abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118287778

Great British Menu
Menu van Oranje is beter bekend als het BBC-hitformat Great British Menu dat al zeven seizoenen met veel succes te zien is in Engeland. Het is een hoogwaardig kookprogramma waarin (sterren)chefs uit verschillende regio’s strijden om voor een gezelschap van nationale betekenis te mogen koken. Het programma blijft zich vernieuwen, doordat er ieder seizoen naar een bijzonder evenement wordt toegewerkt; een wisselend banket dat telkens een volledig andere aanpak vereist. Zo is er o.a. gekookt voor de tachtigste verjaardag van Koningin Elizabeth, de Britse troepen in Afghanistan en het Olympisch team.

Menu van Oranje
In Menu van Oranje wordt ons land verdeeld in 6 regio’s (Noord, Noord-West, Oost, Midden, Zuid en Zuid-West). In 6 voorrondes koken 12 chefs (iedere keer 2 chefs uit dezelfde regio) tegen elkaar. De chefs nemen de kijker mee naar lokale boeren, kwekers, fokkers en vakmensen die met enthousiasme en vol passie de puurste Hollandse producten maken. De jury proeft de gerechten zonder te weten welke chefs er in de keuken staan, wat de nodige speculaties en verrassingen oplevert. Vervolgens kiezen zij het menu waarin al dat moois van Hollandse bodem het beste tot zijn recht komt. Deze chef gaat door en vertegenwoordigt zijn of haar regio in de finale, terwijl het avontuur voor de ander hier eindigt. De 6 chefs die doorgaan naar de finale bereiden nogmaals hun menu. De jury kiest uiteindelijk het beste voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht en de winnende chefs hebben de ultieme eer om te koken voor het Oranje Fonds. Het kan zo zijn dat er meerdere gerechten van 1 chef worden gekozen. Al is het in de afgelopen zeven jaar dat de Engelse versie loopt nog nooit voorgekomen dat alle 3 de gangen van 1 chef afkomstig waren.

Samenwerking Oranje Fonds
SBS is trots om voor Menu van Oranje samen te werken met het Oranje Fonds. Het fonds waar de Prins van Oranje en Prinses Máxima sinds de oprichting in 2002 het beschermpaar van zijn. In de grote finale van Menu van Oranje wordt het uiteindelijke menu geserveerd aan maar liefst 100 passievolle pioniers van het Oranje Fonds. Bijzondere jonge mensen die heel gedreven creatieve projecten opzetten die een oplossing bieden voor sociale problemen in Nederland. De feestelijke finale van Menu van Oranje combineert dus passie voor eten en passie voor mensen.

Het Oranje Fonds is inmiddels het grootste fonds op sociaal gebied In Nederland en steunt per jaar zo’n 7000 sociale initiatieven met geld, kennis en contacten. Alle projecten die het Oranje Fonds steunt, richten zich op het versterken van sociale cohesie in buurten en tussen groepen mensen. Kijk hier voor meer informatie over het Oranje Fonds en enkele pioniers die straks aanschuiven bij het Menu van Oranje.

Aflevering 1

maandag 22 oktober 2012 om 21:30 uur

In de eerste aflevering van Menu van Oranje trekken meteen twee uitersten tegen elkaar ten strijde. Sterrenchef Fred Mustert van restaurant Fred uit Rotterdam loopt al heel wat jaren mee, maar moet het nu opnemen tegen een jong aanstormend talent; de 23-jarige Wouter Kik van restaurant de Vierbannen uit het Zeeuwse Ouwerkerk. Met de mooiste producten uit hun regio proberen zij de drie koppige jury ervan te overtuigen dat zij thuishoren in het uiteindelijke Menu van Oranje. Wie gaat door? De gevestigde orde of de jonge hond?

Lijkt mij wel een leuk programma. Alleen een beetje jammer van de presentatrice.
pi_118287964
Toen ik de TT zag dacht ik dat het over voetbalvoer ging. Bitterballen enzo.. Tegenvallertje dit.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:40:20 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118298513
Ging het ook al over in Cul-TV tip: Great British menu op BBC2 waar dit concept 1 op 1 van gejat is, inclusief het logo.

Het het voor 1 keer geprogrammeerd, maar verwacht er niks van met deze presentratrice op die campingzender.

Overigens ook bijzonder weinig echte topkoks die er aan mee (willen) doen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:31:03 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_118301526
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:51 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]

Lijkt mij wel een leuk programma. Alleen een beetje jammer van de presentatrice.
Wellicht is het maken kibbeling een van de opdrachten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_118308932
Dat viel alles mee.
  maandag 22 oktober 2012 @ 23:48:30 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118310175
Het is wel een erg uitgeklede versie van GBM, maar op deze manier terugkijkend, met doorspoelen van de reclameblokken is het in een half uurtje wel te pruimen.

Jammer dat de jury in Nederland pas bepaald of het menu A of menu B wordt als ze de chefs al gezien hebben.
In GB doen ze dat al vooraf, zodat ze niet nog beïnvloedt kunnen worden door te weten welke chefs het waren.
In dit geval was zo overduidelijk dat die Rotterdammer het meer klassieke menu had gemaakt.

Leuke gast wel trouwens die jonge kok, met verfrissende ideeën. Vooral zijn voorgerecht mogen ze mij voor wakker maken.

Doe domme blonde del die het presenteert nemen we maar op de koop toe mee. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 november 2012 @ 16:36:34 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118853074
Vanavond weer met Regio-Oost:

Regio Oost is deze week aan de beurt. Sterrenchef Peter Postma van Restaurant Kaatje bij de Sluis uit Blokzijl kruist de culinaire degens met chef-kok Nel Schellekens van Gasterij de Gulle Waard uit het Gelderse Winsterswijk.
Poef.....gone! ©golfer
pi_118858647
Vorige week was de kwaliteit duidelijk minder dan de eerste aflevering.
pi_118859282
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 18:45 schreef TargaFlorio het volgende:
Vorige week was de kwaliteit duidelijk minder dan de eerste aflevering.
Dat was inderdaad wel een flink verschil zeg!

Benieuwd hoe Nel het vanavond doet, De Gulle Waard ligt op een kilometertje fietsen van mijn huis. Heb er een keer gegeten en vond het toen lekker, maar of het ook op kan tegen een sterrenrestaurant..... Denk dat de opmaak haar parten gaat spelen. De keer dat ik er was sprak daar namelijk niet heel veel creativiteit uit.
  maandag 5 november 2012 @ 21:53:30 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_118869409
Hebben zij die term lady chef uitgevonden? Wat een ongelofelijke kutterm. *kots*
pi_118872137
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:01 schreef nijenhuisjeroen het volgende:

[..]

Dat was inderdaad wel een flink verschil zeg!

Benieuwd hoe Nel het vanavond doet, De Gulle Waard ligt op een kilometertje fietsen van mijn huis. Heb er een keer gegeten en vond het toen lekker, maar of het ook op kan tegen een sterrenrestaurant..... Denk dat de opmaak haar parten gaat spelen. De keer dat ik er was sprak daar namelijk niet heel veel creativiteit uit.
Op het nagerecht na is ze de terechte winnaar.
  maandag 5 november 2012 @ 22:44:23 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_118872276
Eens!
  maandag 5 november 2012 @ 23:57:32 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118875398
Ik ben niet van de 100-bereidingen van 1 beest op 1 bord.
Het leek me allemaal iets te machtig en te veul van die wel leuke vrouw.
Qua persoon is ze zonder meer de leukste, qua eten ga ik toch liever naar Kaatje.
Poef.....gone! ©golfer
pi_118879149
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 23:57 schreef golfer het volgende:
Ik ben niet van de 100-bereidingen van 1 beest op 1 bord.
Het leek me allemaal iets te machtig en te veul van die wel leuke vrouw.
Qua persoon is ze zonder meer de leukste, qua eten ga ik toch liever naar Kaatje.
Voor een drie gangendiner vond ik de porties juist wel oke, ik denk dat ik persoonlijk bij de hoeveelheden van Kaatje met trek naar huis was gegaan. Uiteindelijk wat mij betreft ook zeer terecht gewonnen, de smaken van haar gerechten spraken me net iets meer aan dan van de sterrenkok (los van het dessert inderdaad) En het 'boerse' is natuurlijk erg belangrijk bij dit programma. Het was meteen duidelijk uit welke regio ze kwam.
pi_118934256
Vond dat vegetarische hoofdgerecht in aflevering 1 er prachtig uitzien. Maar wat een werk! :o

http://www.sbs6.nl/progra(...)ter-kik-hoofdgerecht
  maandag 12 november 2012 @ 23:51:25 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_119150972
Brabantse gerecht was vanavond stukken moderner en toegankelijker dan het Limburgse.
Terechte winnaar.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')