Hoe oud ben je? Zit je nog in het middelbaar?quote:Op zondag 25 november 2012 12:04 schreef summer2bird het volgende:
De arts die ik regelmatig spreek vanwege mijn somberheid wilt mijn medicatie niet verhogen.
Ze zei dat ze liever ziet dat ik het bij de oorzaak aanpak, school.
En dat ik, als het zo door blijft gaan, misschien maar moet overwegen om te stoppen met school.
Dat ik dan op het terrein dagbesteding ga volgen, of een MBO opleiding ga doen.
Ik schrok ervan.
19, heb mijn VMBO-T diploma al gehaald, en doe nu Havo.quote:Op zondag 25 november 2012 13:39 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? Zit je nog in het middelbaar?
In het hoger onderwijs dan?quote:Op zondag 25 november 2012 16:09 schreef summer2bird het volgende:
[..]
19, heb mijn VMBO-T diploma al gehaald, en doe nu Havo.
VMBO en Havo is allebei middelbaar.quote:Op zondag 25 november 2012 16:16 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Sorry, ik ben een Vlaamse en ken het Nederlands onderwijssysteem niet echt.
Ok... en als je zou stoppen met school, wat zijn de mogelijkheden?quote:Op zondag 25 november 2012 16:23 schreef summer2bird het volgende:
[..]
VMBO en Havo is allebei middelbaar.
Havo is nodig om het HBO te doen, en vmbo voor MBO
Vrijwilligerswerk, MBO of dagbesteding op het terrein volgen.quote:Op zondag 25 november 2012 16:24 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ok... en als je zou stoppen met school, wat zijn de mogelijkheden?
Wat is het probleem op school precies?quote:Op zondag 25 november 2012 16:25 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Vrijwilligerswerk, MBO of dagbesteding op het terrein volgen.
Steeds meer stress door school, steeds somberder.quote:Op zondag 25 november 2012 16:27 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Wat is het probleem op school precies?
Dat is natuurlijk per persoon verschillend. Bij mij zorgt het alleen maar voor een groter faalgevoel omdat ik gewoon niet aan de verwachtingen kan voldoenquote:Op zondag 25 november 2012 17:17 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik voel me net beter als ik een houvast heb aan een opleiding, zoals aan die vooropleiding nu.
En hierom is het voor sommigen beter om een stapje terug te doenquote:Op zondag 25 november 2012 17:50 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk per persoon verschillend. Bij mij zorgt het alleen maar voor een groter faalgevoel omdat ik gewoon niet aan de verwachtingen kan voldoen
Het lijkt mij persoonlijk ook wel verstandig om nog wel íets te doen, omdat reintegratie anders wel heel moeilijk wordt. Kun je school niet op een veel lager tandje doen? Dat heb ik destijds gedaan. Een houvast was voor mij heel belangrijk.quote:Op zondag 25 november 2012 16:33 schreef Sylvana het volgende:
@summer2bird, wat houd je tegen om nu eerst een MBO-opleiding te doen en dan een HBO-opleiding? Ik heb jarenlang geploeterd op het HBO vanwege mijn depressies en baal er achteraf van dat ik niet eerder ben overgestapt naar het MBO. Ik denk dat een stapje terug doen soms beter is, om daarna weer vooruit te kunnen. En op het MBO leer je wel voor een vak, dus kun je daarna aan het werk. Als je alleen Havo hebt kun je nog niks. En als je een MBO-diploma hebt kun je altijd daarna nog doorstromen naar het HBO of eerst gaan werken en later in deeltijd je HBO-diploma proberen te halen.
Ik zit op dit moment ook weer aardig over school te dubben. Na 8 jaar HBO (2 opleidingen, zonder succes) ben ik dus afgelopen september overgestapt naar het MBO. Maar helaas ligt dat ook weer tijdelijk stil vanwege mijn depressie. Ik denk er nu echt over om gewoon helemaal te stoppen met school en het later als ik stabieler ben pas weer op te pakken. Want anders blijf ik maar doorploeteren en bouw ik alleen maar schulden op. Dan ga ik liever nu de Wajong in (als ik die toegewezen krijg) en echt aan mezelf werken. Dan heb ik daarna meer kans op het succesvol voltooien van een studie. En misschien ga ik wel een cursus/opleiding tot ervaringsdeskundige in de zorg doen, ipv een "reguliere" opleiding. Dat lijkt mij ook wel wat, om als ik zelf stabieler ben, anderen te kunnen helpen (maar dan vanuit mijn eigen ervaring, heb tenslotte al 2 jaar SPH achter de rug en reguliere werk is niet te doen voor mij met mijn persoonlijkheidsproblematiek)
Ow maar dat van jou herken ik ook wel hoor. Het is zo dat als ik eenmaal uit bed ben, ik daarna wel de dingen doe die ik moet doen (eten/opruimen/afleiding zoeken). Maar soms dan sla ik daar ook in door en doe en wil ik veel te veel, terwijl ik daar eigenlijk niet de energie voor heb. Met als gevolg dat ik daarna dus weer dagen niks doe.quote:Op maandag 26 november 2012 14:25 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Wat naar dat het zo gaat sylvana![]()
Ik denk eigenlijk omgekeerd. Je zegt dat als je maar om half 10 op staat dat de rest dan wel vanzelf komt.
Als ik teveel nadruk leg op al mijn gewoontes heel snel te willen veranderen dan maak ik mezelf echt compleet gek en put ik mezelf ook uit. En ik heb al niet zoveel energie, dus daar ben ik maar mee gestopt.
Ik ga liever de oorzaak aanpakken dmv cognitieve-gedragstherapie of traumaverwerking oid. Nu dat redelijk goed gaat merk ik dat ik eigenlijk spontaan weer vroeger uit bed kom en meer ga ondernemen zonder dat ik daar heel hard voor moet vechten.
Hoi,quote:Op zondag 25 november 2012 16:33 schreef Sylvana het volgende:
@summer2bird, wat houd je tegen om nu eerst een MBO-opleiding te doen en dan een HBO-opleiding? Ik heb jarenlang geploeterd op het HBO vanwege mijn depressies en baal er achteraf van dat ik niet eerder ben overgestapt naar het MBO. Ik denk dat een stapje terug doen soms beter is, om daarna weer vooruit te kunnen. En op het MBO leer je wel voor een vak, dus kun je daarna aan het werk. Als je alleen Havo hebt kun je nog niks. En als je een MBO-diploma hebt kun je altijd daarna nog doorstromen naar het HBO of eerst gaan werken en later in deeltijd je HBO-diploma proberen te halen.
Hoe ben je weer uit die crisis gekomen dan?quote:Op maandag 26 november 2012 14:46 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Hoi,
sorry voor mijn late bericht terug
Ik zat gister in een soort crisis, en daar ben ik net, met behulp van mijn moeder, weer uitgekomen.
Mijn moeder gaat proberen om thuisstudie voor mij te regelen.
Ben zo blij dat ze dit allemaal voor mij doet, ze is echt lief.
Heb met een verpleegkundige gepraat, volgens haar val ik onder bijzondere zorg, omdat ik meer zorg nodig heb dan normaal.
Ik hoop dat ze mij niet naar de gesloten afdeling willen sturen, of naar de andere unit hier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |