Is niet nodig. Copyright geldt op ALLE authentieke materialen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef HotSummerNight het volgende:
maak je melding op je site m.b.t. copyright??
Gewoon een factuurtje sturen naar ze van X euro per foto. Zo doet Getty images het ook.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:59 schreef LifeonEarth het volgende:
Ik heb mijn eigen webshop in onder andere tablets en camera's.
Van de tablets en camera's heb ik zelf foto's gemaakt.
Gewoon met nette witte achtergrond met linkje erbij als portfolio voor product-fotografie.
De foto's heb ik op mijn site staan bij de producten.
er staat geen watermerk in of copyright regel bij.
Nu zat ik mij even wat te verdiepen in de prijzen van concurrenten en nu kwam ik een site tegen die al mijn foto's heeft overgenomen.
Dit zonder mijn medeweten of toestemming.
Ook geen vermelding (uiteraard) van mijn site erbij.
Nu vind ik het opzich geen probleem dat er gebruik word gemaakt van mijn foto's, maar wel dat iemand zijn webshop ermee inricht en concurrent van mij is.
Wat is juridisch gezien mijn recht?
en ja ik wil graag iets van een schadevergoeding eruit halen.
Gewoon op dezelfde manier zoals zij dat doen inderdaad; geen gigantische bedragen want dat krijg dan toch niet. 2/300 euro wel.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:20 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Gewoon een factuurtje sturen naar ze van X euro per foto. Zo doet Getty images het ook.
of je gooit er een .htaccess bestand op voor hotlinken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Heeft deze site ze gedownload of linked hij naar jouw foto's? (ik weet het ze zijn er nog deze mensen).
Indien gelinked eerst even je eigen site aanpassen/foto's hernoemen en dan alle bestanden waar hij naar verwijst vervangen door dildo's, voorbindlullen en buttplugs.
hahaquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Heeft deze site ze gedownload of linked hij naar jouw foto's? (ik weet het ze zijn er nog deze mensen).
Indien gelinked eerst even je eigen site aanpassen/foto's hernoemen en dan alle bestanden waar hij naar verwijst vervangen door dildo's, voorbindlullen en buttplugs.
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Wat een moeite voor foto's die hij zelf gemaakt heeft en waar dus al copyright op rust.. Of je het nu meldt of niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:33 schreef geevee het volgende:
Eerst met stegografie een copyright notice maken in het plaatje daarna je oude plaatjes verwijderen van de site en de nieuwe downloaden met de verborgen copyright vermelding,verder op de site vermelden dat op alle afbeeldingen op je site copyright rust.
Daarna de afbeeldingen op de site met een screenschot vastleggen en die opslaan op een extern medium ( sd kaartje o.i.d.)
Stuur daarna een mailtje dat je heb geconstateerd dat men gebruik maakt van materiaal dat door jouw verwaardigd is en jouw copyright erop rust en dat je graag voor het gebruik een X bedrag aan vergoeding wil ontvangen.
Allemaal overbodig, behalve de laatste alinea. Copyright rust op iets op het moment dat je het maakt, daar hoef je verder niets voor te doen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:33 schreef geevee het volgende:
Eerst met stegografie een copyright notice maken in het plaatje daarna je oude plaatjes verwijderen van de site en de nieuwe downloaden met de verborgen copyright vermelding,verder op de site vermelden dat op alle afbeeldingen op je site copyright rust.
Daarna de afbeeldingen op de site met een screenschot vastleggen en die opslaan op een extern medium ( sd kaartje o.i.d.)
Stuur daarna een mailtje dat je heb geconstateerd dat men gebruik maakt van materiaal dat door jouw verwaardigd is en jouw copyright erop rust en dat je graag voor het gebruik een X bedrag aan vergoeding wil ontvangen.
grapjas, het uiterlijk van een foto heeft geen invloed op copyright.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:00 schreef PeterPastoor het volgende:
Ik ben toch bang dat je pech hebt
Als er niet iets eigens aangemaakt is en alleen een witte achtergrond hebben kun je daar problemen mee krijgen helaas.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:00 schreef PeterPastoor het volgende:
Ik ben toch bang dat je pech hebt
Als er niet iets eigens aangemaakt is en alleen een witte achtergrond hebben kun je daar problemen mee krijgen helaas.
Ja jammer dat het nodig is,als je wel een copyright notice plaats is het wat duidelijker aantoonbaar dat de foto's je eigendom zijn.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:45 schreef Peter het volgende:
[..]
Wat een moeite voor foto's die hij zelf gemaakt heeft en waar dus al copyright op rust.. Of je het nu meldt of niet.
Zo had ik het serieus een keer ergens gelezen. Ga ik straks even opzoekenquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:31 schreef .SP. het volgende:
[..]
grapjas, het uiterlijk van een foto heeft geen invloed op copyright.
Volgende week het honderdste Getty topic ;-)quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 01:46 schreef Inlognaam het volgende:
.
Of: verkoop de rechten aan Getty, dan pakken zij 'm aan
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Ik heb dat inderdaad ook zo begrepen, is ooit een keer uitgebreid besproken op het webwinkelforum dacht ik.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:25 schreef PeterPastoor het volgende:
[..]
Zo had ik het serieus een keer ergens gelezen. Ga ik straks even opzoeken
Maar kan het fout hebben hoor
Alsjeblieft TS, doe dit.. En dan wel hier de link delen..quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Hangt van de voorwaarden af waaronder jij de foto's hebt verkocht. Als er niks is vermeld, dan neem ik aan dat het voor de bestaande situatie is, nl. zijn website. Dat lijkt mij redelijk, want zo werken de meeste stock foto websites ook. Daar moet je vaak extra betalen als je de stock foto wilt afdrukken in geprintte media.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:58 schreef LifeonEarth het volgende:
Kan ik hem nu alsnog vragen de foto's te verwijderen? of heeft hij ze (als hij betaald) gekocht en mag hij ze dan vrij gebruiken?
Dit idd. Kennelijk is het voor TS belangrijker om er een slaatje uit te slaan.quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:23 schreef Luxuria het volgende:
Had je niet eerst de kans moeten geven om de foto's weg te halen voordat je meteen geld gaat eisen?
Ik hoop dat het idd alleen bangmakerij is. Zomaar 13.8k eisen is wel erg easy money.quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:45 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit idd. Kennelijk is het voor TS belangrijker om er een slaatje uit te slaan.
Bron?quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:58 schreef LifeonEarth het volgende:
sorry jongens had even weinig tijd voor FOK! Het ging om 23 foto's. normaal kan je 200 euro per foto vragen en bij onrechtmatig gebruik is het gebruikelijk 3x de vraagprijs te vragen.
dat is dus 23*600 euro = 13800 euro.
Nee, dat is niet nodig. Bureau's als Getty doen het op soortgelijke manier.quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:23 schreef Luxuria het volgende:
Had je niet eerst de kans moeten geven om de foto's weg te halen voordat je meteen geld gaat eisen?
Waarom zou hij een betaling moeten afdwingen als de tegenpartij de foto's heeft weggehaald?quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:28 schreef TallMan het volgende:
[..]
Als tegenpartij overigens meteen de foto's verwijdert is er maar een kleine kans dat TS nog via een rechtzaak betaling kan afdwingen. Veel informatie over te vinden.
Dan heeft hij ook wat hij wil. Er is echter geen reden om tegenpartij te benaderen met het verzoek de foto's te verwijderen voordat je een factuur stuurt. Dat je nadat de foto's zijn verwijdert het beste de zaak de zaak kan laten ben ik met je eens.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:32 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Waarom zou hij een betaling moeten afdwingen als de tegenpartij de foto's heeft weggehaald?
Dat is toch wat je wilt?
Misschien zijn de foto's wel zonder erg overgenomen. Om dan meteen meer dan 13k te eisen zonder eerst de mogelijkheid te geven om ze weg te halen is wel erg gortig.
Want je neemt per ongeluk 23 foto's over van een concurrent.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:32 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Waarom zou hij een betaling moeten afdwingen als de tegenpartij de foto's heeft weggehaald?
Dat is toch wat je wilt?
Misschien zijn de foto's wel zonder erg overgenomen. Om dan meteen meer dan 13k te eisen zonder eerst de mogelijkheid te geven om ze weg te halen is wel erg gortig.
Dat heb ik niet gezegd.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:50 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Want je neemt per ongeluk 23 foto's over van een concurrent.
Dat ze niet wisten dat dat niet mag ofzoquote:Op maandag 15 oktober 2012 11:29 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan met 'zonder erg'?
Kortom, ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Dan is het beter voor iedereen als het bedrijf een zetje krijgt.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:46 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dat ze niet wisten dat dat niet mag ofzo
Je weet maar nooit, sommige mensen zijn niet zo slim.
Gemiste kans; dat gaat een webshopje nooit niet betalen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:58 schreef LifeonEarth het volgende:
sorry jongens had even weinig tijd voor FOK! Het ging om 23 foto's. normaal kan je 200 euro per foto vragen en bij onrechtmatig gebruik is het gebruikelijk 3x de vraagprijs te vragen.
dat is dus 23*600 euro = 13800 euro.
Hiervan heb ik even netjes een factuurtje gestuurd met wat extra info. zoals printscreentje van zijn site en mijn site etc.
heb hier nog geen reactie op ontvangen.
Kan ik hem nu alsnog vragen de foto's te verwijderen? of heeft hij ze (als hij betaald) gekocht en mag hij ze dan vrij gebruiken?
Waar we de administratie hebben lopen hebben ook een rechtentak.
daar het boeltje gestald en hij houd er controle op![]()
en dat allemaal voor het vaste maandtarief en dus geen extra kosten
Aldus de man die dit voor ons regelt (kennis van copyright wetgeving etc. advocaat)quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:27 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
Aldus de man die dit voor ons regelt (kennis van copyright wetgeving etc. advocaat)
Even mee om de tafel gezeten.
Vandaag gesprek gehad met eigenaar webshop.
Hij dacht dat een gang naar de rechter hem meer zou kosten.
We hebben een schikkingsvoorstel gedaan.
uiteindelijk gekomen tot:
¤5000,- euro voor de periode dat hij ze gebruikt heeft (is ruim 2 maanden)
Een melding op de website dat de foto's onrechtmatig verkregen waren en dat dat in goede orde afgehandelt is.
wel geen 13,8K maar wel een leuk bedrag dat makkelijk verdient is.Mêêh. Dat is toch lekker! Was geen webwinkel aan huis achtig iets zeker?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:27 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
Aldus de man die dit voor ons regelt (kennis van copyright wetgeving etc. advocaat)
Even mee om de tafel gezeten.
Vandaag gesprek gehad met eigenaar webshop.
Hij dacht dat een gang naar de rechter hem meer zou kosten.
We hebben een schikkingsvoorstel gedaan.
uiteindelijk gekomen tot:
¤5000,- euro voor de periode dat hij ze gebruikt heeft (is ruim 2 maanden)
Een melding op de website dat de foto's onrechtmatig verkregen waren en dat dat in goede orde afgehandelt is.
wel geen 13,8K maar wel een leuk bedrag dat makkelijk verdient is.Wow, netjes!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edensnator over 'n out
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |