abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118088565
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:23 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik heb ze ook. (roodkopzalmpjes). Ze hebben ondanks hun geringe grootte juist heel veel zwemruimte nodig. Ik heb 100x50x65 en dat is eigenlijk al te klein, maar het wordt bijna overal als minimale lengte gezien. Bij mij hebben ze dan verticaal nog wat meer ruimte dan gemiddeld.
En zoals gezegd....3 is niet goed. Minimaal 10 en beter is meer.

Ze zullen het vast wel overleven, maar ik gok dat ze niet zo heel oud worden zo. Een hond kan ook wel in een hok van 1x1x1 overleven, maar meer dan dat is het ook niet.
Ja zou nu ook wel een groter bak willen :P ;(

zou wel even zien als ik meer neem ;)

quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:26 schreef Kreator het volgende:

[..]

En die mag je rustig gratis ophalen. B-).
Is een beetje ver weg ;) . hoeveel moet je daar van hebben?,zijn ook groepsdieren of niet ?(die slakken)
Why am I so differently wired? Am I a martian?
What kind of twisted experiment am I involved in
Cause I don't belong in this world
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 oktober 2012 @ 17:37:51 #77
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118089134
quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 17:02 schreef LovelyLady het volgende:

[..]

1. Nee de bak staat niet in direct zonlicht
2. De verlichting staat van 8 uur sochtends tot ongeveer 10 uur savonds aan er zit een spaarlamp in van 15 watt (voor zover ik kan zien) (misschien moet ik dat verkorten maar het heeft altijd zo gewerkt)
3. Nee
4. Zou kunnen. Ik voer om de dag maar wellicht teveel?
5. Nee, ik heb 3 tetra's, 3 vijfstreepbarbeeltjes, 2 corydoras panda's en 2 platy's
Ik zou je verlichting eens wat korter doen. 14 uur per dag is eigenlijk teveel. 'Men' raadt tussen de 10 en 12 uur per dag aan. Ik zou eerder 10 dan 12 aanhouden.
Een spaarlamp... Ik heb er nog nooit van gehoord in een aquarium, maar misschien is het wel heel normaal. Ik weet alleen niet hoe goed die voor je planten (en dus tegen alg) zijn. Als planten goed groeien, dan doet de alg het slecht.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 17:23 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:

Is een beetje ver weg ;) . hoeveel moet je daar van hebben?,zijn ook groepsdieren of niet ?(die slakken)
Nee niet dat ik weet. Alhoewel die van mij wel flashmobgedrag vertonen.
pi_118089192
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 17:37 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik zou je verlichting eens wat korter doen. 14 uur per dag is eigenlijk teveel. 'Men' raadt tussen de 10 en 12 uur per dag aan. Ik zou eerder 10 dan 12 aanhouden.
Een spaarlamp... Ik heb er nog nooit van gehoord in een aquarium, maar misschien is het wel heel normaal. Ik weet alleen niet hoe goed die voor je planten (en dus tegen alg) zijn. Als planten goed groeien, dan doet de alg het slecht.

[..]

Nee niet dat ik weet. Alhoewel die van mij wel flashmobgedrag vertonen.
Ik zoek het wel even op :).
  woensdag 17 oktober 2012 @ 18:08:45 #79
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_118090419
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 19:09 schreef Kreator het volgende:
Overigens valt het mij de laatste tijd op dat mijn Anatoma Helena's met z'n allen bij elkaar gaan liggen. Als je dan een uurtje later weer kijkt, zijn ze weer verdwenen en duiken ze met z'n allen ergens anders op. Apart verschijnsel. :P.

[ afbeelding ]
Zie ik die van mij ook doen :) Je ziet ze ook regelmatig ingegraven in het zand in hinderlaag liggen. Best grappige beestjes eigenlijk. Heb er alleen bij lange na niet zo veel als jij.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_118090587
Ai de clown botia is een slakken eter.zouden ze dan ook die anatoma helena's eten?
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 oktober 2012 @ 18:22:48 #81
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118090875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:14 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
Ai de clown botia is een slakken eter.zouden ze dan ook die anatoma helena's eten?
Je hebt een clown botia? Die worden 25 tot 30cm en moeten in groepen gehpuden worde n in een aquarium van minimaal 2 meter....
Misschien kun je beter eerst lezen en dan kopen ipv andersom.
pi_118091211
quote:
11s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:22 schreef Kreator het volgende:

[..]

Je hebt een clown botia? Die worden 25 tot 30cm en moeten in groepen gehpuden worde n in een aquarium van minimaal 2 meter....
Misschien kun je beter eerst lezen en dan kopen ipv andersom.
:o
ja die zat er al bij,dus die heb ik niet gekocht ;),later nog 1 bij gedaan omdat ik wist dat het een groepsdier was die is dood,en die er nog bij zat leeft nog
Op internet stond dat ze niet zo groot werden in kleinere aquaria
maar zie net dat ze die slakken niet eten

quote:
Als de anatome helena's geen slakken meer kunnen vinden dan eten ze voedselresten of alg.
Ze eten elkaar niet op omdat ze giftig zijn.
Zelfs een botia of een kogelvis waagt zich daar niet aan.

klopt dat ?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 18:37:28 #83
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_118091458
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:31 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:

[..]

:o
ja die zat er al bij,dus die heb ik niet gekocht ;),later nog 1 bij gedaan omdat ik wist dat het een groepsdier was die is dood,en die er nog bij zat leeft nog
Op internet stond dat ze niet zo groot werden in kleinere aquaria
maar zie net dat ze die slakken niet eten

[..]

Ik zou de Clownbotia wegdoen... Die worden echt heel groot, zoals Krea al zegt, ook in kleine aquaria. En sowieso heb je niet genoeg ruimte voor een school botia's en een school roodkopzalmen en een school schaarvissen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_118091825
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:37 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik zou de Clownbotia wegdoen... Die worden echt heel groot, zoals Krea al zegt, ook in kleine aquaria. En sowieso heb je niet genoeg ruimte voor een school botia's en een school roodkopzalmen en een school schaarvissen.
Oh dat is jammer :'( .is een mooie vis :Y.
Dus ik zou er geen vissen meer bij kunnen doen dan ?
denk dat ie nu 9 cm is ofzo
pi_118092052
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 17:37 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik heb nog niet zo lang een nieuwe bak. Ik zal eens een foto maken van de lamp. Zelf vind ik hem wat fel (als je hem openklapt dan) dus misschien is minderen met licht niet eens zo'n gek idee.
Planten waar alg op zit, kan je die beter wegdoen?
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 oktober 2012 @ 19:50:50 #86
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118094673
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:47 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:

[..]

Oh dat is jammer :'( .is een mooie vis :Y.
Dus ik zou er geen vissen meer bij kunnen doen dan ?
denk dat ie nu 9 cm is ofzo
Botias worden heel saai als ze groter worden...vind ik. Zoek maar eens op een volwassen exemplaar. Alle kleur gaat eraf.
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 oktober 2012 @ 19:53:53 #87
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118094837
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:52 schreef LovelyLady het volgende:

[..]

Ik heb nog niet zo lang een nieuwe bak. Ik zal eens een foto maken van de lamp. Zelf vind ik hem wat fel (als je hem openklapt dan) dus misschien is minderen met licht niet eens zo'n gek idee.
Planten waar alg op zit, kan je die beter wegdoen?
Mijn tl balken in de 1 en de hallogeen in de andere zijn ook heel fel hoor. Het gaat meer om de kleur van het licht. Wit licht schijnt beter te zijn.
Als je je planten niet meer schoon krijgt en ze zijn heel lelijk zou je ze weg kunnen doen. Maar vaak komen ze wel weer tot leven als je de bron hebt opgelost.

Maar goed. Ik vertel ook maar wat ik hoor en lees. Ben geen expert hoor. ;).
pi_118095084
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 19:50 schreef Kreator het volgende:

[..]

Botias worden heel saai als ze groter worden...vind ik. Zoek maar eens op een volwassen exemplaar. Alle kleur gaat eraf.
Ik zie het ja.ik zie wel even wat ik met de vis ga doen.
pi_118096671
Grote clowntjes...

Hier staan ze :D
http://www.freewebs.com/aquadog/inhetkort.htm
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_118097351
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 19:53 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn tl balken in de 1 en de hallogeen in de andere zijn ook heel fel hoor. Het gaat meer om de kleur van het licht. Wit licht schijnt beter te zijn.
Als je je planten niet meer schoon krijgt en ze zijn heel lelijk zou je ze weg kunnen doen. Maar vaak komen ze wel weer tot leven als je de bron hebt opgelost.

Maar goed. Ik vertel ook maar wat ik hoor en lees. Ben geen expert hoor. ;).
Nee maar wel met iets meer verstand er van dan ik ;)

Morgen evengoed ff nieuwe plantjes halen. Eens zien of dat helpt. En ik heb een tijdklok voor het licht. Dan hoef ik er verder niet bij stil te staan hoeveel uur hij brandt ;)
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 oktober 2012 @ 08:26:03 #91
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118114388
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:39 schreef LovelyLady het volgende:

Morgen evengoed ff nieuwe plantjes halen. Eens zien of dat helpt. En ik heb een tijdklok voor het licht. Dan hoef ik er verder niet bij stil te staan hoeveel uur hij brandt ;)
Dat is sowieso wel een aanrader ja. Gewoon van 1 tot 11 ofzo. Kun je het ook niet vergeten. ;).

Ha Perry. De enige echte expert. :P.
pi_118115985
Mwah valt mee hoor ;)
Er lopen tig mensen rond die er heul veul meer vanaf weten haha

Weliswaar staat alles in de bak aan elkaar, en de biologie in de bak 100% begrijpen kan niemand. Want als je de fora's leest hebben zelfs experts soms moeite om altijd alles perfect te houden.
Van de ene kant ook logisch, want een natuurlijk bos buiten staat er ook niet altijd spik en span bij :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 oktober 2012 @ 09:52:45 #93
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118116105
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Weliswaar staat alles in de bak aan elkaar, en de biologie in de bak 100% begrijpen kan niemand. Want als je de fora's leest hebben zelfs experts soms moeite om altijd alles perfect te houden.
Van de ene kant ook logisch, want een natuurlijk bos buiten staat er ook niet altijd spik en span bij :P
Het mooiste en tegelijkertijd meest frustrerende aan deze hobby is dat je op een gegeven moment 'echte' experts aanhoort, die volgt en dan een week later hoor je precies het tegenovergestelde van een groepje andere 'experts'. Vooral mbt alg, waterwaardes en redfieldratio. :').

Zo kreeg ik van een kennis de tip om elke week een fles spa rood in mijn aquarium te gooien, omdat dat hetzelfde effect zou hebben als een Co2 set; betere plantengroei.
Nu vraag ik mij af of dat zo is. Co2 sets hebben een druppelaar die precies is af te stellen, dat lukt je niet als je anderhalve liter spa dumpt.

Wat zijn de ideeen hierover? Weggegooid geld of een geniale tip?
pi_118116471
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:52 schreef Kreator het volgende:

[..]

Het mooiste en tegelijkertijd meest frustrerende aan deze hobby is dat je op een gegeven moment 'echte' experts aanhoort, die volgt en dan een week later hoor je precies het tegenovergestelde van een groepje andere 'experts'. Vooral mbt alg, waterwaardes en redfieldratio. :').

Zo kreeg ik van een kennis de tip om elke week een fles spa rood in mijn aquarium te gooien, omdat dat hetzelfde effect zou hebben als een Co2 set; betere plantengroei.
Nu vraag ik mij af of dat zo is. Co2 sets hebben een druppelaar die precies is af te stellen, dat lukt je niet als je anderhalve liter spa dumpt.

Wat zijn de ideeen hierover? Weggegooid geld of een geniale tip?
Spa rood kan prima in een aquarium. Grootmeester Takashi Amano is zo ook begonnen. Echter is dit zeer lastig te regelen en hebben planten meer baat bij regelmaat. Over de gehele dag steeds een beetje CO2 is beter dan in één keer dezelfde hoeveelheid.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:38:30 #95
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_118117433
En let op de Ph. CO2 heeft daar ook invloed op.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 oktober 2012 @ 12:54:56 #96
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118122097
Mja. Ik ga toch maar eens een co2 set aanschaffen. Gelukkig zijn er maar 2000 mogelijkheden.
pi_118122389
Er leiden inderdaad wel meerdere wegen naar Rome, dat is gewoon zo.
Spa rood heb ik ook vaker gehoord.. Zelf nooit geprobeerd overigens :P
Het nadeel van zoiets is dat je dan een overdosis geeft ipv alles geleidelijk toe te voegen.

Mijn tip; lekker laten voor wat het is.. Het is half weggegooid geld (je blijft er bij gooien)
Je kan ook nog een bio co2 setupje maken. Qua kosten valt dit reuze mee en toch genereer je co2 (en je bent leuk bezig). Nadeel is dat ook dit systeem ook niet constant is (en als je het echt gruwelijk verkeerd doet heb je kans dat de kunststof fles open scheurt en je kamer onder de zooi zit, maar die kans is alleen als je als een retard maar iets doet :P)

Het belangrijkste is constante toevoer, of beter gezegd; een geregelde toevoer.
Met een computer en drukfles kun je dit natuurlijk mooi sturen, maar de aanschafkosten zijn hiervoor dan meteen hoog. Maar als je alles behalve een drukfles koopt en een 10kg fles zou huren kost het je daarna +- 30 tot 60 euro per jaar (afhankelijk van het verbruik)

Uiteindelijk zijn alle parameters van elkaar afhankelijk, dus het is niet zo dat met een CO2 installatie ineens alle problemen voorbij zijn. Wondermiddelen bestaan helaas niet (als iets te mooi klinkt om waar te zijn, zal dit waarschijnlijk ook wel zo zijn ;))

Door toevoeging van CO2 zakt de PH wel, maar je moet CO2 niet gebruiken om alleen maar de ph waarde te laten zakken. Daar hebben ze andere middelen voor, want met een te grote hoeveelheid CO2 in het water kun je je vissen zelfs vergiftigen. De concentratie CO2 kun je meten, door te kijken naar de PH en KH waarde (water buffer);

Een hogere KH zorgt ervoor dat de PH waarde minder schommelt, maar ook hier geldt weer dat het niet een kwestie is van KH verhogen en klaar. Een natuurlijk balans bestaat uit meer dingen.. Ik ben verder geen scheikundige, maar iemand die scheikundig naar dit soort dingen kijkt kan dit stuk mooi aanvullen ;)
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 oktober 2012 @ 13:15:40 #98
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_118122770
Ja, ik ken die tabellen enzo. Thx voor je info. Mijn grootste probleem is dat mijn meetset compleet onbetrouwbaar is. Je moet maar gokken welke kleur het beste bij je meetwaarde past...
Dus ik kan ook geen betrouwbare meting doen en dus weet ik niet precies of en wat er nodig is. Ik weet alleen dat mijn planten het niet heel goed doen en nauwelijks groeien. Sommige zien er ook niet heel gezond uit (met gaatjes enzo).

Dus ik moet of heel veel geld uit gaan geven aan digitale meters, of ik gok het erop en haal een co2 set.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:08:13 #99
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_118124898
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:54 schreef Kreator het volgende:
Mja. Ik ga toch maar eens een co2 set aanschaffen. Gelukkig zijn er maar 2000 mogelijkheden.
Of zelf maken? Zijn aardig wat guides voor te vinden.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_118125286
Qua CO2 sets is er inderdaad genoeg te krijgen Krea!
Als je een basis set wil hebben, kun je het zonder computer doen (maar dan is de PH afhankelijk van je eigen metingen)

Complete set:
- Computer met PH electrode
- Nachtventiel (om je co2 toevoer te openen/sluiten), dat wordt geregeld door de computer
- CO2 drukfles
- Manometer om tussen de fles en je bak te zetten, om de druk te reduceren van 60bar naar een gewenste druk (meestal tussen 1,5 - 2 bij gebruik van diffuser, en 2,5-3 bij een atomizer )
- Reactor/Diffuser/Atomizer om te zorgen dat co2 in het water opgelost wordt.
- CO2 slang (luchtslang laat co2 door, dus let daar op)
- Terugslag ventiel, om te zorgen dat bij uitval van het systeem het water niet terug je co2 set in loopt

Diffusor plaats je los in een aquarium, en een atomizer zet je tussen een pomp. Het liefst een aparte aangezien het de uitstroom sterk verminderd.
Verschil tussen een atomizer en diffusor is dat de atomizer de co2 veel meer verneveld en sneller oplost in het water (dus beter), echter heb ik de ervaring dat de atomizer veel meer co2 wegstookt dan een difussor. Daarintegen zakt de PH wel sneller en zie je continue een waas van co2 in je bak. Wat nu echt beter is; tja, net wat je eigen voorkeur heeft :)

Je waterwaardes meten kun je het beste met een druppelmethode doen, maar dat is ook niet altijd even zuiver. Als de verpakking open is geweest is het ook maar beperkt houdbaar. Merken zoals Hanna Instruments kunnen je wel een computer apparaat leveren om alles te meten, maar dat kost flink wat geld. Misschien leuk als je een winkel of een obsessie hebt :P anders niet haha

Krea, heb je met bepaalde planten problemen of allen?
Zijn ze qua kleur wel in orde, alleen gaatjes?

[ Bericht 8% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 18-10-2012 14:22:22 ]
Prrrrttt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')