Gulmez | vrijdag 28 september 2012 @ 16:42 |
Ik rij nu in een Audi A4 uit 2002 al 2 jaar, maar hij staat tegenwoordig elke maand bijna bij de garage, en dan denk je dat nu onderhand wel alles vervangen is, is er weer wat mis.. Ik heb hem voor 10.000 gekocht paar jaar geleden, maar ik zit te denken om hem weg te doen. Ik keek even op marktplaats maar voor geen 6000 heb je een alfa uit 2005 met nog geen 100.000 op de teller. http://auto.marktplaats.n(...)D%3D&fta_ind=25&fs=1 Dus ik zat te denken om zo'een aan te schaffen, ze zijn vrij luxe, maar ook niet echt duur, doe ik er goed aan denken jullie om zo eentje aan te schaffen, en hoe zit het met alfa romeo, duur in onderhoud? En stel dat je dit niks vind, zijn er anderen merken/typen die wel goed zijn, luxe maar niet te duur in het onderhoud? Prijs tot 8000 vind ik wel goed, want moet ook overhouden om benzine+reparaties van de auto te kunnen betalen! Thanks voor het meedenken! Onderhoud van mijn huidige auto is gewoon een bodemloze put en zonden voor het geld! | |
LouieAnderson | vrijdag 28 september 2012 @ 16:44 |
Met een Alfa sta je ook elke maand bij de garage. | |
dr.Bellows | vrijdag 28 september 2012 @ 16:46 |
Deze heeft de oude neus, die nieuwere is fraaier. Berichten over de kwaliteit van Alfa zijn heel wisselend; je moet ii liefhebber zijn. Vriend van mij, die-hard Alfist, raadde mij overigens ten zeerste een Alfa af ![]() | |
Crutch | vrijdag 28 september 2012 @ 16:48 |
Ben benieuwd dan, ik heb nog nergens last van. | |
Apekoek | vrijdag 28 september 2012 @ 16:50 |
Heb een grote Alfa 156 gekocht uit 1998, had toen 210.000 op de klok en nu een 230.000. Tussentijds niets bezonders gehad, alleen remblokken a 75 euro totaal vervangen. Dus aan onderhoud koste mij de Alfa 75 euro over 20.000 km, niet gek. | |
Gulmez | vrijdag 28 september 2012 @ 16:51 |
Wow, dat klinkt goed! Ik ga sowieso met een vriend langs die bij een garage werkt, dus als alles in orde lijkt te zijn, dan kan ik dus overwegen om hem te kopen! Goed om te horen ![]() | |
amenth | vrijdag 28 september 2012 @ 16:55 |
pm hem ofzo [ Bericht 100% gewijzigd door blup op 28-09-2012 19:39:21 ] | |
Yi-Long | vrijdag 28 september 2012 @ 17:04 |
Die Audi was toch van je vriendin!? Anyway, ik zou lekker een toffe Hyundai uitzoeken. Of een Mazda 3. | |
Palomar | vrijdag 28 september 2012 @ 17:43 |
Terecht. Een Alfa moet je wel een beetje 'koesteren'. Als jij een autoliefhebber bent dan ga je ook netjes met je auto om, zoals keurig warm rijden, op tijd zn beurten geven, vloeistoffen regelmatig checken. Als je iemand bent die dat niks boeit en gewoon een A naar B vehikel wil dan raad ik je (als Alfarijder) ook af om een Alfa te kopen. Als je een Alfa koopt zou ik wel de onderhoudshistorie proberen te achterhalen of kopen bij een betrouwbare garage/specialist. Alfa's (vooral die TS-blokken) zijn net iets gevoeliger dan een doornsee japanner oid. Een twinspark moet niet met te weinig olie gelopen hebben. Als je van de lokale sjonnie via marktplaats koopt is het de vraag of dat allemaal wel netjes gecheckt is altijd. | |
dr.Bellows | vrijdag 28 september 2012 @ 19:16 |
Precies wat Palomar zegt. Overigens zijn de JTD (diesel) blokken van Alfa onverwoestbaar. | |
Lesley-91 | vrijdag 28 september 2012 @ 20:31 |
Wel vreemd dat het logo op de kofferbakklep nu al is weggesleten. Je zou zo iets verwachten als hij veel meer km heeft gemaakt. | |
Palomar | vrijdag 28 september 2012 @ 20:48 |
Die dingen verbleken idd erg snel. Die auto is uit 2005 en heb wel nieuwere Alfa's gezien waarbij dat logo helemaal faal is. Heb die aan de voorkant mijn 156 ook al vervangen ![]() Je hoeft aan de slijtage van het logo niet te concluderen dat de auto veel ouder is ![]() | |
FAUSTINO | vrijdag 28 september 2012 @ 20:50 |
Lancia is veel beter ![]() | |
-niemand- | vrijdag 28 september 2012 @ 22:22 |
hahaha alfa is dus echt slechte kwaliteit. m'n vader heeft er een aantal nieuw geleased. alleen maar gezeik gehad. zowel de oudere als nieuwere modellen en vanaf 0 km begon het gezeik al. de laatste die we hadden (159 1.9 diesel) had constant gezeik met de EGR. een vorige had een lekke tank en zo kan ik nog wel even doorgaan. mocht je toch per se een alfa willen, koop geen selespeed, hier zijn altijd problemen mee. korte samenvatting: alfa is 3x niks | |
Kriegel | vrijdag 28 september 2012 @ 23:34 |
Een goed behandelde 147 moet je makkelijk kunnen vinden met zo'n budget, maar het is en blijft toch een klein beetje een kwestie van geluk of je ook echt een exemplaar koopt dat geen gezeik krijgt, want dat lijkt soms direct vanaf de lopende band te worden bepaald. Geldt in principe voor elke auto, maar een Alfa Romeo (een iets oudere, model stamt uit 2000) blijft natuurlijk een slag apart, en dat zeg ik als fan. Zeker met JTD-motor niet af te raden (prachtdiesels, moet er natuurlijk qua kilometers wel uit kunnen). Maar als je dan je Audi vervangt puur vanwege constante reparatiekosten, kun je dat misschien beter doen met iets dat écht te boek staat als "wil niet kapot". Met dat laatste kan ik het alleen maar eens zijn. Verdere meningen daargelaten, die auto's zijn ontzettend sterk, hoor of lees je zelden iets verkeerds over. In de onze bijvoorbeeld wordt nu ruim een jaar gereden (al met al een kilometer of 15.000, niet enorm veel maar toch) en het enige dat ie tot nu toe aan onderhoud gekost heeft was een leeggeraakt tankje van de ruitenwisservloeistof. De APK laatst gaf nul aandachtspunten, gewoon een Jap van de oude stempel, eenvoudig en degelijk. Rijdt ook nog lekker. http://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/8542588 http://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/8762421 Of als het een maatje groter moet is een 6 ook geen slechte optie: http://www.autotrader.nl/(...)matic-cruise/detail/ http://www.autokopen.nl/t(...)-executive-navigatie | |
Lesley-91 | zaterdag 29 september 2012 @ 00:15 |
Klopt logo aan de voorkant verbleekt snel, maar de achterkant moet een stuk langer meegaan. Overigens vind ik het facelift model minder mooi, maar dat is een kwestie van smaak. | |
Monomeism | zaterdag 29 september 2012 @ 00:30 |
Heb 2 jaar geleden een donkerblauwe Alfa 156-1.8 twin spark gekocht voor 2500 e. Er zat 189.000 km op. Verlaagde sportversie. Ik had me eerst goed ingelezen op verschillende fora en wist dat Alfa een duur zorgenkind kán zijn maar ik vond 'm gewoon zo mooi van binnen en van buiten dat ik deze gewoon móest hebben. Wat een geweldig mooi ontworpen interieur en dashboard. Beetje onderhandeld en heb de distributieriem laten vervangen, waterpomp, accu, fuseekogels,radiator, handremkabel, nieuwe banden,en binnenkort de stappenmotor. Soms gaan er bij de Alfa spontaan lampjes branden hoor je wel eens. Klopt. Paar keer gehad maar nu al een jaar helemaal niet. Gewoon goed onderhouden en steeds even laten nakijken bij een kleine beurt om de vier maanden ofzo. Niks aan de hand. Alfa rijdt echt zalig! Ik ben ook over de twee meter en die stoelen zijn goddelijk. Als je van een Alfa houdt. Kopen dat ding. | |
Piet__Piraat | zaterdag 29 september 2012 @ 00:41 |
Ja, en binnenkort krijg je een beurt met olie, filters en banden. Dan kost die bak je ineens 875 euro over 20k km. Na 20k met een auto met amper onderhoud, kun je niet echt een representatief kostenplaatje schetsen hè? Dat komt na 50k ofzo. | |
Apekoek | zaterdag 29 september 2012 @ 01:37 |
Nee hoor, dat denk jij. | |
vannelle | zaterdag 29 september 2012 @ 02:24 |
Andere auto's doen natuurlijk eindeloos lang met olie, filters en banden. | |
Piet__Piraat | zaterdag 29 september 2012 @ 09:23 |
Prima, dan vervang je niks. Loopt die bak vanzelf in de soep. Dan nog. Hij moet gewoon wel een reëel antwoord geven. Dit is zo'n momentopname waar je geen drol mee kan. | |
dr.Bellows | zaterdag 29 september 2012 @ 11:53 |
Misschien is Volvo dan ook een optie voor TS. Een beetje Volvo gaat daarbij ook minimaal 350K mee, voordat er echt een keer iets vervangen moet worden. Vaak zijn er zeer uitgebreide business modellen te koop voor een relatief lage prijs. Met een beetje zoeken is er best een leuk sportief modeletje te vinden. Voorbeeldje | |
Kriegel | zaterdag 29 september 2012 @ 12:58 |
Heb bij Volvo altijd wel het idee dat dat ultra-onverwoestbare imago vooral stamt uit de tijd van die oude tanks, de 740 / 760 enzo. Het schijnt dat er rond de eeuwwisseling toch wat problemen waren met de S- en V-serie. Toegegeven, het fijne weet ik er niet van en tegenwoordig zou het alweer beter kunnen zijn. [ Bericht 12% gewijzigd door Kriegel op 29-09-2012 13:11:04 ] | |
Piet__Piraat | zaterdag 29 september 2012 @ 13:54 |
Dat klopt, omdat die S40/V40 van die tijd onderhuids praktisch een Renault waren. Zijn dus niet zo goed als de oudere series. | |
penny-wise | zaterdag 29 september 2012 @ 15:42 |
Alleen de diesels waren van Renault. Benzine versies zijn van Volvo, behalve de 1.8GDI, die is van Mitsubishi | |
Piet__Piraat | zaterdag 29 september 2012 @ 16:20 |
En dat blok staat dan ook weer bekend om z'n matige betrouwbaarheid. | |
Kriegel | zaterdag 29 september 2012 @ 16:21 |
Renault diesels trouwens niet, dat kunnen ze daar best goed. Maar misschien ging het om meer dan alleen de motor? | |
Mano_ | zondag 30 september 2012 @ 16:23 |
Let bij Alfa heel goed op de distributieriem. Volgens het boekje kan 'ie 80k km mee, maar vervangen bij 60k. Bij 80k breekt 'ie gegarandeerd. | |
dr.Bellows | zondag 30 september 2012 @ 18:47 |
De oude 40 serie wil soms wat kuren hebben, schijnt. Sprak laatst een meneer van de wegenwacht en die noemde dat nieuwe Volvo's in de regel pas 350-400K kuren gingen vertonen. Die degelijkheid gold ook voor de XC-series volgens hem. | |
Piet__Piraat | zondag 30 september 2012 @ 20:03 |
Dat zou wel enorm voor Volvo pleiten zeg. Genoeg merken die dat tegenwoordig lang niet zo makkelijk halen. | |
killerb | maandag 1 oktober 2012 @ 20:14 |
Ik zou die alfa lekker laten staan. Ik heb zelf een 147 JTD gehad en hoewel dat blok en versnellingsbak inderdaad erg sterk zijn (geen problemen van 120k - 190k), geldt dat zeker niet voor het onderstel. Draagarmen gaan geregeld kapot (geldt ook voor de 156, zelfde ophanging) en als je het niet zelf vervangt een duur klusje omdat het veel tijd kost. Er zitten er 4 aan de voorkant, ik heb ze allemaal mogen laten vervangen in de loop der tijd. Verder allemaal lullige dingen als stabilisatorstangetjes, krakende deurvangers, afgebroken handvat. Alleen van die prutsdingen die de kosten behoorlijk opjagen. Mijne was destijds een stuk jonger dan die je voorbij laat komen in de op. Nu heb ik een 159JTDm 16v, die zit al heel wat beter in elkaar, maar ook hier heb je toch af en toe wat vreemde dingen die ik nog niet zo snel in een Volvo zie gebeuren. Ja je moet mazzel hebben met elke auto, maar bij een Alfa zoek je het een beetje op en dat moet je zeker niet doen als je budget niet ruim is. Verder rijdt het fantastisch maar je moet het niet van je laatste centen kopen ![]() | |
BlackFrancis | maandag 1 oktober 2012 @ 21:16 |
Kanonne! 3x per jaar een beurt!?! Dan zou de liefde bij mij snel gekoeld zijn. | |
Monomeism | zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:02 |
Ja misschien is het duidelijker als ik er nog even bij vermeld dat ik daarmee bedoel dat wanneer je een Alfa 156 van gemiddeld 10 jaar oud koopt je dat het eerste jaar incalculeert. Ik heb de bijvoorbeeld de basiszaken nu wel vervangen in de 2 jaar dat ik hem heb. Voor die van mij geld nu gewoon de jaarlijkse keuring en een half jaar later een kleine beurt ofzo. ![]() | |
Xetran | zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:03 |
goeie kick man. | |
Monomeism | zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:05 |
Ja ik zit niet hele weken achter elkaar op FOk ;-) | |
Bami-Powner | zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:20 |
ik zou naar mijn ervaring geen italiaan kopen,ze zien er sexy en snel uit maar ze kunnen weinig kilometers doen en je moet heel vaak naar de garage voor kleine en grote problemen,die alfa's hebben ook vaan problemen met het veranderen van de distributieriem dus ik zou het niet doen! | |
Apekoek | zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:37 |
Een hobby kost nou eenmaal wat geld. En verder heb ik met mijn Alfa ook wel eens wat kleine dingen, maar niet exceptioneel meer dan iedere andere auto (naar van wat ik om mij heen hoor, een golf behoeft immers ook onderhoud). | |
Kriegel | zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:38 |
![]() | |
Bami-Powner | zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:38 |
ik denk dat je wat meer ervaring moet opdoen met auto's ![]() | |
Kriegel | zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:40 |
Ik denk dat jij aan je woordenschat moet werken. Wtf staat daar? | |
Bami-Powner | zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:31 |
mijn idee over Italiaanse auto's,is het nu duidelijk? ![]() | |
PH-KCD | zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:31 |
Het is inderdaad niet perfect verwoord maar je kunt je oogkleppen ook af doen. Je weet best wat hij bedoeld. | |
Fer | zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:45 |
Koop een Lexus. | |
junkiexp | zondag 28 oktober 2012 @ 15:51 |
![]() Deze heb ik 3 jaar gereden van 150-250k. 3 liter automaat met alle opties, heerlijke auto maar toch wel wat gezeik mee gehad. Automaatbak kapot en regelmatig elektrische storingen. Alfa rijd je met je hart, niet met je verstand ![]() |