quote:
Op woensdag 24 oktober 2012 18:29 schreef zarGon het volgende:[..]
Dus? Het Turkse deel (Thracië) is verwant met Berlijn en de rest van de Turken in Europa. Hell, gezien de Ottomaanse geschiedenis is het Turkse deel verwant met de Balkan.

.
- Wil je het betrekken op aantal? Er wonen in het Europese gedeelte van Istanbul alleen 8,5 miljoen mensen (65% van 13 miljoen).
- Wil je het betrekken op de geschiedenis? Ottomaanse Rijk. Hand in hand met Europa. Werd zelfs 'de zieke man van Europa' genoemd.
- Wil je het betrekken op de cultuur? Alsof Noord-Europa en Zuid-Europa zo dicht bij elkaar staan. Dan staan Turkije en Griekenland dichter bij elkaar dan Noorwegen en Italië.
- Wil je het betrekken op de economie? Turkije staat er beter voor dan heel Zuid-Europa. Turkije is economisch sowieso krachtiger dan de meeste EU-landen.
- Wil je het betrekken op de religie? Ah, dan mag de EU wel duidelijk en concreet zijn en niet zo laf doen.
Er zijn twee redenen waarom Turkije niet bij Europa hoort volgens de ontkenners: religie en aantal inwoners (
te veel macht). MAAR ZEG DAT DAN GEWOON IN PLAATS VAN EROMHEEN TE DRAAIEN.
Kom niet met bullshit als het ligt maar 3% in Europa, cultureel gezien hoort het er niet bij of mensenrechten dit dat. Er zijn veel vlakken waar Turkije nog het één en ander moet verbeteren, maar wanneer je die punten opnoemt in deze discussie vind ik die argumenten maar poep.
Als je bij Cyprus allerlei redenen gaat zoeken om Cyprus (ligt 100% in Azië) wel te accepteren, moet je niet moeilijk doen over Turkije. Turkije ligt deels in Europa, maar ligt dus wel degelijk in Europa.
Turkije is net zoals ik ben. Het hóórt bij Europa, maar het hoort óók bij Azië.
Ik heb al eerder gezegd dat Turkije altijd al een vij grote invloed op de Balkan heeft gehad.
Maar de geografie kan ook best een reden zijn om het gehele land Turkije niet tot de EU toe te laten.
In onderken inderdaad wel dat Turkije dichter bij Europa ligt dan bij de Arabische landen. Ook de mentaliteit van de Turken hier is algemeen gezien gewoon anders t.o.v. bv. de Marokkanen. Turken het geprovoceerde gedrag niet zo, of in ieder geval minder dan bij Marokkanen. Wel ben ik van mening dat de Turken hier in NL tot een van de meest nationalistische behoren onder alle allochtonen. Hier bij mij in de klas heb ik meerdere mensen van Turkse oorsprong, die hebben het zovaak over Turkije en spreken zovaak Turks. Mij stoort het me niet zo, maar ik kan wel begrijpen dat een Nederlander zoiets heeft: een beetje minder mag ook wel. Ik ben nooit in Turkije geweest maar heb wel altijd goed contact gehad met Turken/mensen van Turkse afkomst, op een klein irritant ventje na.
Maar om terug te komen op het geografische, ik zou ook niet graag dat de EU buitengrenzen heeft met Irak, Iran en Syrie. Oost-Turkije kan ik echt geen Europa meer noemen. Dat religie en aantal inwoners een van de grootsten redenen dat mensen Turkije er liever niet bij hebben ontken ik niet, maar het mensenrechten verhaal speelt weldegelijk een rol. Daarom is Oekraine niet eens kandidaat-lidstaat voor de EU vanwege vooral de politiek daar, sterker nog er was met het EK2012 een boycot tegen Oekraine door de regeringsleiders vanwege de mensenrechten. En dat land heeft niet weinig inwoners, maar zeker niet zoveel als Turkije (ik meen iets van 45 miljoen) en het land kent nauwelijks moslims.
En er zijn in Europa en in de EU al genoeg financiele maar ook culturele problemen tussen landen, en die moeten wel echt eens opgelost worden voordat we nog meer landen toevoegen met bijbehorende problemen. Cultureel gezien staan NL en Griekenland al behoorlijk ver uit elkaar, maar het cultuurverschil tussen NL en Turkije ligt er ongetwijfelsd nog een schepje bovenop. Ik ben dit jaar op vakantie geweest in Kroatie dat volgend jaar toetreedt en ik denk dat, dat land er wel echt klaar voor is. Maar daarna echt even een stop komen voor nieuwe landen erbij.
Check my youtube channel with the best music and road movies:
http://www.youtube.com/user/StarmanFR