Nog een leuk artikeltje... :-)
. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.
Publicatiedatum: 1 juli 1987
Honderd jaar oude paardetram komt na jaren terug in Nunspeet
NUNSPEET - Er is weinig meer wat ons, nu station Hulshorst ook alleen nog maar als monument mag functioneren, aan Nunspeets verleden doet herinneren. Mede daarom werd er alles aan gedaan een honderd jaar oude paardetram, die in Nunspeet dienst deed en later verkocht werd, terug te halen naar deze plaats. Resultaat van een en ander is dat de tram na afwezigheid van een kwart eeuw inderdaad terugkomt. Hiermee zal ongetwijfeld een stukje Nunspeetse historie gaan herleven.
Tera Hofman
De paardetram, waarvan nog één rijtuig over is, reed vroeger vanaf het station in Nunspeet via de Plaggeweg naar het zogenaamde Ronde Huis, een uniek bouwwerk dat desondanks afgebroken is en een even duistere als geheimzinnige geschiedenis herbergt. De spoorlijn waarover de tram reed, was een splitsing van een lijn die in 1878 van "Kijk uit" (naam van een boerderij) naar "Pas op" (naam van een boswachterij) liep. De tram was eigendom van de bewoners van het Ronde Huis, de familie F. van Vloten, een niet onbemiddelde familie in wiens voorgeslacht we onder meer de schrijvers Albert Verwey, Frederik van Eeden en ook de vroegere rector van de Latijnse school in Deventer, professor Van Vloten, tegenkomen. De familie gebruikte de tram, die voor het grootste gedeelte over particulier terrqin liep, hoofdzakelijk om haar gasten van en naar het station te vervoeren.
Toen Van Vloten in het begin van de jaren dertig zijn grond verkocht, betekende dit het einde van vele jaren trouwe dienst van de tram. Iemand uit de kennissenkring van Van Vloten had echter regelmatig contact met J. W. Montenberg uit Epse (bij Deventer) en wist van diens voorliefde voor alles wat „met treintjes te maken heeft". De woorden „kom hem maar halen, als je hem hebben wil", waren niet tegen dovemansoren gezegd en zo is de tram zo'n 25 jaar geleden in de tuin van Montenberg in Epse terechtgekomen.
Restaiiratie
Deze restaureerde het rfjtuig, dat plaats biedt aan acht personen, volledig. Met hulp van vrijwilligers uit de buurt maakt de
Het trammetje vanaf station Nunspeet op weg naar Elspeet, omstreeks 1930. Koetsier is de heer Van de Berg uit Nunspeet. tram, getrokken door pony's, nu al twintig jaar regelmatig ritjes over een speciaal daarvoor aangelegd traject annex perron in de tuin van Montenberg. „Ik ben er eigenlijk voor de grap mee begonnen", zegt Montenberg, „en zo langzamerhand kreeg het steeds meer bekendheid en belangsteUing". Behalve de Nunspeetse paardetram zijn er nog enkele diesellocomotieven die ritjes door de tuin van Montenberg maken.
Omdat het aanvankelijke enthousiasme van publiek en vrijwilligers (kinderen) vrijwel voorbij is en Montenberg steeds minder hulp krijgt, acht hij de kans groot met zijn hobby te moeten stoppen. „Het lijkt wel alsof de kinderen geen fantasie meer hebben", aldus Montenberg.
Stroomversnelling
In 1974 voerde Montenberg reeds correspondentie met de gemeente Nunspeet over het terughalen van de trein. Een foto van de tram in een landelijk dagblad heeft er haar steentje aan bijgedragen dat onlangs een en ander in een stroomversnelling geraakt is. Het feit dat de foto gemaakt was door een Nunspeetse fotojournalist, was voor wethouder P. P.'G. Gommers (Gemeentebelang) aanleiding het bijbehorende artikel te lezen.
In het artikel werd er melding van gemaakt dat de belangstelling voor Montenbergs activiteiten afnam en dat een van zijn objecten afkomstig was uit Nunspeet. Wethouder Gommers en zijn collega D. Baas (CDA) zagen hun kans schoon en gingen in Epse praten over terugneming van de tram, zodra Montenberg zich genoodzaakt zag met zijn activiteiten te stoppen. Na overleg is besloten dat de tram na het overlijden van de nu 81-jarige Montenberg naar Nunspeet zal verhuizen. „Als hij ergens thuishoort, ,is het in Nunspeet", aldus Montenberg, die de. afnemende belangstelling voor zijn treintjes overigens zeer betreurt.
Moeilijk
„Als de tram eenmaal terug is, moet je er natuurlijk ook wat mee doen", aldus wethouder Gommers. Omdat de grond waarover de oude rails liepen grotendeels in bezit van Staatsbosbeheer of in particulier bezit is, valt herstel van het oude traject moeilijk te realiseren. Er zijn daarom plannen nabij station Hulshorst een lijn aan te leggen.
Om een en ander te realiseren zijn behalve grond ook paarden nodig. De bekende Nunspeter A. Admiraal, die in het zomerseizoen dagtochten met het zogenaamde "Jan Plezierrijtuig" organiseert, heeft reeds toegezegd paarden ter beschikking te stellen. Een dagtochtje richting Hulshorst met daarin opgenomen een overstap op de tram, behoort volgens hem tot de hiogelijkheden. „En na het zomerseizoen moeten we het ding gewoon oppakken en in een stal zetten", zegt Gommers. 's Zomers zal in ieder geval weer een stukje Nunspeetse historie van nabij te bewonderen zijn.