abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118124644
Volkswagen is al jarenlang het best verkochte merk in Nederland, en één van de best verkochte merken in Europa.

Volkswagen heeft met auto's als de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf I en Volkswagen Golf II een oerbetrouwbaar en degelijke reputatie opgedaan. Een reputatie die nog altijd rond Volkswagen hangt.

Nog steeds worden Volkswagens massaal gekocht vanwege de degelijkheid, de kwaliteitsbeleving, de vermeende waardevastheid die hiermee samenhangt, en het robuuste karakter van deze auto's, en toegegeven, ze maken ook prima rijdende no-nonsens auto's waar weinig op valt aan te merken.

Maar de laatste pakweg 15 jaar is het mij opgevallen dat de enorme kwaliteitsproblemen en productiefouten elkaar in rap tempo opvolgen bij het Volkswagen concern. Dusdanig dat ik mij ben gaan afvragen wat er met Volkswagen aan de hand is?

Zo zijn er de bekende problemen met [url=http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=43&t=30388&start=40]vallende ramen[/url] vanaf eind jaren 90 bij met name de Volkswagen Golf IV en Seat Ibiza.

Zo kwam Volkswagen eind jaren 90 begin 2000 met een ultrazuinige Volkswagen Lupo op de markt, waarmee ze de engine of the year award wonnen, maar welke vele problemen kenden met bevroren motoren. Een ernstig probleem dat zich overigens ook bij de Volkswagen Polo kan voordoen.

Daarnaast hadden de Lupo's ook veelvuldig problemen met de automatische versnellingsbak met kostbare reparaties tot gevolg.

Veel Volkswagen Passats van 2000 tot pakweg 2005 hadden last van complexe electronicastoringen.

En de laatste jaren hebben vele Volkswagens met TSI motor weer te kampen met productiefouten, waardoor turbo- en injectorproblemen ontstaan en problemen met de distributieketting. In tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd worden de problemen met de TSI motoren niet alleen veroorzaakt door een slechte distributieketting maar ook door te veel vuilafzetting in de cilinders.

Verder zijn er nog de bekende problemen met de DSG-bak van Volkswagen.

Let wel, dan heb ik nog niet eens alle bekende problemen opgenoemd, en het zijn allemaal problemen die niet op zichzelf staan maar te maken hebben met productiefouten of slechte kwaliteit.

Ook komen talloze Volkswagens allerbelabbertst uit de duurtesten van diverse autobladen, en uit diverse tevredenheids- en betrouwbaarheidsonderzoeken.

Rest mij de vraag, wat is er met Volkswagen aan de hand? Het merk was eens het toonbeeld van betrouwbaarheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomatenboer op 18-10-2012 14:25:50 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118125206
Er wordt tegenwoordig minder goed getest maar dat is bij andere merken ook het geval.
Hier staat niets.
pi_118125320
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:14 schreef Prospos het volgende:
Er wordt tegenwoordig minder goed getest maar dat is bij andere merken ook het geval.
Dat klopt, maar nergens zijn de productiefouten en kwaliteitsproblemen zo structureel als bij Volkswagen lijkt het wel.

Opel heeft problemen gekend, maar die zijn opgelost.
Renault heeft een beroerde periode gekend maar zijn vanaf pakweg 2005 weer een kwaliteits-inhaalslag aan het maken.
Toyota heeft zo z'n missers gehad, met de introductie van de VVTI motoren bijvoorbeeld van 2000 tot 2003, en slechte dieselmotoren, en met de 1.0 VVTI motor die oa in de Aygo geleverd wordt, welke last kan krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring bij Toyota is dat zij binnen 2 jaar ingrijpen en dat de kinderziekten er dan uit zijn.

Alleen Peugeot en BMW kennen momenteel ook kwaliteitsproblemen met hun turbomotoren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118125329
Misschien is dat het gevolg van het feit dat er een enorme vraag is ontstaan naar de populaire volkswagens...
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:20:32 #5
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_118125441
Het 'degelijke' van Volkswagen zit 'm vooral in het design (als in: saai en voorspelbaar), niet in de technische betrouwbaarheid.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:23:31 #6
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_118125572
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat klopt, maar nergens zijn de productiefouten en kwaliteitsproblemen zo structureel als bij Volkswagen lijkt het wel.

Opel heeft problemen gekend, maar die zijn opgelost.
Renault heeft een beroerde periode gekend maar zijn vanaf pakweg 2005 weer een kwaliteits-inhaalslag aan het maken.
Toyota heeft zo z'n missers gehad, met de introductie van de VVTI motoren bijvoorbeeld van 2000 tot 2003, en slechte dieselmotoren, en met de 1.0 VVTI motor die oa in de Aygo geleverd wordt, welke last kan krijgen van kantelende zuigers, maar mijn ervaring bij Toyota is dat zij binnen 2 jaar ingrijpen en dat de kinderziekten er dan uit zijn.

Alleen Peugeot en BMW kennen momenteel ook kwaliteitsproblemen met hun turbomotoren.
En dat ze je wagen kosteloos terugroepen voor een eventuele aanpassing. Zelfs bij 10jr oude modellen. Dat doen andere merken ook niet zo gauw.

Een hoop merken gaan momenteel aardig op hun bek door de klant te laten testen.
Niet alleen in de auto-industrie overigens.
pi_118125759
Ik denk dat je zo'n lijstje met mankementen over een periode van 10-15 jaar (of zelfs nog langer) probleemloos voor élk automerk kunt maken.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:29:30 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_118125808
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:23 schreef RaymondK het volgende:

[..]
Een hoop merken gaan momenteel aardig op hun bek door de klant te laten testen.
Niet alleen in de auto-industrie overigens.
Komt ook omdat de klant gewoon sneller iets nieuws wil zien. Volgens mij is de ontwikkel en de looptijd van een model aardig verkort de laatste jaren.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:30:41 #9
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_118125857
Een auto is een verzameling onderdelen die allemaal voor een bodemprijs zijn ingekocht bij de goedkoopste leverancier. En dat kom je soms tegen in de kwaliteit van het eindproduct.

Berucht is het "Lopez-effect" waar ene meneer Lopez leveranciers een korting "oplegde" van een procentje of 15 als ze het volgende jaar nog VW als klant wilden hebben. Veel leveranciers hebben de lagere prijs wel gerealiseerd, maar ten koste van de kwaliteit. De auto's uit die tijd hebben jarenlang een spoor door de TUV-statistieken getrokken als (ver) bovengemiddeld storingsgevoelig.

Blijkbaar heeft VW weinig van die tijd geleerd.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_118126027
quote:
15s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:28 schreef Boldface het volgende:
Ik denk dat je zo'n lijstje met mankementen over een periode van 10-15 jaar (of zelfs nog langer) probleemloos voor élk automerk kunt maken.
Zo'n lange lijst met structurele productiefouten en kwaliteitsproblemen over 15 jaar kom je denk ik niet tegen bij andere fabrikanten.

Zoals ik al aangaf hebben alle merken zo hun missers - de bekendsten zijn Opel, Renault, Toyota, Peugeot - maar niet zo structureel en op zo'n grote schaal (ook verhoudingsgewijs) als bij Volkswagen volgens mij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118126085
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:30 schreef D-FENS het volgende:
Een auto is een verzameling onderdelen die allemaal voor een bodemprijs zijn ingekocht bij de goedkoopste leverancier. En dat kom je soms tegen in de kwaliteit van het eindproduct.

Berucht is het "Lopez-effect" waar ene meneer Lopez leveranciers een korting "oplegde" van een procentje of 15 als ze het volgende jaar nog VW als klant wilden hebben. Veel leveranciers hebben de lagere prijs wel gerealiseerd, maar ten koste van de kwaliteit. De auto's uit die tijd hebben jarenlang een spoor door de TUV-statistieken getrokken als (ver) bovengemiddeld storingsgevoelig.

Blijkbaar heeft VW weinig van die tijd geleerd.
Maar de periode Lopez had betrekking op de kwaliteitsproblemen bij Opel in de jaren 90 toch? Een periode waar door Volkswagen overigens nogal smalend tov Opel over werd gedaan. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:49:40 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126580
Ik weet niet welke problemen er zijn met de DSG bak van VW, maar ik heb zelf een VW Golf VI en een nieuwe Jetta gehad, beiden met DSG. Die Golf heb ik 160k km mee gereden waarbij in al die tijd 1x een lampje van de kentekenplaatverlichting stuk is gegaan, en 1x een van de komlampen. That's it.

Die Jetta heb ik 60k mee gereden, en daar heb ik nooit iets aan gehad. Het kan zijn dat ik geluk heb gehad natuurlijk :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:50:47 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126630
Overigens, het komt een klein beetje over alsof het niet zo zeer om de waarheidsvinding achter de issues gaat, maar meer om een beetje :') te doen over Volkswagen? maar ik kan het mis hebben uiteraard :)
Breitling - Instruments for Professionals
  FOK!fotograaf donderdag 18 oktober 2012 @ 14:51:16 #14
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118126660
Ander probleem bij VW is de hoge diefstalgevoeligheid.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:54:13 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_118126777
quote:
10s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:29 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Komt ook omdat de klant gewoon sneller iets nieuws wil zien. Volgens mij is de ontwikkel en de looptijd van een model aardig verkort de laatste jaren.
ja, daarom moet je ook niet zo'n dom figuur zijn die 3 dagen van te voren al met z'n slaapzak voor de winkel ligt voor een nieuw type telefoon.
Of de eerste zijn die een bepaald model auto koopt.
Eerst ff een paar maanden laten uit kristaliseren.
pi_118126808
Zijn er bij andere merken minder problemen dan? Ik heb niet het idee dat Volkswagen er echt uit springt met productieproblemen.

Ik heb 1 keer een VW gehad, een polo uit 1997, zeer veel plezier van gehad.
٩๏̯͡๏)۶
  Moderator donderdag 18 oktober 2012 @ 14:56:15 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_118126851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ander probleem bij VW is de hoge diefstalgevoeligheid.
Ja, populaire auto, dus ja. En de RNS510 was natuurlijk een geweldig apparaat, maar o zo diefstalgevoelig, al heb ik het geluk dat ik ie er bij mij nooit uit gejat is :P

dat is overigens wel iets inderdaad. Kijk, de systemen van Audi en BMW worden niet zoveel gejat, ik denk omdat de controls daarvan in de middenconsole tussen de stoelen zitten ongeveer.

Bij VW zat alles in dat apparaat zelf. Nu zag ik laatst fotoś van de Golf VII waar uiteraard ook zo'n ding in zit, en hoewel ie iets geupdate was zaten nog steeds alle controls op het apparaat zelf. Dát zou ik nou anders gedaan hebben.

Sure, je had/hebt die metalen plaat die je ervoor kunt zetten, maar toen ik daar naar vroeg bij de leasemaatschappij zeiden zij dat het geen nut had, omdat ze dat er ook vanaf krijgen, maar op een later tijdstip, dus zagen ze gewon je hele dashboard naar de klote, wat resulteert in veel hogere reparatiekosten voor de leasemaatschappij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_118126891
Mercedes heeft ook een lange tijd echt problemen gehad om bepaalde modellen foutloos af te leveren op een punt jaren geleden was er bijna met elk model wel iets mis gelukkig heeft Mercedes er wel van geleerd en dat was ze geraden ook!
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
pi_118127245
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:50 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, het komt een klein beetje over alsof het niet zo zeer om de waarheidsvinding achter de issues gaat, maar meer om een beetje :') te doen over Volkswagen? maar ik kan het mis hebben uiteraard :)
Dan heb je het mis. Ik ben gewoon autoliefhebber en niet zozeer Volkswagenhater. Maar ik ben oprecht verbaasd over de in mijn beleving buiten proportionele kwaliteitsproblemen bij Volkswagen in verhouding tot andere merken. Zeker aangezien Volkswagen kwalitatief zo goed bekend staat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  FOK!fotograaf donderdag 18 oktober 2012 @ 15:06:49 #20
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118127273
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, populaire auto, dus ja. En de RNS510 was natuurlijk een geweldig apparaat, maar o zo diefstalgevoelig, al heb ik het geluk dat ik ie er bij mij nooit uit gejat is :P

dat is overigens wel iets inderdaad. Kijk, de systemen van Audi en BMW worden niet zoveel gejat, ik denk omdat de controls daarvan in de middenconsole tussen de stoelen zitten ongeveer.

Bij VW zat alles in dat apparaat zelf. Nu zag ik laatst fotoś van de Golf VII waar uiteraard ook zo'n ding in zit, en hoewel ie iets geupdate was zaten nog steeds alle controls op het apparaat zelf. Dát zou ik nou anders gedaan hebben.

Sure, je had/hebt die metalen plaat die je ervoor kunt zetten, maar toen ik daar naar vroeg bij de leasemaatschappij zeiden zij dat het geen nut had, omdat ze dat er ook vanaf krijgen, maar op een later tijdstip, dus zagen ze gewon je hele dashboard naar de klote, wat resulteert in veel hogere reparatiekosten voor de leasemaatschappij.
Ze hebben tegenwoordig weer wat nieuws: Xeon koplampen uit je Golf... :{
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:28:11 #21
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_118128226
Accepteren dat je als gebruikersgroep een testgroep bent wanneer je een eerste generatie koper bent i.t.t. vroeger waar ze auto's langdurig testte voor ze op de markt kwamen.

En daar komt bij dat er veel meer elektronica in een auto hangt en ieder motherfucking onderdeel wordt gemonitord door een sensor die honderdmiljoenmiljard kost.

Testkonijnen O+
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:33:24 #22
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_118128462
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:28 schreef Biogarde het volgende:
Accepteren dat je als gebruikersgroep een testgroep bent wanneer je een eerste generatie koper bent i.t.t. vroeger waar ze auto's langdurig testte voor ze op de markt kwamen.

En daar komt bij dat er veel meer elektronica in een auto hangt en ieder motherfucking onderdeel wordt gemonitord door een sensor die honderdmiljoenmiljard kost.

Testkonijnen O+
Zolang de importeur het maar goed oppakt is het niet zo'n heel groot probleem. Maar vaak gebeurt dat eerst niet. Ze hebben nooit van het probleem gehoord, je bent altijd de eerste. En het valt niet onder garantie.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_118128528
Het grote probleem zit hem in het volume.

Doordat VW veel auto's verkoopt, zijn er ook meer VW's op de weg met problemen.

Statistisch gezien wordt het een heel ander verhaal. Misschien heeft maar 0,5% van alle VW's problemen terwijl dat bij een willekeurig ander merk zomaar 2% kan zijn. Alleen zul je van die laatste niets horen omdat er te weinig daarvan rondrijden.
pi_118129274
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
Het grote probleem zit hem in het volume.

Doordat VW veel auto's verkoopt, zijn er ook meer VW's op de weg met problemen.

Statistisch gezien wordt het een heel ander verhaal. Misschien heeft maar 0,5% van alle VW's problemen terwijl dat bij een willekeurig ander merk zomaar 2% kan zijn. Alleen zul je van die laatste niets horen omdat er te weinig daarvan rondrijden.
Dat geloof ik niet zo erg. Sterker nog, wat betreft de bevroren motoren en de TSI problemen weet ik het vrijwel zeker dat dit bovengemiddeld (dus verhoudingsgewijs) vaak voor komt. We hebben het hier over productiefouten hé.

In de Autobild is ook het volgende te vinden (vertaald): "De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle Autobild-lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting."

Overigens vergeten ze dan dat niet alleen de distributieketting problemen veroorzaakt bij de TSI motoren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_118129559
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet zo erg. Sterker nog, wat betreft de bevroren motoren en de TSI problemen weet ik het vrijwel zeker dat dit bovengemiddeld (dus verhoudingsgewijs) vaak voor komt. We hebben het hier over productiefouten hé.

In de Autobild is ook het volgende te vinden (vertaald): "De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle Autobild-lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting."

Overigens vergeten ze dan dat niet alleen de distributieketting problemen veroorzaakt bij de TSI motoren.
Dus?

Momenteel hebben volkswagens van dat euvel meer last dan andere merken. Maar er kunnen duizenden euvels aan een auto zijn. Het gaat hier niet puur om het ene euvel wat nu bij VW vaker voorkomt dan bij andere. Maar om ALLE euvels die voorkomen.

Als je wilt nagaan of een merk meer problemen heeft dan een ander merk, dan moet je de absolute verkoopaantalen met problemen afzetten tegen het procentueel getal. Helaas zul je dit nergens te weten komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')