quote:
Eriksen 'actiever' dan Sneijder
Uit de statistieken blijkt dat Christian Eriksen actiever is geweest dan Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart op dezelfde leeftijd. Hij speelde in vergelijking met de oud-Ajacieden meer wedstrijden en de som van zijn goals en assists is hoger.
Eriksen speelde vorig seizoen 33 competitiewedstrijden, Sneijder speelde er in het seizoen 2003-2004 drie minder en Van der Vaart in het seizoen 2002-2003 twaalf minder. De Deen scoorde zeven keer, Sneijder negen maal en Van der Vaart vond zelfs achttien keer het net.
Echter, Eriksen gaf negentien assists, in vergelijking met Sneijder (elf) en Van der Vaart (vier) is dat veel meer. Eriksen heeft een som (assist en goals samen) van 26 tegen 22 voor Van der Vaart en 20 voor Sneijder. Eriksen is actiever in het seizoen, Van der Vaart effectiever, want die heeft minder minuten nodig.
quote:
'Ik ga Frank niet afvallen'
Ronald de Boer is analist bij Sport1 en schuift ook regelmatig aan bij Studio Voetbal. Een wedstrijdanalyse van Ajax lukt hem wel, maar over diepere problemen of de opstelling wil hij zich liever niet uitlaten bekent hij in Voetbal International.
'Als het slecht gaat bij Ajax, dan kijkt iedereen naar mij en vragen mensen zich af wat ik te zeggen heb. Dan zie ik ze kijken. Nou, vertel het maar. Dat vind ik lastig, ik ga dan niet zeggen: Die moet eruit en die moet erin, omdat ik een Ajacied ben en ik Frank niet ga afvallen. Dat kan toch niet?!'
Ronald vervolgt: 'Dat heb ik ook tegen Jack van Gelder gezegd. Als hij Ajax wil bespreken, zeker in een fase waarin het slecht gaat, kan hij mij beter maar niet uitnodigen. Het heeft geen zin als ik ergens zit en ik moet mij inhouden. Voor de kijker is het ook niet leuk. Daarom vind ik het makkelijker een wedstrijd te analyseren.'
quote:
'Fischer heeft niets aan tien minuten'
Frank de Boer legt tegen Ajax TV Exclusive onder andere uit waarom Viktor Fischer niet zo vaak meer bij de selectie zit. De trainer wil liever niet dat hij tien minuten meedoet bij het eerste.
'Wij vinden dat jongens van 18 beter de hele week trainen en een hele wedstrijd in de jeugd spelen dan dat ze tien minuten bij het eerste invallen. Daar hebben ze niks aan', zegt De Boer. 'We proberen een soort fundering te maken rond hem dat als hij bij ons negentig minuten mee moet doen, dat hij dan ook negentig minuten kan spelen. Als je steeds op de bank zit, dan gaat die goede lijn die hij in de voorbereiding had omlaag.'
'Dit zal bij Lucas Andersen hetzelfde zijn. Natuurlijk weet ik dat ze graag in het eerste spelen, maar ze moeten geduld hebben.'
Ruben Ligeon zit ook al een tijdje niet meer bij de selectie. 'We kiezen meestal voor twee aanvallers, twee middenvelders en twee verdedigers op de bank. Maar we kijken ook naar de fitheid van de basisspeler. Bij Ricardo van Rhijn ziet het er erg goed uit. hij is erg fit. Daar maken we ook keuzes in. Ruben doet het echt heel goed bij Jong Ajax. Ik durf hem zo op te stellen als Van Rhijn geblesseerd raakt, dat is het punt niet.'
Hoeveel spelers De Boer nog gaat gebruiken dit seizoen? 'Er komen er nog 3 a 4 namen bij'.
quote:
Geen schade voor Van Rhijn
Woensdag is de arm van Ricardo van Rhijn onderzocht in het ziekenhuis. De doktoren konden geen schade vinden bij de Ajacied.
Zijn arm klapte dubbel bij de wedstrijd van Oranje tegen Roemenië. 'Het is pijnlijk, maar er is niets kapot. Ik ga ervan uit dat ik in Almelo kan spelen', zegt hij donderdag in De Telegraaf.
quote:
Babel: 'Zijn met een proces bezig'
Toen Babel afgelopen zomer de overstap maakte van Hoffenheim naar Ajax was voor veel mensen onduidelijk wat ze van hem moesten verwachten na vijf jaren in het buitenland. 'Ik wist zelf dat ik me heb ontwikkeld', zegt de aanvaller in de papieren versie van Ajax Life.
'Voor anderen is het misschien een verrassing. Er kwamen toch vooral negatieve verhalen uit Duitsland toen ik bij Hoffenheim speelde', vervolgt Babel. Maar ik ben blij dat ik meteen heb kunnen aantonen wat ik kan.'
In de jaren dat Babel voor Liverpool en Hoffenheim speelde, heeft hij zich vooral ontwikkeld als teamspeler. 'Ik heb bij mijn andere clubs ook spelers gezien die vooral voor zichzelf voetbalden. Dan bereik je niets. Niets als speler, ook niet als ploeg. Pas als je elftal goed staat en bereid bent voor elkaar te werken, kunnen een paar spelers uitblinken. Eerder niet. Dat kan ik zijn, maar net zo goed een ander.'
Ook is de Amsterdammer volwassen geworden in het buitenland. 'In de jeugd speel je met veel plezier, zonder druk. Zo was het in mijn eerste periode bij Ajax ook. In het buitenland ben ik een echte prof geworden. Andere speelstijlen, culturen, enorme stadions waarin je speelt. Er komt zoveel op je af. Daar moet je mee leren omgaan.'
En over zijn huidige team en de wisselvalligheid zegt Babel: 'We zijn met een proces bezig. Dan gaat het niet na één wedstrijd al goed. We moeten hier doorheen met z'n allen.'
quote:
Directie roept om hulp
Jeroen Slop heeft dinsdag namens de directie benadrukt dat ze zo snel mogelijk een directeur erbij willen. Slop, Henri van der Aat en Marc Overmars hebben naar eigen zeggen hun handen vol. Ajax zoekt echter al 1,5 jaar naar een nieuwe directeur.
De nieuwe RvC is er sinds de zomer mee begonnen, maar tot resultaat heeft het nog niet geleid. 'Er wordt al een tijdje gezocht naar een voorzitter van de directie', zei Slop dinsdag volgens Het Parool. 'De functie is waargenomen door Henri van der Aat en mij, en sinds deze zomer ook door Marc Overmars. Het vergt nogal wat om alle ballen in de lucht te houden. We willen graag dat er iemand bijkomt. Maar de directie gaat niet over de aanstelling vaan haar voorzitter. Dat is aan de raad van commissarissen.'