Dat houdt dan wel in dat de ketel stug door blijft stoken en op geen enkel moment een seintje krijgt om te stoppen met stoken, toch? Dan heb je wel een oplossing : boven wordt het ook warm, maar je stookkosten vliegen ook omhoog....quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Je zal de kamerthermostaatfunctie moeten vergeten. Een moderne heeft een openhaard-stand, zodat-ie gewoon door blijft stoken. Als-ie dat niet heeft zet je hem toch gewoon op 30 graden, terwijl de radiatoren door thermostaatkranen worden dichtgeknepen?
Boven moet je natuurlijk ook thermostaatknoppen hebben. En een by-pass voor als alles dicht staat.quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:36 schreef WebbySP het volgende:
[..]
Dat houdt dan wel in dat de ketel stug door blijft stoken en op geen enkel moment een seintje krijgt om te stoppen met stoken, toch? Dan heb je wel een oplossing : boven wordt het ook warm, maar je stookkosten vliegen ook omhoog....
Dat begrijp ik, dan wordt de toevoer geknepen of afgesloten als de ruimtetemperatuur het gewenste niveau heeft behaald. Alleen....de CV ketel krijgt geen seintje om te stoppen met stoken, toch? Daar zit 'm nu juist het probleem lijkt me.quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Boven moet je natuurlijk ook thermostaatknoppen hebben. En een by-pass voor als alles dicht staat.
De ketel stopt met stoken als het water wat terugkomt nog warm is. Prima toch?quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:56 schreef WebbySP het volgende:
Alleen....de CV ketel krijgt geen seintje om te stoppen met stoken, toch? Daar zit 'm nu juist het probleem lijkt me.
Ik mag het hopen! Wat wil je anders doen: 20 kW blijven stoken in een paar liter water? Dat kookt dan snel genoeg...quote:Op dinsdag 25 september 2012 15:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Is het standaard zo dat de ketel stopt als het retourwater warm wordt of moet je daar nog iets speciaals voor installeren?
Heel praktische en zuinige oplossing.quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:09 schreef JurriaanK het volgende:
Wij hebben ook zo'n situatie. Een balngrijk deel van het probleem is accepteren dat het in de slaapkamers koud is. Dat slaapt echt beter, bovendien. Douchen doen we 's-morgens, en dan heeft de CV-ketel de badkamer toch ook opgewarmd. Het enige probleem is als er op de kinderkamer gespeeld wordt, dan is het daar koud. Ik dat geval blijft de woonkamerdeur open.
Mee eens.quote:Op woensdag 26 september 2012 16:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Heel praktische en zuinige oplossing.
Dat is ook een hele mooie mogelijkheid ja.quote:Op woensdag 26 september 2012 17:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je kan de outkahel koppelen met de cv en dan bedoeil ik fysiek met een warmtewisselaar in de afvoerpijp![]()
Zo kan je het hele huis verwarmen dmv hout met gebruikmaking van je radiatoren
quote:Op dinsdag 25 september 2012 17:44 schreef blomke het volgende:
Weersafhankelijk stoken met een buitenvoeler. Je CV stookt je CV-water op een temp. die afh. is van de buiten-T.
Alle radiatoren voorzien je van thermostaatkranen, ook in de woonkamer. Wordt je woonkamer warm door de houtkachel, lopen de kranen daar dicht. Boven blijf je verwarming houden t.g.v. het stoken van de ketel en regel je per kamer met de thermostatkraan.
Hoe werkt zo'n open haardfunctie?quote:Op donderdag 27 september 2012 17:55 schreef cvboer het volgende:
Een thermostaat met een openhaard functie is de beste optie.
Weersafhankelijk of de thermostaat op 30 zetten is gewoon zonde van het gas.
Een openhaard functie stookt aan de hand van de aanvoertemperatuur wat nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. Iets wat weersafhankelijk ook doet. Alleen de openhaardfunctie werkt zonder buitenvoeler.quote:Op donderdag 27 september 2012 18:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hoe werkt zo'n open haardfunctie?
En dat moet dan in combinatie met radiatorthermostaten, neem ik aan?quote:Op donderdag 27 september 2012 18:04 schreef cvboer het volgende:
[..]
Een openhaard functie stookt aan de hand van de aanvoertemperatuur wat nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. Iets wat weersafhankelijk ook doet. Alleen de openhaardfunctie werkt zonder buitenvoeler.
Dat is wel de mooiste oplossing, gewone kranen kunnen ook wel, maar die zou je dan zelf moeten knijpen. Het is echt een functie in de thermostaat, echter communiceert deze met de ketelquote:Op donderdag 27 september 2012 18:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
En dat moet dan in combinatie met radiatorthermostaten, neem ik aan?
Alleen zou ik verwachten dat de functie in de kachel zelf zit omdat die de retourwatertemperatuur meet. Of krijgt de thermostaat die feedback van de kachel terug?
Kan niet zomaar. Officieel bestaat er (nagenoeg) geen regelgeving meer omtrend houtkachels of haarden maar als je een warmtewisselaar plaatst wordt je rookgastemperatuur lager. Hierdoor krijg je meer kans op het vormen van creosoot in je kanaal en dus meer kans op een schoorsteenbrand. Ook zal je warmtewisselaar niet goed meer werken. Als je goed droog hout stookt zal dit niet snel gebeuren maar ik zou het zeker niet zomaar doen.quote:Op woensdag 26 september 2012 17:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je kan de outkahel koppelen met de cv en dan bedoeil ik fysiek met een warmtewisselaar in de afvoerpijp![]()
Zo kan je het hele huis verwarmen dmv hout met gebruikmaking van je radiatoren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |