abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118364000
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 23:51 schreef Metaan het volgende:
Nee hoor. De productie is bij ons, zowel absoluut als relatief, een stuk hoger.

De Nederlandse muziekindustrie publiceert rond de 70.000 tracks per jaar (waarvan rond de 8.000 Engelstalig). De Zweedse nog geen 20.000 (met een 6.000 Engelstalig) nummers.

Internationaal hebben Nederlandse artiesten méér succes. Tiesto, Vanbuuren, Simmons en Afrojack scoren gewoon beter dan Basshunter en Likkie luk. Ook omdat het nadeel van de Engelse taal voor Nederlanders teniet wordt gedaan doordat er alleen in de dance Nederlandse successen worden behaald. En daar is de factor taal een bijzaak.
Zweedse bands doen het in bepaalde rock subculturen internationaal beter. Maar dan gaat het over een marginaal verschijnsel.
Zweden heeft ruim 9 miljoen inwoners, Nederland ruim 16 miljoen; dus dat moet je ten eerste al meewegen. Uit de cijfers die je aandraagt, valt vooral op dat het aandeel Engelstalige tracks in Zweden veel groter is dan in Nederland: 30 procent tegenover nog geen 12 procent.

Verder zegt hoeveelheid natuurlijk niks over kwaliteit. Misschien verklaart het forse aantal niet-Engelstalige (dus vermoedelijk bijna allemaal Nederlandstalige) producties wél waarom de Single Top 100 vol staat met zo veel Nederlandstalige bagger...

Ook zegt de hoeveelheid geproduceerde tracks niks over hoe die tracks worden opgepikt door de muziekluisteraars. Dat een groep mensen in Nederland fanatiek met muziek bezig is, wil niet zeggen dat een land als geheel muziek-minded is.

De Nederlandse successen beperken zich louter tot de dance (al mag ik dat van Da_Sandman niet constateren), terwijl de Zweedse successen zich verspreiden over de volle breedte van de popmuziek. En dat is des te knapper als je kijkt naar het aantal geproduceerde tracks: nog geen 30 procent van Nederland, maar internationaal veel succesvoller...
pi_118365122
quote:
15s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:32 schreef Boldface het volgende:
nog geen 30 procent van Nederland, maar internationaal veel succesvoller...
En dús is het ook beter. Tja. En Nederlandstalige bagger, je bent nogal van het veroordelen...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_118366047
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 10:16 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

En dús is het ook beter. Tja. En Nederlandstalige bagger, je bent nogal van het veroordelen...
Het is op z'n minst een indicatie. Hun bands scoren hier wel, de onze daar niet.

En wat bagger betreft: dit staat momenteel op nummer 21 in de Single Top 100:

De Single Top 100 staat vol met zulke muziek. Mijn klacht is niet dat het gemaakt wordt en dat er publiek voor is, mijn klacht is dat dit in de hogere regionen van de hitlijsten bivakkeert.

Om het maar eens met een goede Nederlandse band te vergelijken: de nieuwe single van Racoon piekt in z'n vierde week op nummer 81 en verkoopt pakweg een kwart van wat de Fantastico's wegzetten...
  woensdag 24 oktober 2012 @ 10:57:52 #229
13973 ranja
image means nothing
pi_118366465
quote:
15s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 10:44 schreef Boldface het volgende:
Om het maar eens met een goede Nederlandse band te vergelijken: de nieuwe single van Racoon piekt in z'n vierde week op nummer 81 en verkoopt pakweg een kwart van wat de Fantastico's wegzetten...
Racoon goed, dat is smaak. Maar goed. Ik verwacht dat de meeste Racoon fans het album zullen kopen en misschien niet een losse mp3.

Ik koop in elk geval nooit mp3's, zou wel meer singles willen kopen maar dan op cd of 7". Maar die zijn vrijwel nergens te krijgen. Als je de album charts erbij pakt zul je qua 'soort nederlandse bands' toch een andere volgorde zien dan in de singles.
pi_118366903
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 10:57 schreef ranja het volgende:

[..]

Racoon goed, dat is smaak. Maar goed. Ik verwacht dat de meeste Racoon fans het album zullen kopen en misschien niet een losse mp3.

Ik koop in elk geval nooit mp3's, zou wel meer singles willen kopen maar dan op cd of 7". Maar die zijn vrijwel nergens te krijgen. Als je de album charts erbij pakt zul je qua 'soort nederlandse bands' toch een andere volgorde zien dan in de singles.
Ik ben geen Racoon-fan, maar Racoon is op dit moment een vooraanstaande Nederlandse band. En toevallig een band die ik in de onderste regionen van de Single Top 100 zag staan.

Ik sta er verder net zo in als jij, trouwens.
pi_118367106
quote:
15s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:32 schreef Boldface het volgende:

[..]

Zweden heeft ruim 9 miljoen inwoners, Nederland ruim 16 miljoen; dus dat moet je ten eerste al meewegen. Uit de cijfers die je aandraagt, valt vooral op dat het aandeel Engelstalige tracks in Zweden veel groter is dan in Nederland: 30 procent tegenover nog geen 12 procent.

Verder zegt hoeveelheid natuurlijk niks over kwaliteit. Misschien verklaart het forse aantal niet-Engelstalige (dus vermoedelijk bijna allemaal Nederlandstalige) producties wél waarom de Single Top 100 vol staat met zo veel Nederlandstalige bagger...

Ook zegt de hoeveelheid geproduceerde tracks niks over hoe die tracks worden opgepikt door de muziekluisteraars. Dat een groep mensen in Nederland fanatiek met muziek bezig is, wil niet zeggen dat een land als geheel muziek-minded is.

De Nederlandse successen beperken zich louter tot de dance (al mag ik dat van Da_Sandman niet constateren), terwijl de Zweedse successen zich verspreiden over de volle breedte van de popmuziek. En dat is des te knapper als je kijkt naar het aantal geproduceerde tracks: nog geen 30 procent van Nederland, maar internationaal veel succesvoller...
Dan stellen we dus samen vast dat de NL productie een stuk hoger ligt dan de Zweedse. Ook relatief.

En idd zegt dat niets over de kwaliteit.

Wat er in de hitlijsten staat is hooguit een promotie en marketinglijst van de platenindustrie, maar heeft met de populariteit en breedte van de muziek bitter weinig te maken. In de conventionele hitlijstjes dient men zich ook te beperken tot hetgeen er officieel wordt uitgebracht door de vier grote spelers, Warner, Universal , EMI, Sony of de dochters ervan. Die brengen samen nog geen 5 % van de wereldwijd gereleasde muziek uit.
Sinds internet neemt de consument daar terecht geen genoegen mee.

Verder begrijp ik je juichende relaas over de Zweedse industrie niet zo goed, want alleen Basshunter is echt internationaal breed bekend, en had Lykke Li 1 enorme hit. Dat is gewoon minder dan onze 3 top DJs.

De prestatie van Lykke is trouwens groot, omdat ik zelden een Europees niet engelstalig land een wereldhit zie scoren met een popnummer waar taal een belangrijke factor is.

Voor de rest is het wat beide landen betreft echt allemaal heel marginaal internationaal gezien.

Op kleinere schaal scoort de Nederlandse muziek industrie wel weer zeer hoog ´´internationaal´´ in haar achtertuin Belgie, Suriname en de Antillen. De meest geklikte artiest in 2011 in Belgie was.....Gers Pardoel. Voor welke andere intertnationale act dan ook.

Een achtertuin die Zweden niet heeft, want in andere Scandinavische landen scoort zij nauwelijks (De Denen scoren we in andere Scandinavische landen met hun Burhan en Medina)

Verder heb je misschien een punt met dat de Zweedse muziek veelzijdiger is. Ik heb daar geen statistieken over , maar het is een feit dan meer dan 80 % van de NL productie wordt verzorgd door allochtone urban producenten. die de tradiotionele Hollandse volksmuziek flik hebben weggedrukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metaan op 24-10-2012 11:23:40 ]
pi_118368145
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 11:16 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dan stellen we dus samen vast dat de NL productie een stuk hoger ligt dan de Zweedse. Ook relatief.

En idd zegt dat niets over de kwaliteit.

Wat er in de hitlijsten staat is hooguit een promotie en marketinglijst van de platenindustrie, maar heeft met de populariteit en breedte van de muziek bitter weinig te maken. In de conventionele hitlijstjes dient men zich ook te beperken tot hetgeen er officieel wordt uitgebracht door de vier grote spelers, Warner, Universal , EMI, Sony of de dochters ervan. Die brengen samen nog geen 5 % van de wereldwijd gereleasde muziek uit.
Sinds internet neemt de consument daar terecht geen genoegen mee.

Verder begrijp ik je juichende relaas over de Zweedse industrie niet zo goed, want alleen Basshunter is echt internationaal breed bekend, en had Lykke Li 1 enorme hit. Dat is gewoon minder dan onze 3 top DJs.

De prestatie van Lykke is trouwens groot, omdat ik zelden een Europees niet engelstalig land een wereldhit zie scoren met een popnummer waar taal een belangrijke factor is.

Voor de rest is het wat beide landen betreft echt allemaal heel marginaal internationaal gezien.

Op kleinere schaal scoort de Nederlandse muziek industrie wel weer zeer hoog ´´internationaal´´ in haar achtertuin Belgie, Suriname en de Antillen. De meest geklikte artiest in 2011 in Belgie was.....Gers Pardoel. Voor welke andere intertnationale act dan ook.

Een achtertuin die Zweden niet heeft, want in andere Scandinavische landen scoort zij nauwelijks (De Denen scoren we in andere Scandinavische landen met hun Burhan en Medina)

Verder heb je misschien een punt met dat de Zweedse muziek veelzijdiger is. Ik heb daar geen statistieken over , maar het is een feit dan meer dan 80 % van de NL productie wordt verzorgd door allochtone urban producenten. die de tradiotionele Hollandse volksmuziek flik hebben weggedrukt.

Je praat erg vanuit de hiphop/urban-scene en over de hoge productie binnen die scene. Maar zoals je zelf al zegt: dat zegt niks over de kwaliteit. Dat hiphop bij een bepaald publiek populair is, is evident. En dat Nederlandstalige hiphop logischerwijs kan aanslaan in de achtertuin, is daar een logisch gevolg van. In Polen zal er ook een publiek zijn voor Poolstalige hiphop...

De grote spelers zijn niet alleen in Nederland actief. Toch staat in onze Single Top 100 veel meer "volksmuziek" dan in de charts van andere landen, is mijn indruk. Volgens mij heeft dat alles te maken met de dood-heid van de singlesmarkt in dit land. En hoewel sommigen dat onbelangrijk vinden, denk ik juist dat mensen door singles cq. losse songs in aanraking komen met nieuwe artiesten; minder vaak doordat ze complete albums horen.
pi_118369633
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:02 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel vreemd ja, dat Bløf als Nederlandstalige band internationaal niet bekend is.
Ach, dan noemt men het wereldmuziek en dat is wereldwijd een enorme niche-markt. Zeker iets als Umoja, met gastbijdrage van 's werelds opperhippie, is duidelijk daarmee in gedachten gemaakt. Maar niemand buiten de landsgrenzen die er iets van kon maken.

Maar goed, Blof kan je het nog vergeven vanwege de taal inderdaad.

quote:
Ik blijf het vreemd vinden dat iets niet goed is omdat het buitenland het niet goed vindt.
Of je iets goed vind blijft altijd een kwestie van smaak.

Maar het blijft wel een gegeven dat succesvolle Engelstalige bands, in populaire genres, van eigen bodem in andere Engelstalige markten (zo'n beetje het grootste deel van de Aarde) compleet niets doen. En vaak weggelachen worden vanwege de clichés en het steenkolen Engels.

Dat kan er aan liggen dat wij nou eenmaal een ander gevoel voor smaak in de genen hebben.

Of het komt omdat de smaak van "de massa" wel degelijk een afgeleide is van het medialandschap in Nederland. Men eet wat radio, tv en pers ons voorschotelen als lekker.

(En qua dance hebben we dan blijkbaar toch weer wel een mondiale smaak. Of creëren we juist de smaak van de wereld op dat gebied?)
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 12:43:35 #234
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_118370162
quote:
15s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 11:10 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik ben geen Racoon-fan, maar Racoon is op dit moment een vooraanstaande Nederlandse band. En toevallig een band die ik in de onderste regionen van de Single Top 100 zag staan.

Ik sta er verder net zo in als jij, trouwens.
Ja, maar weet je wel hoeveelste single van Liverpool Rain dat is? De 7e ofzo. De fans blijven dat natuurlijk niet 'kopen'.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
- Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
pi_118370701
quote:
19s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 12:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

Maar het blijft wel een gegeven dat succesvolle Engelstalige bands, in populaire genres, van eigen bodem in andere Engelstalige markten (zo'n beetje het grootste deel van de Aarde) compleet niets doen. En vaak weggelachen worden vanwege de clichés en het steenkolen Engels.

Helemaal eens.

Inventief en creatief zijn in een andere taal is gewoon enrom moeilijk. In de dance heb je daar nauwelijks last van, omdat taal daar een ondergeschikte rol speelt.

Hoe je verder van een NL rock of popbandje zou kunnen verwachten dat die kunnen concurreren met de hoogwaardige Engelstalige pop van echte Engelstaligen is me altijd een raadsel geweest.

Het feit dat dit Engelstalige genre nog bestaat in Nederland komt doordat voor de media het voordeel is dat deze artiesten BESCHIKBAAR zijn voor interviews en optredens, en dat er een lokale narrative aan op kan worden gehangen.
Het is makkelijker Anouk bellen dan Kate Perry of Rihanna.

quote:
19s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 12:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

(En qua dance hebben we dan blijkbaar toch weer wel een mondiale smaak. Of creëren we juist de smaak van de wereld op dat gebied?)
Op taalgebied hebben we een natuurlijke achterstand (op Engels dan), maar natuurlijk niet op het gebied van ''beats''. Daar hebben we iets bovengemiddeld op gescoord mondiaal gezien.
pi_118484964
De belangrijke bijdrage van Nederland aan de hedendaagse popmuziek:

Colonel Tom Parker, de manager van Elvis

;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')