Kan een kogel door je kop schieten kwaad? Leef je daarna nog, dan kun je dat prima doen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:05 schreef mvdejong het volgende:
Als het daadwerkelijk bedorven zou raken in die tijd, dan krijg je, zeker bij vis-producten, de klassieke symptomen van voedselvergiftiging : braken en diarrhee, binnen 2-4 uur na het nuttigen. Als je daar geen last van hebt, dan kan het niet echt kwaad.
TS geeft in de OP aan dat hij het regelmatig doet, dus kan hij aan de reacties van zijn maag en darmen bij de vorige gelegenheden beoordelen of er een probleem is.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:08 schreef DuTank het volgende:
[..]
Kan een kogel door je kop schieten kwaad? Leef je daarna nog, dan kun je dat prima doen.
Wat is dat nou voor advies
Gewoon checken of het raar smaakt/ruikt en anders wegflikkeren.
Lik mayo erover en hapslikweg.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:21 schreef aspirantspierbundel het volgende:
[..]
Deze man weet. Meeste bliktonijn is spijtig genoeg niet vreetbaar
Vooral tonijn uit blik met waterquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:21 schreef aspirantspierbundel het volgende:
[..]
Tonijn van Fishes. Komt tenminste een moot(je) tonijn uit zo'n blikje, ipv een hand kattenvoer.Qua smaak en structuur lekkerder dan andere tonijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:21 schreef aspirantspierbundel het volgende:
[..]
Sterker nog, meestal is het geen tonijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:21 schreef aspirantspierbundel het volgende:
[..]
Dat mag je uitleggen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sterker nog, meestal is het geen tonijn.
Ik zou dingen eerder in het blikje bewaren dan het overgooien in een andere verpakking.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:08 schreef rhubarbje het volgende:
mijn mama zegt altijd (maar goed dat is ook geen wikipedia natuurlijk dus misschien geen betrouwbare bron) dat je dingen niet in het blikje zelf moet bewaren omdat dat niet goed is maar in een plastic bakje of zo
hoe lang het goed blijft zou ik niet weten, want ik heb het zelf nooit
Het mag hier als tonijn verkocht worden, het is geen fraude of zo. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de vis die meestal in blik zit als tonijn is een soort die een slag verder afstaat van de blauwvin en de geelvin dan die van elkaar, je zou hem net zo goed makreel kunnen noemen. Niks mis mee verder, maar ik denk niet dat er in Japan veel sashimi van gesneden wordt.quote:
Je bedoelt bonito = skipjack= gestreepte tonijn.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het mag hier als tonijn verkocht worden, het is geen fraude of zo. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de vis die meestal in blik zit als tonijn is een soort die een slag verder afstaat van de blauwvin en de geelvin dan die van elkaar, je zou hem net zo goed makreel kunnen noemen. Niks mis mee verder, maar ik denk niet dat er in Japan veel sashimi van gesneden wordt.
Echt nooit,nooit, nooit doen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:21 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik laat het te veel gewoon in het originele blikje zitten
Je bedoelt skipjack? Dit is inderdaad geen blauwvin of geelvin, maar nog altijd van de zelfde geslachtgroep. Dit komt omdat geelvin maar vooral de blauwvintonijn met uitsterven bedreigd zijn (je kan bij wijze van spreke beter panda eten dan blauwvintonijn).quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het mag hier als tonijn verkocht worden, het is geen fraude of zo. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de vis die meestal in blik zit als tonijn is een soort die een slag verder afstaat van de blauwvin en de geelvin dan die van elkaar, je zou hem net zo goed makreel kunnen noemen. Niks mis mee verder, maar ik denk niet dat er in Japan veel sashimi van gesneden wordt.
Ik doe ook niet mee aan het uitroeien van soorten, hoewel ik daar voor de panda graag een uitzondering op zou maken. Daar had ik het met iemand over en die zij die uit blik kun je rustig eten want dat is eigenlijk geen tonijn. Dan is het een definitiekwestie van wat nou tonijn is en wat niet, feit is dat het een andere vis is en dat biologen hem geen 'thunnus' noemen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:01 schreef dralion13 het volgende:
[..]
Je bedoelt skipjack? Dit is inderdaad geen blauwvin of geelvin, maar nog altijd van de zelfde geslachtgroep. Dit komt omdat geelvin maar vooral de blauwvintonijn met uitsterven bedreigd zijn (je kan bij wijze van spreke beter panda eten dan blauwvintonijn).
De bonito is ook weer een verwarrende benaming, want je hebt de echte en de onechte, waarbij de skipjack de onechte is. En dan heb je de echte tonijn, en dat zijn de geelvinnen en blauwvinnen, en daar hoort de skipjack ook niet bij.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:40 schreef Thorical het volgende:
[..]
Je bedoelt bonito = skipjack= gestreepte tonijn.
De gestreepte tonijn is voor de visserij van groot commercieel belang; In de blikjes tonijn die in Nederlandse en Belgische supermarkten verkocht wordt zit standaard deze vis. In de hengelsport wordt er weinig op de vis gejaagd. Het is een heel belangrijke vissoort die ondanks het feit dat hij niet tot het geslacht 'tonijn' behoort, toch als tonijn verkocht wordt. De vangstmethode is meestal met purse-seinevisserij.
Zou kunnen dat dat de reden is waarom je geen tonijn uit blik moet eten.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 11:23 schreef RobinOok het volgende:
Die tonijn uit blik mocht je toch niet eten om de zielige dolfijnen die bij die tonijnvangst ook per ongeluk mee opgevist worden? Niet omdat die tonijnen uitsterven.
(grappig van die panda's, ik heb dat met ijsberen)
Dat zou ik niet weten, ik eet alleen tonijnvriendelijke dolfijn.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 11:23 schreef RobinOok het volgende:
Die tonijn uit blik mocht je toch niet eten om de zielige dolfijnen die bij die tonijnvangst ook per ongeluk mee opgevist worden? Niet omdat die tonijnen uitsterven.
IJsberen kunnen op zich zelfstandig voortbestaan. Ik vind het prima om een paar panda's in leven te houden voor wetenschappelijk onderzoek naar het raadsel dat ze de 21e eeuw hebben gehaald, maar dat maakt ze niet minder ergerlijk. Ze zijn hun hele leven eigenlijk al aan het oefenen voor een toekomst als haardkleedje.quote:(grappig van die panda's, ik heb dat met ijsberen)
Ze zijn laf en lui, hooguit lief zoals oesters ook lief zijn, die doen ook niemand kwaad, hoewel de kans dat je je aan een oester verwondt groter is dan bij een pandabeer. Een beer ja, ze hebben de tanden, klauwen en het spijsverteringskanaal van een beer, maar bamboe is de enige prooi waar ze niet bang van zijn. Een zalm uit het water vangen vinden ze eng want het beweegt en ze krijgen er koude pootjes van. En dan zijn het ook nog bamboesnobs, het moet het juiste soort bamboe dat in dat ene kleine stukje bos in dat kleine stukje van de wereld groeit zijn.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 11:58 schreef RobinOok het volgende:
Panda's zijn tenminste lief. Die kutijsberen niet.
Die hebben/hadden ook een reeks visconserven (en hun verse vis was bij Schmidt te krijgen). Jumbo hier heeft in elk geval de vis op blik nog...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:53 schreef RobinOok het volgende:
Fishes? Dat was toch een winkel in Utrecht. Die nu failliet is? Of is het nog niets anders ook.?
Leuk geschreven. Heb je nog meer van dit soort stukjes?quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze zijn laf en lui, hooguit lief zoals oesters ook lief zijn, die doen ook niemand kwaad, hoewel de kans dat je je aan een oester verwondt groter is dan bij een pandabeer. Een beer ja, ze hebben de tanden, klauwen en het spijsverteringskanaal van een beer, maar bamboe is de enige prooi waar ze niet bang van zijn. Een zalm uit het water vangen vinden ze eng want het beweegt en ze krijgen er koude pootjes van. En dan zijn het ook nog bamboesnobs, het moet het juiste soort bamboe dat in dat ene kleine stukje bos in dat kleine stukje van de wereld groeit zijn.
En dat eten ze dan, maar alle energie die ze dat geeft hebben ze nodig voor de activiteit van het eten zelf. Een mannetje of vrouwtje zoeken is te vermoeiend, en neuken al helemaal. Als het in uitzonderlijke omstandigheden dan toch een keer lukt en ze ook nog geen miskraam hebben dan krijgen ze meestal een tweeling, terwijl ze maar 1 jong in leven kunnen houden. Geen probleem, de natuur is hard zou je zeggen, heel veel soorten moeten het gros van hun nakomelingen afschrijven, maar de panda is niet hard en de moeder kan niet kiezen en probeert ze allebei in leven te houden zodat ze allebei doodgaan.
Ik ben zelf ook niet helemaal ongevoelig voor het Oblomov-argument, en bij mensen in de smaak vallen is ook een 'overlevingsstrategie' waar menig huisdier, veesoort en gewas succesvol mee is.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:42 schreef Staal het volgende:
[..]
Leuk geschreven. Heb je nog meer van dit soort stukjes?
Moet wel zeggen en dat was wrs. niet helemaal je bedoeling, dat ik pandaberen nu nog liever vind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |