]()
Alleen begrijp ik dat eerste stuk niet zo goed. Jij erkent ze niet dus zullen in jouw ogen vast ze geen software gebruiken of iets dergelijks ![]()
-edit-
herkent
[Dit bericht is gewijzigd door KreKkeR op 22-08-2002 16:23]
als dit topic toch volkomt met allerlei onzin, las ik even een pauze in om te genieten van The Real Thing ![]()
Always Coca Cola ...
quote:Dus als ik het goed begrijp rechtvaardigen in jou ogen de aanslagen alle daden van de VS in het Midden Oosten? Want dat is zo ongeveer wat jij nu zegt.
Op donderdag 22 augustus 2002 15:48 schreef HiZ het volgende:[..]
Ja laten we vooral vergeten dat die sunnitische ketters de aanslagen van vorig jaar op het WTC en Pentagon hebben betaald. En daarvoor de aanslag op de Cole, en daarvoor weer op Amerikaanse ambassades in Afrika. Laten we dat vooral vergeten, zodat die moordenaars en dieven zichzelf weer als slachtoffer kunnen presenteren.
Dus de VS mag afname van het gebruik van Amerikaanse produkten als geldige reden zien om een oorlog met Saudi Arabie te beginnen, omdat een groep Arabieren aanslagen gepleegd heeft in de VS
[Dit bericht is gewijzigd door Ker_Plunk op 22-08-2002 16:27]
quote:het amerikaanse/israelische leger laat in hun defensie budgetten gewoon zien dat ze die software gebruiken of jij ze nu erkend of niet neemt niet weg dat bill gate$ jouw gezworen vijand bediend
Op donderdag 22 augustus 2002 16:03 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Welk amerikaans of israelisch leger bedoel je ??? Oh, je bedoelt die terroristen die hun land vertegenwoordigen onder het mom van wij zij ubermenschen ??? Ik erken die gasten niet, dus zullen ze m.i. geen software gebruiken, in ieder geval geen legale, ze zullen wel geen geld overhouden voor de licenties, want stel je voor dat ze geen geld meer over hebben voor die laatste kogel om die ene hitsige jongen in Palestina dood te maken
quote:Vertel dat BSB maar, die verziekt elke discussie
Op donderdag 22 augustus 2002 16:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het gaat hier geloof ik niet over het Amerikaanse of Israelische leger.......
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 22-08-2002 16:29]
quote:Vrij domme en niet ter zake doende opmerking, ik had het over commercieele investeringen in bedrijven.
Op donderdag 22 augustus 2002 13:10 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ja ze hebben immers nog een paar leuke projectjes lopen in de EU.
Haat wordt geleerd op islamitische scholen
Haatkalender op Islamschool schokt almere
'Financiers Bin Laden in bestuur moskee A'dam'
Terrorisme / Een avondje djihad
[Dit bericht is gewijzigd door Tia_Tijger op 22-08-2002 16:28]
quote:Nee ,maar meneer BSB verziekt een topic weer eens zoals gewoonlijk.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het gaat hier geloof ik niet over het Amerikaanse of Israelische leger.......
quote:Off-topic posts (van wie dan ook) gewoon negeren.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:28 schreef Ker_Plunk het volgende:
Nee ,maar meneer BSB verziekt een topic weer eens zoals gewoonlijk.
Het is moeilijk, dat weet ik ook wel
.
quote:Gewoon weggooien, dat lijkt me makkelijker en minder irritant.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:31 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Off-topic posts (van wie dan ook) gewoon negeren.
Het is moeilijk, dat weet ik ook wel
.
En nu weer ontopic !
Op donderdag 22 augustus 2002 16:35 schreef sp3c het volgende:
schiet weinig op om ontopic te posten als de eerstvolgende 3 reactie's offtopic en over hitsige palestijnen gaan
Nu weer verder over het topic:
"Islamitische cola mega-succes!"
* BansheeBoy is blij dat zam-zam cola een succes is en hoopt dat het ook hier in het westen wordt verkocht !!! ![]()
quote:Ja precies, maar dat neemt niet weg dat ik hoop heb dat het een succes wordt
Op donderdag 22 augustus 2002 16:40 schreef sp3c het volgende:
lijkt me stug want het word weggeconcureerd door de europese cola varianten die waarschijnlijk even smerig zijn (EU enzo)
quote:Nee door de pepsi en coca cola want de idioten hier in europa lopen blindelings achter reclame aan en zien Coca Cola als symbool en/of image terwijl een test door Pepsi met notaris erbij aangaf dat 56% NIET voor Coca kiest SUKKELS hier.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:40 schreef sp3c het volgende:
lijkt me stug want het word weggeconcureerd door de europese cola varianten die waarschijnlijk even smerig zijn (EU enzo)
quote:Heb jij aandelen Pepsi of zo?
Op donderdag 22 augustus 2002 16:42 schreef M-brio het volgende:[..]
Nee door de pepsi en coca cola want de idioten hier in europa lopen blindelings achter reclame aan en zien Coca Cola als symbool en/of image terwijl een test door Pepsi met notaris erbij aangaf dat 56% NIET voor Coca kiest SUKKELS hier.
Who cares of mensen voor Pepsi, Coca Cola of ZamZam cola kiezen?
quote:your point being
Nee door de pepsi en coca cola want de idioten hier in europa lopen blindelings achter reclame aan en zien Coca Cola als symbool en/of image terwijl een test door Pepsi met notaris erbij aangaf dat 56% NIET voor Coca kiest SUKKELS hier.
die gasten daar lopen dus ook blindelings achter die (weldoordachte) reclame campagne aan, boeit ze niet hoe het smaakt zolang het maar niet amerikaans is SUKKELS daar.
en nee het gaat er bij mij niet in dat sam sam cola beter smaakt dan coca cola anders zou het hier ook wel verkocht worden.
reclame is een kunstvorm
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 22-08-2002 16:53]
quote:Kan je jezelf nog wel volgen... Lees effe het stukje uit de krant.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:48 schreef sp3c het volgende:[..]
your point being
die gasten daar lopen dus ook blindelings achter die (weldoordachte) reclame campagne aan, boeit ze niet hoe het smaakt zolang het maar niet amerikaans is SUKKELS daar.
en nee het gaat mij er niet in dat sam sam cola beter smaakt dan coka cola anders zou het hier ook wel verkocht worden.
reclame is een kunst
Dus blaten dat die saudiers stom en hypocriet nationalistisch enz zijn is dus complete bullshit
quote:Blijf je bezig?
Op donderdag 22 augustus 2002 16:50 schreef Chadi het volgende:[..]
Kan je jezelf nog wel volgen... Lees effe het stukje uit de krant.
btw ik zie overigens wel een aantal typo's die ik ga verbeteren
quote:persoonlijk vind ik coca cola wel lekkerder.
Pepsi is toch net iets anders (alhoewel als het goed koud is goed smaakt hoor).
quote:Je gooit met termen die elkaar tegenspreken en je trekt telkens conclusies of je roept dingen die niet echt kloppen. Zoals dat vetgedrukte erboven waarin je beweert dat als het goed zou zijn het hier wel verkocht zou worden... waar basseer jij die conclusie op? vraag ik me dan af!
Op donderdag 22 augustus 2002 16:52 schreef sp3c het volgende:[..]
Blijf je bezig?
als ik iets fout zeg dan mag je dat gerust melden maar ik ga toch echt niet mn eigen posts na lopen speuren naar fouten. geef is een argument ofzo waar je het over hebt want ik weet het echt niet?btw ik zie overigens wel een aantal typo's die ik ga verbeteren
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 22-08-2002 17:01]
quote:Volgens mij wordt Pepsi meer verkocht dan Coca-Cola en ik val in de 44% die Coca-Cola wel lekkerder vindt dan Pepsi dus wat je nu wilt zeggen?
Op donderdag 22 augustus 2002 16:51 schreef M-brio het volgende:
Ik bedoel bij een blinde smaaktest kwam Pepsi met 56% als winnaar terwijl er nog zelfs een 3e merk cola meedeed. Coca Cola is DUS niet zo populair als smaak maar jullie laten je gewoon be-invloeden door die lawine aan kut reclame's van cola's die zo door de Pepsi-Coca "oorlog" tevens alle andere frisdranken van de markt blazen als prettige bijwerking terwijl ik het volkomen normaal vind dat als er een nieuwe bijkomt die (even ?) een hype wordt.Dus blaten dat die saudiers stom en hypocriet nationalistisch enz zijn is dus complete bullshit
quote:Hoe lang bestaat samsam cola al? is er distributie naar Nederland ..is er genoeg productie capaciteit om meer dan Iran en Saudi Arabie te voorzien in hun behoefte naar samsam cola????.... en al die andere dingen die jij over het hoofd ziet. Dus denk er maar nog eens over.
Op donderdag 22 augustus 2002 17:00 schreef sp3c het volgende:
die baseer ik op logica en ervaring.
als het lekker is willen mensen het drinken en er zijn genoeg islamitische resteaurants en shoarma tenten en dergelijke en ik kom daar best vaak en ik heb nog nooit sam sam cola gezien.
quote:En het is helemaal niet zo dat iets nieuws op de markt altijd een hype wordt, wat een onzin.
Coca Cola is DUS niet zo populair als smaak maar jullie laten je gewoon be-invloeden door die lawine aan kut reclame's van cola's die zo door de Pepsi-Coca "oorlog" tevens alle andere frisdranken van de markt blazen als prettige bijwerking terwijl ik het volkomen normaal vind dat als er een nieuwe bijkomt die (even ?) een hype wordt.Dus blaten dat die saudiers stom en hypocriet nationalistisch enz zijn is dus complete bullshit
En beinvloedbaar zijn voor reclame is heel wat anders dan nationalisme of anti-Amerika zijn. (Al kunnen de laatste twee wel gebruikt worden als marketinginstrument).
Als iemand wat koopt omdat hij beinvloed is door de TV reclame is dat heel wat anders dan dat hij het koopt omdat hij fel tegen Amerika is of omdat hij erg van z'n eigen land houdt.
Het enige wat het allemaal met elkaar gemeen heeft is dat er in alle gevallen sprake is van vormen van beinvloeding.
Verschil is alleen dat het eerste geval in de praktijk vaak redelijk onschuldige gevolgen zal hebben, (bahalve misschien voor de portemonee
), terwijl het met de laatste twee nogal eens uit de hand kan lopen.
quote:?
Op donderdag 22 augustus 2002 13:00 schreef BAZZA het volgende:
Mogen moslims eigenlijk wel cafaine drinken ?
quote:Zal heus wel, koffie is immers "de Turkendrank" van oudsher.
Op donderdag 22 augustus 2002 17:13 schreef BAZZA het volgende:[..]
?
quote:Da's waar, maar Turken drinken ook massaal Raki met alcohol
Op donderdag 22 augustus 2002 17:22 schreef X-Ray het volgende:Zal heus wel, koffie is immers "de Turkendrank" van oudsher.
quote:Grappig...
Op donderdag 22 augustus 2002 17:22 schreef X-Ray het volgende:[..]
Zal heus wel, koffie is immers "de Turkendrank" van oudsher.
quote:Poging tot humor ???
Op donderdag 22 augustus 2002 17:22 schreef X-Ray het volgende:[..]
Zal heus wel, koffie is immers "de Turkendrank" van oudsher.
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 17:44 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Poging tot humor ???
![]()
quote:Jullie laten wel weer zien over daadwerkelijk extreem weinig kennis te beschikken.
Op donderdag 22 augustus 2002 17:35 schreef Youssef het volgende:[..]
Grappig...
Zit niet zo janken stelletje onwetenden...
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 22-08-2002 18:25]
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 22-08-2002 18:25]
quote:Niet alle daden, maar wel een oorlog tegen Saudi Arabie.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:22 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Dus als ik het goed begrijp rechtvaardigen in jou ogen de aanslagen alle daden van de VS in het Midden Oosten? Want dat is zo ongeveer wat jij nu zegt.
Dus de VS mag afname van het gebruik van Amerikaanse produkten als geldige reden zien om een oorlog met Saudi Arabie te beginnen, omdat een groep Arabieren aanslagen gepleegd heeft in de VS
quote:Nee, de manier waarop je Turken als moslims ziet is lachwekkend.
Op donderdag 22 augustus 2002 17:54 schreef X-Ray het volgende:
Zit niet zo janken stelletje onwetenden...
quote:En arabieren drinken veel thee, met theïne erin. Wat is er nou weer mis met turken die koffie drinken ?
Op donderdag 22 augustus 2002 18:55 schreef Youssef het volgende:[..]
Nee, de manier waarop je Turken als moslims ziet is lachwekkend.
quote:Bah, ik
Bah, ik![]()
![]()
![]()
quote:Hehe nu kunnen we kiezen of
Op donderdag 22 augustus 2002 01:15 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Het is een Iraans initiatief, en wordt tevens aldaar geproduceerd.
quote:aldus Banshee de wijze ofschoon hij normaal gesproken ongelijk heeft aldus het mij niet zal verbazen ook in dit geval.
Op donderdag 22 augustus 2002 00:52 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Ik hoop per direct. Ik ben dol op cola, maar ik ben het beu om te betalen voor een van de grootste amerikaanse propagandamachines...
of het iraanse "terroristische" & propaganda regime steunen.
Hmm,
quote:Houd je kop lul en stel geen vragen over dingen die ik nooit gezegd heb
Op donderdag 22 augustus 2002 18:58 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
En arabieren drinken veel thee, met theïne erin. Wat is er nou weer mis met turken die koffie drinken ?
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 19:10 schreef Youssef het volgende:[..]
Houd je kop lul en stel geen vragen over dingen die ik nooit gezegd heb
quote:En je mag wel een beetje normaal doen..
Nee, de manier waarop je Turken als moslims ziet is lachwekkend
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 19:13 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
[..]En je mag wel een beetje normaal doen..
Vaak genoeg komen dit soort reacties voor waarin reply's helemaal verdraaid worden. Normaal doen zit er dan jammer genoeg niet meer bij. ![]()
Ik heb helemaal nergens iets gezegd over Turken waar iets mis mee is, alleen over dat het begrip 'Turk' door sommige mensen wordt beschouwd als 'moslim'.
quote:Nou, veel Turken zijn toch moslim, of ben ik nou gek ?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:16 schreef Youssef het volgende:[..]
Vaak genoeg komen dit soort reacties voor waarin reply's helemaal verdraaid worden. Normaal doen zit er dan jammer genoeg niet meer bij.
Ik heb helemaal nergens iets gezegd over Turken waar iets mis mee is, alleen over dat het begrip 'Turk' door sommige mensen wordt beschouwd als 'moslim'.
quote:'
Op donderdag 22 augustus 2002 19:16 schreef Youssef het volgende:[..]
Vaak genoeg komen dit soort reacties voor waarin reply's helemaal verdraaid worden. Normaal doen zit er dan jammer genoeg niet meer bij.
en wat zijn Turken dan, volgens jou ![]()
Let wel, VOLGENS JOU
quote:Ja je bent gek, Turken zijn geen "echte" moslims, ze zijn blij met hun seculiere staat namelijk...
Op donderdag 22 augustus 2002 19:18 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Nou, veel Turken zijn toch moslim, of ben ik nou gek ?
quote:Veel jah, maar lang niet genoeg om ze telkens door elkaar te halen.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:18 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Nou, veel Turken zijn toch moslim, of ben ik nou gek ?
quote:Turken zijn gewoon de mensen die in Turkije zijn geboren of waarvan de ouders Turks zijn.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:18 schreef milagro het volgende:[..]
'
en wat zijn Turken dan, volgens jou
Let wel, VOLGENS JOU
Je hebt het toch over die Turken die uit dat land komen waar vrouwen niet eens altijd een hoofddoek mogen dragen toch?
quote:Dus als je geen hoofddoek draagt als vrouw ben je geen moslim
Op donderdag 22 augustus 2002 19:23 schreef Youssef het volgende:[..]
Veel jah, maar lang niet genoeg om ze telkens door elkaar te halen.
[..]Turken zijn gewoon de mensen die in Turkije zijn geboren of waarvan de ouders Turks zijn.
Je hebt het toch over die Turken die uit dat land komen waar vrouwen niet eens altijd een hoofddoek mogen dragen toch?
en de man die dat goedkeurt ook niet ![]()
Wat is dat nu weer voor een onzin
quote:Meer dan 90% is toch aardig veel hoor, toch wel een flinke meerderheid. Maar mogen moslims nou cafeïne drinken of niet ?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:23 schreef Youssef het volgende:[..]
Veel jah, maar lang niet genoeg om ze telkens door elkaar te halen.
quote:Christenen die niet van top tot teen zwart gekleed gaan, zijn ook geen christenen, snap dat nou..
Op donderdag 22 augustus 2002 19:24 schreef milagro het volgende:[..]
Dus als je geen hoofddoek draagt als vrouw ben je geen moslim
en de man die dat goedkeurt ook niet
quote:Volgens mij weet niemand wat moslims nou wel of niet mogen. Ook de moslims zelf niet
Op donderdag 22 augustus 2002 19:25 schreef DJ-L3 het volgende:Maar mogen moslims nou cafeïne drinken of niet ?
quote:Ik heb wel een rozenkrans, telt dat genoeg
Op donderdag 22 augustus 2002 19:26 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Christenen die niet van top tot teen zwart gekleed gaan, zijn ook geen christenen, snap dat nou..
quote:Nee, ik bedoel alleen dat het gek is dat Turkije telkens een islamitisch land wordt genoemd en Turken telkens moslims worden genoemd terwijl het toch duidelijk is dat vele moslim vrouwen die een hoofddoekje willen dragen daar de kans geeneens voor krijgen.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:24 schreef milagro het volgende:[..]
Dus als je geen hoofddoek draagt als vrouw ben je geen moslim
en de man die dat goedkeurt ook niet
Dus ik bedoel niet dat een Turk geen moslim kan zijn, maar ik bedoel dat alle Turken niet telkens op de moslimhoop moeten worden gedumpt.
quote:Weet ik niet, zal het straks wel aan mijn moeder vragen als ze thuis is.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:25 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Meer dan 90% is toch aardig veel hoor, toch wel een flinke meerderheid. Maar mogen moslims nou cafeïne drinken of niet ?
quote:X-ray had het over koffie als turkendrank, jij haalt het moslim geneuzel erbij.. En aangezien veel turken moslim zijn, zullen ze vast wel koffie drinken, denk je niet ?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:28 schreef Youssef het volgende:[..]
Nee, ik bedoel alleen dat het gek is dat Turkije telkens een islamitisch land wordt genoemd en Turken telkens moslims worden genoemd terwijl het toch duidelijk is dat vele moslim vrouwen die een hoofddoekje willen dragen daar de kans geeneens voor krijgen.
Dus ik bedoel niet dat een Turk geen moslim kan zijn, maar ik bedoel dat alle Turken niet telkens op de moslimhoop moeten worden gedumpt.
quote:Volgens mij werd er niet gezegd dat Turkije een moslimstaat is en ik denk trouwens dat als men dat zegt, men meer bedoelt dat de bevolking overwegend moslim is enniet dat de de regels van de Islam gelijk de wet zijn.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:28 schreef Youssef het volgende:[..]
Nee, ik bedoel alleen dat het gek is dat Turkije telkens een islamitisch land wordt genoemd en Turken telkens moslims worden genoemd terwijl het toch duidelijk is dat vele moslim vrouwen die een hoofddoekje willen dragen daar de kans geeneens voor krijgen.
quote:En die weet dat? Een Nederlandse vrouw die op latere leeftijd, omdat ze trouwde met een Marokkaanse moslim, moslima is geworden?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:29 schreef Youssef het volgende:[..]
Weet ik niet, zal het straks wel aan mijn moeder vragen als ze thuis is.
Volgens mij moeten we niet alle Nederlandse moslims op de moslimhoop gooien
quote:Mijn moeder heeft veel geleerd van da man die ze zelf gekozen heeft. Onderschat haar niet en probeer niet te flamen, dat zou je reputatie niet goed doen
Op donderdag 22 augustus 2002 19:32 schreef R@b het volgende:[..]
En die weet dat? Een Nederlandse vrouw die op latere leeftijd, omdat ze trouwde met een Marokkaanse moslim, moslima is geworden?
Volgens mij moeten we niet alle Nederlandse moslims op de moslimhoop gooien
Verklaar je tweede statement nader...
quote:Moet je dat niet al weten dan?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:29 schreef Youssef het volgende:[..]
Weet ik niet, zal het straks wel aan mijn moeder vragen als ze thuis is.
Ik bedoel, je kan in principe dagelijks geconfronteerd worden met het aanbod van een kopje koffie....
Moet je dan alles afslaan, waarvan je niet weet of het haram of halal is?
quote:Uuhm, lees je wel ALLE reply's? Als je dat namelijk wel had gedaan zou je merken dat het over moslims ging. Overigens zijn er genoeg moslims die roken terwijl dat netzogoed niet is toegestaan. Het kapot maken van je eigen lichaam zou niet toegestaan kunnen worden. Ga er dus maar niet vanuit dat iets dat veel wordt gedaan door moslims ook toegestaan is.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:30 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
X-ray had het over koffie als turkendrank, jij haalt het moslim geneuzel erbij.. En aangezien veel turken moslim zijn, zullen ze vast wel koffie drinken, denk je niet ?
quote:Dat was een reactie op deze quote van jou
Op donderdag 22 augustus 2002 19:34 schreef Youssef het volgende:Verklaar je tweede statement nader...
quote:
quote:Ik lust geen koffie.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:34 schreef milagro het volgende:[..]
Moet je dat niet al weten dan?
Ik bedoel, je kan in principe dagelijks geconfronteerd worden met het aanbod van een kopje koffie....
Moet je dan alles afslaan, waarvan je niet weet of het haram of halal is?
En bovendien leer je narmate je ouder wordt. Zolang je ergens niet mee geconfronteerd wordt (zoals met cafeïne) zul je er ook niet bij stil staan of dit halal is of niet. Als je er echt onzeker van bent dan doe je hetgeen of eet je hetgeen niet waarvan je niet weet of het toegestaan is. Vervolgens ga je eerst eens navraag doen of het kan of niet.
quote:Maar wie bepaald of iets schadelijk is of niet ? In de Koran zullen alle moderne voedingssuppelementen wel niet staat toch ?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:39 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik lust geen koffie.
![]()
En bovendien leer je narmate je ouder wordt. Zolang je ergens niet mee geconfronteerd wordt (zoals met cafeïne) zul je er ook niet bij stil staan of dit halal is of niet. Als je er echt onzeker van bent dan doe je hetgeen of eet je hetgeen niet waarvan je niet weet of het toegestaan is. Vervolgens ga je eerst eens navraag doen of het kan of niet.
quote:Maar zijn ze dan nog wel moslim als ze iets doen wat een moslim niet mag? En wie bepaalt dat? En wat voor sanctie staat daarop?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:36 schreef Youssef het volgende:Ga er dus maar niet vanuit dat iets dat veel wordt gedaan door moslims ook toegestaan is.
Vragen, vragen vragen.................
[die ook altijd voorkomen bij fundamentalistisch geneuzel van christenen, joden or whatever...........
]
quote:Mijn statement pastte bij het stukje wat ik geschreven had, die van jou totaal niet. Wel bij de discussie blijven hè R@b?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:37 schreef R@b het volgende:[..]
Dat was een reactie op deze quote van jou
[..]
quote:En wat is er mis met zelf nadenken of iets kan of niet?
Op donderdag 22 augustus 2002 19:39 schreef Youssef het volgende:Vervolgens ga je eerst eens navraag doen of het kan of niet.
Niet alles spoorslags aannemen wat anderen je voorkauwen, anders kom je nooit vooruit.
quote:Als je geen koffie lust, heb je het dus al geproefd
Op donderdag 22 augustus 2002 19:39 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik lust geen koffie.
![]()
maar de Koran is toch niet zo specifiek over allerlei etenswaren e.d.
of is er een aanvulling op het Heilige Boek later gekomen waarin dit wel gespecificeerd staat?
quote:Oeh, ik weet niet of ik het helemaal goed zeg, maar je gaat dus eerst zelf op zoek:
Op donderdag 22 augustus 2002 19:41 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Maar wie bepaald of iets schadelijk is of niet ? In de Koran zullen alle moderne voedingssuppelementen wel niet staat toch ?
1. Kijk of het in de Koran staat. Staat het er niet? Dan,
2. Kijk of het in de Hadith staat. Niet? Dan,
3. Vergelijk het met iets anders in de Koran waar wel uitleg over staat. Bijvoorbeeld: Wat moet je doen bij een bepaalde ziekte die kenmerkend is voor deze tijd. Ik noem maar bijvoorbeeld AIDS. Over de ziekte AIDS zal vast niet veel staan in de Koran, maar bijvoorbeeld over kanker wel. En hetgeen wat je wil weten over AIDS heeft een zelfde wending als bij kanker. Dan gebruik je dus de uitleg van kanker.
4. Het samenkomen van geleerden en het uitspreken van een "f..." (kan niet meer op dat woord komen, volgens mij kent milagro het wel
) De geleerden overleggen dan en bepalen wat de beste oplossing is voor een bepaald probleem. Wanneer zij tot een overeenstemming komen is hetgeen wat zij hebben uitgesproken (het "F" woord [arabisch woord] ) geldig als een nieuw soort wet in de islam en zal je er ook niet op afgerrekend worden als dit alsnog fout bleek te zijn.
quote:Inderdaad, als je niet weet of je wel of niet mag roken kun je best na zelf nadenken tot de conclusie komen dat je eigen lichaam kapot maken onmogelijk istoegestaan.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:43 schreef R@b het volgende:[..]
En wat is er mis met zelf nadenken of iets kan of niet?
quote:Door wie niet is toegestaan? Uiteindelijk ga je toch dood. Door geboren te worden accepteer je al dat je lichaam langzaam maar zeker kapot zal gaan
Op donderdag 22 augustus 2002 19:50 schreef Youssef het volgende:[..]
Inderdaad, als je niet weet of je wel of niet mag roken kun je best na zelf nadenken tot de conclusie komen dat je eigen lichaam kapot maken onmogelijk istoegestaan.
quote:Dus eigenlijk zijn er geen echte Moslims ? Alles wat je doet heeft namelijk invloed op je lichaam. Eten, drinken, bewegen, leven.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:50 schreef Youssef het volgende:[..]
Inderdaad, als je niet weet of je wel of niet mag roken kun je best na zelf nadenken tot de conclusie komen dat je eigen lichaam kapot maken onmogelijk istoegestaan.
quote:Geen enkele moslim kan bewust of onbewust foutloos leven. HEt is dan ook niet dat wanneer je een biertje drinkt dat je direct naar de hel gaat. Op alles wat je hebt gedaan in het leven zul je ondervraagd worden. Een soort van 'puntentelling'. Deze kan dus uiteindelijk negatief of positief zijn. Voor je fouten zul je boeten. Maar door vele dingen in je leven kun je deze zondes ook laten vergeven etc. etc.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:41 schreef R@b het volgende:[..]
Maar zijn ze dan nog wel moslim als ze iets doen wat een moslim niet mag? En wie bepaalt dat? En wat voor sanctie staat daarop?
Hmm, dit is alles wat ik zeg. Ik denk wel dat je het zo begrijpt.
Deze discussie zou te klein zijn om het in dit topic te houden. Er zijn zoveel dingen daarover te vertellen. En bovendien weet ik daar zelf ook nog te weinig van.
quote:Inderdaad, je kunt niet op alles een antwoord krijgen.
Vragen, vragen vragen.................
quote:Zoiets van: Al dat wetenschappelijk gewauwel over atomen, moleculen formules, lichtsnelheid, tijdreizen, oerknal? Het leven is best lastig hè?
[die ook altijd voorkomen bij fundamentalistisch geneuzel van christenen, joden or whatever...........]
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 19:52 schreef R@b het volgende:[..]
Door wie niet is toegestaan? Uiteindelijk ga je toch dood. Door geboren te worden accepteer je al dat je lichaam langzaam maar zeker kapot zal gaan
quote:Ok, het verkankeren van je lichaam of langzaam zelfmoord plegen kan onmogelijk toegestaan worden.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:52 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Dus eigenlijk zijn er geen echte Moslims ? Alles wat je doet heeft namelijk invloed op je lichaam. Eten, drinken, bewegen, leven.
quote:Iedereen pleegt langzaam zelfmoord. Ook jij
Op donderdag 22 augustus 2002 19:57 schreef Youssef het volgende:of langzaam zelfmoord plegen kan onmogelijk toegestaan worden.
quote:Dus als het niet specifiek in de Koran of de hadith genoemd staat, mag je het niet als zodanig uitleggen...
Hoewel de islam alle mensen vermaant, die op eigen gezag verklaren wat wettig en onwettig is, is zij nog strenger ten opzichte van diegenen die onjuiste verboden uitroepen, omdat het creëren van verboden moeilijkheden voor de mensen veroorzaakt, en onterecht beperkt, wat Allah ruim voor zijn schepselen heeft gemaakt.
dus kun je ook geen vergelijkingen zelf maken...
"Oh over koffie staat er niets in, maar over alcohol wel, ik vind koffie op alcohol lijken dus mag koffie ook niet...."
quote:Dat ligt maar net aan je intentie. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het beste voor jezelf kiest en niet wat jij net het leukste vind.
Op donderdag 22 augustus 2002 20:01 schreef milagro het volgende:[..]
Dus als het niet specifiek in de Koran of de hadith genoemd staat, mag je het niet als zodanig uitleggen...
"Oh over koffie staat er niets in, maar over alcohol wel, ik vind koffie op alcohol lijken dus mag koffie ook niet...."
quote:Hmm, ik moet je gelijk geven, door de emancipatie van de nu ook moslimvrouwen mag ik nu gaan afwassen.
Op donderdag 22 augustus 2002 20:00 schreef R@b het volgende:[..]
Iedereen pleegt langzaam zelfmoord. Ook jij
Een zoektocht middels Yahoo leverde niets op, indien iemand ergens toevallig een flesje/blikje Zamzam signaleerd, dan gaarne deze hier te posten.
(vraag me niet waarom maar ik heb het gevoel dat het etiket overwegend groen is).
bvd
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 20:10 schreef Youssef het volgende:[..]
Dat ligt maar net aan je intentie. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het beste voor jezelf kiest en niet wat jij net het leukste vind.
[..]Hmm, ik moet je gelijk geven, door de emancipatie van de nu ook moslimvrouwen mag ik nu gaan afwassen.
Jaaah, dat terwijl ik een zus en een moededr heb die een hoofddoek dragen en soms zelf terwijl IK afwas naar buiten gaan.
![]()
maar wat het beste is voor jezelf is juist heel subjectief toch ![]()
daar is toch geen algemeen geldende regel op te trekken, niet in alle gevallen....
ik bedoel bijvoorbeeld Cola is slecht voor je tanden dus haram
marihuana bestrijdt misselijkheid bij chemopatiënten dus halal...
Zo kun je allerlei leuke uitwegen bedenken om een bepaalde regel van toepassing te maken...
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 20:12 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het Zamzam-cola logo (of hoe die blikjes/flesjes eruit zien).Een zoektocht middels Yahoo leverde niets op, indien iemand ergens toevallig een flesje/blikje Zamzam signaleerd, dan gaarne deze hier te posten.
(vraag me niet waarom maar ik heb het gevoel dat het etiket overwegend groen is).
bvd
quote:De o zo befaamde Pepsi-proef zeker. Nee, daarbij vind ik het niet zo vreemd dat er dan toch een meerderheid zegt dat ze Pepsi lekkerder vinden. Had het de Coca Cola proef geheten dan waren de resultaten precies het omgekeerde.
Ik bedoel bij een blinde smaaktest kwam Pepsi met 56% als winnaar terwijl er nog zelfs een 3e merk cola meedeed.
quote:Tjah, op dit soort vragen ben ik denk ik net zo onwetend als jij.
Op donderdag 22 augustus 2002 20:13 schreef milagro het volgende:
maar wat het beste is voor jezelf is juist heel subjectief tochdaar is toch geen algemeen geldende regel op te trekken, niet in alle gevallen....
ik bedoel bijvoorbeeld Cola is slecht voor je tanden dus haram
marihuana bestrijdt misselijkheid bij chemopatiënten dus halal...
Zo kun je allerlei leuke uitwegen bedenken om een bepaalde regel van toepassing te maken...
Overigens kan je er ook zo ver op in gaan door bijvoorbeeld te zeggen dat in vele etenswaren gelatine zit. Wij eten alleen ritueel geslachtte runderen, maar de gelatine zal vast niet uit een ritueel slachthuis komen, mag je deze produkten nu dan nog eten?
Tjah... ![]()
quote:met geluierde mannen op boten en vrouwen mte braaden
Op donderdag 22 augustus 2002 20:43 schreef kikkerlikkerfan het volgende:
ja jezes wara slaat dat op ze wile toch zo graag integrere en dan gaan ze hun eige cola make krijge we straks ook zam zam pride he he.
ik bedeol baarden....
quote:ISO 9002?
Op donderdag 22 augustus 2002 20:14 schreef milagro het volgende:[..]
Nou heb ik heel veel te maken met ISO, NEN en HACCP normen, en de ISO 9001 is mij bekend.. maar 9002 mbt voedselwaren?
quote:Inshallah Inshallah....
Op donderdag 22 augustus 2002 22:19 schreef X-Ray het volgende:[..]
ISO 9002?
Nou heb ik heel veel te maken met ISO, NEN en HACCP normen, en de ISO 9001 is mij bekend.. maar 9002 mbt voedselwaren?
Viel mij ook op idd ![]()
"ISO 9002:1994 is now obsolete. It has been replaced by ISO 9001:2000.
However, you have till December 15, 2003 to upgrade your quality system.
Of course, it would be imprudent to leave it until the last minute."
quote:En daar heeft Turkije groot gelijk in.
Op donderdag 22 augustus 2002 19:23 schreef Youssef het volgende:Je hebt het toch over die Turken die uit dat land komen waar vrouwen niet eens altijd een hoofddoek mogen dragen toch?
Binnen niet al te lange tijd zullen ook wij dat voorbeeld gaan volgen.
quote:Tuurlijk, waarom niet
Op donderdag 22 augustus 2002 19:25 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Meer dan 90% is toch aardig veel hoor, toch wel een flinke meerderheid. Maar mogen moslims nou cafeïne drinken of niet ?
quote:Wel op het effect letten natuurlijk
Op donderdag 22 augustus 2002 20:01 schreef milagro het volgende:[..]
Dus als het niet specifiek in de Koran of de hadith genoemd staat, mag je het niet als zodanig uitleggen...
quote:Thanks Milagro, ziet er niet verkeerd uit overigens.
Op donderdag 22 augustus 2002 20:14 schreef milagro het volgende:[..]
quote:GF Shiva
Op donderdag 22 augustus 2002 23:36 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Thanks Milagro, ziet er niet verkeerd uit overigens.
Bedoelen ze soms die flessen 'all american cola met dat etiket met de twintowers erop'??
He'k d'r nog wel een paar van liggen
quote:Hah, de beroemde halal vlees discussie. Het enige vlees dat expliciet haram is, is varkensvlees. Voor al het overige geldt dat het zowel haram als halal kan zijn. Die hele nadruk op ritueel slachten (alsof dat de enige methode zou zijn) is zoals gebruikelijk een sunnitische ketterij.
Op donderdag 22 augustus 2002 20:29 schreef Youssef het volgende:[..]
Tjah, op dit soort vragen ben ik denk ik net zo onwetend als jij.
Overigens kan je er ook zo ver op in gaan door bijvoorbeeld te zeggen dat in vele etenswaren gelatine zit. Wij eten alleen ritueel geslachtte runderen, maar de gelatine zal vast niet uit een ritueel slachthuis komen, mag je deze produkten nu dan nog eten?
Tjah...
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=21391
Het is werkelijk lachwekkend hoe dat volk de eigen secundaire (en overigens in de Koran niet toegestane) regelgeving vereenzelvigen met de Islam. Alsof de islam in een hoofddoekje of een stuk vlees zit.
quote:het ziet er uit als een flesje cola, kun je ook vrij weinig fout mee doen.
Op donderdag 22 augustus 2002 23:36 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Thanks Milagro, ziet er niet verkeerd uit overigens.
quote:Zelfs alcohol wordt niet verboden, maar afgeraden omdat de negatieve effecten ervan groter zijn dan de positieve effecten. Al die rare 'parallellen', ik snap er niks van. Als je gelooft in de perfectie van de Koran, waarom doe je dan alsof Allah een paar steekjes heeft laten vallen die moeten worden bijgespijkerd door imams?
Op donderdag 22 augustus 2002 22:52 schreef hicham het volgende:[..]
Tuurlijk, waarom niet
[..]Wel op het effect letten natuurlijk
van te veel alcohol word je dronken, en als je dronken bent kun je je niet concentreren op het leven en als je je niet op het leven concentreerd dan let je niet op wat je doet. Een moslim moet altijd bewust zijn van wat ie doet en altijd aan Allah denken en controle over jezelf hebben. Cafeïne zou dit effect alleen versterken, nietwaar?
quote:je verwacht toch niet dat elk drankje, elke stof en elke regel nauwkeurig in de Koran moet staan? Hoe dik wil je de Koran hebben? Als moslim moet je je altijd bewust ervan zijn dat je geen zonden begaat, en je moet je leven zo veel mogelijk wijden aan het aanbidden van God. Daaruit kun je dan zelf wel concluderen dat alcohol haram is.
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:05 schreef HiZ het volgende:[..]
Zelfs alcohol wordt niet verboden, maar afgeraden omdat de negatieve effecten ervan groter zijn dan de positieve effecten. Al die rare 'parallellen', ik snap er niks van. Als je gelooft in de perfectie van de Koran, waarom doe je dan alsof Allah een paar steekjes heeft laten vallen die moeten worden bijgespijkerd door imams?
quote:Jawel ze hebben de vrouwelijke vorm eruitgehaald
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:03 schreef sp3c het volgende:
het ziet er uit als een flesje cola, kun je ook vrij weinig fout mee doen.
quote:Jij of god?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:29 schreef hicham het volgende:
je verwacht toch niet dat elk drankje, elke stof en elke regel nauwkeurig in de Koran moet staan? Hoe dik wil je de Koran hebben?
quote:Wat probeer je precies te zeggen met "Sunnitische ketterij"? Heb je het nu over de leefwijze van de profeet Mohammed (vzmh) en zijn uitspraken?
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:02 schreef HiZ het volgende:[..]
Hah, de beroemde halal vlees discussie. Het enige vlees dat expliciet haram is, is varkensvlees. Voor al het overige geldt dat het zowel haram als halal kan zijn. Die hele nadruk op ritueel slachten (alsof dat de enige methode zou zijn) is zoals gebruikelijk een sunnitische ketterij.
Het is werkelijk lachwekkend hoe dat volk de eigen secundaire (en overigens in de Koran niet toegestane) regelgeving vereenzelvigen met de Islam. Alsof de islam in een hoofddoekje of een stuk vlees zit.
quote:Nee, ik ga ervanuit, dat als het er niet instaat, dat het dan niet de bedoeling was om er een regel voor te stellen. Zondigen ten aanzien van door mensen gestelde regels is onmogelijk. Je hebt het dan over overtreding van seculiere wetten.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:29 schreef hicham het volgende:[..]
je verwacht toch niet dat elk drankje, elke stof en elke regel nauwkeurig in de Koran moet staan? Hoe dik wil je de Koran hebben? Als moslim moet je je altijd bewust ervan zijn dat je geen zonden begaat, en je moet je leven zo veel mogelijk wijden aan het aanbidden van God. Daaruit kun je dan zelf wel concluderen dat alcohol haram is.
quote:Ik dacht dat jij altijd fel tegen het uithuwelijken van vrouwen was? Prachtig initiatief! Maar er blijft weinig van je woorden over als je het één wilt verbieden (mannen die vrouwen dwingen te trouwen met een bep. persoon), en vervolgens wil je zelf vrouwen dwingen geen hoofddoek te dragen. Waarom zou jij wel iets mogen opdwingen aan de vrouwen?
Op donderdag 22 augustus 2002 22:37 schreef X-Ray het volgende:[..]
En daar heeft Turkije groot gelijk in.
Binnen niet al te lange tijd zullen ook wij dat voorbeeld gaan volgen.
quote:De koran is toch gedicteerd door Gabriël? De keuze aan hoe dik die is ligt toch aan god, niet aan jou?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:31 schreef hicham het volgende:
Say what?
quote:Mensen mogen van mij voorbeelden volgen en ingewikkelde regels zoveel als ze zichzelf willen opleggen. Ik noem het ketterij als ze die voorbeelden en regels tot onderdeel van de Islam verheffen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:30 schreef hicham het volgende:[..]
Wat probeer je precies te zeggen met "Sunnitische ketterij"? Heb je het nu over de leefwijze van de profeet Mohammed (vzmh) en zijn uitspraken?
De Islam is volledig en juist beschreven in de Koran, Mohammed was slechts de boodschapper van God (het staat er letterlijk). Hij is niet boven de mensen gesteld om ze regels te stellen, net zomin als er anderen boven de mensen zijn gesteld om regels te stellen.
quote:neej, aan de grootte van het lettertype
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:34 schreef speknek het volgende:[..]
De koran is toch gedicteerd door Gabriël? De keuze aan hoe dik die is ligt toch aan god, niet aan jou?
Ik weet niet waar je heen wil, tuurlijk bepaald God hoeveel Hij aan de mens wil geven als de Koran. Maar het is niet nodig om alcohol expliciet in de Koran te verbieden, als je dit kan vergemakkelijken door een hoofdregel te maken die meerdere stoffen omvat.
quote:Jammer dat ik dit niet eerder zag, inderdaad eigenlijk het enig juiste antwoord.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:30 schreef speknek het volgende:[..]
Jij of god?
quote:Ik dacht dat het ten strengste verboden was zelf toevoegingen of aanpassingen te maken op wat in de Koran staat... ook voor Imams is dit niet toegestaan.. en zeker niet als men doet alsof dit het woord van Allah zelf was.
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:05 schreef HiZ het volgende:[..]
Zelfs alcohol wordt niet verboden, maar afgeraden omdat de negatieve effecten ervan groter zijn dan de positieve effecten. Al die rare 'parallellen', ik snap er niks van. Als je gelooft in de perfectie van de Koran, waarom doe je dan alsof Allah een paar steekjes heeft laten vallen die moeten worden bijgespijkerd door imams?
Ik heb begrepen dat Allah minstens zo streng, zo al niet strenger dit gedrag afstraft dan het overtreden van een regel uit de Koran.
quote:Alcohol wordt specifiek genoemd in de Koran en niet ondubbelzinnig verboden.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:37 schreef hicham het volgende:[..]
neej, aan de grootte van het lettertype
Ik weet niet waar je heen wil, tuurlijk bepaald God hoeveel Hij aan de mens wil geven als de Koran. Maar het is niet nodig om alcohol expliciet in de Koran te verbieden, als je dit kan vergemakkelijken door een hoofdregel te maken die meerdere stoffen omvat.
quote:Op welke manier? Heb je ook een citaat?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:38 schreef HiZ het volgende:[..]
Alcohol wordt specifiek genoemd in de Koran en niet ondubbelzinnig verboden.
quote:Ha !!! Als die sunnitische ketters deze simpele regel zouden begrijpen en naleven zou de wereld een betere plek zijn.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:38 schreef milagro het volgende:[..]
Ik dacht dat het ten strengste verboden was zelf toevoegingen of aanpassingen te maken op wat in de Koran staat... ook voor Imams is dit niet toegestaan.. en zeker niet als men doet alsof dit het woord van Allah zelf was.
Ik heb begrepen dat Allah minstens zo streng, zo al niet strenger dit gedrag afstraft dan het overtreden van een regel uit de Koran.
Maar zij denken dat wat God heeft nagelaten te noemen door mensen moet worden gecorrigeerd. Snap je ondertussen waarom ik ze ketters noem?
quote:Ik begrijp het helemaal en ben het ook helemaal met je eens..
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:40 schreef HiZ het volgende:[..]
Ha !!! Als die sunnitische ketters deze simpele regel zouden begrijpen en naleven zou de wereld een betere plek zijn.
Maar zij denken dat wat God heeft nagelaten te noemen door mensen moet worden gecorrigeerd. Snap je ondertussen waarom ik ze ketters noem?
Juist zij nemen het woord van Allah niet serieus dan, zou je zeggen.
Intepreteren maar raak, naar eigen believen.
(dit zie je ook bij christenen, die zien ook allerlei betekenissen in toch vrij duidelijke passages uit de Bijbel die er evenvoudigweg niet staan)
quote:Was het niet zo dat stoffen die de gemoedstoestand op een bepaalde manier beinvloeden verboden zijn ?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:40 schreef hicham het volgende:
Op welke manier? Heb je ook een citaat?
Ik weet zelf niet of alcohol nou wel of niet in de Koran staat, maar het gaat nu om het idee (bepaalde dranken/voedsel/stoffen verbieden)
dus drank/cafeine etc...
quote:qat.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:44 schreef BAZZA het volgende:[..]
Was het niet zo dat stoffen die de gemoedstoestand op een bepaalde manier beinvloeden verboden zijn ?
dus drank/cafeine etc...
quote:Jammer dat zo weinig mensen het zichzelf afvragen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:37 schreef HiZ het volgende:
Jammer dat ik dit niet eerder zag, inderdaad eigenlijk het enig juiste antwoord.
quote:Idd, onze Somalische vrienden kauwen wat af hier
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:45 schreef Halinalle het volgende:[..]
qat.
quote:Ik zou het echt niet exact weten, daarom durf ik er niet echt uitspraken over te maken. IKZELF denk dat die grens te vaag is, als je slaperig bent en je eet een zure appel word je ook weer ff wakker
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:44 schreef BAZZA het volgende:[..]
Was het niet zo dat stoffen die de gemoedstoestand op een bepaalde manier beinvloeden verboden zijn ?
dus drank/cafeine etc...
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:36 schreef HiZ het volgende:[..]
Mensen mogen van mij voorbeelden volgen en ingewikkelde regels zoveel als ze zichzelf willen opleggen. Ik noem het ketterij als ze die voorbeelden en regels tot onderdeel van de Islam verheffen.
De Islam is volledig en juist beschreven in de Koran, Mohammed was slechts de boodschapper van God (het staat er letterlijk). Hij is niet boven de mensen gesteld om ze regels te stellen, net zomin als er anderen boven de mensen zijn gesteld om regels te stellen.
quote:Vanwaar je grote afkeer richting de Soenah toe?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:40 schreef HiZ het volgende:[..]
Ha !!! Als die sunnitische ketters deze simpele regel zouden begrijpen en naleven zou de wereld een betere plek zijn.
Verder nog wat quotes
quote:
De Profeet salla-Allaahu-‘aleihi wa sallam zei, “Hij die zich afkeert van mijn Sunnah behoort niet tot mij.” Overgeleverd door Al-Bukhaaree, Muslim en Nasaa’ee.
Abu Huraira zei dat Allaah’s Boodschapper salla-Allaahu-‘aleihi wa sallam gezegd heeft, “Mijn gehele Ummah zal het Paradijs betreden behalve degene die het geweigerd hebben.” Er werd gezegd, “Wie zal het dan weigeren?” Hij antwoordde: "Degene die mij gehoorzaamt treedt het Paradijs binnen en degene die mij ongehoorzaam is, heeft het geweigerd.” Overgeleverd door Al-Bukhaaree.Imaam az-Zuhree (de befaamde tabi’ee, overleden 124H.) zei, “De mensen van kennis voor ons waren gewoon te zeggen, ‘Verlossing ligt in het zich vastklampen aan de Sunnah.”’ Overgeleverd door ad-Daarimee in zijn Sunan (nr. 96)
Imaam Maalik zei, “De Sunnah is als de Ark van Noah. Wie het ook maar aan boord gaat bereikt verlossing en wie ook maar weigert, verdrinkt.” Geciteerd door Shaykh-ul-Islaam Ibn Taymiyyah in Majmoo’ al-Fataawaa (4/57)Bron: Sharh as-Sunnah van Imaam al Barbahaaree (Eng. Vertaling p.23)
quote:Zo heel ondubbelzinnig is het verbod op alcohol dus niet. Dat het wordt geduid als een in potentie schadelijke stof is wel duidelijk. Ik zou niet met 100% zekerheid durven te zeggen dat alcohol, zeker nu het al is genoemd als iets waar je 'voordeel' kunt ondervinden ook gerangschikt is onder het werk van Satan als genoemd in het tweede vers.
2;219 They ask thee concerning wine and gambling. Say: "In them is great sin, and some profit, for men; but the sin is greater than the profit. (Verdere tekst gaat over ander onderwerp)5.90: O ye who believe! Intoxicants and gambling, (dedication of) stones, and (divination by) arrows, are an abomination,- of Satan's handwork: eschew such (abomination), that ye may prosper.
quote:Je geeft het antwoord op je vraag zelf. Wat is Islam en wat in ongeoorloofde aanvulling. Have your pick zou ik zeggen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:53 schreef hicham het volgende:[..]
[..]Vanwaar je grote afkeer richting de Soenah toe?
De Soenah, en al die hadieths die erbij horen zijn de enige manier om een goede moslim te zijn! Tuurlijk is de Koran belangrijk, in de Koran staat er dat je 5 keer per dag moet bidden. Maar kan je ook in de Koran vinden hoe je moet bidden? Zo niet (en dat staat er ook niet) dan ga je zoeken naar hoe de profeet het deed. Met de Koran alleen kun je niet volledig moslim zijn, je moet meer weten over het hoe & wat.Verder nog wat quotes
[..]
Overigens, de hadith gebruiken om te bewijzen dat de hadith juist is, is op zijn zachtst gezegd onzuiver denken.
quote:Dank u
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:53 schreef HiZ het volgende:
In Engels want ik ben te lui om te typen
[..]Zo heel ondubbelzinnig is het verbod op alcohol dus niet. Dat het wordt geduid als een in potentie schadelijke stof is wel duidelijk. Ik zou niet met 100% zekerheid durven te zeggen dat alcohol, zeker nu het al is genoemd als iets waar je 'voordeel' kunt ondervinden ook gerangschikt is onder het werk van Satan als genoemd in het tweede vers.
Misschien ben ik een beetje dom, maar waar heb je het over in
"Ik zou niet met 100% zekerheid durven te zeggen dat alcohol, zeker nu het al is genoemd als iets waar je 'voordeel' kunt ondervinden ook gerangschikt is onder het werk van Satan als genoemd in het tweede vers."
Door wie gedicteerd?
Door wie overgeleverd?
Is het ook gedicteerd door een engel aan Mohammed?
Is het niet zo dat de Koran er gekomen is als coorectie op de tot dan toe gevolgde levenswijze op aarde?
Is de Koran niet al compleet? Is Allah niet onfeilbaar..?
Want als de Soenna er later bijgekomen is, zou dat betekenen dat Allah feilbaar is, hij heeft de Koran blijkbaar de eerste keer niet compleet doorgegeven.
Hij heeft verzaakt dan een en ander correct en duidelijk weer te geven in zijn eerste dicaten.
quote:Hicham : Hiz, wat weet jij eigenlijk ?
Hiz schrijft : Hiz heeft altijd gelijk
Hiz : ik heb altijd gelijk
Hicham : Hoezo heb je altijd gelijk?
Hiz : Kijk maar, ik heb het geschreven
Hicham : Oh ja, ik zie het, je hebt altijd gelijk.
Hicham is natuurlijk een fictief persoon, zoals we in de Hadith ook vaak zien optreden.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 23-08-2002 15:01]
quote:De Islam kun je vinden in de Koran, met behulp van de Soenah kun je het praktiseren.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:55 schreef HiZ het volgende:[..]
Je geeft het antwoord op je vraag zelf. Wat is Islam en wat in ongeoorloofde aanvulling. Have your pick zou ik zeggen.
quote:Dus is de Koran niet compleet.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:01 schreef hicham het volgende:[..]
De Islam kun je vinden in de Koran, met behulp van de Soenah kun je het praktiseren.
quote:Als iets het werk van Satan is kan het dan ook goed zijn voor mensen?
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:58 schreef hicham het volgende:[..]
Dank u
Misschien ben ik een beetje dom, maar waar heb je het over in
"Ik zou niet met 100% zekerheid durven te zeggen dat alcohol, zeker nu het al is genoemd als iets waar je 'voordeel' kunt ondervinden ook gerangschikt is onder het werk van Satan als genoemd in het tweede vers."
quote:Alleen als je als een sunnitische ketter de behoefte voelt de Koran aan te vullen. Anders accepteer je gewoon dat het je eigen beperking, die je weerhoudt van begrip (voorlopig).
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:04 schreef speknek het volgende:
Zijn onduidelijkheden in het boek niet een fout van God?
quote:De Soenah is gewoon het leven van de profeet. De profeet krijgt het gebod 5 maal daags te bidden, en krijgt dan te horen hoe je moet bidden, en wat je moet doen. In de Koran staat dan alleen het gebod, de profeet leert de mensen hoe te bidden. Op een gegeven moment groeit dit, en wordt het verzameld in boeken, en krijg je de hadieth.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:59 schreef milagro het volgende:
En door wie is de Soenna opgesteld?Door wie gedicteerd?
Door wie overgeleverd?
Is het ook gedicteerd door een engel aan Mohammed?
Is het niet zo dat de Koran er gekomen is als coorectie op de tot dan toe gevolgde levenswijze op aarde?
Is de Koran niet al compleet? Is Allah niet onfeilbaar..?
Want als de Soenna er later bijgekomen is, zou dat betekenen dat Allah feilbaar is, hij heeft de Koran blijkbaar de eerste keer niet compleet doorgegeven.
Hij heeft verzaakt dan een en ander correct en duidelijk weer te geven in zijn eerste dicaten.
quote:Maar die beperking komt toch ook door God?
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:05 schreef HiZ het volgende:
Alleen als je als een sunnitische ketter de behoefte voelt de Koran aan te vullen. Anders accepteer je gewoon dat het je eigen beperking, die je weerhoudt van begrip (voorlopig).
quote:So what? Waar staat dat mensen gelijk zijn aan God?
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:06 schreef speknek het volgende:[..]
Maar die beperking komt toch ook door God?
quote:Op het feit dat ze claimen 'islamitische cola' te maken.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:08 schreef SilverSpirit het volgende:
Shit hey, Zamzam is gewoon een Cola merk gemaakt in Iran. Waar slaat dit hele topic op?
quote:Kennelijk wel dus
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:03 schreef HiZ het volgende:[..]
Als iets het werk van Satan is kan het dan ook goed zijn voor mensen?
"In them is great sin, and some profit, for men; but the sin is greater than the profit.
quote:Resumerend: hij heeft het niet duidelijk opgesteld omdat wij het door hem niet kunnen begrijpen. Waarom aanvullende regels bedenken? Het lijkt me dat bij alles wat niet helemaal duidelijk is je het gewoon niet opvolgt, da's de enige manier dat je niets fout kunt doen. Het is immers Zijn Schuld.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:09 schreef HiZ het volgende:
So what? Waar staat dat mensen gelijk zijn aan God?
quote:Ja, zodat het beter verkocht wordt. Dus..?
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:09 schreef HiZ het volgende:[..]
Op het feit dat ze claimen 'islamitische cola' te maken.
edit: wat mij betreft kan er een slotje op
quote:Dus volgens jou is Allah niet perfect
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:07 schreef HiZ het volgende:
Er bestaat geen door God gegeven regel over hoe je moet bidden. Er bestaat wel een door God gesteld verbod op het stellen van aanvullende regels. Aanvullende regels zijn dus tegen het goddelijk gebod, en dus ketterij.
heeft Allah een persoon gekozen als profeet, die de mensen leert te bidden op een bepaalde manier, terwijl dat niet nodig is
quote:En dat groeien, betekent dus ontwikkeling doormaken en die is niet door Allah gedicteerd.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:05 schreef hicham het volgende:[..]
De Soenah is gewoon het leven van de profeet. De profeet krijgt het gebod 5 maal daags te bidden, en krijgt dan te horen hoe je moet bidden, en wat je moet doen. In de Koran staat dan alleen het gebod, de profeet leert de mensen hoe te bidden. Op een gegeven moment groeit dit, en wordt het verzameld in boeken, en krijg je de hadieth.
De soennah is een door mensen gemaakte handleiding.
Anders had Allah wel in de dictaten, die de Koran zouden vormen, melding gemaakt van een in de nabije toekomst te verwachten aanvulling c.q. handleiding.
Allah is immers alwetend en kan dus niet later pas tot de ontdekking komen dat Hij niet volledig geweest is.
quote:nee, fouten van de gelovigen !!! die de Islam verkeerd interpreteren c.q. toepassen !!!
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:15 schreef SilverSpirit het volgende:
Het is gewoon een ordinair "fouten zoeken in de Islam" topic geworden.
quote:God heeft een boodschapper gekozen, geen wetgever. Wie de boodschapper als wetgever behandelt begaat een ernstige fout. De fout ligt aan jouw kant, niet aan die van God.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:13 schreef hicham het volgende:[..]
Dus volgens jou is Allah niet perfect
heeft Allah een persoon gekozen als profeet, die de mensen leert te bidden op een bepaalde manier, terwijl dat niet nodig is
quote:zucht, daar gaan we weer, waar staat dat alcohol het werk van satan is? Letterlijk, waar staat het? En dan niet graag met zo'n fantasieverhaaltje uit de sunnitische ketterij graag, want dan kun je het wel meteen laten.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:11 schreef hicham het volgende:[..]
Kennelijk wel dus
"In them is great sin, and some profit, for men; but the sin is greater than the profit.
quote:Je kunt je ook afvragen waarom deze mensen zich überhaupt moslims noemen. Ze gaan zo nadrukkelijk in tegen de kern van het geloof.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:17 schreef milagro het volgende:[..]
nee, fouten van de gelovigen !!! die de Islam verkeerd interpreteren c.q. toepassen !!!
quote:Idd en laten passages die ze niet te pas komen liever voor wat het is blijkbaar, iets waar ze anderen juist van beschuldigen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:24 schreef HiZ het volgende:[..]
Je kunt je ook afvragen waarom deze mensen zich überhaupt moslims noemen. Ze gaan zo nadrukkelijk in tegen de kern van het geloof.
Het zien als de boodschapper als wetgever is een grote zonde, evenals zij die zich als wetgever profileren, groter dan het daadwerkelijk overtreden van de wetten.
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:15 schreef milagro het volgende:[..]
En dat groeien, betekent dus ontwikkeling doormaken en die is niet door Allah gedicteerd.
De soennah is een door mensen gemaakte handleiding.
Anders had Allah wel in de dictaten, die de Koran zouden vormen, melding gemaakt van een in de nabije toekomst te verwachten aanvulling c.q. handleiding.
Allah is immers alwetend en kan dus niet later pas tot de ontdekking komen dat Hij niet volledig geweest is.
quote:Soenah is geen wetgeving of het aanmaken van regels, slechts het verklaren en uitleggen van regels.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:21 schreef HiZ het volgende:[..]
God heeft een boodschapper gekozen, geen wetgever. Wie de boodschapper als wetgever behandelt begaat een ernstige fout. De fout ligt aan jouw kant, niet aan die van God.
quote:hier toch
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:22 schreef HiZ het volgende:[..]
zucht, daar gaan we weer, waar staat dat alcohol het werk van satan is? Letterlijk, waar staat het? En dan niet graag met zo'n fantasieverhaaltje uit de sunnitische ketterij graag, want dan kun je het wel meteen laten.
5:90. O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn.
quote:Vanuit religieus gezichtspunt wel inderdaad. Door hun adviezen tot Goddelijke wet te maken gaan ze in tegen God zelf.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:27 schreef milagro het volgende:[..]
Idd en laten passages die ze niet te pas komen liever voor wat het is blijkbaar, iets waar ze anderen juist van beschuldigen.
Het zien als de boodschapper als wetgever is een grote zonde, evenals zij die zich als wetgever profileren, groter dan het daadwerkelijk overtreden van de wetten.
quote:En wie legt ze uit daarin, Allah?
Soenah is geen wetgeving of het aanmaken van regels, slechts het verklaren en uitleggen van regels
Dacht het niet toch?
De Soenah is niet gedicteerd, maar door mensen neergeschreven, hun interpretatie van hoe nu precies de Koran toe te passen...
Zoiets als de wachttoren van de Jehova's.
Een werkelijk compleet Heilig Boek, heeft GEEN handleiding nodig, het boek IS de handleiding
quote:De profeet Mohammed natuurlijk
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:32 schreef milagro het volgende:[..]
En wie legt ze uit daarin, Allah?
quote:Leugenaar, je weet verdomd goed dat de soenna wordt gebruikt als wetgeving, die in het land van oorsprong zelfs wordt afgedwongen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:28 schreef hicham het volgende:[..]
[..]Soenah is geen wetgeving of het aanmaken van regels, slechts het verklaren en uitleggen van regels.
[..]
quote:Die vertaling klopt niet.
hier toch5:90. O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn.
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:32 schreef milagro het volgende:
Een werkelijk compleet Heilig Boek, heeft GEEN handleiding nodig, het boek IS de handleiding
quote:Zoals met iedere religie gebeurt geven mensen hun eigen draai en uitleg aan de 'heilige boeken'.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:32 schreef milagro het volgende:[..]
En wie legt ze uit daarin, Allah?
Dacht het niet toch?
De Soenah is niet gedicteerd, maar door mensen neergeschreven, hun interpretatie van hoe nu precies de Koran toe te passen...
Zoiets als de wachttoren van de Jehova's.
Geldt voor Christendom, Islam, Buddhisme etc etc
quote:Doe niet zo!!!
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:36 schreef hicham het volgende:[..]
De profeet Mohammed natuurlijk
Ik ben geen moslim...
Als de Koran een handleiding nodig heeft, impliceert dat het boek niet compleet is.
En dat zou het wel moeten zijn, het boek ís de handleiding...
Alleen de Koran hoort je leidraad te zijn, niet een latere aanvulling waarin de Koran geen melding van gemaakt wordt!
quote:Dat zei ik eerder ook al!
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:40 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Zoals met iedere religie gebeurt geven mensen hun eigen draai en uitleg aan de 'heilige boeken'.
De relevantie van boeken geschreven 1500-2000 jaar geleden is ook niet altijd al te duidelijk meer dus gaan mensen zelf die relevantie zoeken.Geldt voor Christendom, Islam, Buddhisme etc etc
En dat is dus tegenstrijdig met het Heilig Boek een complete leidraad te noemen....
Door een latere handleiding te accepteren ontneem je het Boek zijn rol als enige en echte leidraad.
Dat zou alleen mogen als in het Heilig Boek zelf melding gemaakt wordt van een te verwachten aanvulling.
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 23-08-2002 15:45]
quote:Hoezo "een latere aanvulling?"
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:40 schreef milagro het volgende:[..]
Alleen de Koran hoort je leidraad te zijn, niet een latere aanvulling waarin de Koran geen melding van gemaakt wordt!
De Koran is niet op één dag gecreëerd!
De Koran is dacht ik in iets van 40 jaar uiteindelijk compleet geworden. De profeet Mohammed kreeg om de zoveel tijd surats/ayats en in die zelfde tijd is de hadieth gecreëerd. Telkens als er weer ayats bijkomen, gaf de boodschapper deze door aan de mensen en gaf daarbij uitleg. Want daar is de boodschapper voor! Dus hoezo later
quote:Later in de zin dat er geen melding gemaakt wordt van een aparte leidraad in de Koran.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:45 schreef hicham het volgende:[..]
Hoezo "een latere aanvulling?"
De Koran is niet op één dag gecreëerd!
De Koran is dacht ik in iets van 40 jaar uiteindelijk compleet geworden. De profeet Mohammed kreeg om de zoveel tijd surats/ayats en in die zelfde tijd is de hadieth gecreëerd. Telkens als er weer ayats bijkomen, gaf de boodschapper deze door aan de mensen en gaf daarbij uitleg. Want daar is de boodschapper voor! Dus hoezo later
En anders waren die regels toch wel opgenomen in de Koran zelf!!!
Waarom dan apart?
Dat klopt gewoon niet met het idee van een compleet Boek, als leidraad.
quote:Okidokie....
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:50 schreef hicham het volgende:
Ik zou het echt niet exact weten, daarom durf ik er niet echt uitspraken over te maken. IKZELF denk dat die grens te vaag is, als je slaperig bent en je eet een zure appel word je ook weer ff wakker. Maar van alcohol is het gewoon duidelijk dat als je maar iets te veel neemt dat je dan dronken wordt. Die grens ligt bij iedereen op een andere plek. De één heeft maar 2 glazen nodig en de ander kan er meer op. Van het één komt het ander, het best is er gewoon met je handen vanaf blijven.
ik ga Haselhoef mailen
quote:Dus dan kom jij niet even met andere vertalingen? Zo niet, dan heb je dus verder niets in te brengen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:36 schreef HiZ het volgende:
Die vertaling klopt niet.
waarom mag het daar dan wel
quote:De Hadith is toch pas na de dood van Mohammed gemaakt?
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:45 schreef hicham het volgende:De profeet Mohammed kreeg om de zoveel tijd surats/ayats en in die zelfde tijd is de hadieth gecreëerd.
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 23-08-2002 18:28]
quote:150 jaar na de dood van de profeet Mohammed opgetekend.En mondeling van generatie op generatie overgedragen.Verdraaiing en vervalsing is dus niet uit te sluiten.
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:23 schreef X-Ray het volgende:[..]
De Hadith is toch pas na de dood van Mohammed gemaakt?
quote:Zou je denken?
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:42 schreef schatje het volgende:Verdraaiing en vervalsing is dus niet uit te sluiten.
quote:Die 'andere' vertaling staat hierboven al. Er is sprake van 'intoxicants', wat in het nederlands zoveel betekent als 'geestverruimende middelen'. Het is waarschijnlijk een verwijzing naar middelen die werden gebruikt om in een trance te raken bij heidense rituelen.
Op vrijdag 23 augustus 2002 17:50 schreef Youssef het volgende:[..]
Dus dan kom jij niet even met andere vertalingen? Zo niet, dan heb je dus verder niets in te brengen.
quote:Juist dat dacht ik al.
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:42 schreef schatje het volgende:[..]
150 jaar na de dood van de profeet Mohammed opgetekend.
Afijn, dus niet gemaakt in dezelfde tijd.
Die kunnen we dus weggooien.
quote:En gooi de Bijbel er maar achteraan dan...
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:48 schreef X-Ray het volgende:[..]
Juist dat dacht ik al.
Afijn, dus niet gemaakt in dezelfde tijd.
Die kunnen we dus weggooien.
quote:gooi beide idd maar weg
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:52 schreef TomBombadil het volgende:
En gooi de Bijbel er maar achteraan dan...
quote:Def P: En in het kader van gezond verstand, verdwijnen alle kerken en moskeeen uit het land.
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:52 schreef TomBombadil het volgende:[..]
En gooi de Bijbel er maar achteraan dan...
Voor verdere geloofsdiscussies verwijs ik naar WFT.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |