abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118703700
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik wil niet vervelend zijn, maar dit soort intellectuele toestanden gaat hem ook niet worden.

Daar staat net zo goed niets.
Communisme, als we communisme definieren als een radicale vorm van totale emancipatie, is het nastreven van universaliteit. Voor authentiek links verzet zijn dat soort discussies dus nodig. Ik houd niet van dat "doe iets!!!" denken omdat het neerkomt op intellectuele chantage en vaak nergens toe leidt. Liefdadigheidsinstellingen roepen ook altijd dat we NU geld moeten geven om arme kinderen, maar dat soort oproepen dienen alleen maar om een gedegen structurele analyse van die problemen te voorkomen, bijvoorbeeld.
  donderdag 1 november 2012 @ 13:37:22 #252
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_118703721
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:33 schreef Tingo het volgende:

Edit: Je kan natuurlijk doorgaan geloven en vertrouwen in wat we nu heb - stelletjes hufters,leugenaars en criminelen.
Want het is zo zwart-wit?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_118703750
Moet zeggen dat ik vind het wel graapig om mensen te horen sprekn over 'realisme' die geloven nog steeds al die leugens sinds 911.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_118703790
En het begrijpen van het verschil (of liever gezegd: de overeenkomst) tussen universaliteit en particulariteit is nou juist een goed wapen tegen het verstikkende liberale denkklimaat, lijkt me.
pi_118703805
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:38 schreef Tingo het volgende:
Moet zeggen dat ik vind het wel graapig om mensen te horen sprekn over 'realisme' die geloven nog steeds al die leugens sinds 911.
Huh? :?
  donderdag 1 november 2012 @ 13:40:09 #256
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_118703824
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:38 schreef Tingo het volgende:
Ik vind het altijd schattig hoe jij blind gaat schoppen als je je aangevallen voelt in je standpunt.
pi_118703927
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:36 schreef Kiyoaki het volgende:

[..]

Communisme, als we communisme definieren als een radicale vorm van totale emancipatie, is het nastreven van universaliteit. Voor authentiek links verzet zijn dat soort discussies dus nodig. Ik houd niet van dat "doe iets!!!" denken omdat het neerkomt op intellectuele chantage en vaak nergens toe leidt. Liefdadigheidsinstellingen roepen ook altijd dat we NU geld moeten geven om arme kinderen, maar dat soort oproepen dienen alleen maar om een gedegen structurele analyse van die problemen te voorkomen, bijvoorbeeld.
Daar heb je gelijk in als je zegt zoeken naar de oorzaak van problemen en achtereenvolgens de problemen op lossen in het voordeel van een ieder.

Communisme wordt trouwens altijd een één woord genoemd met eenheidsworsten, maar daar verschil ik in van mening, communisme houdt in mijn optiek in voor het belang van iedereen. Daaruit redenerend kun je dus de samenleving gaan inrichten, ter verbetering van de omstandigheden van al zijn inwoners, dit hoeft zeker niet te betekenen dat iedereen maar hetzelfde moet doen en nastreven. Het streven is dan beter worden als gemeenschap en samenleving als geheel.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_118704103
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:42 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in als je zegt zoeken naar de oorzaak van problemen en achtereenvolgens de problemen op lossen in het voordeel van een ieder.

Communisme wordt trouwens altijd een één woord genoemd met eenheidsworsten, maar daar verschil ik in van mening, communisme houdt in mijn optiek in voor het belang van iedereen. Daaruit redenerend kun je dus de samenleving gaan inrichten, ter verbetering van de omstandigheden van al zijn inwoners, dit hoeft zeker niet te betekenen dat iedereen maar hetzelfde moet doen en nastreven. Het streven is dan beter worden als gemeenschap en samenleving als geheel.
En wíe gaat dat dan doen?
'met elkaar' ?
  donderdag 1 november 2012 @ 13:48:43 #259
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_118704163
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:47 schreef Lavenderr het volgende:

'met elkaar' ?
'We'. Net zoals onder Mao en Stalin. Waar niemand zich kon verrijken. Maar alles eerlijk werd verdeeld. Met het belang van iedereen in het achterhoofd. Oh wacht.
pi_118704170
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

'met elkaar' ?
Ja dat zou je met elkaar moeten doen inderdaad. Ik weet het, ik loop een paar eeuwen vooruit met mijn denken..
pi_118704239
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ja dat zou je met elkaar moeten doen inderdaad. Ik weet het, ik loop een paar eeuwen vooruit met mijn denken..
Nee hoor, zie post boven je. Mao en Stalin gingen je voor.
pi_118704244
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:48 schreef Copycat het volgende:

[..]

'We'. Net zoals onder Mao en Stalin. Waar niemand zich kon verrijken. Maar alles eerlijk werd verdeeld. Met het belang van iedereen in het achterhoofd. Oh wacht.
Handig om met een paar psychopaten als vergelijk van een idee te komen,nu is het besmet en zou het nooit meer mogen. Daarom zeg ik ook altijd dat niemand ooit communisme heeft geprobeerd. Als ik er een voorbeeld van zou mogen geven is het van het Venus project van Jacques Fresco. Die snapt het werkelijk.
pi_118704275
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Handig om met een paar psychopaten als vergelijk van een idee te komen,nu is het besmet en zou het nooit meer mogen. Daarom zeg ik ook altijd dat niemand ooit communisme heeft geprobeerd. Als ik er een voorbeeld van zou mogen geven is het van het Venus project van Jacques Fresco. Die snapt het werkelijk.
Die heeft een utopie. Prachtig natuurlijk, maar in de praktijk onuitvoerbaar.
pi_118704279
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee hoor, zie post boven je. Mao en Stalin gingen je voor.
Absoluut niet, dat waren gekken. Met geen enkele goeie intentie.
pi_118704299
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Die heeft een utopie. Prachtig natuurlijk, maar in de praktijk onuitvoerbaar.
Nee hoor absoluut niet. Net zo maakbaar als de samenleving heden ten dagen.
  donderdag 1 november 2012 @ 13:53:43 #266
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_118704372
quote:
7s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Oke eentje dan, en niet meer. Neem voor het gemak gelijk een moeilijke, namelijk zorg dat we allemaal overeenkomen dat we óf allemaal religieus worden óf allemaal atheist.

Dan hebben we al één universeel eigenschap gemeen ! Namelijk overeenkomst over onze aanwezigheid hier op aarde. En hoeven we daar geen ruzie meer over te hebben. Dat zou betekenen dat we allemaal gelijk zijn in onze beleving over het hoe en waarom van het leven. Dat geeft ruimte tot het nader bekijken van hoe nu verder met dit leven op aarde in al zijn facetten.
Waarom zou je dat in Godsnaam ( :+ ) willen? Vreselijke eenheidsworst. Ik zie ook totaal niet in hoe dit zal gaan leiden tot minder conflict, je verplaatst meningsverschillen hooguit naar een ander domein, domeinen waarbij het feit dat je atheist of religieus bent er geen hol toe doet.
pi_118704396
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

Waarom zou je dat in Godsnaam ( :+ ) willen? Vreselijke eenheidsworst. Ik zie ook totaal niet in hoe dit zal gaan leiden tot minder conflict, je verplaatst meningsverschillen hooguit naar een ander domein, domeinen waarbij het feit dat je atheist of religieus bent er geen hol toe doet.
Het is ook maar een voorbeeld, geen oplossing voor alle problemen.

Eenheidsworst is iets waar iedereen zo bang voor is, maar het eigenlijk al lang is ! :+
pi_118704504
Kijk afgezien van theorie is het natuurlijk in puur praktische zin niet moeilijk om in te zien dat er iets grondig verkeerd aan het gaan is. Ik verwerp alle vormen van samenzweringstheorieen en al dat antisemitische gelul, maar die heb ik ook niet nodig.

In China, Rusland, Singapore en in mindere mate India en Indonesie (de meerderheid van de wereldbevolking overigens) heeft zich nu een vorm van kapitalisme ingezet waarbij democratie niet langer nodig is, een lokaal gebruik van de westerse landen waar het systeem best zonder kan, met wat meer repressie en structurele dwang (overgeerfd uit de Soviettijd en de culturele revolutie, overigens). Ondertussen raken her en der grondstoffen op, worden burgeroorlogen gevoerd en stijgt de temperatuur van de Aarde, en nee, dat is niet in deze mate altijd zo geweest. Er zijn natuurlijk wel eerder perioden van grote problemen geweest, maar de zaken lijken nu toch een zeker nulpunt te bereiken, hoe ver dat weg ligt is moeilijk te zeggen, maar bijvoorbeeld klimaatsverandering is al haast onomkeerbaar, zelfs met onze beste collectieve pogingen.

Het is dus niet zo dat dingen zo kunnen doorgaan zoals ze nu gaan, er moet iets structureel veranderen (fascisme is overigens geen structurele verandering, Wilders telt dus niet) en dat lukt niet door alleen maar op een burgerlijke partij te stemmen en een beetje over en weer meningen uit te wisselen. Occupy verdient dus eigenlijk al a priori enige steun, je kan hoogstens kritiek leveren op de methoden en ideologieen die er binnen opduiken.
  donderdag 1 november 2012 @ 13:57:49 #269
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_118704537
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Het is ook maar een voorbeeld, geen oplossing voor alle problemen.

Eenheidsworst is iets waar iedereen zo bang voor is, maar het eigenlijk al lang is ! :+
Ja, we zijn allemaal tot op zekere hoogte meelopers. Maar ik zou iig nog de illusie willen hebben dat ik mijn leven zelf kan indelen zonder me te moeten schikken naar de terreur van allerhande wereldverbeteraars en hun ideeen over uiversele waardes en Waarheden.
pi_118704566
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:57 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ja, we zijn allemaal tot op zekere hoogte meelopers. Maar ik zou iig nog de illusie willen hebben dat ik mijn leven zelf kan indelen zonder me te moeten schikken naar de terreur van allerhande wereldverbeteraars en hun ideeen over uiversele waardes en Waarheden.
Terecht _O_
pi_118704602
Ik wil het recht hebben in een massa op te gaan, zoals in Tokyo in de metro. Ik wil mijn leven niet zelf indelen, ik wil graag wereldverbeteraars die dat voor mij doen. Waarom mag ik dat van jou niet?
pi_118704691
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:57 schreef Kiyoaki het volgende:
Kijk afgezien van theorie is het natuurlijk in puur praktische zin niet moeilijk om in te zien dat er iets grondig verkeerd aan het gaan is. Ik verwerp alle vormen van samenzweringstheorieen en al dat antisemitische gelul, maar die heb ik ook niet nodig.

In China, Rusland, Singapore en in mindere mate India en Indonesie (de meerderheid van de wereldbevolking overigens) heeft zich nu een vorm van kapitalisme ingezet waarbij democratie niet langer nodig is, een lokaal gebruik van de westerse landen waar het systeem best zonder kan, met wat meer repressie en structurele dwang (overgeerfd uit de Soviettijd en de culturele revolutie, overigens). Ondertussen raken her en der grondstoffen op, worden burgeroorlogen gevoerd en stijgt de temperatuur van de Aarde, en nee, dat is niet in deze mate altijd zo geweest. Er zijn natuurlijk wel eerder perioden van grote problemen geweest, maar de zaken lijken nu toch een zeker nulpunt te bereiken, hoe ver dat weg ligt is moeilijk te zeggen, maar bijvoorbeeld klimaatsverandering is al haast onomkeerbaar, zelfs met onze beste collectieve pogingen.

Het is dus niet zo dat dingen zo kunnen doorgaan zoals ze nu gaan, er moet iets structureel veranderen (fascisme is overigens geen structurele verandering, Wilders telt dus niet) en dat lukt niet door alleen maar op een burgerlijke partij te stemmen en een beetje over en weer meningen uit te wisselen. Occupy verdient dus eigenlijk al a priori enige steun, je kan hoogstens kritiek leveren op de methoden en ideologieen die er binnen opduiken.
Kijk dit klinkt gewoon realistisch. Nu is het de taak om overeenstemming te bereiken, om bepaalde zaken serieus te nemen en daar ook actie in te ondernemen. Als het Occupy wordt, prima, wat mij betreft kan het ook politiek, alleen zie ik geen mogelijkheden gebaseerd op het verleden.

Plus het feit dat er denk ik geen alternatief is voor wat er dus voor in de plaats moet komen, dit is ook logisch omdat het nooit eerder is voorgekomen, en men nu waarschijnlijk niet op basis van dezelfde principes kan wegkomen om er mee om te gaan.
  donderdag 1 november 2012 @ 14:03:54 #273
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_118704740
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:59 schreef Kiyoaki het volgende:
Ik wil het recht hebben in een massa op te gaan, zoals in Tokyo in de metro. Ik wil mijn leven niet zelf indelen, ik wil graag wereldverbeteraars die dat voor mij doen. Waarom mag ik dat van jou niet?
Dat mag je wel. Als je maar ruimte openlaat voor mensen die daar geen trek in hebben. Mocht blijken dat die wereldverbeteraars het daadwerkelijk zoveel beter weten dan zal ik me vanzelf wel naar hen schikken. Maar van een hoop van wat ik in deze draad heb gelezen denk ik vooralsnog: als-je-blieft niet zeg.
pi_118704743
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 13:57 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan waar ze mee komen ? toch. Dus dat vind ik nogal een rare reactie. Eigenlijk gebaseerd op niets dan ongegronde angsten.
  donderdag 1 november 2012 @ 14:04:58 #275
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_118704778
quote:
7s.gif Op donderdag 1 november 2012 14:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan waar ze mee komen ? toch. Dus dat vind ik nogal een rare reactie. Eigenlijk gebaseerd op niets dan ongegronde angsten.
Nou ja, veel van de luchtbalonnetjes die jij hier hebt opgelaten staan me bijvoorbeeld helemaal niet aan. Dus zo ongegrond is die angst niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')