abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:59:32 #1
360493 LifeonEarth
LiveLifeMaximum
pi_117917321
Ik heb mijn eigen webshop in onder andere tablets en camera's.

Van de tablets en camera's heb ik zelf foto's gemaakt.
Gewoon met nette witte achtergrond met linkje erbij als portfolio voor product-fotografie.

De foto's heb ik op mijn site staan bij de producten.
er staat geen watermerk in of copyright regel bij.

Nu zat ik mij even wat te verdiepen in de prijzen van concurrenten en nu kwam ik een site tegen die al mijn foto's heeft overgenomen.
Dit zonder mijn medeweten of toestemming.
Ook geen vermelding (uiteraard) van mijn site erbij.

Nu vind ik het opzich geen probleem dat er gebruik word gemaakt van mijn foto's, maar wel dat iemand zijn webshop ermee inricht en concurrent van mij is.

Wat is juridisch gezien mijn recht?
en ja ik wil graag iets van een schadevergoeding eruit halen.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:00:26 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_117917356
maak je melding op je site m.b.t. copyright??
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_117917378
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef HotSummerNight het volgende:
maak je melding op je site m.b.t. copyright??
Is niet nodig. Copyright geldt op ALLE authentieke materialen.

Het auteursrecht ontstaat automatisch op het moment dat het werk wordt gemaakt. De auteur hoeft daarvoor niets aan te vragen of te registeren. De maker van een werk bepaalt hoe, waar en wanneer hij zijn werk openbaar maakt of verveelvoudigt. Bron.
I feel kinda Locrian today
pi_117917478
Mooi, dan kan je geld gaan eisen.
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:20:59 #5
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117918007
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:59 schreef LifeonEarth het volgende:
Ik heb mijn eigen webshop in onder andere tablets en camera's.

Van de tablets en camera's heb ik zelf foto's gemaakt.
Gewoon met nette witte achtergrond met linkje erbij als portfolio voor product-fotografie.

De foto's heb ik op mijn site staan bij de producten.
er staat geen watermerk in of copyright regel bij.

Nu zat ik mij even wat te verdiepen in de prijzen van concurrenten en nu kwam ik een site tegen die al mijn foto's heeft overgenomen.
Dit zonder mijn medeweten of toestemming.
Ook geen vermelding (uiteraard) van mijn site erbij.

Nu vind ik het opzich geen probleem dat er gebruik word gemaakt van mijn foto's, maar wel dat iemand zijn webshop ermee inricht en concurrent van mij is.

Wat is juridisch gezien mijn recht?
en ja ik wil graag iets van een schadevergoeding eruit halen.
Gewoon een factuurtje sturen naar ze van X euro per foto. Zo doet Getty images het ook.
Ook hoi !
pi_117918274
Wel ff screenshots maken en opslaan als bewijs
dag
pi_117918452
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 00:20 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Gewoon een factuurtje sturen naar ze van X euro per foto. Zo doet Getty images het ook.
Gewoon op dezelfde manier zoals zij dat doen inderdaad; geen gigantische bedragen want dat krijg dan toch niet. 2/300 euro wel.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_117919120
Screenshots maken als bewijs inderdaad, en een factuur bedrag × aantal foto's.

Wat je nog kan doen is kort toelichten waarom die foto's dat bedrag waard zijn, b.v. 10 minuten foto-studio, 20 minuten nabewerken per foto, zoiets, voor het geval je concurrent zo iemand is die denkt dat foto's zichzelf maken.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 01:46:46 #9
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117919518
Mocht je het juridisch aan willen pakken, dan moet je idd wel wat bewijs vastleggen en uiteraard kunnen aantonen dat jij degene bent die het recht op die foto's heeft.

Of: verkoop de rechten aan Getty, dan pakken zij 'm aan :D
Ook hoi !
pi_117922358
Heeft deze site ze gedownload of linked hij naar jouw foto's? (ik weet het ze zijn er nog deze mensen).

Indien gelinked eerst even je eigen site aanpassen/foto's hernoemen en dan alle bestanden waar hij naar verwijst vervangen door dildo's, voorbindlullen en buttplugs.
pi_117932064
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:10 schreef Deshain het volgende:
Heeft deze site ze gedownload of linked hij naar jouw foto's? (ik weet het ze zijn er nog deze mensen).

Indien gelinked eerst even je eigen site aanpassen/foto's hernoemen en dan alle bestanden waar hij naar verwijst vervangen door dildo's, voorbindlullen en buttplugs.
of je gooit er een .htaccess bestand op voor hotlinken.
pi_117932600
quote:

haha :')
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:22:01 #13
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_117940820
quote:

_O-
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
pi_117941011
Inderdaad gewoon netjes en onderbouwd een rekening sturen van een paar honderd euro :D Verwijs naar de auteurswet voor extra punten.
pi_117945004
Eerst met stegografie een copyright notice maken in het plaatje daarna je oude plaatjes verwijderen van de site en de nieuwe downloaden met de verborgen copyright vermelding,verder op de site vermelden dat op alle afbeeldingen op je site copyright rust.

Daarna de afbeeldingen op de site met een screenschot vastleggen en die opslaan op een extern medium ( sd kaartje o.i.d.)

Stuur daarna een mailtje dat je heb geconstateerd dat men gebruik maakt van materiaal dat door jouw verwaardigd is en jouw copyright erop rust en dat je graag voor het gebruik een X bedrag aan vergoeding wil ontvangen.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_117945271
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 00:33 schreef geevee het volgende:
Eerst met stegografie een copyright notice maken in het plaatje daarna je oude plaatjes verwijderen van de site en de nieuwe downloaden met de verborgen copyright vermelding,verder op de site vermelden dat op alle afbeeldingen op je site copyright rust.

Daarna de afbeeldingen op de site met een screenschot vastleggen en die opslaan op een extern medium ( sd kaartje o.i.d.)

Stuur daarna een mailtje dat je heb geconstateerd dat men gebruik maakt van materiaal dat door jouw verwaardigd is en jouw copyright erop rust en dat je graag voor het gebruik een X bedrag aan vergoeding wil ontvangen.
Wat een moeite voor foto's die hij zelf gemaakt heeft en waar dus al copyright op rust.. Of je het nu meldt of niet.
dag
pi_117945509
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 00:33 schreef geevee het volgende:

Allemaal overbodig, behalve de laatste alinea. Copyright rust op iets op het moment dat je het maakt, daar hoef je verder niets voor te doen.
pi_117952796
Ik ben toch bang dat je pech hebt :{

Als er niet iets eigens aangemaakt is en alleen een witte achtergrond hebben kun je daar problemen mee krijgen helaas.
pi_117955690
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:00 schreef PeterPastoor het volgende:

Als er niet iets eigens aangemaakt is en alleen een witte achtergrond hebben kun je daar problemen mee krijgen helaas.
grapjas, het uiterlijk van een foto heeft geen invloed op copyright.
pi_117955715
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:00 schreef PeterPastoor het volgende:

:')!
pi_117957325
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 00:45 schreef Peter het volgende:

[..]

Wat een moeite voor foto's die hij zelf gemaakt heeft en waar dus al copyright op rust.. Of je het nu meldt of niet.
Ja jammer dat het nodig is,als je wel een copyright notice plaats is het wat duidelijker aantoonbaar dat de foto's je eigendom zijn.

Ik ben met je eens dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn maar gelijk hebben en gelijk krijgen daar zit een wereld van verschil tussen.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_117957593
Het is niet nodig. Jij toont aan dat het jouw foto's zijn doordat je de originelen met de fotonummering van je toestel en exif info hebt. Laat de ander dat bewijs maar eens ontkrachten door hetzelfde aan te leveren of een contract te tonen waarmee hij de foto's heeft gekocht.
dag
  zondag 14 oktober 2012 @ 17:02:12 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_117960799
Arnoud Engelfriet is een jurist die hier uitgebreid over heeft geblogd:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
http://blog.iusmentis.com(...)auteursrechtinbreuk/

Inderdaad kun je een factuurtje sturen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_117961835
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 14:31 schreef .SP. het volgende:

[..]

grapjas, het uiterlijk van een foto heeft geen invloed op copyright.
Zo had ik het serieus een keer ergens gelezen. Ga ik straks even opzoeken :)

Maar kan het fout hebben hoor :)
  zondag 14 oktober 2012 @ 19:34:50 #25
84769 NanoBeat
Geen inspiratie
pi_117967987
En ts? Wat ga je doen?
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:03:55 #26
334225 Driftkikkerrrrr
pi_117974189
tvp voor afloop!
pi_117975028
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 01:46 schreef Inlognaam het volgende:
.

Of: verkoop de rechten aan Getty, dan pakken zij 'm aan :D
Volgende week het honderdste Getty topic ;-)
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_117980457
quote:

_O- _O- _O-
  zondag 14 oktober 2012 @ 23:02:23 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_117980632
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 17:25 schreef PeterPastoor het volgende:

[..]

Zo had ik het serieus een keer ergens gelezen. Ga ik straks even opzoeken :)

Maar kan het fout hebben hoor :)
Ik heb dat inderdaad ook zo begrepen, is ooit een keer uitgebreid besproken op het webwinkelforum dacht ik.
KuikenGuppy
  zondag 14 oktober 2012 @ 23:09:48 #30
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117980944
quote:

Alsjeblieft TS, doe dit.. En dan wel hier de link delen..
  zondag 14 oktober 2012 @ 23:58:37 #31
360493 LifeonEarth
LiveLifeMaximum
pi_117982578
sorry jongens had even weinig tijd voor FOK! Het ging om 23 foto's. normaal kan je 200 euro per foto vragen en bij onrechtmatig gebruik is het gebruikelijk 3x de vraagprijs te vragen.

dat is dus 23*600 euro = 13800 euro.

Hiervan heb ik even netjes een factuurtje gestuurd met wat extra info. zoals printscreentje van zijn site en mijn site etc.

heb hier nog geen reactie op ontvangen.

Kan ik hem nu alsnog vragen de foto's te verwijderen? of heeft hij ze (als hij betaald) gekocht en mag hij ze dan vrij gebruiken?

Waar we de administratie hebben lopen hebben ook een rechtentak.
daar het boeltje gestald en hij houd er controle op :)

en dat allemaal voor het vaste maandtarief en dus geen extra kosten :)
  maandag 15 oktober 2012 @ 03:38:17 #32
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_117985951
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:58 schreef LifeonEarth het volgende:
Kan ik hem nu alsnog vragen de foto's te verwijderen? of heeft hij ze (als hij betaald) gekocht en mag hij ze dan vrij gebruiken?
Hangt van de voorwaarden af waaronder jij de foto's hebt verkocht. Als er niks is vermeld, dan neem ik aan dat het voor de bestaande situatie is, nl. zijn website. Dat lijkt mij redelijk, want zo werken de meeste stock foto websites ook. Daar moet je vaak extra betalen als je de stock foto wilt afdrukken in geprintte media.

Overigens, die 3x-de-oorspronkelijke-waarde is nogal betwistbaar, volgens mij zegt de rechter daarvan, dat dat niet door de beugel kan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 15 oktober 2012 @ 09:23:30 #33
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117987544
Had je niet eerst de kans moeten geven om de foto's weg te halen voordat je meteen geld gaat eisen?
All she wants and needs is just a little taste..
  Official ESF Kreviewer maandag 15 oktober 2012 @ 09:45:49 #34
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_117988034
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:23 schreef Luxuria het volgende:
Had je niet eerst de kans moeten geven om de foto's weg te halen voordat je meteen geld gaat eisen?
Dit idd. Kennelijk is het voor TS belangrijker om er een slaatje uit te slaan.
pi_117988146
quote:
14s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:45 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dit idd. Kennelijk is het voor TS belangrijker om er een slaatje uit te slaan.
Ik hoop dat het idd alleen bangmakerij is. Zomaar 13.8k eisen is wel erg easy money.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_117988169
quote:
sorry jongens had even weinig tijd voor FOK! Het ging om 23 foto's. normaal kan je 200 euro per foto vragen en bij onrechtmatig gebruik is het gebruikelijk 3x de vraagprijs te vragen.

Bron?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:28:43 #37
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_117988998
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:23 schreef Luxuria het volgende:
Nee, dat is niet nodig. Bureau's als Getty doen het op soortgelijke manier.

Als tegenpartij overigens meteen de foto's verwijdert is er maar een kleine kans dat TS nog via een rechtzaak betaling kan afdwingen. Veel informatie over te vinden.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:32:41 #38
206580 Luxuria
pi_117989086
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:28 schreef TallMan het volgende:

[..]

Als tegenpartij overigens meteen de foto's verwijdert is er maar een kleine kans dat TS nog via een rechtzaak betaling kan afdwingen. Veel informatie over te vinden.
Waarom zou hij een betaling moeten afdwingen als de tegenpartij de foto's heeft weggehaald?
Dat is toch wat je wilt?

Misschien zijn de foto's wel zonder erg overgenomen. Om dan meteen meer dan 13k te eisen zonder eerst de mogelijkheid te geven om ze weg te halen is wel erg gortig.
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:48:27 #39
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_117989520
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:32 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Waarom zou hij een betaling moeten afdwingen als de tegenpartij de foto's heeft weggehaald?
Dat is toch wat je wilt?

Misschien zijn de foto's wel zonder erg overgenomen. Om dan meteen meer dan 13k te eisen zonder eerst de mogelijkheid te geven om ze weg te halen is wel erg gortig.
Dan heeft hij ook wat hij wil. Er is echter geen reden om tegenpartij te benaderen met het verzoek de foto's te verwijderen voordat je een factuur stuurt. Dat je nadat de foto's zijn verwijdert het beste de zaak de zaak kan laten ben ik met je eens.

Overigens als je als webshop ergens foto's vandaan haalt is het wel je eigen verplichting om copyright op orde te hebben. Dat ze de foto's zonder meer overnemen vind ik dan weer erg gortig.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_117989555
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:32 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dat is toch wat je wilt?

Want je neemt per ongeluk 23 foto's over van een concurrent. :')
  maandag 15 oktober 2012 @ 11:22:08 #41
206580 Luxuria
pi_117990602
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:50 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Want je neemt per ongeluk 23 foto's over van een concurrent. :')
Dat heb ik niet gezegd.
pi_117990871
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 11:22 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gezegd.
Wat bedoel je dan met 'zonder erg'?
  maandag 15 oktober 2012 @ 11:46:07 #43
206580 Luxuria
pi_117991380
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 11:29 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan met 'zonder erg'?
Dat ze niet wisten dat dat niet mag ofzo :P
Je weet maar nooit, sommige mensen zijn niet zo slim.
pi_117991546
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 11:46 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dat ze niet wisten dat dat niet mag ofzo :P
Je weet maar nooit, sommige mensen zijn niet zo slim.
Kortom, ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Dan is het beter voor iedereen als het bedrijf een zetje krijgt. :Y)
pi_117992253
quote:

Hiervan heb ik even netjes een factuurtje gestuurd met wat extra info. zoals printscreentje van zijn site en mijn site etc.

heb hier nog geen reactie op ontvangen.

Waar we de administratie hebben lopen hebben ook een rechtentak.
daar het boeltje gestald en hij houd er controle op :)

en dat allemaal voor het vaste maandtarief en dus geen extra kosten :)
Gemiste kans; dat gaat een webshopje nooit niet betalen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  maandag 15 oktober 2012 @ 12:53:47 #46
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_117993910
Pff, dat je er werk van maakt is prima, maar 600 euro per foto rekenen? :') Ik denk dat je nu compleet je eigen ruiten in gooit. Had 'm een factuur gestuurd van een paar honderd euro totaal, dan had je kans gemaakt 't ook te krijgen.
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_117994146
Nog een leuk linkje over het onderwerp

https://secure.security.n(...)7gratis%27_foto.html

waarin Engelfriet wel zegt:

@Anoniem: Die tarieven die Burafo citeert zijn wel érg hoog en niet bepaald marktconform te noemen. Er is weinig "gewoons" aan, in de markt worden die bedragen niet betaald.

De vergelijking met een bekeuring is fout ,want dat is een wettelijk vastgesteld bedrag en dus iets met democratische legitimering. De vergelijking is met de bal door de ruit: de buurman bij wie je dat flikt, kan óók niet 3000 euro vragen wegens gederfde levensvreugde en opruimkosten. Je moet de rekening van de glaszetter betalen, punt. En als de buurman dan zegt "niet zeuren als ik 300% daarvan vraag, doe je bij een bekeuring ook niet." dan krijg ik juridische jeuk.

Je hebt volgens hem wel recht op een vergoeding, maar niet een paar maal het normale bedrag.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 23:27:31 #48
360493 LifeonEarth
LiveLifeMaximum
pi_118106718
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Bron?
Aldus de man die dit voor ons regelt (kennis van copyright wetgeving etc. advocaat)
Even mee om de tafel gezeten.

Vandaag gesprek gehad met eigenaar webshop.
Hij dacht dat een gang naar de rechter hem meer zou kosten.
We hebben een schikkingsvoorstel gedaan.

uiteindelijk gekomen tot:
¤5000,- euro voor de periode dat hij ze gebruikt heeft (is ruim 2 maanden)
Een melding op de website dat de foto's onrechtmatig verkregen waren en dat dat in goede orde afgehandelt is.

wel geen 13,8K maar wel een leuk bedrag dat makkelijk verdient is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 23:34:35 #49
334225 Driftkikkerrrrr
pi_118107052
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 23:27 schreef LifeonEarth het volgende:

[..]

Aldus de man die dit voor ons regelt (kennis van copyright wetgeving etc. advocaat)

Een melding op de website dat de foto's onrechtmatig verkregen waren en dat dat in goede orde afgehandelt is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mêêh. Dat is toch lekker! Was geen webwinkel aan huis achtig iets zeker?
pi_118107093
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 23:27 schreef LifeonEarth het volgende:

[..]

SPOILER
Wow, netjes! ^O^
Edensnator over 'n out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')