abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118124644
Volkswagen is al jarenlang het best verkochte merk in Nederland, en één van de best verkochte merken in Europa.

Volkswagen heeft met auto's als de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf I en Volkswagen Golf II een oerbetrouwbaar en degelijke reputatie opgedaan. Een reputatie die nog altijd rond Volkswagen hangt.

Nog steeds worden Volkswagens massaal gekocht vanwege de degelijkheid, de kwaliteitsbeleving, de vermeende waardevastheid die hiermee samenhangt, en het robuuste karakter van deze auto's, en toegegeven, ze maken ook prima rijdende no-nonsens auto's waar weinig op valt aan te merken.

Maar de laatste pakweg 15 jaar is het mij opgevallen dat de enorme kwaliteitsproblemen en productiefouten elkaar in rap tempo opvolgen bij het Volkswagen concern. Dusdanig dat ik mij ben gaan afvragen wat er met Volkswagen aan de hand is?

Zo zijn er de bekende problemen met [url=http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=43&t=30388&start=40]vallende ramen[/url] vanaf eind jaren 90 bij met name de Volkswagen Golf IV en Seat Ibiza.

Zo kwam Volkswagen eind jaren 90 begin 2000 met een ultrazuinige Volkswagen Lupo op de markt, waarmee ze de engine of the year award wonnen, maar welke vele problemen kenden met bevroren motoren. Een ernstig probleem dat zich overigens ook bij de Volkswagen Polo kan voordoen.

Daarnaast hadden de Lupo's ook veelvuldig problemen met de automatische versnellingsbak met kostbare reparaties tot gevolg.

Veel Volkswagen Passats van 2000 tot pakweg 2005 hadden last van complexe electronicastoringen.

En de laatste jaren hebben vele Volkswagens met TSI motor weer te kampen met productiefouten, waardoor turbo- en injectorproblemen ontstaan en problemen met de distributieketting. In tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd worden de problemen met de TSI motoren niet alleen veroorzaakt door een slechte distributieketting maar ook door te veel vuilafzetting in de cilinders.

Verder zijn er nog de bekende problemen met de DSG-bak van Volkswagen.

Let wel, dan heb ik nog niet eens alle bekende problemen opgenoemd, en het zijn allemaal problemen die niet op zichzelf staan maar te maken hebben met productiefouten of slechte kwaliteit.

Ook komen talloze Volkswagens allerbelabbertst uit de duurtesten van diverse autobladen, en uit diverse tevredenheids- en betrouwbaarheidsonderzoeken.

Rest mij de vraag, wat is er met Volkswagen aan de hand? Het merk was eens het toonbeeld van betrouwbaarheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomatenboer op 18-10-2012 14:25:50 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118125206
Er wordt tegenwoordig minder goed getest maar dat is bij andere merken ook het geval.
Hier staat niets.
pi_118125320
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:14 schreef Prospos het volgende:
Er wordt tegenwoordig minder goed getest maar dat is bij andere merken ook het geval.
Dat klopt, maar nergens zijn de productiefouten en kwaliteitsproblemen zo structureel als bij Volkswagen lijkt het wel.

Opel heeft problemen gekend, maar die zijn opgelost.
Renault heeft een beroerde periode gekend maar zijn vanaf pakweg 2005 weer een kwaliteits-inhaalslag aan het maken.
Toyota heeft zo z'n missers gehad, met de introductie van de VVTI motoren bijvoorbeeld van 2000 tot 2003, en slechte dieselmotoren, en met de 1.0 VVTI motor die oa in de Aygo geleverd wordt, welke last kan krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring bij Toyota is dat zij binnen 2 jaar ingrijpen en dat de kinderziekten er dan uit zijn.

Alleen Peugeot en BMW kennen momenteel ook kwaliteitsproblemen met hun turbomotoren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118125329
Misschien is dat het gevolg van het feit dat er een enorme vraag is ontstaan naar de populaire volkswagens...
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:20:32 #5
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_118125441
Het 'degelijke' van Volkswagen zit 'm vooral in het design (als in: saai en voorspelbaar), niet in de technische betrouwbaarheid.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:23:31 #6
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_118125572
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat klopt, maar nergens zijn de productiefouten en kwaliteitsproblemen zo structureel als bij Volkswagen lijkt het wel.

Opel heeft problemen gekend, maar die zijn opgelost.
Renault heeft een beroerde periode gekend maar zijn vanaf pakweg 2005 weer een kwaliteits-inhaalslag aan het maken.
Toyota heeft zo z'n missers gehad, met de introductie van de VVTI motoren bijvoorbeeld van 2000 tot 2003, en slechte dieselmotoren, en met de 1.0 VVTI motor die oa in de Aygo geleverd wordt, welke last kan krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring bij Toyota is dat zij binnen 2 jaar ingrijpen en dat de kinderziekten er dan uit zijn.

Alleen Peugeot en BMW kennen momenteel ook kwaliteitsproblemen met hun turbomotoren.
En dat ze je wagen kosteloos terugroepen voor een eventuele aanpassing. Zelfs bij 10jr oude modellen. Dat doen andere merken ook niet zo gauw.

Een hoop merken gaan momenteel aardig op hun bek door de klant te laten testen.
Niet alleen in de auto-industrie overigens.
pi_118125759
Ik denk dat je zo'n lijstje met mankementen over een periode van 10-15 jaar (of zelfs nog langer) probleemloos voor élk automerk kunt maken.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:29:30 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_118125808
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:23 schreef RaymondK het volgende:

[..]
Een hoop merken gaan momenteel aardig op hun bek door de klant te laten testen.
Niet alleen in de auto-industrie overigens.
Komt ook omdat de klant gewoon sneller iets nieuws wil zien. Volgens mij is de ontwikkel en de looptijd van een model aardig verkort de laatste jaren.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:30:41 #9
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_118125857
Een auto is een verzameling onderdelen die allemaal voor een bodemprijs zijn ingekocht bij de goedkoopste leverancier. En dat kom je soms tegen in de kwaliteit van het eindproduct.

Berucht is het "Lopez-effect" waar ene meneer Lopez leveranciers een korting "oplegde" van een procentje of 15 als ze het volgende jaar nog VW als klant wilden hebben. Veel leveranciers hebben de lagere prijs wel gerealiseerd, maar ten koste van de kwaliteit. De auto's uit die tijd hebben jarenlang een spoor door de TUV-statistieken getrokken als (ver) bovengemiddeld storingsgevoelig.

Blijkbaar heeft VW weinig van die tijd geleerd.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_118126027
quote:
15s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:28 schreef Boldface het volgende:
Ik denk dat je zo'n lijstje met mankementen over een periode van 10-15 jaar (of zelfs nog langer) probleemloos voor élk automerk kunt maken.
Zo'n lange lijst met structurele productiefouten en kwaliteitsproblemen over 15 jaar kom je denk ik niet tegen bij andere fabrikanten.

Zoals ik al aangaf hebben alle merken zo hun missers - de bekendsten zijn Opel, Renault, Toyota, Peugeot - maar niet zo structureel en op zo'n grote schaal (ook verhoudingsgewijs) als bij Volkswagen volgens mij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118126085
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:30 schreef D-FENS het volgende:
Een auto is een verzameling onderdelen die allemaal voor een bodemprijs zijn ingekocht bij de goedkoopste leverancier. En dat kom je soms tegen in de kwaliteit van het eindproduct.

Berucht is het "Lopez-effect" waar ene meneer Lopez leveranciers een korting "oplegde" van een procentje of 15 als ze het volgende jaar nog VW als klant wilden hebben. Veel leveranciers hebben de lagere prijs wel gerealiseerd, maar ten koste van de kwaliteit. De auto's uit die tijd hebben jarenlang een spoor door de TUV-statistieken getrokken als (ver) bovengemiddeld storingsgevoelig.

Blijkbaar heeft VW weinig van die tijd geleerd.
Maar de periode Lopez had betrekking op de kwaliteitsproblemen bij Opel in de jaren 90 toch? Een periode waar door Volkswagen overigens nogal smalend tov Opel over werd gedaan. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:49:40 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126580
Ik weet niet welke problemen er zijn met de DSG bak van VW, maar ik heb zelf een VW Golf VI en een nieuwe Jetta gehad, beiden met DSG. Die Golf heb ik 160k km mee gereden waarbij in al die tijd 1x een lampje van de kentekenplaatverlichting stuk is gegaan, en 1x een van de komlampen. That's it.

Die Jetta heb ik 60k mee gereden, en daar heb ik nooit iets aan gehad. Het kan zijn dat ik geluk heb gehad natuurlijk :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:50:47 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126630
Overigens, het komt een klein beetje over alsof het niet zo zeer om de waarheidsvinding achter de issues gaat, maar meer om een beetje :') te doen over Volkswagen? maar ik kan het mis hebben uiteraard :)
Breitling - Instruments for Professionals
  FOK!fotograaf donderdag 18 oktober 2012 @ 14:51:16 #14
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118126660
Ander probleem bij VW is de hoge diefstalgevoeligheid.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:54:13 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_118126777
quote:
10s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:29 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Komt ook omdat de klant gewoon sneller iets nieuws wil zien. Volgens mij is de ontwikkel en de looptijd van een model aardig verkort de laatste jaren.
ja, daarom moet je ook niet zo'n dom figuur zijn die 3 dagen van te voren al met z'n slaapzak voor de winkel ligt voor een nieuw type telefoon.
Of de eerste zijn die een bepaald model auto koopt.
Eerst ff een paar maanden laten uit kristaliseren.
pi_118126808
Zijn er bij andere merken minder problemen dan? Ik heb niet het idee dat Volkswagen er echt uit springt met productieproblemen.

Ik heb 1 keer een VW gehad, een polo uit 1997, zeer veel plezier van gehad.
٩๏̯͡๏)۶
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:56:15 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ander probleem bij VW is de hoge diefstalgevoeligheid.
Ja, populaire auto, dus ja. En de RNS510 was natuurlijk een geweldig apparaat, maar o zo diefstalgevoelig, al heb ik het geluk dat ik ie er bij mij nooit uit gejat is :P

dat is overigens wel iets inderdaad. Kijk, de systemen van Audi en BMW worden niet zoveel gejat, ik denk omdat de controls daarvan in de middenconsole tussen de stoelen zitten ongeveer.

Bij VW zat alles in dat apparaat zelf. Nu zag ik laatst fotoś van de Golf VII waar uiteraard ook zo'n ding in zit, en hoewel ie iets geupdate was zaten nog steeds alle controls op het apparaat zelf. Dát zou ik nou anders gedaan hebben.

Sure, je had/hebt die metalen plaat die je ervoor kunt zetten, maar toen ik daar naar vroeg bij de leasemaatschappij zeiden zij dat het geen nut had, omdat ze dat er ook vanaf krijgen, maar op een later tijdstip, dus zagen ze gewon je hele dashboard naar de klote, wat resulteert in veel hogere reparatiekosten voor de leasemaatschappij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_118126891
Mercedes heeft ook een lange tijd echt problemen gehad om bepaalde modellen foutloos af te leveren op een punt jaren geleden was er bijna met elk model wel iets mis gelukkig heeft Mercedes er wel van geleerd en dat was ze geraden ook!
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
pi_118127245
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:50 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, het komt een klein beetje over alsof het niet zo zeer om de waarheidsvinding achter de issues gaat, maar meer om een beetje :') te doen over Volkswagen? maar ik kan het mis hebben uiteraard :)
Dan heb je het mis. Ik ben gewoon autoliefhebber en niet zozeer Volkswagenhater. Maar ik ben oprecht verbaasd over de in mijn beleving buiten proportionele kwaliteitsproblemen bij Volkswagen in verhouding tot andere merken. Zeker aangezien Volkswagen kwalitatief zo goed bekend staat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  FOK!fotograaf donderdag 18 oktober 2012 @ 15:06:49 #20
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118127273
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, populaire auto, dus ja. En de RNS510 was natuurlijk een geweldig apparaat, maar o zo diefstalgevoelig, al heb ik het geluk dat ik ie er bij mij nooit uit gejat is :P

dat is overigens wel iets inderdaad. Kijk, de systemen van Audi en BMW worden niet zoveel gejat, ik denk omdat de controls daarvan in de middenconsole tussen de stoelen zitten ongeveer.

Bij VW zat alles in dat apparaat zelf. Nu zag ik laatst fotoś van de Golf VII waar uiteraard ook zo'n ding in zit, en hoewel ie iets geupdate was zaten nog steeds alle controls op het apparaat zelf. Dát zou ik nou anders gedaan hebben.

Sure, je had/hebt die metalen plaat die je ervoor kunt zetten, maar toen ik daar naar vroeg bij de leasemaatschappij zeiden zij dat het geen nut had, omdat ze dat er ook vanaf krijgen, maar op een later tijdstip, dus zagen ze gewon je hele dashboard naar de klote, wat resulteert in veel hogere reparatiekosten voor de leasemaatschappij.
Ze hebben tegenwoordig weer wat nieuws: Xeon koplampen uit je Golf... :{
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:28:11 #21
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_118128226
Accepteren dat je als gebruikersgroep een testgroep bent wanneer je een eerste generatie koper bent i.t.t. vroeger waar ze auto's langdurig testte voor ze op de markt kwamen.

En daar komt bij dat er veel meer elektronica in een auto hangt en ieder motherfucking onderdeel wordt gemonitord door een sensor die honderdmiljoenmiljard kost.

Testkonijnen O+
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:33:24 #22
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_118128462
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:28 schreef Biogarde het volgende:
Accepteren dat je als gebruikersgroep een testgroep bent wanneer je een eerste generatie koper bent i.t.t. vroeger waar ze auto's langdurig testte voor ze op de markt kwamen.

En daar komt bij dat er veel meer elektronica in een auto hangt en ieder motherfucking onderdeel wordt gemonitord door een sensor die honderdmiljoenmiljard kost.

Testkonijnen O+
Zolang de importeur het maar goed oppakt is het niet zo'n heel groot probleem. Maar vaak gebeurt dat eerst niet. Ze hebben nooit van het probleem gehoord, je bent altijd de eerste. En het valt niet onder garantie.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_118128528
Het grote probleem zit hem in het volume.

Doordat VW veel auto's verkoopt, zijn er ook meer VW's op de weg met problemen.

Statistisch gezien wordt het een heel ander verhaal. Misschien heeft maar 0,5% van alle VW's problemen terwijl dat bij een willekeurig ander merk zomaar 2% kan zijn. Alleen zul je van die laatste niets horen omdat er te weinig daarvan rondrijden.
pi_118129274
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
Het grote probleem zit hem in het volume.

Doordat VW veel auto's verkoopt, zijn er ook meer VW's op de weg met problemen.

Statistisch gezien wordt het een heel ander verhaal. Misschien heeft maar 0,5% van alle VW's problemen terwijl dat bij een willekeurig ander merk zomaar 2% kan zijn. Alleen zul je van die laatste niets horen omdat er te weinig daarvan rondrijden.
Dat geloof ik niet zo erg. Sterker nog, wat betreft de bevroren motoren en de TSI problemen weet ik het vrijwel zeker dat dit bovengemiddeld (dus verhoudingsgewijs) vaak voor komt. We hebben het hier over productiefouten hé.

In de Autobild is ook het volgende te vinden (vertaald): "De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle Autobild-lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting."

Overigens vergeten ze dan dat niet alleen de distributieketting problemen veroorzaakt bij de TSI motoren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118129559
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet zo erg. Sterker nog, wat betreft de bevroren motoren en de TSI problemen weet ik het vrijwel zeker dat dit bovengemiddeld (dus verhoudingsgewijs) vaak voor komt. We hebben het hier over productiefouten hé.

In de Autobild is ook het volgende te vinden (vertaald): "De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle Autobild-lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting."

Overigens vergeten ze dan dat niet alleen de distributieketting problemen veroorzaakt bij de TSI motoren.
Dus?

Momenteel hebben volkswagens van dat euvel meer last dan andere merken. Maar er kunnen duizenden euvels aan een auto zijn. Het gaat hier niet puur om het ene euvel wat nu bij VW vaker voorkomt dan bij andere. Maar om ALLE euvels die voorkomen.

Als je wilt nagaan of een merk meer problemen heeft dan een ander merk, dan moet je de absolute verkoopaantalen met problemen afzetten tegen het procentueel getal. Helaas zul je dit nergens te weten komen.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 17:49:00 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_118134380
Denk dat grote aantallen idd. meespelen.

Ander punt is misschien wel de politiek van VW mbt. goedkope en premium-afdelingen/merken.
Seat
Skoda
VW
Audi

Als je naar de kostprijs van bv. een motorblok kijkt, moet dat al uit kunnen in een Seat; als je een blok alleen voor Audi zou ontwikkelen, kan je die hogere kostprijs gemakkelijk terugverdienen omdat Audi "Premium" is, en je een veel hogere prijs kan vragen voor een auto met vergelijkbare motor.
Lowest common denominator :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:35:43 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118155276
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:23 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En dat ze je wagen kosteloos terugroepen voor een eventuele aanpassing. Zelfs bij 10jr oude modellen. Dat doen andere merken ook niet zo gauw.

Een hoop merken gaan momenteel aardig op hun bek door de klant te laten testen.
Niet alleen in de auto-industrie overigens.
doet vw ook met golfjes uit 1974 ;)
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:38:49 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118155379
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:06 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ze hebben tegenwoordig weer wat nieuws: Xeon koplampen uit je Golf... :{
ze jatten nog steeds koplampen, wieldoppen, velgen van kevers...
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 07:14:10 #29
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_118159778
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 07:14 schreef RaymondK het volgende:

[..]

jaaaah die ene die d'r nog over is ;) :+
het was een aardige marketingstunt. Wat was het ook alweer, het scharnier van het handschoenenkastje? :')
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:40:44 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118159781
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 07:14 schreef RaymondK het volgende:

[..]

jaaaah die ene die d'r nog over is ;) :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 08:40 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

het was een aardige marketingstunt. Wat was het ook alweer, het scharnier van het handschoenenkastje? :')
pi_118160594
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 17:49 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat grote aantallen idd. meespelen.

Ander punt is misschien wel de politiek van VW mbt. goedkope en premium-afdelingen/merken.
Seat
Skoda
VW
Audi

Als je naar de kostprijs van bv. een motorblok kijkt, moet dat al uit kunnen in een Seat; als je een blok alleen voor Audi zou ontwikkelen, kan je die hogere kostprijs gemakkelijk terugverdienen omdat Audi "Premium" is, en je een veel hogere prijs kan vragen voor een auto met vergelijkbare motor.
Lowest common denominator :)
Dit inderdaad. + het moet allemaal steeds goedkoper van de klant, dus dan krijg je dat het bedrijf op dingen gaat bezuinigen en b.v. plastic raamhouders monteert in plaats van metalen die langer meegaan. (al moet ik zeggen dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met de ramen in m'n Ibiza 6l. Alleen de bobine's: elke 20.000 km lijkt er wel een nieuwe in te moeten... |:( ) Gelukkig kosten die dingen maar 30,- ofzo maar toch.
besides, niet alleen VW heeft problemen (gehad), Renault vanaf rond 2000? Mercedes tussen '95 en 2002(ofzoiets) roestten enorm, Toyota met haar diverse terugroepactie's enzovoorts.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_118166044
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:50 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, het komt een klein beetje over alsof het niet zo zeer om de waarheidsvinding achter de issues gaat, maar meer om een beetje :') te doen over Volkswagen? maar ik kan het mis hebben uiteraard :)
Je kunt natuurlijk zelf ook even op google zoeken:

http://www.google.nl/#hl=(...)en+met+dsg&gs_l=hp.3..0l4.1824.11446.0.11923.29.17.6.5.6.0.212.1893.7j9j1.17.0...0.0...1c.1.Z_V1FuMPEgw&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=7b93d552a78d84b8&bpcl=35466521&biw=1828&bih=1031
pi_118168520
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:12 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk zelf ook even op google zoeken:

http://www.google.nl/#hl=(...)en+met+dsg&gs_l=hp.3..0l4.1824.11446.0.11923.29.17.6.5.6.0.212.1893.7j9j1.17.0...0.0...1c.1.Z_V1FuMPEgw&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=7b93d552a78d84b8&bpcl=35466521&biw=1828&bih=1031
Volgens mij gaat het Coolguy ook niet zozeer over de geloofwaardigheid van de lijst met kwaliteitsproblemen bij Volkswagen, maar meer om de kritiek op zich waarvan hij even vermoedde dat deze alleen geplaatst zou zijn als Volkswagen-bashing.

Wat overigens niet mijn doel is, waarbij het mij wel opvalt (ook op andere sites) dat kritiek op Volkswagen wel al zeer snel wordt weggezet als Volkswagen-bashing, terwijl de problemen niet te ontkennen zijn, wat je verder ook moge vinden van auto's van het Volkswagenconcern.

Ook denk ik niet dat de problemen exemplarisch zijn, een Volkswagen-monteur van een plaatselijke dealer vertelde mij enkele weken geleden dat hij persoonlijk al tientallen distributiekettingen heeft vervangen bij TSI modellen. Als één persoon bij één vestiging al spreekt over tientallen gevallen dan kun je wel ongeveer doorrekenen op welke schaal deze problemen voorkomen, maar dan heb je het dus echt niet over 0,5% maar minimaal over 2 tot 5% van alle Volkswagens met TSI motor, maar waarschijnlijk eerder zo'n 10% van alle Volkswagens met TSI motor. Wat op zichzelf misschien niet veel is, maar wel vele malen hoger dan het gemiddeld aantal probleemgevallen bij de concurrentie volgens mij, en is zeker opmerkelijk voor een kwalitatief goed bekend staand merk als Volkswagen.

Al is dat verder natuurlijk statistiek van lik me vestje :P maar het aantal klachten op internet, en de slechte resultaten in diverse kwaliteitsonderzoeken bevestigen wel dit beeld.

Daar ben ik dus oprecht verbaasd over, en hoop wel dat Volkswagen deze problemen snel en definitief aanpakt, dan zou ik in de toekomst wellicht ook een Volkswagen durven kopen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Tomatenboer op 19-10-2012 13:28:06 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118168744
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:27 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. + het moet allemaal steeds goedkoper van de klant, dus dan krijg je dat het bedrijf op dingen gaat bezuinigen en b.v. plastic raamhouders monteert in plaats van metalen die langer meegaan. (al moet ik zeggen dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met de ramen in m'n Ibiza 6l. Alleen de bobine's: elke 20.000 km lijkt er wel een nieuwe in te moeten... |:( ) Gelukkig kosten die dingen maar 30,- ofzo maar toch.
besides, niet alleen VW heeft problemen (gehad), Renault vanaf rond 2000? Mercedes tussen '95 en 2002(ofzoiets) roestten enorm, Toyota met haar diverse terugroepactie's enzovoorts.
Klopt, zoals ik al zei hebben meer merken kwaliteitsproblemen gehad. Opel in de jaren 90, Renault vanaf 2000, maar is met een kwaliteitsinhaalslag bezig vanaf pakweg 2005 a 2006, Mercedes-Benz heeft een tijd te kampen gehad met kwaliteitsproblemen, en ook Toyota. Dan heb ik het niet over de diverse terugroepacties, want veelal bleek dat vooral een storm in een glas water (hangende gaspedalen bijv), maar Toyota heeft van 2000 tot 2003 ook ernstige productiemissers gehad met de introductie van de VVTI motoren, en ook de Aygo, leverbaar vanaf 2005 kan last krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring is dat al deze genoemde merken de problemen binnen enkele jaren hebben aangepakt waarna de kinderziekten en de productiefouten eruit zijn.

Volkswagen blijft maar doormodderen lijkt het wel, en importeur PON is ook niet bepaald ruimhartig in garantieverlening en in het verlenen van coulance als je de verhalen op internet mag geloven. Dat siert de organisatie niet, zeker niet omdat ze nog wel altijd schermen met de betrouwbare reputatie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118169275
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het Coolguy ook niet zozeer over de geloofwaardigheid van de lijst met kwaliteitsproblemen bij Volkswagen, maar meer om de kritiek op zich waarvan hij even vermoedde dat deze alleen geplaatst zou zijn als Volkswagen-bashing.

Wat overigens niet mijn doel is, waarbij het mij wel opvalt (ook op andere sites) dat kritiek op Volkswagen wel al zeer snel wordt weggezet als Volkswagen-bashing, terwijl de problemen niet te ontkennen zijn, wat je verder ook moge vinden van auto's van het Volkswagenconcern.

Ook denk ik niet dat de problemen exemplarisch zijn, een Volkswagen-monteur van een plaatselijke dealer vertelde mij enkele weken geleden dat hij persoonlijk al tientallen distributiekettingen heeft vervangen bij TSI modellen. Als één persoon bij één vestiging al spreekt over tientallen gevallen dan kun je wel ongeveer doorrekenen op welke schaal deze problemen voorkomen, maar dan heb je het dus echt niet over 0,5% maar minimaal over 2 tot 5% van alle Volkswagens met TSI motor, maar waarschijnlijk eerder zo'n 10% van alle Volkswagens met TSI motor. Wat op zichzelf misschien niet veel is, maar wel vele malen hoger dan het gemiddeld aantal probleemgevallen bij de concurrentie volgens mij, en is zeker opmerkelijk voor een kwalitatief goed bekend staand merk als Volkswagen.

Al is dat verder natuurlijk statistiek van lik me vestje :P maar het aantal klachten op internet, en de slechte resultaten in diverse kwaliteitsonderzoeken bevestigen wel dit beeld.

Daar ben ik dus oprecht verbaasd over, en hoop wel dat Volkswagen deze problemen snel en definitief aanpakt, dan zou ik in de toekomst wellicht ook een Volkswagen durven kopen. :)
Niet alle VW's hebben die ketting... Alleen die met TSI motor. Het gaat om het gehele concern. Althans, bij mijn weten maakt volkswagen meerdere motoren.

Dat misschien 10% van de TSI motoren dat probleem hebben, kan nog steeds inhouden dat maar 0,5% van alle VW's problemen hebben.

Je haalt duidelijk 2 dingen door elkaar nu. :)

Volgens je eigen OP gaat het namelijk over het hele concern, niet alleen de TSI wagens van VW. Terwijl je nu inderdaad probeert aan te geven dat het allemaal extreem slecht is omdat alleen die TSI motoren problemen hebben. ;)

En nogmaals 0,5% van VW is in absolute getallen nog steeds meer dan 50% van (bijvoorbeeld) BMW. Waarschijnlijk dat een probleem van VW dus sneller aan het licht komt dan bij dat van BMW. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door RealBizkit666 op 19-10-2012 13:44:34 ]
pi_118169566
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Niet alle VW's hebben die ketting... Alleen die met TSI motor. Het gaat om het gehele concern. Althans, bij mijn weten maakt volkswagen meerdere motoren.

Dat misschien 10% van de TSI motoren dat probleem hebben, kan nog steeds inhouden dat maar 0,5% van alle VW's problemen hebben.

Je haalt duidelijk 2 dingen door elkaar nu. :)

Volgens je eigen OP gaat het namelijk over het hele concern, niet alleen de TSI wagens van VW. Terwijl je nu inderdaad probeert aan te geven dat het allemaal extreem slecht is omdat alleen die TSI motoren problemen hebben. ;)
Nee in deze post had ik het alleen over de TSI motor, en Volkswagen verkoopt ook nog andere motoren, zoals TDI's etc (welke overigens ook turbo en injectorproblemen kennen).

Maar de TSI problemen zijn de meest actuele kwaliteitsproblemen bij Volkswagen, maar zoals mijn OP laat zien kampt Volkswagen al zo'n jaar of 10 tot 15 met kwaliteitsproblemen agv productiefouten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118169691
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee in deze post had ik het alleen over de TSI motor, en Volkswagen verkoopt ook nog andere motoren, zoals TDI's etc (welke overigens ook turbo en injectorproblemen kennen).

Maar de TSI problemen zijn de meest actuele kwaliteitsproblemen bij Volkswagen, maar zoals mijn OP laat zien kampt Volkswagen al zo'n jaar of 10 tot 15 met kwaliteitsproblemen agv productiefouten.
Ja, en dat hoor je alleen omdat er zoveel rond rijden.

Als van een ander merk er zoveel rond rijden, dan hoor je ook dat er heel veel problemen zijn.

Neem nu Microsoft vs Apple besturingssysteem:
Alleen maar shit hoor je over Microsoft omdat daar 95% mee werkt, en problemen dus vaker gemerkt worden. Bij Apple is er evenveel shit, alleen hoor je dat niet omdat maar 4% daar mee werkt.
Het zijn de absolute getallen waardoor dit komt. Maar naar de relatieve getallen kijkt niemand. Die relatieve getallen bepalen namelijk de betrouwbaarheid, niet de absolute getallen.
pi_118169820
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat klopt, maar nergens zijn de productiefouten en kwaliteitsproblemen zo structureel als bij Volkswagen lijkt het wel.

Opel heeft problemen gekend, maar die zijn opgelost.
Renault heeft een beroerde periode gekend maar zijn vanaf pakweg 2005 weer een kwaliteits-inhaalslag aan het maken.
Toyota heeft zo z'n missers gehad, met de introductie van de VVTI motoren bijvoorbeeld van 2000 tot 2003, en slechte dieselmotoren, en met de 1.0 VVTI motor die oa in de Aygo geleverd wordt, welke last kan krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring bij Toyota is dat zij binnen 2 jaar ingrijpen en dat de kinderziekten er dan uit zijn.

Alleen Peugeot en BMW kennen momenteel ook kwaliteitsproblemen met hun turbomotoren.
Is overal joh. Wij hebben heel veel gezeik gehad met de Mercedussen van op het werk (allemaal busjes) en nu hebben we 2 transporters waar eigenlijk vanaf dag 1 al gezeik mee is geweest. Zo oa intercooler kapot die daardoor weer de Turbo heeft gesloopt, problemen met motormanagement, problemen met stuurkolom.

Eigenlijk hebben we nu het minste gezeik met de Renault-bedrijfswagens.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118170258
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Is overal joh. Wij hebben heel veel gezeik gehad met de Mercedussen van op het werk (allemaal busjes) en nu hebben we 2 transporters waar eigenlijk vanaf dag 1 al gezeik mee is geweest. Zo oa intercooler kapot die daardoor weer de Turbo heeft gesloopt, problemen met motormanagement, problemen met stuurkolom.

Eigenlijk hebben we nu het minste gezeik met de Renault-bedrijfswagens.
Precies, toen ik nog taxi reed deden de Ford busjes altijd keihard roesten, ook al waren ze net nieuw en ook nog eens extra tegen roest behandeld door de dealer.

BIj de Sprinters begon de achterdeur altijd te roesten.
Gek genoeg doen de Fiat en Iveco busjes die men heeft voor verhuur en noodgevallen het heel goed.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_118180602
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:19 schreef Tomatenboer het volgende:

Volgens mij gaat het Coolguy ook niet zozeer over de geloofwaardigheid van de lijst met kwaliteitsproblemen bij Volkswagen, maar meer om de kritiek op zich waarvan hij even vermoedde dat deze alleen geplaatst zou zijn als Volkswagen-bashing.

Wat overigens niet mijn doel is, waarbij het mij wel opvalt (ook op andere sites) dat kritiek op Volkswagen wel al zeer snel wordt weggezet als Volkswagen-bashing, terwijl de problemen niet te ontkennen zijn, wat je verder ook moge vinden van auto's van het Volkswagenconcern.

Ook denk ik niet dat de problemen exemplarisch zijn, een Volkswagen-monteur van een plaatselijke dealer vertelde mij enkele weken geleden dat hij persoonlijk al tientallen distributiekettingen heeft vervangen bij TSI modellen. Als één persoon bij één vestiging al spreekt over tientallen gevallen dan kun je wel ongeveer doorrekenen op welke schaal deze problemen voorkomen, maar dan heb je het dus echt niet over 0,5% maar minimaal over 2 tot 5% van alle Volkswagens met TSI motor, maar waarschijnlijk eerder zo'n 10% van alle Volkswagens met TSI motor. Wat op zichzelf misschien niet veel is, maar wel vele malen hoger dan het gemiddeld aantal probleemgevallen bij de concurrentie volgens mij, en is zeker opmerkelijk voor een kwalitatief goed bekend staand merk als Volkswagen.

Al is dat verder natuurlijk statistiek van lik me vestje :P maar het aantal klachten op internet, en de slechte resultaten in diverse kwaliteitsonderzoeken bevestigen wel dit beeld.

Daar ben ik dus oprecht verbaasd over, en hoop wel dat Volkswagen deze problemen snel en definitief aanpakt, dan zou ik in de toekomst wellicht ook een Volkswagen durven kopen. :)
Het kan natuurlijk zijn dat er heel veel Volkswagens rondrijden dus misschien dat de problemen in verhouding tot andere merken nog meevallen.
Het enig wat ik vreemd vind is dat VAG niet snel aan terugroepacties doet maar liever in het geniep de problemen oplost.
pi_118182099
Mijn collega's die VAG rijden ( en dan met name TSI) klagen steen en been over de extra bezoekjes buiten het normale onderhoud.

Alles is de revu al gepasseerd aan storingen:

- Hoog olieverbruik.
- Turbo's kapot
- Distributieketting die rammelen
- Inhouden en schokken van de auto
- Slippende DSG koppeling
- Gasklephuizen die stuk gaan
- Complete motorrevisies.

Ja zou zo betrouwbare VW TSI als particulier hebben, daar sta je dan met maar 2 jaar garantie en een waardeloze service van PON. Ik heb verhalen gehoord van mensen die een complete motorrevisie moesten betalen om dat de motor na 2.5 jaar en 30.000km in de soep was gelopen.

Voor betrouwbaarheid moet je bij de Aziaten zijn, voor een premium knuffelbaar dashboard bij VAG.
pi_118182515
Ik ben met 70k aan m'n derde EGR klep bezig, en van alle collega's met dezelfde auto is er niemand meer met de originele er nog in.

Dat wordt lekker als hij zometeen uit de garantie is. :{
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:59:28 #44
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118183756
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Is overal joh. Wij hebben heel veel gezeik gehad met de Mercedussen van op het werk (allemaal busjes) en nu hebben we 2 transporters waar eigenlijk vanaf dag 1 al gezeik mee is geweest. Zo oa intercooler kapot die daardoor weer de Turbo heeft gesloopt, problemen met motormanagement, problemen met stuurkolom.

Eigenlijk hebben we nu het minste gezeik met de Renault-bedrijfswagens.
Ik heb juist met de Renaults het meeste gezeik gehad. De Sprinter die ik had (bouwjaar 2000) heeft mij probleemloos 330.000km vervoerd. De Renaults waren wel comfortabeler en stiller trouwens.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_118183966
Vroeger... toen VW nog goeie auto's bouwde en je nog gezien kon worden in een Audi
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:20:06 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118184812
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Mijn collega's die VAG rijden ( en dan met name TSI) klagen steen en been over de extra bezoekjes buiten het normale onderhoud.

Alles is de revu al gepasseerd aan storingen:

- Hoog olieverbruik.
- Turbo's kapot
- Distributieketting die rammelen
- Inhouden en schokken van de auto
- Slippende DSG koppeling
- Gasklephuizen die stuk gaan
- Complete motorrevisies.

Ja zou zo betrouwbare VW TSI als particulier hebben, daar sta je dan met maar 2 jaar garantie en een waardeloze service van PON. Ik heb verhalen gehoord van mensen die een complete motorrevisie moesten betalen om dat de motor na 2.5 jaar en 30.000km in de soep was gelopen.

Voor betrouwbaarheid moet je bij de Aziaten zijn, voor een premium knuffelbaar dashboard bij VAG.

Mwah, als ik moet kiezen tussen een BMW en een Honda, dan wist ik 't wel, en dan werd 't geen Honda.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_118198428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 20:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mwah, als ik moet kiezen tussen een BMW en een Honda, dan wist ik 't wel, en dan werd 't geen Honda.
Intelligente opmerking. BMW is dan ook geen VAG...

Overigens ga ik dan alsnog voor de Honda. Voor het geld van een 3-serie krijg je een hele mooie Civic, en voor het geld van een 5 serie een prachtige Accord.

[ontopic]

Afgaande op alle berichtgeving die ik meepik heb ik zeer sterk het idee dat bij VAG er niet alleen een porbleem is met de kwaliteit van de producten, maar vooral ook hoe er met klachten wordt omgegaan. Dat is niet een geluid wat ik hoor sinds de problemen met de TSI blokken, maar iets wat ik al veel vaker heb gehoord.

Waar Toyota haar auto's al terug roept omdat er een vrijwel nihile kans is dat het schakelaartje van de elektrische ramen smelt, probeert Volkswagen structurele problemen met het hart van de auto onder tafel te schuiven en de kosten daarvan bij de klant neer te leggen.

Bij Toyota wordt je voor elk probleem met jouw model en type, hoe klein het ook is, netjes door de dealer benaderd met het verzoek om even langs te komen en krijg je direct een gratis leenauto aangeboden als de reparatie te lang duurt om er even op te wachten onder het genot van een kopje koffie. VW durft je uit 'coulance' nog een fors deel van de rekening te sturen nadat onafhankelijke partijen al hebben geconstateerd dat het een probleem relatief veelvuldig voorkomt.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 02:27:31 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118199720
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 01:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Intelligente opmerking. BMW is dan ook geen VAG...

Overigens ga ik dan alsnog voor de Honda. Voor het geld van een 3-serie krijg je een hele mooie Civic, en voor het geld van een 5 serie een prachtige Accord.

[ontopic]

Afgaande op alle berichtgeving die ik meepik heb ik zeer sterk het idee dat bij VAG er niet alleen een porbleem is met de kwaliteit van de producten, maar vooral ook hoe er met klachten wordt omgegaan. Dat is niet een geluid wat ik hoor sinds de problemen met de TSI blokken, maar iets wat ik al veel vaker heb gehoord.

Waar Toyota haar auto's al terug roept omdat er een vrijwel nihile kans is dat het schakelaartje van de elektrische ramen smelt, probeert Volkswagen structurele problemen met het hart van de auto onder tafel te schuiven en de kosten daarvan bij de klant neer te leggen.

Bij Toyota wordt je voor elk probleem met jouw model en type, hoe klein het ook is, netjes door de dealer benaderd met het verzoek om even langs te komen en krijg je direct een gratis leenauto aangeboden als de reparatie te lang duurt om er even op te wachten onder het genot van een kopje koffie. VW durft je uit 'coulance' nog een fors deel van de rekening te sturen nadat onafhankelijke partijen al hebben geconstateerd dat het een probleem relatief veelvuldig voorkomt.
ow nou als ik moest kiezen tussen Audi en Honda wist ik 't ook wel. Voor het geld van een mooie civic krijg ik ook een 3 serie etc, je kunt 't ook andersom zeggen.

Maar goed, ik rij dan ook Duits, altijd al gedaan, bevalt goed, daarom blijf ik t doen :)
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:12:15 #49
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_118205667
Och, mijn twintig jaar oude VW doet het nog prima hoor.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_118205917
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:28 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben met 70k aan m'n derde EGR klep bezig, en van alle collega's met dezelfde auto is er niemand meer met de originele er nog in.

Dat wordt lekker als hij zometeen uit de garantie is. :{
Wat dacht je bij het inruilen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')