The Fountain (Darren Aronofsky, 2006)![]()
Samen met INLAND EMPIRE was dit de film waar ik in 2007 het meest naar uitkeek, ik heb zelfs na het zien van de trailer gezegd: Dit wordt één van de beste films ooit. Wat overdreven natuurlijk, maar het concept was gewoon geweldig, visueel erg mooi, en ook nog eens een zeer talentvol regisseur.
Het verhaal ging eigenlijk iets anders dan ik had verwacht, het is meer een droste-effect, maar ik zal er niet te veel over verklappen. Ik had er voor de rest niks over gelezen, en dat was wel zo leuk. Zoals ik wel had verwacht was het behoorlijk filosofisch, en aangezien ik dat nu ook even studeer zat ik er meteen in.
Om het maar gewoon op tafel te gooien: ik dacht dat ik met INLAND EMPIRE wel meteen de beste film van 2007 had gezien. Niet dus! Het duurt even voordat je er in zit, maar de verschillende tijdslijnen, het idee van leven versus dood werkte geweldig. Dat komt vooral door de geweldige chemie tussen Hugh Jackman en Rachel Weisz, vooral die laatste speelt zo mooi, je zou er zelf verliefd op worden. Ik word niet snel geraakt door een film, maar in dit geval voelde ik compleet met Jackman mee. Het is dan bovenal een prachtig liefdesdrama, ook al is de filosofische boodschap erg belangrijk.
Visueel is het inderdaad een meesterwerk, zowel in de tijd van de Maya's, het heden en de verre toekomst. Allemaal een eigen stijl, maar de overeenkomst zit hem in het lichtgebruik. Muzikaal is het ook weer geweldig, maar je verwacht ook niet anders van Clint Mansell. Had ik verdomme toch gelijk, dit is wat mij betreft inderdaad één van de beste en mooiste films ooit gemaakt. Vandaar ook dat ik mijn 7e 10 op IMDB aan deze film geef. Niet iedereen zal het begrijpen of waarderen (een 'collega' begreep de boodschap niet eens, schreef vast voor de Telegraaf). Ik denk echter dat het over een aantal jaar, net zoals met 2001 (die is alleen veel abstracter), pas echt op waarde zal worden geschat. Een meesterwerk dat je niet mag missen dus!
Mijn cijfer: 9,5IMDB: 7,7