Want die ¤50 euro per maand meer (¤600 per jaar) zorgt er 'dús' voor dat ze direct aan het gas gaan?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:28 schreef Guidetti het volgende:
Hypotheek verhogen kan maar als je met 2 personen al geen 10-15k kan sparen zou ik toch eens flink achter je oren krabben of het wel verstandig is om die verbouwing te doen.
Nee, maar ik neem aan dat een huishouden van twee personen toch wel binnen 1 tot 1,5 jaar 10k bij elkaar kan sparen. Eigen geld inbrengen is veel goedkoper dan lenen. Als je een badkamer en toilet verbouwd door het geld van een lening betaal je hem uiteindelijk twee keer.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Want die ¤50 euro per maand meer (¤600 per jaar) zorgt er 'dús' voor dat ze direct aan het gas gaan?
Niet als je deze simpelweg aflost.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:40 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Nee, maar ik neem aan dat een huishouden van twee personen toch wel binnen 1 tot 1,5 jaar 10k bij elkaar kan sparen. Eigen geld inbrengen is veel goedkoper dan lenen. Als je een badkamer en toilet verbouwd door het geld van een lening betaal je hem uiteindelijk twee keer.
Leuk zo'n aanname en er zullen vast huishoudens zijn waarvoor dat geldt. Maar dat heeft in dit topic verder natuurlijk geen enkele betekenis.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:40 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Nee, maar ik neem aan dat een huishouden van twee personen toch wel binnen 1 tot 1,5 jaar 10k bij elkaar kan sparen.
80% bouwdepot (dus hypotheek) 20% spaargeld..quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:54 schreef driver79 het volgende:
Ik zou trouwens nog wel willen weten hoe jullie de verbouwing gefinancierd hebben.
Dat bouwdepot moet toch altijd tegelijk met je hypotheek afgesloten worden, of heb ik dat mis?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:23 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
80% bouwdepot (dus hypotheek) 20% spaargeld..
Dat heb ik idd wel gedaan.. Maar de vraag was hoe fokkers hun verbouwing hebben gefinancierd.. En dat is hoe ik t gedaan hebquote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:30 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Dat bouwdepot moet toch altijd tegelijk met je hypotheek afgesloten worden, of heb ik dat mis?
Een goedkopere vloer was geen optie?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:39 schreef WvdL het volgende:
Is ons niet gelukt.
Huis gekocht plus alle k.k. etc in hypotheek alten opnemen.
115% hypotheek t.o.v. huiswaarde.
In mei schimmel ontdekt in vloer, nieuwe vloer (hout -> beton ) total 11k inmiddels.
Bank wil dat niet meer mee financieren in de hypotheek.
Wegens waarde daling van het huis en de geringe waarde vermeerdering van de verbouwing zouden we op 120% hypotheek uitkomen.
Helaas wegens noodzaak hebben we de verbouwing anders moeten financieren.
Voor een externe geldpartij oplossing kun je kijken naar doorlopende kredieten.
Ik heb een offerte gekregen van 15.000 voor 7% rente als ik het me juist herinner. Niet zo gunstig als de hypotheek rente stand, maar soms zijn er geen andere opties.
uiteraard, weer een houten vloer. Maar dan grote kans dat je na 10-15 jaar weer schimmel krijgt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een goedkopere vloer was geen optie?
niet als alle vloerbalken vervangen moesten worden.. En je zelf niet in staat bent iets dergelijks uit te voeren..quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een goedkopere vloer was geen optie?
Maar goed.. Het hangt natuurlijk wel af over wat voor soort type verbouwing je het hebt.. trek je alleen een keuken er uit of moet alles van boven naar beneden.. 10K of 60K maakt best een verschil voor de keuze van financiering lijkt mijquote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:34 schreef Scorpie het volgende:
Elke verbouwing die ik tot nu toe gefinancierd heb heb ik met eigen geld gedaan. Banken zijn niet zo happig meer om een extra verbouwing even mee te financieren met een hypotheek die toch al onder water staat.
precies, al het houtwerk was aangetast (huis uit 1915). Heb alleen het sloopwerk kunnen doen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:44 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
niet als alle vloerbalken vervangen moesten worden.. En je zelf niet in staat bent iets dergelijks uit te voeren..
[..]
Maar goed.. Het hangt natuurlijk wel af over wat voor soort type verbouwing je het hebt.. trek je alleen een keuken er uit of moet alles van boven naar beneden.. 10K of 60K maakt best een verschil voor de keuze van financiering lijkt mij
Net een inkomen van 75k op jaarbasis zou je toch in een jaar wel 10k moeten kunnen sparen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:54 schreef driver79 het volgende:
Er zit nu ca 5k in het spaardeel van de hypotheek...
Spaargeld ca 7k. Toename berekening was een aanname gebaseerd op de stijging van ons huidige saldo, dus inclusief alle vervangingsuitgaven e.d.
Op basis van onze inkomsten (60k +15) k zouden we meer hypotheek kunnen krijgen dan we nu hebben (307). Maar ik begrijp dat de verlaagde WOZ wel eens de grote belemmering zou kunnen zijn...Tijdje terug was het nog 290. Toch maar eens een gesprek aanvragen bij de adviseur.
Ik zou trouwens nog wel willen weten hoe jullie de verbouwing gefinancierd hebben.
In dit geval ben ik het met je eens.. maar stel hij neemt ook dubbel glas of isolatie etc.. dan is het wel een directe meerwaarde voor je huis en dan zou jij mijn inziens een andere redenatie moeten volgenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:11 schreef Guidetti het volgende:
Ik zou het echt proberen bij elkaar te sparen. Maar dat is mijn idee. Een doorlopend krediet met 7% rente vind ik echt absurd. Dan is de kans dat je dat ooit weer terug ziet bij de verkoop van je huis bijna 0.
Dat is zeker een meerwaarde voor het huis. En de verbouwing die TS wil gaan doen ook vast wel. Maar door die rente van 7% betaal je bijna het dubbele dan wanneer je het met je eigen spaargeld zou bekostigen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:18 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
In dit geval ben ik het met je eens.. maar stel hij neemt ook dubbel glas of isolatie etc.. dan is het wel een directe meerwaarde voor je huis en dan zou jij mijn inziens een andere redenatie moeten volgen
Stel hij heeft 15K nodig, en spaart dat in 4 jaar.. Dus kan hij dat ook aflossen in 4 jaar.. Dan is hij over die 4 jaar ongeveer 3K aan rente kwijt Gok ik.. Dat is een hele hoop geld, maar als hij dat kan betalen en hij daarmee direct zijn levenscomfort kan verhogen dan kan dat best een legitieme keuze zijn lijkt mijquote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:41 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Dat is zeker een meerwaarde voor het huis. En de verbouwing die TS wil gaan doen ook vast wel. Maar door die rente van 7% betaal je bijna het dubbele dan wanneer je het met je eigen spaargeld zou bekostigen.
Mwah, onze badkamer en toiletverbouwing hebben behoorlijk wat gekost, maar het is niet alsof het huis nu meer waard is dan 2 jaar geleden, het is alleen beter verkoopbaar dan het met de oude badkamer erin zou zijn geweest.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:11 schreef Guidetti het volgende:
Ik zou het echt proberen bij elkaar te sparen. Maar dat is mijn idee. Een doorlopend krediet met 7% rente vind ik echt absurd. Dan is de kans dat je dat ooit weer terug ziet bij de verkoop van je huis bijna 0.
Ik denk dat ze met hun 75k inkomen op jaar basis toch dat bedrag wel eerder dan in 4 jaar bij elkaar kunnen hebben. Maar we kunnen natuurlijk niet in hun uitgavenpatroon kijken.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:44 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Stel hij heeft 15K nodig, en spaart dat in 4 jaar.. Dus kan hij dat ook aflossen in 4 jaar.. Dan is hij over die 4 jaar ongeveer 3K aan rente kwijt Gok ik.. Dat is een hele hoop geld, maar als hij dat kan betalen en hij daarmee direct zijn levenscomfort kan verhogen dan kan dat best een legitieme keuze zijn lijkt mij
Nee, dat hoeft niet.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:30 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Dat bouwdepot moet toch altijd tegelijk met je hypotheek afgesloten worden, of heb ik dat mis?
Dit, dus.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:52 schreef Brighteyes het volgende:
We hadden onze hypotheek ooit hoger in laten schrijven bij de notaris dan datgene dat we daadwerkelijk opnamen, dus we hoefden ook niet langs de notaris om de hypotheek op te hogen.
Oke! Een dakkapel is sowieso waarden vermeerderend. Ik weet niet of een nieuwe badkamer en toilet dat zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:52 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet.
Wij hebben later een bouwdepot aangevraagd voor een dakkapel. Dat was geen probleem.
We hadden onze hypotheek ooit hoger in laten schrijven bij de notaris dan datgene dat we daadwerkelijk opnamen, dus we hoefden ook niet langs de notaris om de hypotheek op te hogen.
als je badkamer uit 1980 komt welquote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:59 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Oke! Een dakkapel is sowieso waarden vermeerderend. Ik weet niet of een nieuwe badkamer en toilet dat zijn.
Je kunt je vraagprijs hoger leggen maar in taxatiewaarde zal het huis niet echt gaan stijgen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:00 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
als je badkamer uit 1980 komt wel
Onze badkamer is dus in oktbober 2010 gedaan, het huis staat nu 2 maanden te koop, maar reken maar dat de taxatiewaarde met de oude badkamer behoorlijk lager was geweest....quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:04 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Je kunt je vraagprijs hoger leggen maar in taxatiewaarde zal het huis niet echt gaan stijgen.
Als er zich mankementen aan de oude badkamer waren dan wel natuurlijk. Maar alleen een ander tegeltje, ander bad en douchekop doen niet veel in taxatiewaarde.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze badkamer is dus in oktbober 2010 gedaan, het huis staat nu 2 maanden te koop, maar reken maar dat de taxatiewaarde met de oude badkamer behoorlijk lager was geweest....
Voor:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Toilet idem.
Ik hoop toch dat je aan de foto's alleen al ziet dat het meer is dan een ander tegeltje, ander bad en douchekopquote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:56 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Als er zich mankementen aan de oude badkamer waren dan wel natuurlijk. Maar alleen een ander tegeltje, ander bad en douchekop doen niet veel in taxatiewaarde.
Jij begrijpt volgens mij niet echt wat een taxatie inhoud.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hoop toch dat je aan de foto's alleen al ziet dat het meer is dan een ander tegeltje, ander bad en douchekop
Onze makelaar is taxateur, en ja, reken maar dat de badkamer in oude staat een beduidend lagere taxatie opgeleverd had.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:17 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Jij begrijpt volgens mij niet echt wat een taxatie inhoud.
Ze kijken naar de staat van het onderhoud, de inhoud van het huis, hoe het gelegen is, de omgeving, de constructie en hoe het geïsoleerd is.
Als jij gewoon een goed functionerende badkamer hebt uit de jaren 80 dan is een nieuwe badkamer geen verhoging van de taxatiewaarde van je huis.
Taxatiewaarde en vraagprijs moet je niet door elkaar heen halen.
Een dakkapel, dubbele beglazing, een uitbouw etc is waardevermeerdereend.
Als de oude badkamer goed functioneerde zal de taxatiewaarde niet drastisch hoger zijn bij een nieuwe badkamer. Hooguit de aanwezigheid van vloerverwarming zal waardevermeerdereend zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze makelaar is taxateur, en ja, reken maar dat de badkamer in oude staat een beduidend lagere taxatie opgeleverd had.
Ik claim ook nergens dat de vraagprijs de taxatiewaarde is, ik weet alleen dat die laatste lager had gelegen als de badkamer niet gedaan was.
Het is ook niet zo dat alle dezelfde huizen in dezelfde straat dezelfde taxatiewaarde hebben, dat soort dingen maken gewoon een verschil, zeker bij woningen van 30 jaar oud.
De basis is de locatie en de vierkantemeterprijs van de kavel op die locatie, daar bovenop komt het huis, de staat van onderhoud, zaken zoals een dakkapel, uitbouw (m² van het huis dus), isolatie, en de staat van zaken als een keuken en de badkamer.
De badkamer functioneerde dus niet meer goed, daarvoor hoef je niet eens in de badkamer te zijn geweest, dat zie je op de foto's al.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:25 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Als de oude badkamer goed functioneerde zal de taxatiewaarde niet drastisch hoger zijn bij een nieuwe badkamer. Hooguit de aanwezigheid van vloerverwarming zal waardevermeerdereend zijn.
Het gaat toch over de badkamer van driver79? Of ga jij nu opeens zijn topic kapen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
De badkamer functioneerde dus niet meer goed, daarvoor hoef je niet eens in de badkamer te zijn geweest, dat zie je op de foto's al.
Nee, ik geef een voorbeeld, compleet met foto's jij reageert op dat voorbeeld.... dat is niet mij topickaap.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:27 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Het gaat toch over de badkamer van driver79? Of ga jij nu opeens zijn topic kapen?
Doe maar niet.
Wij hebben alles laten doen en waren een beetje meer kwijt, hoewel ik het wel in eigen hand gehouden heb en het materiaal redelijk strak geprijsd heb kunnen inkopen (het had via internet waarschijnlijk voor nog minder had gekund) maar de expertise qua wat je extra nodig hebt aan zaken voor een afvoer enz. ontbreekt mij, dus het was wel handig dat men dat de verkoper dat wel wist, daarbij was het prijsverschil met internet niet heel erg groot.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 16:45 schreef driver79 het volgende:
Haha, leuk om de foto's te zien Leandra! Wij hebben ook bruine tegels in de badkamer, al is het meer beige, met af en toe een ertussen met een bloemetje erop! Sanitair is ook beige trouwens. Toendertijd was dit de duurdere optie badkamer (standaard was wit)
WC en badkamer zijn nog origineel dus van eind 1986.
Precieze kosten zijn nog niet bekend maar voor de WC beneden schat ik 2500 euro, badkamer 7500 (in de basis vervangen van sanitair, nieuwe tegels plaatsen en indeling handhaven).
Heb ik zelf ook gedaan.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:06 schreef Leandra het volgende:
Onze nieuwe badkamer en toilet zijn van de spaarrekening betaald.
Da's het nadeel - maar dat nadeel weegt m.i. niet op tegen het voordeel dat er geen rente over hoeft te worden betaald.quote:Toen was hij ook wel bijna leeg
Bij ons een beetje van beiden. We hebben een periode echt veel kunnen sparen. Een deel is opgegaan aan het huis (CV aan laten leggen) en een deel als spaargeld achter gehouden. We hebben inderdaad ook een tweede hypotheek genomen met een flexibele kredietruimte. Het valt niet onder de NHG (onze eerste hypotheek wel), maar ik wilde juist flexibel zijn en zelf bepalen waaraan het geld gebruikt zou worden. We hebben er ook een deel van onze auto van betaalt (en weer afgelost), die rente konden we natuurlijk niet aftrekken, maar de flexibiliteit is wel heel zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:54 schreef driver79 het volgende:
Er zit nu ca 5k in het spaardeel van de hypotheek...
Spaargeld ca 7k. Toename berekening was een aanname gebaseerd op de stijging van ons huidige saldo, dus inclusief alle vervangingsuitgaven e.d.
Op basis van onze inkomsten (60k +15) k zouden we meer hypotheek kunnen krijgen dan we nu hebben (307). Maar ik begrijp dat de verlaagde WOZ wel eens de grote belemmering zou kunnen zijn...Tijdje terug was het nog 290. Toch maar eens een gesprek aanvragen bij de adviseur.
10k sparen binnen een jaar?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:40 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Nee, maar ik neem aan dat een huishouden van twee personen toch wel binnen 1 tot 1,5 jaar 10k bij elkaar kan sparen. Eigen geld inbrengen is veel goedkoper dan lenen. Als je een badkamer en toilet verbouwd door het geld van een lening betaal je hem uiteindelijk twee keer.
Slaat nergens op. Je praat over een 2-persoonshuishouden met een bovenmodaal inkomen. Gewoon eens een paar zaterdagen niet gaan winkelen, alleen noodzakelijke boodschappen doen. En geen geld over de balk smijten en niets via internet kopen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 15:01 schreef Zwansen het volgende:
10k sparen binnen een jaar?
Dat is 400 euro per persoon per maand. Volgens mij is het merendeel van de Nederlanders al blij als ze 50 euro per maand als gezin kunnen sparen.
Toen was nog niet bekend dat ze een bovenmodaal inkomen hadden...quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 15:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Slaat nergens op. Je praat over een 2-persoonshuishouden met een bovenmodaal inkomen. Gewoon eens een paar zaterdagen niet gaan winkelen, alleen noodzakelijke boodschappen doen. En geen geld over de balk smijten en niets via internet kopen.
Zal je zien wat een bakken geld je over houdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |