Energie?quote:Op zondag 2 december 2012 13:50 schreef 99.999 het volgende:
Het zijn allemaal zaken waar een zuivere concurrentie zoals jij voorstaat niet eenvoudig of gewoon helemaal niet mogelijk is. En waar hebzucht dus voor problemen kan zorgen.
Daar zorgt de concentratie van macht bij enkele grote spelers voor omstandigheden die nu niet bepaald gunstig zijn voor de (eind)consument. In plaats van verdere concentratie zou daar het meer decentraal regelen veel beter zijn.quote:
-quote:Op zondag 2 december 2012 13:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als winst is gegarandeerd is ieder prikkel om efficiënt te werken weggenomen.
quote:De winst die zorgverzekeraars dit jaar maken, zal "bijna onmaatschappelijk hoog" zijn. Dat zei Chris Oomen van zorgverzekeraar DSW in het Radio 1 Journaal.
De meeste bedrijven zijn in eigendom van diezelfde (lokale) overheid...quote:Op zondag 2 december 2012 13:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar zorgt de concentratie van macht bij enkele grote spelers voor omstandigheden die nu niet bepaald gunstig zijn voor de (eind)consument. In plaats van verdere concentratie zou daar het meer decentraal regelen veel beter zijn.
De feiten spreken dat tegen.quote:Op zondag 2 december 2012 13:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar zorgt de concentratie van macht bij enkele grote spelers voor omstandigheden die nu niet bepaald gunstig zijn voor de (eind)consument. In plaats van verdere concentratie zou daar het meer decentraal regelen veel beter zijn.
Voedsel?quote:Op zondag 2 december 2012 13:50 schreef 99.999 het volgende:
Het zijn allemaal zaken waar een zuivere concurrentie zoals jij voorstaat niet eenvoudig of gewoon helemaal niet mogelijk is. En waar hebzucht dus voor problemen kan zorgen.
Je geeft zo zelf al aan dat de overheid het probleem is.quote:Op zondag 2 december 2012 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
-
De overheid heeft veel dikke baantjes bij de verzekeraars en banken en corporaties , vandaar dat die ook nooit failliet gaan
[..]
Daarom moeten die bedrijven bij de staat blijven met vaste salarissen, de overheid geeft ze vaak en graag de ruimte om te sjoemelenquote:Op zondag 2 december 2012 13:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je geeft zo zelf al aan dat de overheid het probleem is.
Oh? Dat was het geval tot voor een aantal jaren terug. Nu is het grootste deel in eigendom van grote internationale concerns.quote:Op zondag 2 december 2012 13:56 schreef nikk het volgende:
[..]
De meeste bedrijven zijn in eigendom van diezelfde (lokale) overheid...
Neuh, dat plaatje is voor wat ik zeg nauwelijks relevant.quote:Op zondag 2 december 2012 13:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De feiten spreken dat tegen.
[ afbeelding ]
En de consument vaart er wel bij.quote:Op zondag 2 december 2012 14:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh? Dat was het geval tot voor een aantal jaren terug. Nu is het grootste deel in eigendom van grote internationale concerns.
Dioxine door babymelk? Verschillende voedselschandalen? Vogelpest, uitputting van landbouwgronden, verslepen van voedsel over de hele wereld, etc?quote:
Oh. En waarom is dat? Als ik kijk naar de prijsontwikkelingen dan zie ik dat de consument beter af is zonder overheid. Alleen de belasting maakt het duur. Het aandeel energie in de energierekening is vrij klein.quote:Op zondag 2 december 2012 14:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, dat plaatje is voor wat ik zeg nauwelijks relevant.
Concerns die vaak ook in eigendom zijn van een overheid. En zover ik weet is maar één Nederlandse maatschappij de afgelopen jaren verkocht.quote:Op zondag 2 december 2012 14:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh? Dat was het geval tot voor een aantal jaren terug. Nu is het grootste deel in eigendom van grote internationale concerns.
Mensen willen het hele jaar door alles kunnen eten. Sinaasappels groeien nu eenmaal niet in Nederland. De markt moet veel te veel mensen voeden. Het probleem is de bevolkingsexplosie sinds 1900 en de bedragen die mensen kunnen/willen betalen voor voedsel. Niet de markt of de overheid.quote:Op zondag 2 december 2012 14:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dioxine door babymelk? Verschillende voedselschandalen? Vogelpest, uitputting van landbouwgronden, verslepen van voedsel over de hele wereld, etc?
99.999 heeft thuis een klein altaartje staan waar hij bidt tot de staat. Het lijkt wel een soort religie.quote:Op zondag 2 december 2012 14:08 schreef nikk het volgende:
De energiemarkt is juist enorm concurrerend op dit moment. Ik snap de kritiek niet helemaal.
Wat dat betreft sta ik er wat genuanceerder in. De liberalisering van de energiemarkt pakt langzamerhand goed uit voor de consument. Maar het is goed dat de overheid de markt zeer goed heeft gereguleerd en dat er een strenge marktmeester is in de NMa/Energiekamer.quote:Op zondag 2 december 2012 14:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
99.999 heeft thuis een klein altaartje staan waar hij bidt tot de staat. Het lijkt wel een soort religie.
Nuon en Essent, dat zijn al de grootste klappers. Ook Electrabel GDF Suez heeft hier marktaandeel gekocht. Volgens mij zijn van de concerns van enig formaat enkel Delta en Eneco nog in (Nederlands) overheidseigendom.quote:Op zondag 2 december 2012 14:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Concerns die vaak ook in eigendom zijn van een overheid. En zover ik weet is maar één Nederlandse maatschappij de afgelopen jaren verkocht.
Ik gaf het aan als voorbeeld waar hebzucht tot problemen kan leiden. Dat is bij energie gewoon het geval. Bijvoorbeeld door te grote machtsconcentratie of vervuiling. Lijken me geen hele bijzondere inzichten toch?quote:Op zondag 2 december 2012 14:08 schreef nikk het volgende:
De energiemarkt is juist enorm concurrerend op dit moment. Ik snap de kritiek niet helemaal.
Leuter toch een eind op.quote:Op zondag 2 december 2012 14:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
99.999 heeft thuis een klein altaartje staan waar hij bidt tot de staat. Het lijkt wel een soort religie.
Ik ben het niet eens met die inzichten dus. Vervuiling neemt af, en de concurrentie stijgt. Beiden feitelijk aantoonbaar.quote:Op zondag 2 december 2012 14:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik gaf het aan als voorbeeld waar hebzucht tot problemen kan leiden. Dat is bij energie gewoon het geval. Bijvoorbeeld door te grote machtsconcentratie of vervuiling. Lijken me geen hele bijzondere inzichten toch?
Juist vanwege vrij strikte regulering. Volgens tijgertje zou het zonder dat allemaal beter worden.quote:Op zondag 2 december 2012 14:57 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met die inzichten dus. Vervuiling neemt af, en de concurrentie stijgt. Beiden feitelijk aantoonbaar.
Daarmee hebben de Nederlandse overheid er weinig of geen invloed meer opquote:En terugkomend op jouw andere post. Essent (of was het Nuon) is in eigendom van RWE. En RWE is in eigendom van Duitse gemeenten. Ook overheid. Of deugt de Duitse overheid niet, en de Nederlandse wel?
Dat is een halve afgeleide ervanquote:Op zondag 2 december 2012 15:03 schreef nikk het volgende:
Ah, het ging om hebzucht. Dacht dat we het over de liberalisering van de energiemarkt hadden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |