quote:
quote:
Daily mail verkeerd schrijven op 2 verschillende manieren in een bestek van 40 min., maar ach, ik ben het wel gewend van de telegraaf.quote:Dat meldt de Daly Mail.
Ja die twee problemen waren ook onzin.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:27 schreef Tha_Duck het volgende:
Ze verzinnen heus wel iets nieuws om ons geld uit de zak te kloppen. Na het ozongat en zure regen was dit een prachtige melkkoe, nu die niet meer bestaat komt er wel weer nieuwe onzin.
Zure regen is er nauwelijks meer (hoe denk je dat dat komt?), maar het gat in de ozonlaag nog wel degelijk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:27 schreef Tha_Duck het volgende:
Ze verzinnen heus wel iets nieuws om ons geld uit de zak te kloppen. Na het ozongat en zure regen was dit een prachtige melkkoe, nu die niet meer bestaat komt er wel weer nieuwe onzin.
Omdat eigenlijk wordt aangenomen dat het nooit veroorzaakt is door mensen? Die regen is nog net zo zuur, alleen blijkt het helemaal niet zo'n probleem...quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zure regen is er nauwelijks meer (hoe denk dat dat komt?)
Ja, ook dat was onzin en geldklopperij.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:17 schreef Taperol het volgende:
[..]
Ja die twee problemen waren ook onzin.
Beiden puur natuurlijk verschijnsel waar de mens nauwelijks tot geen invloed op had. Maar voor de milieugekkies en politiek genoeg reden om ons bang te maken en geld uit de zak te kloppen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zure regen is er nauwelijks meer (hoe denk je dat dat komt?), maar het gat in de ozonlaag nog wel degelijk.
Nee dat regens opeens 10 tot 100 keer zo zuur zijn op sommige plaatsen, voornamelijk rond geïndustrialiseerde gebieden is natuurlijk volkomen natuurlijk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:39 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Beiden puur natuurlijk verschijnsel waar de mens nauwelijks tot geen invloed op had. Maar voor de milieugekkies en politiek genoeg reden om ons bang te maken en geld uit de zak te kloppen.
Bron? (of denk je dat het wel lekker klinkt, 100 keer...)quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:50 schreef Taperol het volgende:
[..]
Nee dat regens opeens 10 tot 100 keer zo zuur zijn op sommige plaatsen, voornamelijk rond geïndustrialiseerde gebieden is natuurlijk volkomen natuurlijk.Troll.
Verzuring vindt o.a. plaats omdat sommige plantensoorten ammonium opnemen (waarvan de atmosferische concentratie en neerslag vanuit de lucht is verhoogd door menselijke activiteiten).quote:Op zondag 14 oktober 2012 18:16 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Bron? (of denk je dat het wel lekker klinkt, 100 keer...)
Stukje uit bron uit mijn vorige post:
Verzurende meren werden niet door zure regen veroorzaakt maar door de zuurtegraad van de bosgrond zelf. Meren werden minder zuur na het kappen van de bomen en weer zuurder zodra nieuwe bomen begonnen te groeien.
100 keer slaat op een pH verschil van twee punten. Regen heeft normaal een pH van rond de 5,6, dat inderdaad licht zuur is. De zuurste regens die zijn gemeten waren van 2,4, dat zelfs duizend keer zuurder is overigens. Het klopt ook dat je zegt dat meren zuurder worden door bossen. Maar de belangrijkste oorzaak van de zure regens zijn de ammoniak, en zwavel- en stikstofoxiden die oplossen in het water. Het aantal zure regens is verder verminderd na het verminderen van de uitstoot van deze stoffen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 18:16 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Bron? (of denk je dat het wel lekker klinkt, 100 keer...)
Stukje uit bron uit mijn vorige post:
Verzurende meren werden niet door zure regen veroorzaakt maar door de zuurtegraad van de bosgrond zelf. Meren werden minder zuur na het kappen van de bomen en weer zuurder zodra nieuwe bomen begonnen te groeien.
Nou nou, het verhaal klopt wel, de Met Office heeft het alleen over geen report maar een completion of work (waar natuurlijk op hun website over is 'gerapporteerd' . De laatste 16 jaar is geen 'warming trend' waargenomen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 19:23 schreef DarkSkywise het volgende:
Het verhaal blijkt geheel uit de duim van een notiore Daily Fail liegbeestjournalist te zijn gezogen, het betreffende onderzoeksinstituut weet nergens van en heeft al helemaal niet een dergelijk onderzoek gepubliceerd:
http://metofficenews.word(...)dia-14-october-2012/
Wel dus.quote:The linear trend from August 1997 (in the middle of an exceptionally strong El Nino) to August 2012 (coming at the tail end of a double-dip La Nina) is about 0.03°C/decade, amounting to a temperature increase of 0.05°C over that period, but equally we could calculate the linear trend from 1999, during the subsequent La Nina, and show a more substantial warming.
quote:Once again there’s no statistically significant disagreement. It’s “flirting” with significance, but not as much as it might look — remember there’s uncertainty in all three estimates. And don’t forget this: that CRU is known to underestimate the global trend — especially recently — because it leaves out the fastest-warming region on the planet, the Arctic.
Nee hoor, David Rose heeft wel degelijk gelijk, Tamino heeft HadCrut 4 niet meegenomen. Het is helemaal niet relevant of dit verhaal van de DailyMail of de Times komt. Mocht je toevallig net de laatste 16 jaar meten, zul je geen global warming waarnemen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:55 schreef cynicus het volgende:
De bewering van David Rose dat opwarming gestopt is (op basis van een tijdserie vanaf 1997 tot nu), is een puur statistisch argument. Maar als je naar de statistiek kijkt, wat de Met Office gedaan heeft en ook Tamino, dan blijkt dat dat die bewering niet uit de data volgt.
Je hebt de statistiek duidelijk nog niet begrepen. In een sterk varierende dataset zoals jaarlijkste temperaturen is de trend over een korte termijn altijd onzeker. Je kunt dus onmogelijk zeggen dat je geen global warming waarneemt in de temperatuurmetingen over een korte periode van een paar jaar. Dat is precies wat die elkaar overlappende vertikale balken in de grafiek hierboven vertellen.quote:Mocht je toevallig net de laatste 16 jaar meten, zul je geen global warming waarnemen.
Nou ja, hij schrijft:quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:52 schreef cynicus het volgende:
Hoe weet je dat Rose v4 gebruikt en niet v3 voor de grafiek? Het staat nergens in zijn grafiek, noch in de tekst.
Nee jij wil het niet snappen. Als je maar 16 jaar meet heb je geen overlappende vertikale balken...quote:Je hebt de statistiek duidelijk nog niet begrepen. In een sterk varierende dataset zoals jaarlijkste temperaturen is de trend over een korte termijn altijd onzeker. Je kunt dus onmogelijk zeggen dat je geen global warming waarneemt in de temperatuurmetingen over een korte periode van een paar jaar. Dat is precies wat die elkaar overlappende vertikale balken in de grafiek hierboven vertellen.
Ok, hij heeft het over v4. Prima. Nou, waar toont hij aan dat de trend weg is? Moet ik hem op zijn leugenachtige blauwe ogen geloven?quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:21 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Nou ja, hij schrijft:
This stands in sharp contrast to the release of the previous figures six months ago, which went only to the end of 2010 – a very warm year.
Ending the data then means it is possible to show a slight warming trend since 1997, but 2011 and the first eight months of 2012 were much cooler, and thus this trend is erased.
Betrouwbare globale temperatuurmetingen zijn er al sinds eind 19e eeuw... Je hoeft je heus niet blind te staren op de laatste 16 jaar, waarbij het begin jaar 'toevallig' begint in de sterkste El Nino in mensenheugenis. Hoe dan ook, zelfs al had je maar 16 jaar data dan nog kun je niet zeggen dat er geen trend is, de ruis in de data over zo'n korte periode is veel sterker dan welke trend dan ook. Het is niet voor niets dat het pas tot ca 1990 geduurd heeft voordat de wetenschap eindelijk kon claimen dat global warming een voldongen feit is. Het werd al decennia lang voorspeld maar pas toen kwam de opwarmende trend significant uit de temperatuurmetingen.quote:Nee jij wil het niet snappen. Als je maar 16 jaar meet heb je geen overlappende vertikale balken...
Ik ben heel inderdaad cynisch naar mensen die de boel bewust verdraaien en een simpel iets als signaal/ruisverhouding niet snappen maar het beter denken te weten dan de experts ja.quote:Voor een 'cynicus' ben jij wel erg vastgeroest zeg.
Waarom denk je dat ik het woord 'toevallig' gebruik? Ik heb nergens gezegd dat ik het met Rose eens ben (of niet). Overigens heb ik nb statistiek gestudeerd, dus ik ben een expert.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:38 schreef cynicus het volgende:
Ik ben heel inderdaad cynisch naar mensen die de boel bewust verdraaien en een simpel iets als signaal/ruisverhouding niet snappen maar het beter denken te weten dan de experts ja.
Edit: ter uwer lering:
http://tamino.wordpress.com/2011/07/16/trend-and-noise/
https://tamino.wordpress.com/2012/07/06/how-long/
De regen is veel minder zuur dan vroeger, alleen dat de bossen massaal zouden afsterven door zure regen, bleek niet helemaal te kloppen. Fouten worden gemaakt, en werden toegegeven (zoals je zelf ook aangaf)quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:13 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Omdat eigenlijk wordt aangenomen dat het nooit veroorzaakt is door mensen? Die regen is nog net zo zuur, alleen blijkt het helemaal niet zo'n probleem...
TUE benoemd...quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:04 schreef cynicus het volgende:
Nou, meneer de zelfbenoemde statistiek expert, zeg het dan maar:
Dat mag best ja. Is allemaal semantiek natuurlijk. Hij verduidelijkt zichzelf met:quote:Kun je over een korte dataset met veel ruis, waarbij de onzekerheidsmarges zowel boven als onder de 0 uit komen (meest rechtse datapunt in de grafiek hierboven) claimen dat "de trendlijn 0 is"?
Oftwel, mag Rose claimen op basis van statistiek: "Global warming stopped 16 years ago, and here is the chart to prove it"?
Dat hij zelf z'n beginjaar kiest, vind ik nog wel het ergste. Die ruis zal allemaal wel, je kan het daardoor geen trend noemen, maar inderdaad wel *evenueel* een pauze. Maar dat komt puur doordat hij z'n beginjaar zelf bepaalt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:12 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
The world stopped getting warmer almost 16 years ago, according to new data released last week.
Daar moet ik het mee eens zijn. Goeie kans dat de komende jaren de trend weer 'warming' wordt, maar hij 'liegt' niet...
Nou ja, cherry picking doen we allemaalquote:Op zondag 14 oktober 2012 23:21 schreef Lemans24 het volgende:
Dat hij zelf z'n beginjaar kiest, vind ik nog wel het ergste. Die ruis zal allemaal wel, je kan het daardoor geen trend noemen, maar inderdaad wel *evenueel* een pauze. Maar dat komt puur doordat hij z'n beginjaar zelf bepaalt.
Als je niet met zekerheid kunt vaststellen dat er geen opwarmende trend is, dan kun je ook niet met zekerheid stellen dat die trend er niet is.quote:The world stopped getting warmer almost 16 years ago, according to new data released last week.
Bronquote:The global land and ocean temperature for the first nine months (JanuarySeptember) of 2012 was 0.57°C (1.03°F) above the 20th century average, ranking as the eighth warmest since records began in 1880. If this warmth continues through the end of the year, 2012 will surpass 2011 as the warmest La Niña year since the Climate Predition Center began monitoring ENSO conditions in 1950.
Kijk,jij hebt'm door.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:27 schreef Tha_Duck het volgende:
HadCRUT4 was inderdaad een beetje "huh? wat is dit allemaal?" maar ik heb er een handzaam* tekstbestandje van gemaakt met alleen de maanden en de jaargemiddelden: http://www.smallfiles.org/download/2810/hadcrut4.txt.htmlquote:HADCRUT4v zou ook kunnen (data is beschikbaar) maar hun dataformaat is te complex om snel in Excel te gebruiken, maar ik vermoed dat het resultaat hetzelfde is.
Het meest opvallende vond ik natuurlijk dat 1998 er in HadCRUT4 wat minder onnatuurlijk bovenuitsprong dan in HadCRUT3. Reken er dus ook maar op dat de hardcore sceptici gewoon HadCRUT3 zullen blijven gebruiken, want hoe moet je anders bewijzen dat de aarde niet meer opwarmt?quote:As in previous HadCrut data sets, column 1 is the date and column 2 is the anomaly estimate (relative to baseline). The rest of the columns are various 5-95% uncertainty ranges (given in pairs).
Column 1 is the date.
Column 2 is the median of the 100 ensemble member time series.
Columns 3 and 4 are the lower and upper 95% bias uncertainty ranges computed from the 100 member ensemble.
Columns 5 and 6 are the lower and upper 95% uncertainty ranges around the ensemble median from the measurement and sampling uncertainties. These are the combination of fully uncorrelated measurement and sampling uncertainties and partially correlated uncertainties described by the HadCRUT4 error covariance matrices.
Columns 7 and 8 are the lower and upper 95% uncertainty ranges around the ensemble median from the coverage uncertainties.
Columns 9 and 10 are the lower and upper 95% uncertainty ranges from the combined measurement and sampling and bias uncertainties.
Columns 11 and 12 are the lower and upper 95% uncertainty ranges from the combined effects of all the uncertainties (measurement and sampling, bias and coverage uncertainties).
http://www.metoffice.gov.(...)a/series_format.html
Ze pakken gewoon telkens die dataset die hun verhaal het best uitkomt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:44 schreef DarkSkywise het volgende:
Het meest opvallende vond ik natuurlijk dat 1998 er in HadCRUT4 wat minder onnatuurlijk bovenuitsprong dan in HadCRUT3. Reken er dus ook maar op dat de hardcore sceptici gewoon HadCRUT3 zullen blijven gebruiken, want hoe moet je anders bewijzen dat de aarde niet meer opwarmt?
Standaardantwoord: "UAH = geen oppervlaktedata".quote:Als toevallig door een fout in de formules UAH een koelende trend laat zien dan is dat het lievelingetje van de septici
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |