http://www.nu.nl/binnenla(...)unnen-voorkomen.htmlquote:DEN HAAG - De rellen in de Groningse plaats Haren hadden voorkomen kunnen worden als het leger was ingezet.
Rellen Haren Fotoserie
Dat zeggen de verenigingen van Defensie-personeel GOV/MHB in een brief aan de informateurs Wouter Bos en Henk Kamp.
''5000 militairen staan op afroep van de civiele autoriteiten gereed. In onze beleving had 'Haren' dan ook niet mogen gebeuren'', aldus de Gezamenlijke Officieren Verenigingen en Middelbaar en Hoger Burgerpersoneel.
GOV/MHB waarschuwt beide informateurs donderdag dat verdere bezuinigingen op de Nederlandse krijgsmacht volkomen onverantwoord zijn.
''Defensie is na 22 jaar van bezuinigingen tot op het bot toe uitgekleed.''
En dat is nieuws voor je?quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
Het leger voor zulke rellen in gaan zetten dan moet het met ons politiesysteem wel heel slecht gesteld zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Het leger is ook getrained voor zulke encounters. Hebben dezelfde tot betere uitrusting dan de politie en goede trainingen om hoe te handelen met burgers.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
Het leger voor zulke rellen in gaan zetten dan moet het met ons politiesysteem wel heel slecht gesteld zijn.
Die soldaten staan sowieso klaar.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:36 schreef GoobyPls het volgende:
Wat een bullshit, hoezo hebben ze nu daar niet genoeg mensen voor? Sowieso, project X is echt zo'n paar keer in a lifetime ding, daarvoor hoef ik niet continu militairen paraat te hebben staan.
We leven hier niet in een communistisch kutland waarbij het leger gelijk staan aan een horde tanks.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Al had me tanks door de straten van Haren ook wel eens leuk geleken...
quote:Op donderdag 27 september 2012 11:43 schreef Ferdo het volgende:
Het leger inzetten tegen de eigen bevolking? Dat is niet gebeurd. Daarmee hebben we ons toch onderscheiden van bijvoorbeeld Syrië, zou ik zeggen.
Niet echt.quote:
Klopt echter is dit toch meer de taak van de politie vooral als het gaat om een bende opgeschoten jongeren onder de duimt houden. Dat het leger de politie mensen maar eens gaat trainen dam.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:45 schreef kedge het volgende:
[..]
Het leger is ook getrained voor zulke encounters. Hebben dezelfde tot betere uitrusting dan de politie en goede trainingen om hoe te handelen met burgers.
Als er niet bezuinigd was wel!quote:Op donderdag 27 september 2012 11:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ze hadden de inval van de Duitsers in mei 1940 zeker ook kunnen voorkomen?
Ik vind ook dat ze daar meer mee hadden kunnen doen.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Maar eigenlijk vind ik het al raar dat niet gewoon de treinen tijdelijk Haren voorbij reden. Of dat er minstens controle op het perron was om mensen weer weg te sturen.
Maar de dienstregeling dan?quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Maar eigenlijk vind ik het al raar dat niet gewoon de treinen tijdelijk Haren voorbij reden. Of dat er minstens controle op het perron was om mensen weer weg te sturen.
dat moet met F16s ook wel lukken hoor. En anders is er ook altijd nog artillerie.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:37 schreef Cracka-ass het volgende:
Als de JSF klaar was hadden we Haren gewoon plat kunnen bombarderen.
Zoals Nembrionic al terecht aangeeft: Het is slecht gesteld met ons politiesysteem. Al jarenlang. Nu is alles weer organisatorisch op de schop genomen (Nationale Politie), maar ik heb vaak de indruk dat het vooral de cultuur is die niet deugt.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
En Leopard tanks hebben we ook... Oh wacht niet meerquote:Op donderdag 27 september 2012 11:52 schreef Viajero het volgende:
[..]
dat moet met F16s ook wel lukken hoor. En anders is er ook altijd nog artillerie.
Precies. En er was mogelijk ook een sterke preventieve werking van uitgegaan.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Kowloon het volgende:
Ik snap de terughoudendheid ten opzichte van het leger nooit zo goed. Het gaat om een aanzienlijke hoeveelheid mankracht. Het is evident dat er veel te weinig mankracht aanwezig was in Haren, dus het leger had prima ingezet kunnen worden om aan extra mankracht te komen. Je maakt in feite een soort buffer, extra mankracht bij de hand zonder dat je gelijk permanent met een veel grotere politieorganisatie moet gaan werken.
Verder zijn er natuurlijk gradaties in inzetten, je hoeft niet gelijk met de tanks, helikopters en mannen in bivakmuts en grote geweren Haren te bezetten, je kunt onbewapende (of eventueel met gummiknuppel) militairen inzetten die denk ik prima de mensenmassa in de hand hadden kunnen houden.
Streng kijken en in grote aantallen aanwezig zijn had al veel kunnen uitmaken denk ik ja. En het had nog handiger geweest als ze die mensen nooit hadden laten samenkomen, daar had het leger ook bij kunnen helpen.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Jaja, hoe hadden ze het willen voorkomen? Puur door streng te kijken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |