Ja, en dan lijkt 17 nog een prachtige leeftijd maar honden op die leeftijd hebben vaak ontzettend veel kwaaltjes. Onze Jack russel is altijd gezond geweest en 17 geworden maar op die leeftijd had hij zo veel ouderdomskwaaltjes dat ik ergens opgelucht was dat hij niet ouder meer is geworden. Mijn vader wilde em niet laten inslapen omdat ie verder gewoon gezond was. Maar dat beestje had niets meer...quote:Op maandag 22 oktober 2012 14:26 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik zou het ook niet gedaan hebben denk ik. Op een gegeven moment is het gewoon klaar, 14 jaar is heel oud voor een hond, hoe lang zou je het nog willen rekken? Zou ze met een operatie 16, of 17 kunnen worden, met alle naweeën van zo'n zware operatie?
Troof, ik hoop het met je mee. 12,5 is al een hele leeftijd ook he.quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:39 schreef trovey het volgende:
Sterkte met haar, hopelijk mag ze nog een tijdje pijnloos (desnoods met wat hulp) en vrolijk door het leven gaan. Blijf altijd waardeloos om afscheid te moeten noemen hoe oud ze ook zijn. Mijn oudste hondje is dit jaar net voor haar 14e verjaardag gesneuveld...de medicijnen voor haar hartfalen werkten niet meer en toen ging alles heel snel.
Gelukkig heb ik haar 12,5 jarige dochter nog, ik hoop dat zijn hééél oud mag worden.
Het blijft inderdaad een moeilijk besluit of je nog doorgaat en hoe lang je doorgaat. Zelf heb ik het uiteindelijk allemaal van het dier laten afhangen die het betrof. Bij sommigen was het al snel niet behandelen omdat je het dier er alleen maar stress mee zou geven(dieren die je echt geen medicijnen kon geven op de manier waarop dat moest) terwijl bij de ander met een simpel maar sterke pijnstiller hij/zij nog tijden weken of maanden meekon en nog een heel goed leven kon hebben, ik greep dan meteen in als ik merkte dat dat niet meer zo was, ook al was het midden in de nacht. Bij een kat met nierfalen ging dit zelfs heel ver. Die kat was zo vrolijk en had echt nergens last van maar als je hem zou hebben gezien dan zou je geschrokken zijn. Dat eindigde uiteindelijk toen hij zo mager was geworden dat hij doorligplekken kreeg en we ondanks zijn nog steeds vrolijke karakter en gedrag in moesten grijpen omdat we wisten dat het lijden zou worden vanaf dat moment ook al liet de kat het misschien niet zien. Dat beestje was echt tot de spuit zijn werk deed aan het babbelen en kroelen maar het kon niet meer anders.quote:Op zondag 2 december 2012 01:10 schreef Staal het volgende:
[..]
Troof, ik hoop het met je mee. 12,5 is al een hele leeftijd ook he.
Met Oos vergeet ik het wel es.
Vanmiddag heb ik samen met Flux zitten prutsen. Verband getrokken over dat gezwel ter ondersteuning.
Het werkte niet. Maandag naar de dierenarts om te kijken hoe het er voor staat.
Maar ze is zo vrolijk bij opstaan en met een bal.
Alleen hebben we nu al een paar keer gezien dat ze die mandarijn op haar buik in haar bek neemt en bijt om er vanaf te willen.
Dat is zo kut.
Ryan wil haar nu wel laten opereren om dat deel weg te halen maar de andere knobbels groeien door. En het lijkt makkelijk weg te halen maar het is zelfs gedeeltelijk een heel zware operatie. Maar goed, de longfoto's zagen er goed uit.
Maandag gaan we en ik laat de beslissing over aan Ryan. Ik laat het los en denk dat het niet lang meer gaat duren. Sowieso niet meer. Lastig.
Honden zijn anders als het hebben van katten. Hondekes zijn net peutertjes die overal bij staan om te kijken wat "we" gaan doen. Alles hangt van jou af.
Wat een geweldig nieuws! Als ze zo oud word als onze Othello (18) is geworden kunnen jullie nog vier jaar genietenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 01:21 schreef Ryan3 het volgende:
Update:
Ollie is op maandag 7 januari geopereerd, haar tumoren zijn verwijderd.
Nu een maand later is ze langzamerhand weer de oude... Say no more, bij een Jack Russell.
quote:Op zaterdag 9 februari 2013 12:50 schreef Staal het volgende:
[ afbeelding ]
We hebben er oorlog over gevoerd, ben blij dat Ryan die gewonnen heeft.
Gelukkig maarquote:Op zaterdag 9 februari 2013 12:50 schreef Staal het volgende:
[ afbeelding ]
We hebben er oorlog over gevoerd, ben blij dat Ryan die gewonnen heeft.
hoe is het met jouw dierenschare?quote:
Een hele veestapelquote:Op zondag 10 februari 2013 01:55 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
hoe is het met jouw dierenschare?
jij hebt toch een hond en een paar van die ikbenpoes-gevallen?
Anders lees je het topic even door...quote:Op zondag 10 februari 2013 03:59 schreef EricOscuro het volgende:
Beste Staal,
In het welzijn van mens & dier zijn er twee waarheden;
- de mens of hond die terminaal is (of die kant opgaat)
- en de mensen die achterblijven.
In het geval van een terminaal mens is het al lastig genoeg om zelf te bepalen of je aan het verlies van een ouder of grootouder toe bent, als ze zelf al hebben aangegeven dat het wat hun betreft genoeg is geweest... Maar een dier kan dit ook nog eens niet aangeven.
Dat maakt het allemaal nog moeilijker, want een terminale kat spint nog steeds als je het aanhaalt en een terminale hond reageert nog steeds op jou met een kwispelstaart en zoveel enthousiasme als het nog kan opbrengen.
En hoe zwak onze huisdieren ook zijn, ze zullen altijd blij zijn jou te zien.
Dit is een lang intro om te zeggen dat ik het ook niet weet wanneer je moet besluiten dat het beter is om jouw hond te laten inslapen. Je vraagt als het ware om advies... maar je krijgt in dit geval alleen maar meningen, terwijl je misschien gehoopt had op een professioneel advies om of het een of het ander te doen.
Maar er is uiteindelijk maar een persoon (dan wel een familie) die een zodanige band met juist deze hond heeft, dat hierover kan oordelen. En ja, dat ben je/ zijn jullie zelf.
Ga op jullie eigen intuïtie af... niemand kent jullie hond zo goed als jullie zelf en niemand anders zal ooit jullie band met jouw hond begrijpen... De keuze is bijna net zo wreed als de keuze om een geliefde zoon of dochter in te laten slapen. Hoe kan een buitenstaander hier op een goed antwoord geven?
Met alle respect, je zult het alleen moeten beslissen (al dan niet met andere familieleden).
Mijn oma (de laatste van de oudste generatie) is onlangs overleden. Bij mijn laatste bezoek vonkelden mijn oma's ogen als nooit tevoren in het ziekenhuis. Zo blij was ze... maar eerder had ze me ook al aangegeven dat ze wel klaar was met het leven..
Gelukkig was ik niet degene die over haar lot hoefde te beschikken... jouw hond is wel afhankelijk van jouw lot. Mijn oma is binnen een week na mijn laatste bezoek vredig heen gegaan...
Maar als jij een stem mocht geven aan jouw ouder wordende hond... wat denk jij dat de hond zou hebben besloten als het jouw oma was???
Veel meer om je aan vast te houden heb je niet... en ik hoop dat jullie allemaal je gelukkig mogen prijzen met een goed leven samen met jullie hond... maar het is aan jullie om te beslissen of jullie hond nog echt een fijn leven krijgt of niet. Er is niemand die dit voor jullie beslist.
Ik zou het doen, als ik alle antwoorden had... maar uiteindelijk blijft deze vraag bij jullie liggen... en dat zal ook altijd zo zijn.
Veel kracht en sterkte met deze beslissing.
Je was me voor...quote:Op zondag 10 februari 2013 09:52 schreef GJonline het volgende:
[..]
Anders lees je het topic even door...
Het heeft gelukkig een andere wending gekregen maar anders zou ik veel aan je post hebben gehad. Het is eigenlijk precies onze oorlog in de kerstvakantie geweest, ik zag het niet meer en vond spelen met een bal geen criterium. Heb Ryan doodleuk toegebeten dat hij een egoïstisch was om ineens wel die operatie te willen omdat Ollie steeds zieker werd. Het is lastig om lijnrecht tegenover elkaar te staan terwijl je beiden hetquote:Op zondag 10 februari 2013 03:59 schreef EricOscuro het volgende:
Beste Staal,
In het welzijn van mens & dier zijn er twee waarheden;
- de mens of hond die terminaal is (of die kant opgaat)
- en de mensen die achterblijven.
In het geval van een terminaal mens is het al lastig genoeg om zelf te bepalen of je aan het verlies van een ouder of grootouder toe bent, als ze zelf al hebben aangegeven dat het wat hun betreft genoeg is geweest... Maar een dier kan dit ook nog eens niet aangeven.
Dat maakt het allemaal nog moeilijker, want een terminale kat spint nog steeds als je het aanhaalt en een terminale hond reageert nog steeds op jou met een kwispelstaart en zoveel enthousiasme als het nog kan opbrengen.
En hoe zwak onze huisdieren ook zijn, ze zullen altijd blij zijn jou te zien.
Dit is een lang intro om te zeggen dat ik het ook niet weet wanneer je moet besluiten dat het beter is om jouw hond te laten inslapen. Je vraagt als het ware om advies... maar je krijgt in dit geval alleen maar meningen, terwijl je misschien gehoopt had op een professioneel advies om of het een of het ander te doen.
Maar er is uiteindelijk maar een persoon (dan wel een familie) die een zodanige band met juist deze hond heeft, dat hierover kan oordelen. En ja, dat ben je/ zijn jullie zelf.
Ga op jullie eigen intuïtie af... niemand kent jullie hond zo goed als jullie zelf en niemand anders zal ooit jullie band met jouw hond begrijpen... De keuze is bijna net zo wreed als de keuze om een geliefde zoon of dochter in te laten slapen. Hoe kan een buitenstaander hier op een goed antwoord geven?
Met alle respect, je zult het alleen moeten beslissen (al dan niet met andere familieleden).
Mijn oma (de laatste van de oudste generatie) is onlangs overleden. Bij mijn laatste bezoek vonkelden mijn oma's ogen als nooit tevoren in het ziekenhuis. Zo blij was ze... maar eerder had ze me ook al aangegeven dat ze wel klaar was met het leven..
Gelukkig was ik niet degene die over haar lot hoefde te beschikken... jouw hond is wel afhankelijk van jouw lot. Mijn oma is binnen een week na mijn laatste bezoek vredig heen gegaan...
Maar als jij een stem mocht geven aan jouw ouder wordende hond... wat denk jij dat de hond zou hebben besloten als het jouw oma was???
Veel meer om je aan vast te houden heb je niet... en ik hoop dat jullie allemaal je gelukkig mogen prijzen met een goed leven samen met jullie hond... maar het is aan jullie om te beslissen of jullie hond nog echt een fijn leven krijgt of niet. Er is niemand die dit voor jullie beslist.
Ik zou het doen, als ik alle antwoorden had... maar uiteindelijk blijft deze vraag bij jullie liggen... en dat zal ook altijd zo zijn.
Veel kracht en sterkte met deze beslissing.
Bonus tijd idd, we hadden het er vanmorgen nog over...quote:Op zondag 10 februari 2013 19:28 schreef Holyme het volgende:
Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan uiteindelijk, jullie zullen nu wel extra van d'r genieten!
Heb hier 2 katten waarbij een flinke tumor is verwijderd, ze zijn (helemaal in verhouding) wel wat jonger dan Ollie (10+ nu), maar de kans is behoorlijk groot dat 't terugkomt. Maar weten dat opereren toch de juiste beslissing was is wel erg fijn, soms kijk ik naar ze en dan voelt het toch net wat specialer dat er zo'n haarbal ergens ligt te slapenquote:Op zondag 10 februari 2013 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bonus tijd idd, we hadden het er vanmorgen nog over...
Ja, doe ik, het is idd zo dat je je eigenlijk niet kunt voorstellen dat ze er niet meer zijn, en ze is er gewoon nog. Ergens toch een beetje egoïstisch dus ook...quote:Op zondag 10 februari 2013 19:39 schreef Holyme het volgende:
[..]
Heb hier 2 katten waarbij een flinke tumor is verwijderd, ze zijn (helemaal in verhouding) wel wat jonger dan Ollie (10+ nu), maar de kans is behoorlijk groot dat 't terugkomt. Maar weten dat opereren toch de juiste beslissing was is wel erg fijn, soms kijk ik naar ze en dan voelt het toch net wat specialer dat er zo'n haarbal ergens ligt te slapenEn met zo'n oudje zal dat vast nog meer zijn! Geef d'r maar 'n aai van me
Of je leest mijn reactie nog eens zonder vooroordelen door!quote:Op zondag 10 februari 2013 09:52 schreef GJonline het volgende:
[..]
Anders lees je het topic even door...
Ollie lijkt zijn eigen keuze te hebben gemaakt.quote:Op zondag 10 februari 2013 16:31 schreef Staal het volgende:
[..]
Het heeft gelukkig een andere wending gekregen maar anders zou ik veel aan je post hebben gehad. Het is eigenlijk precies onze oorlog in de kerstvakantie geweest, ik zag het niet meer en vond spelen met een bal geen criterium. Heb Ryan doodleuk toegebeten dat hij een egoïstisch was om ineens wel die operatie te willen omdat Ollie steeds zieker werd. Het is lastig om lijnrecht tegenover elkaar te staan terwijl je beiden het
beste wilt. Bedankt voor je post., misschien lees ik 'm over hopelijk lange tijd weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |