Het is echt heel vaak; tientallen keren per uur.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:06 schreef Goddelijker het volgende:
Misschien komt dat bonken door de buren als deze een kraan een kraan dichtdraaien?
Jaquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:12 schreef klipper het volgende:
Je zegt geen waterverbruik, als je de hoofdkraan dichtgedraaid hebt, maar is dit ook als de hoofdkraan niet dicht is?
De ketel is pas gecontroleerd.quote:Het kan zijn dat er een inlaatcombinatie defect is, welke vrij continue wat water loost op het riool.
De inlaatcombinatie vindt je in de koudwaterleiding voor je combiketel en/of boiler, ook bij een close in of close up boiler hoort zo'n appendage te zitten, dus allen even nalopen.
Misschien een vreemde vraag, maar is het altijd fout als dit af en toe zonder merkbare reden gebeurt? Of kan dit ook juist een correcte werking betekenen?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:11 schreef klipper het volgende:
Inlaatcombinatie zit onder de ketel, niet er in.
Genoeg monteurs die deze niet controleren.
En waterverbruik kan heel laag zijn, hooguit enkele liters.
Tijdens opwarmen moet de inlaatcombinatie wat water lozen, dit is de correcte werking.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:20 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Misschien een vreemde vraag, maar is het altijd fout als dit af en toe zonder merkbare reden gebeurt? Of kan dit ook juist een correcte werking betekenen?
Volgens mij zit er onder de ketel idd een rode knop. Zal straks als ik thuis ben eens kijken.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:46 schreef blomke het volgende:
Vóór zo'n inlaatcombinatie zit ook vaak een afsluiter. Als je die nou 's nachts dichtdraait, en het geluid is over, weet je waar je de oorzaak moet zoeken.
Ja.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 21:20 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Inderdaad een zwarte knop.
De andere was een gele, maar die zit op de gasleiding.
Even voor de zekerheid:
[ afbeelding ]
In de aanvoer het liefst dicht bij de ketel, maar maximaal op 4 meter afstand.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:06 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Veiligheidsventiel?
De druk krijg maar ietsje omhoog met bijvullen, maar niet 1,5 tot 2.
Dit heb ik ook eens gehad, op de bovenste etage van een flatgebouw. De hele etage had er last van, onvoldoende waterdruk. Je kon het water zo tegenhouden als je de kraan opendraaide en je duim op de uitlaatopening hield. Waardeloos. Alleen met een eigen pomp met een hogere druk in een emmer of badkuip waren de CV's bij te vullen. Wat een gedoe zeg. De verhuurder stond op het standpunt dat de waterdruk voldoende was. Die weigerde er iets aan te doen. Dan ben je op z'n Hollands gezegd uitgeluld.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:06 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Veiligheidsventiel?
De druk krijg maar ietsje omhoog met bijvullen, maar niet 1,5 tot 2.
Dat kun je ook hebben als de radiatoren wel open staan.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 00:48 schreef Wandtegeltje het volgende:
Ik ken zo'n kloppend geluid wel van een CV ketel waarvan alle radiatoren dicht stonden. Maar wat een hoofdkraan daarmee te maken zou hebben zou ik niet weten.
Heb je dit geluid ook als je je kamerthermostaat op bijvoorbeeld 10 graden zet?
Ik kom op die opmerking omdat TS heel stellig zegt dat er geen water stroomt. Dan moet het toch iets anders zijn? Dan komt het geluid misschien niet van de waterleiding maar ergens anders van?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:31 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat kun je ook hebben als de radiatoren wel open staan.
TS is echter specifiek in het feit dat het geluid weg is als de hoofdkraan van het water dicht staat en na open draaien ervan het geluid weer terug komt.
Dan moet er wel stroming zijn van het water.
Te denken valt dan aan inlaatcombinaties bij ketels of close in boiler, vaatwasser, wasmachine, stortbak of een druppelende kraan.
Indien oorzaak in de ketel ligt, kan het de pompsnelheid zijn, luchtinlaatdemper, ventilator, actuator, afstelling co2/o2 of flowsensor.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:52 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Ik kom op die opmerking omdat TS heel stellig zegt dat er geen water stroomt. Dan moet het toch iets anders zijn? Dan komt het geluid misschien niet van de waterleiding maar ergens anders van?
Ik probeer meer info te krijgen van TS zodat de oorzaak makkelijker te achterhalen is. Tot nu toe twijfel ik aan de inlaatcombinatie als oorzaak omdat TS zo stellig zegt dat er absoluut geen verbruik is te zien bij de watermeter.
Als het de inlaatcombinatie zou zijn zou TS toch moeten kunnen zien dat er dan wat water uitloopt bij dat geluid?
Kan je water zien/horen stromen bij de lnlaatcombinatie als je dat geluid hoort, TS?
En hoor je dat geluid ook als je de thermostaat van de verwarming op bijvoorbeeld 10 graden zet?
Vraagje aan Klipper: als de radiatoren open staan, waar kan dan een kloppend geluid vandaan komen? Ik dacht dat je dat geluid hoorde als de pomp zijn water niet 'kwijt' kan, maar blijkbaar is dat niet de enige oorzaak?
Even aangenomen dat het dus 99% gebonk uit waterleidingen is en je geen waterverbruik hebt, wordt het tijd contact met je waterleidingmaatschappij op te nemen. Misschien dat je hen je opnames kan voorleggen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 20:52 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Met de afsluiter op de wateraanvoer naar de ketel dicht blijft het gebonk.
Het is 99% zeker niet van de CV. Ook als er geen verwarming aan staat gaat het bonken verder.
Je kunt het ook echt voelen aan de leidingen.
Het probleem is dat ik niet meer precies kan herinneren wanneer het is begonnen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:16 schreef klipper het volgende:
Is er wat aan de installatie veranderd enige tijd voordat het kloppen begon?
Is het leidingwerk goed gebeugeld?
Zijn er veel knieen ipv bochten gebruikt?
De ketel lijkt mij jonger dan de rest van de installatie.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:19 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik niet meer precies kan herinneren wanneer het is begonnen.
Aan de installatie is niets veranderd. Aan de leidingen ook niet.
Verrassend.... zal wel stil zijn in huis nou...quote:Op maandag 12 november 2012 23:14 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
UPDATE!
Dunea is vandaag langsgeweest!
De monteur heeft een koppelstuk bij de hoofdkraan vervangen.
Hij zei dat het vreemd was dat zijn collega's dat zo aangesloten hadden...
Maar........tot op heden nog geen gebonk
Ik merkte het niet eens...quote:Op dinsdag 13 november 2012 04:46 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Verrassend.... zal wel stil zijn in huis nou...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |