abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118278190
Ik heb iets op Marktplaats gezet en heb met de hoogste bieder een deal gesloten. We hebben afgesproken dat ik het aan hem ga opsturen zodra ik het geld op mijn rekening heb. De bieder zei dat hij het bedrag meteen ging overmaken.

Dat is nu bijna een week geleden en hij heeft het bedrag nog steeds niet overgemaakt. Inmiddels heb ik ook andere (hogere) bieders.
Kan ik de deal nu annuleren? Aan de ene kant hadden we een afspraak en wil ik wel zo fatsoenlijk zijn om me daaraan te houden, aan de andere kant houdt de bieder zich niet aan deze afspraak en reageert hij ook niet op mijn mails met het verzoek om het bedrag alsnog over te maken.

Sta ik in mijn recht als ik de deal annuleer en het aan een andere bieder verkoop?
  maandag 22 oktober 2012 @ 13:20:49 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_118278287
Een week wachten lijkt me fatsoenlijk genoeg, zeker als er geen enkele reactie van zijn kant komt. Ik zou hem wel een mail sturen met de mededeling dat de verkoop niet meer doorgaat, en de reden.
pi_118278422
Als de koper niet meer reageert zou ik de deal zeker annuleren. Waarschijnlijk reageert de koper niet meer omdat hij je product niet meer wil kopen, dus ik zou me er niet schuldig over voelen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_118278506
Kan je zeker annuleren. Je kan nog een laatste herinnering sturen of in ieder geval een bericht dat het niet door gaat. Een week is lang genoeg, dus ik zou niet (veel) langer wachten.
Oh, and that's a bad miss!
  Redactie Frontpage maandag 22 oktober 2012 @ 13:32:01 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118278686
Een koop op marktplaats heeft geen enkele juridische status als de koper niet betaald. Maw: er is geen (ver)koop gesloten en je kan je product gewoon aan iemand anders verkopen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118278807
Netjes is het niet of zonder bericht te annuleren. Dus zou hem een mail sturen dat als hij voor morgen niet gereageerd/betaald heeft de deal geannuleerd wordt
pi_118278863
Aan dien ander verkopen. Je hebt één week gewacht, dat is lang genoeg geweest.
pi_118278908
Gewoon doen! Op marktplaats gaat wel meer fout, heerlijke site.
pi_118278938
Ik zou het ook verkopen aan de ander. Je hebt hem toch zeker gevraagd het alsnog over te maken? Het is graag of helemaal niet.
pi_118279067
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:32 schreef JeMoeder het volgende:
Een koop op marktplaats heeft geen enkele juridische status als de koper niet betaald.
Is dat wel zo? Is een afspraak via de mail strikt gezien niet bindend?
  maandag 22 oktober 2012 @ 13:45:10 #11
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_118279222
Ik zou nu nog een mailtje sturen dat hij voor morgen 12.00 uur moet betalen en anders het product naar iemand anders gaat/de koop niet doorgaat of iets dergelijk.
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 22 oktober 2012 @ 13:46:49 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_118279276
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:41 schreef Balisto het volgende:

[..]

Nee, zeker niet als die 'koper' daarna niet meer op je mailtjes reageert. Maar het is natuurlijk wel zo netjes dat je eventjes aan de bieder laat weten dat als-ie niet zsm betaalt, het artikel naar een andere bieder gaat.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Redactie Frontpage maandag 22 oktober 2012 @ 13:58:38 #13
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118279744
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:41 schreef Balisto het volgende:

[..]

Ik was misschien iets te kort door de bocht; als hij niet betaald en niet reageert dan is het toch wel duidelijk dat de koper hier de aankoop geannuleerd heeft.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 22 oktober 2012 @ 14:08:22 #14
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_118280148
Je kunt het ook omdraaien. Die persoon heeft een bod gedaan en ziet er zonder iets te zeggen om wat voor reden dan ook vanaf, hij heeft mazzel dat een bod op MP niet bindend is.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_118280798
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:18 schreef Balisto het volgende:
Ik heb iets op Marktplaats gezet en heb met de hoogste bieder een deal gesloten. We hebben afgesproken dat ik het aan hem ga opsturen zodra ik het geld op mijn rekening heb. De bieder zei dat hij het bedrag meteen ging overmaken.

Dat is nu bijna een week geleden en hij heeft het bedrag nog steeds niet overgemaakt. Inmiddels heb ik ook andere (hogere) bieders.
Kan ik de deal nu annuleren? Aan de ene kant hadden we een afspraak en wil ik wel zo fatsoenlijk zijn om me daaraan te houden, aan de andere kant houdt de bieder zich niet aan deze afspraak en reageert hij ook niet op mijn mails met het verzoek om het bedrag alsnog over te maken.

Sta ik in mijn recht als ik de deal annuleer en het aan een andere bieder verkoop?
Gewoon aan de ander verkopen. En de andere een mail sturen dat je zijn aankoop hebt geannuleerd.

Er zijn dan 2 mogelijkheiden.
A hij reageert niet.
B hij zegt dat hij het geld heeft overgemaakt.

Als het B is stort je zijn geld terug als je het ontvangen hebt. En dan is de kous ook af.
Hij heeft tenslotte niet gereageerd op jouw eerdere berichten.
pi_118281196
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:46 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Nee, zeker niet als die 'koper' daarna niet meer op je mailtjes reageert. Maar het is natuurlijk wel zo netjes dat je eventjes aan de bieder laat weten dat als-ie niet zsm betaalt, het artikel naar een andere bieder gaat.
Zsm is nogal een ruim begrip.
Gewoon vanaf verzenden mail nog 1 werkdag de tijd geven.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 22 oktober 2012 @ 14:35:54 #17
323439 HetKlusKonijn
pi_118281217
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Zsm is nogal een ruim begrip.
Gewoon vanaf verzenden mail nog 1 werkdag de tijd geven.
Ja klopt, ik had ook een dag of een, twee in gedachten. En daarna 'schluss'.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  maandag 22 oktober 2012 @ 14:37:18 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_118281268
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:08 schreef Staal het volgende:
Je kunt het ook omdraaien. Die persoon heeft een bod gedaan en ziet er zonder iets te zeggen om wat voor reden dan ook vanaf, hij heeft mazzel dat een bod op MP niet bindend is.
Het zou ook wat worden als alle aperte onzinbiedingen die ik regelmatig op mijn spullen krijg, bindend zouden zijn, haha.... dan bood natuurlijk helemaal niemand meer iets aan op MP!
  maandag 22 oktober 2012 @ 14:41:13 #19
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_118281414
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Het zou ook wat worden als alle aperte onzinbiedingen die ik regelmatig op mijn spullen krijg, bindend zouden zijn, haha.... dan bood natuurlijk helemaal niemand meer iets aan op MP!
Niet bindend voor de verkoper maar bindend voor de bieder als verkoper akkoord gaat. Dan zou je op MP inderdaad niet zoveel onzinbiedingen meer krijgen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  maandag 22 oktober 2012 @ 14:57:40 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_118282039
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:41 schreef Staal het volgende:

[..]

Niet bindend voor de verkoper maar bindend voor de bieder als verkoper akkoord gaat. Dan zou je op MP inderdaad niet zoveel onzinbiedingen meer krijgen.
Op zich wel een redelijk plan, alleen krijg dan wellicht de discussie 'wat is nou eigenlijk een onzinbieding'? Daar verschillen kopers en verkopers nogal eens van mening. ;)
Maar zoals gezegd, het zou wel een hoop troep en irritatie voorkomen.
pi_118282261
Goed, ik verkoop het aan iemand anders. Er is genoeg tijd geweest om het geld over te maken, en na herinnering heb ik het nog steeds niet. Wel jammer dat diegene nu mijn adres en rekeningnummer heeft, maar verder: pech voor hem.
pi_118284116
Een bod op MP is niet bindend (ook niet voor koper), een wederzijds 'ja-woord' echter wel.

Hier is het koper die zijn verplichtingen niet nakomt en na een ingebrekestelling (de herinnering) kun je de koop ontbinden als koper dan nog niet reageert.
pi_118284920
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:32 schreef JeMoeder het volgende:
Een koop op marktplaats heeft geen enkele juridische status als de koper niet betaald. Maw: er is geen (ver)koop gesloten en je kan je product gewoon aan iemand anders verkopen.
Wat een onzin, er is gewoon een overeenkomst hoor. Een partij komt zijn verplichtingen niet na, maar dat betekent nog niet dat er daarom geen overeenkomst meer is. Er moet een ingebrekestelling gedaan worden door de verkopende partij.

Dat dat niet de praktijk is snap ik, maar jouw post is gewoon niet waar. Er is een overeenkomst.

De praktijk als er een hogere bieding komt: "Oh sorry, heb het artikel stuk laten vallen bij het inpakken, laterz"
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  Redactie Frontpage maandag 22 oktober 2012 @ 16:06:46 #24
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118285281
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 15:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Wat een onzin, er is gewoon een overeenkomst hoor. Een partij komt zijn verplichtingen niet na, maar dat betekent nog niet dat er daarom geen overeenkomst meer is. Er moet een ingebrekestelling gedaan worden door de verkopende partij.

Dat dat niet de praktijk is snap ik, maar jouw post is gewoon niet waar. Er is een overeenkomst.

De praktijk als er een hogere bieding komt: "Oh sorry, heb het artikel stuk laten vallen bij het inpakken, laterz"
Als er een week niet gereageerd wordt mag je er vanuit gaan dat de deal is geannuleerd door de koper.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:12:19 #25
323439 HetKlusKonijn
pi_118285556
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 15:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

In theorie is er inderdaad een overeenkomst, dat klopt, strict juridisch gezien. Alleen... nou ja, het laatste gedeelte van je post. ;) Nakoming is bijzonder moeilijk af te dwingen.
pi_118287572
Met dat soort dingen, gewoon geen week wachten.
Staat het er na een dag of 2-3 nog niet op (werkdagen), dan een mailtje erachteraan doen dat als het er de volgende dag niet opstaat het product naar een andere mogelijke koper gaat.

Marktplaats is een nest van mensen die op 20 advertenties bijvoorbeeld reageren, al afspraken maken en dan toch voor een andere gaan, meestal zonder dan ook maar iets te zeggen :')
pi_118288220
Allemaal leuk en wel.

Maar hij gaat je echt niet voor de rechter slepen, je hoeft dus helemaal niet naar de juridische aspecten te kijken.

Succes verder.
pi_118296520
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:06 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Als er een week niet gereageerd wordt mag je er vanuit gaan dat de deal is geannuleerd door de koper.
Welk artikel stelt dat dan?
'And I called your name,
pi_118296811
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

In theorie is er inderdaad een overeenkomst, dat klopt, strict juridisch gezien.
In praktijk ook.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:13:16 #30
323439 HetKlusKonijn
pi_118296954
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:11 schreef r_one het volgende:

[..]

In praktijk ook.
Nou dan wil ik weleens even weten hoe je dan als koper dan wel verkoper er inderdaad in slaagt om nakoming te eisen van de onderhavige overeenkomst.

Recht Hebben is niet gelijk aan Recht Krijgen, dat geldt ook hier. ;)

(NB: nogmaals, qua theorie heb je volledig gelijk. ;))
pi_118300706
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Nou dan wil ik weleens even weten hoe je dan als koper dan wel verkoper er inderdaad in slaagt om nakoming te eisen van de onderhavige overeenkomst.

Dat is een ander verhaal (in het uiterste geval hebben we daarvoor de rechter).

Maar jij impliceerde dat de overeenkomst slechts in theorie bestaat en in praktijk niet. En dat klopt niet.
  Redactie Frontpage maandag 22 oktober 2012 @ 21:51:32 #32
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118302781
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:06 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Welk artikel stelt dat dan?
Geen. Als iemand niet reageert en geen geld overmaakt en daar gaan 5 werkdagen over heen, dan mag je als particulieren onder elkaar aannemen dat degene van de koop wil afzien.

TS: stuur hem een mail dat je de koop annuleert en dat je een andere koper zoekt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:18:28 #33
323439 HetKlusKonijn
pi_118304696
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:15 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is een ander verhaal (in het uiterste geval hebben we daarvoor de rechter).

Maar jij impliceerde dat de overeenkomst slechts in theorie bestaat en in praktijk niet. En dat klopt niet.
Wat je zegt, 'impliceerde'.
Het komt uiteindelijk neer op hoe je de begrippen 'in theorie' versus 'in praktijk' definieert.

Nogmaals - je hebt gelijk, althans in theorie. :P
pi_118312123
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:18 schreef Balisto het volgende:

als je het tegenbod geaccepteerd hebt is er een overeenkomst tot stand gekomen als er voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
1. Wilsovereenstemming tussen partijen
2. Handelingsbekwaamheid door partijen
3. De bepaalbaarheid van de wederzijdse verplichtingen
4. Niet in strijd is met de openbare orde en zeden.

heb je een overeenkomst en kan je er niet zomaar van af en sta je dus niet in je recht.

over de bepaalbaarheid zet ik me vraagtekens maar ik weet eniet alles van de overeenkomst

officieel zou je eerst nakoming moeten eisen, binnen redelijke tijd, het geld bedrag over laten maken. voordat je de overeenkomst mag ontbinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door bewildo op 23-10-2012 00:35:46 ]
pi_118316489
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Je stelt iemand in gebreke en uiteindelijk kun je dan een overeenkomst laten ontbinden. Een overeenkomst komt niet na 5 dagen geen gehoor automatisch te vervallen. Ook niet tussen particulieren, zoals sommigen hier stellen.
'And I called your name,
  Redactie Frontpage dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:10:34 #36
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118316822
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 07:28 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Je stelt iemand in gebreke en uiteindelijk kun je dan een overeenkomst laten ontbinden. Een overeenkomst komt niet na 5 dagen geen gehoor automatisch te vervallen. Ook niet tussen particulieren, zoals sommigen hier stellen.
En juist daarom moet je nooit iets via Marktplaats verkopen. Ik heb al 2x 10+ werkdagen gewacht op een koper, maar dan kan je naar je geld en de deal fluiten. Tevens stel ik ze dan in gebreke en ontbindt ik de overeenkomst eenzijdig: immers er komt reactie noch geld.

Ik ben een groter fan van Ebay. Dan heb je zowel als koper en als verkoper betere rechtszekerheid en zitten er niet allemaal droeftoeters en tokkies met 60 kloonaccounts onzinbiedingen te doen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118317202
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 08:10 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

En juist daarom moet je nooit iets via Marktplaats verkopen. Ik heb al 2x 10+ werkdagen gewacht op een koper, maar dan kan je naar je geld en de deal fluiten. Tevens stel ik ze dan in gebreke en ontbindt ik de overeenkomst eenzijdig: immers er komt reactie noch geld.

Ik ben een groter fan van Ebay. Dan heb je zowel als koper en als verkoper betere rechtszekerheid en zitten er niet allemaal droeftoeters en tokkies met 60 kloonaccounts onzinbiedingen te doen.
als je zelf een uiterste datum opgeeft voor betaling, kan je het contract daarna gewoon ontbinden.
  Redactie Frontpage dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:48:21 #38
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118317260
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 08:44 schreef bewildo het volgende:

[..]

als je zelf een uiterste datum opgeeft voor betaling, kan je het contract daarna gewoon ontbinden.
Maar ik heb daar gewoon geen zin in. 95% van de mensen op marktplaats is een knakertokkie die van het geld van de bijstand loopt te bieden op zaken die hij van zijn leven niet kan betalen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')