Aanloop naar de bevalling van Bram
Op 7 januari hadden we dan eindelijk een afspraak met een gynaecoloog. Al een paar weken loop ik de deuren van het ziekenhuis plat ( wat opzich knap is bij draaideuren) vanwege de wat te laat vastgestelde zwangerschapsdiabetes. Voorafgaande aan deze afspraak hadden we al 2 arts-assistenten gezien die steeds de indruk wekten dat het allemaal wel meeviel en dat we het nog makkelijk even konden aankijken.
7 januari dus, het diabetesspreekuur. Een gynaecoloog en internist die samen spreekuur houden. M'n suikerwaarden werden bekeken en de medicatie besproken. Ik was vrij snel ingeregelt met de insuline, de waarden waren bijna een week stabiel. Dat was in elk geval goed voor de kleine man. Hoe stabieler het nu was, hoe minder last hij zou krijgen.
De gynaecoloog wilde verder zelf ook de metingen doen. Dus weer een echo. De kleine werd geschat op 3600 gram, waarbij het buikje vooral enorm voorliep. De echoapparaten geven een indicatie aan bij een meting, hoeveel weken bij die meting hoort. Bij Bram gaf de apparatuur al een poos geen schatting meer, omdat z'n buikje groter was dan bij kindjes van 42 weken.
Dan zegt ze opeens, deze week gaan we inleiden, ik wil nog even voelen of je al goed in te leiden bent... En dat was zo 2 cm ontsluiting. Ik mag kiezen: vrijdag? Donderdag? Of wil je woensdag al? Ja doe dan woensdag maar, als je toch weet dat je kleine gaat komen, dan maar zo snel mogelijk.
We gaan dus opeens met een datum naar huis. Overmorgen mogen we dan om 6 uur bellen of er plek is.
9 januari: de bevalling
Om 6 uur bellen??? We lagen elkaar al om 5 uur aan te kijken en om kwart voor 6 pakte ik gewoon de telefoon. Ja er was plek en dus stonden we op om te ontbijten. Om 7 uur werden we verwacht. Het is heel erg raar, om zonder enige vorm van weeën het ziekenhuis in te gaan om te weten dat die dag wel je kleine geboren gaat worden. Boven aangekomen kregen we een kamer en moest ik eerst aan de ctg. Die was prima en dus werden de vliezen gebroken en werd er een draad op Bram z'n hoofd aangebracht. Ik kreeg meteen een infuus om de weeën op te wekken. En dan is het wachten... De eerste weeën kwamen al wel snel, maar het was meer dat ik de heuveltjes op de monitor zag verschijnen dan dat ik echt het idee had dat het was begonnen.
Dan maar de tv aan, vrouwentv tlc. Er is een programma van bevallende vrouwen, say yes to the dress en dat soort bewegend behang. De verpleegster komt zo'n beetje elke half uur even kijken, of we nog wat willen hebben en hoe het gaat. Omdat ik haar steeds vrolijk begroet zet ze ook steeds m'n infuus hoger omdat ik er nog zo fris uitzie.
Wat ik enorm irritant vond aan inleiden was dat als ik moest plassen, de hele bende afgekoppeld moest worden, dat ik dus niet vrij kon lopen door de kamer ofzo. En dat rotinfuus, ik haatte dat infuus.
Maar goed, tijd ging voorbij en die was prima te doden met tv, fok en m'n online game.
Ergens rond lunchtijd begon het toch wel wat pijnlijker te worden. Joene kreeg een lunch, ik had geen trek, inmiddels moest ik echt even m'n mond houden bij een wee om me even te concentreren. De verloskundige komt nog binnen om te vragen of ze nog eten kan gaan halen. Ik had het idee dat dat nog prima kon.
Joene was inmiddels begonnen aan z'n lunch en ik vroeg m op een gegeven moment om wat tegendruk te geven op m'n rug. Dat voelde fijner.... Voor 3 weeën. Ik besluit maar eens te gaan liggen, maar het begint nu toch wel vervelend te worden. Ik vraag joene of hij eens op die knop kan rammen, ik wil pijnstilling. Nu!
Goed 5 minuten gaan voorbij en joene vraagt mij of hij ze zelf moest halen. Ik wilde nog zeggen, laat ze nou, ze komen echt wel. Maar uiteindelijk knik ik wel want het doet zeer mensen. Binnen een minuut stonden de verpleegkundige en verloskundige in de kamer. En die trekken schorten aan enzo. Hallo???? Ik wilde pijnstilling!!! ?

dat de oorzaak van de pijn was dat het hoofdje al stond, daar had ik ff niet op gerekend.
Ik mag gewoon meepersen en 8 minuten later was Bram daar. De verloskundige was zo lief dat ze op het moment zelf snel tegen joene zei dat hij z'n kind moest aanpakken. Awesome! Precies wat ik stiekem graag wilde. En opeens lag daar dan een beer van een baby. 3600 gram??? Mwa, ietsjes meer: 4285 gram schoon aan de haak. En dan nog het grote "hoe heet hij". Is het een Bram? Of is het een Jelle? Ik vind het duidelijk een Bram en gelukkig joene ook! Bram is er!
1 schaafwondje wat wel gehecht werd en klaar waren we. Daar ligt dan een onwijs gaaf ventje op je borst.
Bevallen, het is m'n hobby niet, maar ergens is het jammer om nooit meer mee te maken. Het blijft een uniek moment die eerste kennismaking.