abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:37:43 #26
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118218442
Kom er helaas niet uit :(, lijken meer mensen dit probleem te hebben met de Mega, iemand een die hoe zoiets te fixen heeft (altijd een timeout bij het uploaden van de code).

Edit:
Opgelost! Blijkt dat ik de verkeerde Arduino heb binnen gekeken. Dus nu maar even zeuren en de juiste bestellen (al is dat wellicht niet nodig, maar tis wel leuk om er twee te hebben :P)

Heb de 1280 ipv 2560, weet niet precies wat het verschil is :)

[ Bericht 46% gewijzigd door RobertNL op 21-10-2012 18:04:54 ]
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_118270982
quote:
New Arduino Due Brings More Power To the Table
"After six years in the making, the Arduino Due is finally becoming available and, with a price tag of $49, is bound to give a boost to the platform.The Due, which means 2 in Italian and is pronounced 'doo-eh', replaces the 8-bit, 16MHz Uno by a 32-bit, 84MHz processor board that also has a range of new features — more memory, a USB port that allows it to pretend to be a mouse or a keyboard say, 54 I/O pins and so on — but what lets you do more with it is its speed and power. The heart of the new Arduino Due is the Atmel SAM3X8E, an ARM Cortex-M3-based processor, which gives it a huge boost in ADC performance, opening up possibilities for designers. The theoretical sampling rate has gone from the 15 ksps (kilosamples per second) of the existing boards, the Arduino Uno, Leonardo, and Mega 2560, to a whopping 1,000 ksps. What this all means is that the Due can be used for much more sophisticated applications. It can even play back WAV files without any help. Look out for the Due in projects that once would have needed something more like a desktop machine."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_119259488
Even een schop van dit topic. Vandaag mijn Arduino binnen gekregen en dit is het eerste resultaat:

Nu nog kijken of ik zoiets ook werkend kan krijgen voor GTR2.
Don't let my username fool you...
pi_119810105
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 23:13 schreef Metalfreak het volgende:
Even een schop van dit topic. Vandaag mijn Arduino binnen gekregen en dit is het eerste resultaat:

Nu nog kijken of ik zoiets ook werkend kan krijgen voor GTR2.
boh dat is wel verdomt gaaf hey _O_ heb je nog andere projectjes gedaan nu?

Ik heb vandaag mijn simpele arduino startsetje besteld. 10 ledjes, 10 transistors, een klein speakertje, zo'n draaiknop, 1 drukknop een breadboard, 60 breadboard kabeltjes en een uno rev3

Even zien of ik daar wat leuke dingen mee kan doen :9 En als ik eens wat meer geld heb moet ik eens wat extra delen er bij kopen :Y
pi_120743445
Enn hij is binnen. Morgen even wat foto's online knallen.

Al een paar tutorials doorgelopen, leuk speelgoed wel :D
pi_120757970
Zijn hier meer mensen die niet al die libs en zooi van arduino gebruiken, maar gewoon zelf coden?
Op zondag 30 september 2012 02:37 schreef LompeHork het volgende:
ouyevoli vind ik wel kwaliteit.
Op woensdag 3 oktober 2012 23:15 schreef Bitterlemon het volgende:
Ik wil kwaliteit, waar is Ouyevoli?
pi_120869041
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2012 14:43 schreef ouyevoli het volgende:
Zijn hier meer mensen die niet al die libs en zooi van arduino gebruiken, maar gewoon zelf coden?
ik gebruik het vooral om te leren programmeren, dus ik doe het zelf via de arduino libs etc.

Hier trouwens een paar foto's van zonet, ben nu bezig met de "digital debounce" tutorial van de arduino website:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Debounce

En hier de foto's:

[ Bericht 1% gewijzigd door gogosweden op 28-12-2012 17:27:18 ]
pi_120871419
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2012 14:43 schreef ouyevoli het volgende:
Neuh, heb een hekel aan het wiel opnieuw uitvinden. :P

@gogosweden, je plaatjes doen het niet.
pi_121018419
Zo, ik heb even wat rondgekloot met mijn uno, en nadat ik eerdaags de arduino TV-out library tegen kwam en wat mee gespeeld heb ben ik op een leuk idee gekomen. Mijn project zal als volgt in z'n werk gaan:

Het idee is om een "goedemorgen status/weerstation" te maken. Die uiteindelijk de actuele binnentemperatuur, de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid binnen & buiten laat zien op de TV, en misschien een weersvoorspelling (via een arduino ethernet shield). Plus dat het koffiezetautomaat automatisch aan word gezet.
Het idee is om dit alles te triggeren met een lichtgevoeligheid sensor. Dus dat als ik mijn nachtlampje aan doe het hele systeem getriggerd word.

Omdat ik op kamers zit is dit mogelijk omdat alles voor mij in de zelfde kamer staat.

Ben er nu een beetje langzaam mee begonnen, ik heb de TV-out kabel al gesoldeerd, en heb zojuist een kleinschalig testje gedaan om de lichtsensor mijn tv-out te laten triggeren. Waar ik zelf nogal verbaast over ben dat het met de 2e poging al lukte omdat ik tot 1 week terug 0 ervaring had met programmeren en weinig met electronics.. :P

Binnenkort zal ik eens wat foto's uploaden ^O^
  maandag 31 december 2012 @ 19:40:58 #35
327191 RobertNL
For your gear.
pi_121020381
quote:
6s.gif Op maandag 31 december 2012 18:30 schreef gogosweden het volgende:
Zo, ik heb even wat rondgekloot met mijn uno, en nadat ik eerdaags de arduino TV-out library tegen kwam en wat mee gespeeld heb ben ik op een leuk idee gekomen. Mijn project zal als volgt in z'n werk gaan:

Het idee is om een "goedemorgen status/weerstation" te maken. Die uiteindelijk de actuele binnentemperatuur, de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid binnen & buiten laat zien op de TV, en misschien een weersvoorspelling (via een arduino ethernet shield). Plus dat het koffiezetautomaat automatisch aan word gezet.
Het idee is om dit alles te triggeren met een lichtgevoeligheid sensor. Dus dat als ik mijn nachtlampje aan doe het hele systeem getriggerd word.

Omdat ik op kamers zit is dit mogelijk omdat alles voor mij in de zelfde kamer staat.

Ben er nu een beetje langzaam mee begonnen, ik heb de TV-out kabel al gesoldeerd, en heb zojuist een kleinschalig testje gedaan om de lichtsensor mijn tv-out te laten triggeren. Waar ik zelf nogal verbaast over ben dat het met de 2e poging al lukte omdat ik tot 1 week terug 0 ervaring had met programmeren en weinig met electronics.. :P

Binnenkort zal ik eens wat foto's uploaden ^O^
Leuk idee :D! Ga je ook nog iets met de tijd doen :P? Het is ook zo lullig als je een keer midden in de nacht uit bed gaat/moet en je koffie de volgende ochtend al een paar uur aan staat :P
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_121020549
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 19:40 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Leuk idee :D! Ga je ook nog iets met de tijd doen :P? Het is ook zo lullig als je een keer midden in de nacht uit bed gaat/moet en je koffie de volgende ochtend al een paar uur aan staat :P
dat zou een probleem zijn idd :') ik zou er eventueel een clock-module bij kunnen doen als ik nog pins over heb. En dat de tv/koffie alleen getriggerd word tussen 2 tijdpunten (bijv tussen 6 en 8 uur 'sochtends) Ook moet ik nog even uitvogelen hoe ik die arduino weer laat wachten tot de volgende ochtend nadat alles klaar is, maar dat zal ook wel te doen zijn met een clock module hoop ik. :Y

al met al een leuk en redelijk goedkoop projectje om wat mee aan te kloten de komende tijd :D
pi_121293155
Kleine update om dit topic wat in leven te houden

Ik ga binnenkort langzamerhand de delen bestellen voor mijn weerstation projectje. Ik denk dat ik een ethernet shield, een servo, en 2 temp/humidity sensors uit china laat komen omdat die daar bijna de helft goedkoper zijn dan hier. Ik heb een clock module hier gezien voor omgerekend 8 euro, dus die ga ik morgen bestellen.

Het verbaast me dat ik me na 2 weken tijd al zo zelfverzekerd voel met dit arduino gebeuren. Ik had echt 0 verstand van programmeren, maar ik heb de basics snel geleerd en kan nu ook makkelijker "advanced" code meelezen. Snap ik iets niet is het heel makkelijk te googlen omdat arduino zo bekend is _O_ .

Als mijn project klaar is wil ik het standalone maken. Dus alles recht op een ATMEGA328P chip solderen om zo mijn arduino voor andere dingen te kunnen hergebruiken. Zo'n ATMEGA chip stuurt de arduino uno aan, maar je kan het dus laten draaien met dingen er direct op gesoldeerd ipv in de connectors van de arduino.
Dit zorgt dat je voor heel goedkoop (zo'n chip kost nog geen $5) je project "vast" kan maken. En dat is natuurlijk ook een beetje het doel met arduino, dingen maken die werken op het arduino board. Om het vervolgens met alleen de chip zelf "af te maken".

Mocht er interesse zijn zal ik dit topic geupdate houden met de status van mijn kleine projectje. :)
pi_121294576
klinkt goed gogo! RTC-modules kun je ook wel voor onder de 3 euro scoren, dus zoek nog even verder ;)

En van arduino naar stand-alone klinkt leuk, maar vaak ben je met een arduino (nano of micro) haast goedkoper uit dan alles zelf te bouwen. Want een 5V voltage regulator heb je waarschijnlijk toch wel nodig en sja een USB-interface is toch ook wel praktisch.

Ik heb van de week zo'n SD-kaart socket besteld, dus heb binnenkort weer wat leuks te proberen (logbestandjes wegschrijven) :Y). En vandaag heb ik zitten zoeken naar makkelijke manieren om een AC-dimmer te maken. Maar tering dat is nog niet zo eenvoudig! De enige eenvoudige manier die ik kan vinden is met deze moeilijk dure module: http://www.inmojo.com/sto(...)mer-module-lite-v.2/
Zou toch goedkoper moeten kunnen als je voor minder dan een tientje bij de gamma zo'n wireless dimmer kan kopen. Die heb ik ook wel maar ik wil gewoon een commando "50%" kunnen geven en dat het licht dan op 50% gaat branden, en dat gaat niet met die dingen.
pi_121295086
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:12 schreef gogosweden het volgende:
Als mijn project klaar is wil ik het standalone maken. Dus alles recht op een ATMEGA328P chip solderen om zo mijn arduino voor andere dingen te kunnen hergebruiken. Zo'n ATMEGA chip stuurt de arduino uno aan, maar je kan het dus laten draaien met dingen er direct op gesoldeerd ipv in de connectors van de arduino.
Je bedoeld zoiets als dit weerstation? :P

Werkt op bluetooth trouwens >:)

En om het ontopic te houden een filmpje van een Arduino ethernet met trillingsensor. Bediening verloopt via een webpagina die draait vanaf het SD kaartje :*

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 00:05:40 ]
pi_121313197
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:44 schreef KomtTijd... het volgende:
klinkt goed gogo! RTC-modules kun je ook wel voor onder de 3 euro scoren, dus zoek nog even verder ;)

En van arduino naar stand-alone klinkt leuk, maar vaak ben je met een arduino (nano of micro) haast goedkoper uit dan alles zelf te bouwen. Want een 5V voltage regulator heb je waarschijnlijk toch wel nodig en sja een USB-interface is toch ook wel praktisch.

Ik heb van de week zo'n SD-kaart socket besteld, dus heb binnenkort weer wat leuks te proberen (logbestandjes wegschrijven) :Y). En vandaag heb ik zitten zoeken naar makkelijke manieren om een AC-dimmer te maken. Maar tering dat is nog niet zo eenvoudig! De enige eenvoudige manier die ik kan vinden is met deze moeilijk dure module: http://www.inmojo.com/sto(...)mer-module-lite-v.2/
Zou toch goedkoper moeten kunnen als je voor minder dan een tientje bij de gamma zo'n wireless dimmer kan kopen. Die heb ik ook wel maar ik wil gewoon een commando "50%" kunnen geven en dat het licht dan op 50% gaat branden, en dat gaat niet met die dingen.
nja staat op ebay voor 2 euro, en wil er max 8 euro aan uitgeven inc verzendkosten dus we zullen zien :P

Waarom niet een fysieke dimmer met een motorshield of een servotje? Of neemt dat teveel ruimte in beslag?

Zo'n 5v regulator kost toch geen drol? En als ik zo'n adapter uit china laat komen ben ik best wel goedkoop uit hoor denk ik. Maar ik zal eens wat berekenen etc om te kijken wat het goedkoopste is. Een USB interface is opzich niet nodig, ik kan mijn uno als ISP device gebruiken om die chip later eventueel nog te programmeren. ;) Als je het maar niet te vaak hoeft te doen bespaar je er weer geld mee :P
quote:
99s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:57 schreef CrashO het volgende:

[..]

Je bedoeld zoiets als dit weerstation? :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Werkt op bluetooth trouwens >:)

En om het ontopic te houden een filmpje van een Arduino ethernet met trillingsensor. Bediening verloopt via een webpagina die draait vanaf het SD kaartje :*
Heb je die zelf gemaakt? :D wat meet hij allemaal?

Ik hoef zelf niet zo'n draadloos ding te hebben, gewoon een draadje door het raam en zo'n mainstream temp/luchtvochtigheid sensor er aan hangen is voor mij genoeg.

Zo'n SD slot lijkt me ook wel tof ja. Ik ben van plan om daar elke minuut de temperatuur op te loggen en als het mogelijk is dus mooie grafiekjes te laten zien op een website :D Komt mooi uit dat er al een SD slot in het ethernet shield zit ;)
pi_121313948
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef gogosweden het volgende:

[..]

nja staat op ebay voor 2 euro, en wil er max 8 euro aan uitgeven inc verzendkosten dus we zullen zien :P
't is mij gelukt voor minder dan 3 dollar incl. verzendkosten.
quote:
Waarom niet een fysieke dimmer met een motorshield of een servotje? Of neemt dat teveel ruimte in beslag?
Dat zou toch een ultieme kutoplossing zijn? Waarom moet zoiets (in mijn ogen) basics als een dimmer zo ingewikkeld zijn. Ik vind het gewoon gemeen.
En ja als het even kan wil ik het klein genoeg houden om in een inbouwdoos te passen, iig het 230V-gedeelte.
quote:
Zo'n 5v regulator kost toch geen drol? En als ik zo'n adapter uit china laat komen ben ik best wel goedkoop uit hoor denk ik. Maar ik zal eens wat berekenen etc om te kijken wat het goedkoopste is. Een USB interface is opzich niet nodig, ik kan mijn uno als ISP device gebruiken om die chip later eventueel nog te programmeren. ;) Als je het maar niet te vaak hoeft te doen bespaar je er weer geld mee :P
Ja klopt allemaal, maar een arduinotje kost ook geen drol :P en scheelt gewoon een hoop gedoe.
Ik vind dat die chineesjes maar snel wat van die nieuwe Arduino Micro's moeten gaan verkopen, zijn wel mooie apparaatjes en in potentie nog veel goedkoper dan een Arduino Nano.
pi_121319001
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef gogosweden het volgende:
Heb je die zelf gemaakt? :D wat meet hij allemaal?
:Y Was voor een schoolprojectje.
Lichtsterkte, Temperatuur, Luchtvochtigheid, luchtdruk (en een rtc om alles braaf op vastgestelde intervals te loggen) :)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 17:45:46 ]
pi_121319281
Watvoor opleiding?
pi_121321528
Technische Informatica
pi_121528641
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:52 schreef CrashO het volgende:
Technische Informatica
^O^
pi_121758862
verkapte kick met een paar foto's van een klein testje van vanmorgen. Ik wou wat code voor mijn weerbende, met een "if (blabla > x && blibli < x)" statement testen.

Komt er op neer dat ik alleen wou dat de led aan ging als ik op de knop drukte, EN de potentiometer hoger dan 900 aangaf.

Eerst werkte het voor geen drol, en was bezig met iets anders toen ik er achter kwam dat ik vergeten was om mijn drukknop naar GND te verbinden :') :|W
Toen ik dat gefixt had werkte het zoals het hoorde.

EDIT:

hier is de code te zien, voor de geïnteresseerden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
/*
dit is een test om te kijken of ik met een "if xx and xx" kan 
werken
*/

//pinnumbers
const int led = 8;
const int knop = 2;
const int potent = A0;

//variabelen
int waarde = 0;
int knopwaarde =0;

//setup draait maar 1x tot een reset
void setup() {
  pinMode(knop, INPUT);
  pinMode(led, OUTPUT);
}

//loop draait non-stop
void loop(){

//de waarde naar de variabele schrijven
  int waarde = analogRead(potent);

//de knop opslaan
  int knopwaarde = digitalRead(knop);

//what if? :p
  if (knopwaarde == HIGH && waarde > 900){
    digitalWrite(led, HIGH);
  }
  else {
    digitalWrite(led, LOW);
  }
}

[ Bericht 9% gewijzigd door gogosweden op 19-01-2013 13:00:55 ]
pi_121948172
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 12:52 schreef gogosweden het volgende:
verkapte kick met een paar foto's van een klein testje van vanmorgen. Ik wou wat code voor mijn weerbende, met een "if (blabla > x && blibli < x)" statement testen.

Komt er op neer dat ik alleen wou dat de led aan ging als ik op de knop drukte, EN de potentiometer hoger dan 900 aangaf.

Eerst werkte het voor geen drol, en was bezig met iets anders toen ik er achter kwam dat ik vergeten was om mijn drukknop naar GND te verbinden :') :|W
Toen ik dat gefixt had werkte het zoals het hoorde.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

EDIT:

hier is de code te zien, voor de geïnteresseerden:
[ code verwijderd ]

Ziet er puik uit. Comment je altijd op die manier? :P
Ik zal zo ook even wat screenshots uploaden :) Binnenkort ook die mega maar eens bestellen :o
pi_121948682
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:41 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

Ziet er puik uit. Comment je altijd op die manier? :P
Ik zal zo ook even wat screenshots uploaden :) Binnenkort ook die mega maar eens bestellen :o
Ik comment altijd zo idd, maakt het ten eerste duidelijker, en ten 2e leer ik er dan weer van door mijn eigen code terug te lezen. Dit is voor het eerst dat ik serieus met programmeren bezig ben, dus zo leert het sneller :P

Wat is de meerwaarde van die mega eigenlijk op meer in/outputs na? De reden waarom ik hem niet gekocht heb is omdat ik een beetje zit met dat het moeilijker is om hem stand alone te maken met alleen zo'n chip omdat je dan zo moet priegelen met solderen..
pi_121949480
meer programmageheugen, meer eeprom, meer communicatiekanalen, enz.
lastiger stand-alone maken vind ik een raar argument, 't is niet dat een arduino mega programma niet op een 328-chip zou werken, tenzij je natuurlijk die extra functies gebruikt maar dan had je aan een uno sowieso niets.
Kostprijs en afmetingen vind ik wel argumenten. Als beginner zal een uno niet snel te krap zijn.
pi_121949742
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:53 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ik comment altijd zo idd, maakt het ten eerste duidelijker, en ten 2e leer ik er dan weer van door mijn eigen code terug te lezen. Dit is voor het eerst dat ik serieus met programmeren bezig ben, dus zo leert het sneller :P

Wat is de meerwaarde van die mega eigenlijk op meer in/outputs na? De reden waarom ik hem niet gekocht heb is omdat ik een beetje zit met dat het moeilijker is om hem stand alone te maken met alleen zo'n chip omdat je dan zo moet priegelen met solderen..
Ik ben een soort toolkit aan het bouwen voor op dit moment AVR based SOCs (maar is uitbreidbaar) die vele malen meer mogelijkheden heeft dan de arduino libs. Denk dan threading, pheripherals drivers, events, enz
En ik zit behoorlijk krap kwa RAM, door meerdere stacks, als ik wat zwaardere stress tests doe. En die mega heeft 8KiB RAM :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')