abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117232230
Wij hebben in ons nieuwe huis een houtkachel laten plaatsen die voldoende capaciteit heeft om de woonkamer en open keuken te verwarmen. Op relatief korte afstand van deze houtkachel hangt een Nefit Moduline 300 thermostaat gekoppeld aan een Nefit Ecomline excellent HRC30.

Ik ben bang dat als straks de houtkachel de woonkamer lekker warm heeft het op de eerste verdieping koud wordt. Als oplossing dacht ik aan het plaatsen van radiatorthermostaten, bijvoorbeeld deze: http://www.conrad.nl/ce/n(...)yle/0812040&ref=list;jsessionid=F5F6A9F42CDC5479EBD687457D2FC137.ASTPCCP18

Alleen....gaat dit werken want volgens mij slaat gewoon de ketel uit als het bij de kamerthermostaat warm genoeg is...
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_117232480
Je zal de kamerthermostaatfunctie moeten vergeten. Een moderne heeft een openhaard-stand, zodat-ie gewoon door blijft stoken. Als-ie dat niet heeft zet je hem toch gewoon op 30 graden, terwijl de radiatoren door thermostaatkranen worden dichtgeknepen?
censuur :O
pi_117232760
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Je zal de kamerthermostaatfunctie moeten vergeten. Een moderne heeft een openhaard-stand, zodat-ie gewoon door blijft stoken. Als-ie dat niet heeft zet je hem toch gewoon op 30 graden, terwijl de radiatoren door thermostaatkranen worden dichtgeknepen?
Dat houdt dan wel in dat de ketel stug door blijft stoken en op geen enkel moment een seintje krijgt om te stoppen met stoken, toch? Dan heb je wel een oplossing : boven wordt het ook warm, maar je stookkosten vliegen ook omhoog....

TVP
  dinsdag 25 september 2012 @ 14:43:48 #4
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_117233050
Dit ga ik even volgen, deze situatie hebben wij thuis ook.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_117233088
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:36 schreef WebbySP het volgende:

[..]

Dat houdt dan wel in dat de ketel stug door blijft stoken en op geen enkel moment een seintje krijgt om te stoppen met stoken, toch? Dan heb je wel een oplossing : boven wordt het ook warm, maar je stookkosten vliegen ook omhoog....
Boven moet je natuurlijk ook thermostaatknoppen hebben. En een by-pass voor als alles dicht staat.
pi_117233569
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Boven moet je natuurlijk ook thermostaatknoppen hebben. En een by-pass voor als alles dicht staat.
Dat begrijp ik, dan wordt de toevoer geknepen of afgesloten als de ruimtetemperatuur het gewenste niveau heeft behaald. Alleen....de CV ketel krijgt geen seintje om te stoppen met stoken, toch? Daar zit 'm nu juist het probleem lijkt me.
pi_117234187
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:56 schreef WebbySP het volgende:
Alleen....de CV ketel krijgt geen seintje om te stoppen met stoken, toch? Daar zit 'm nu juist het probleem lijkt me.
De ketel stopt met stoken als het water wat terugkomt nog warm is. Prima toch?
pi_117235312
Is het standaard zo dat de ketel stopt als het retourwater warm wordt of moet je daar nog iets speciaals voor installeren?
pi_117235447
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Is het standaard zo dat de ketel stopt als het retourwater warm wordt of moet je daar nog iets speciaals voor installeren?
Ik mag het hopen! Wat wil je anders doen: 20 kW blijven stoken in een paar liter water? Dat kookt dan snel genoeg...
pi_117235468
Thermostaat verplaatsen.
pi_117236735
Gaan we niet doen, we gaan de kachel niet dagelijks stoken en zeker niet de hele dag.
pi_117240396
Weersafhankelijk stoken met een buitenvoeler. Je CV stookt je CV-water op een temp. die afh. is van de buiten-T.

Alle radiatoren voorzien je van thermostaatkranen, ook in de woonkamer. Wordt je woonkamer warm door de houtkachel, lopen de kranen daar dicht. Boven blijf je verwarming houden t.g.v. het stoken van de ketel en regel je per kamer met de thermostatkraan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117250040
Wij hebben ook zo'n situatie. Een balngrijk deel van het probleem is accepteren dat het in de slaapkamers koud is. Dat slaapt echt beter, bovendien. Douchen doen we 's-morgens, en dan heeft de CV-ketel de badkamer toch ook opgewarmd. Het enige probleem is als er op de kinderkamer gespeeld wordt, dan is het daar koud. Ik dat geval blijft de woonkamerdeur open.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_117277246
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:09 schreef JurriaanK het volgende:
Wij hebben ook zo'n situatie. Een balngrijk deel van het probleem is accepteren dat het in de slaapkamers koud is. Dat slaapt echt beter, bovendien. Douchen doen we 's-morgens, en dan heeft de CV-ketel de badkamer toch ook opgewarmd. Het enige probleem is als er op de kinderkamer gespeeld wordt, dan is het daar koud. Ik dat geval blijft de woonkamerdeur open.
Heel praktische en zuinige oplossing.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117278452
quote:
17s.gif Op woensdag 26 september 2012 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Heel praktische en zuinige oplossing.
Mee eens.
Een oplossing die je zou kunnen proberen is om te kijken welke temperatuur hoort bij welke stand van de thermostaatkranen op je radiatoren. Deze zet je dan iets hoger dan de gewenste temperatuur van je kamerthermostaat. Onder normale omstandigheden (geen houtkachel aan) blijven deze dus open en regelt je kamerthermostaat de temperatuur in je woonkamer.
Als de houtkachel brandt zet je je thermostaat op weersafhankelijk. veel thermostaten kunnen dat met 1 druk op een knopje (ok, misschien 2). Als de ketel dan doorstookt sluiten de thermostaatkranen op je radiatoren in de woonkamer alsnog de boel af als het te warm wordt in de woonkamer, maar de andere ruimtes blijven warm. Kijk wel even of je ergens een shunt hebt (of een radiator die altijd openstaat of een shunt met een drukventiel).

Je gebruikt het weersafhankelijk stoken wat op zich wat duurder is dan alleen zolang de houtkachel brandt.
Oja; het werkt alleen als het niet al te veel tocht in je huis. Dan kunnen je radiatorkranen wat onvoorspelbaarder reageren.
pi_117279612
Nou wist niet dat het er was maar uit een ander topic - evohome - dat kan wel goed werken denk ik met houtkachel.

Niet om reclame te maken voor hun maar voor de uitleg.

Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_117280194
Je kan de outkahel koppelen met de cv en dan bedoeil ik fysiek met een warmtewisselaar in de afvoerpijp ;)
Zo kan je het hele huis verwarmen dmv hout met gebruikmaking van je radiatoren ^O^
pi_117282748
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 17:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je kan de outkahel koppelen met de cv en dan bedoeil ik fysiek met een warmtewisselaar in de afvoerpijp ;)
Zo kan je het hele huis verwarmen dmv hout met gebruikmaking van je radiatoren ^O^
Dat is ook een hele mooie mogelijkheid ja.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  woensdag 26 september 2012 @ 22:34:34 #19
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_117295216
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:44 schreef blomke het volgende:
Weersafhankelijk stoken met een buitenvoeler. Je CV stookt je CV-water op een temp. die afh. is van de buiten-T.

Alle radiatoren voorzien je van thermostaatkranen, ook in de woonkamer. Wordt je woonkamer warm door de houtkachel, lopen de kranen daar dicht. Boven blijf je verwarming houden t.g.v. het stoken van de ketel en regel je per kamer met de thermostatkraan.
:Y
pi_117295570
Een 2e thermostaat boven en beneden een twee standenschakelaar
Wie dit leest is gek
pi_117297554
Draadloze thermostaat :?
En dan verplaatsen :7
pi_117319977
Een thermostaat met een openhaard functie is de beste optie.
Weersafhankelijk of de thermostaat op 30 zetten is gewoon zonde van het gas.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_117320250
quote:
10s.gif Op donderdag 27 september 2012 17:55 schreef cvboer het volgende:
Een thermostaat met een openhaard functie is de beste optie.
Weersafhankelijk of de thermostaat op 30 zetten is gewoon zonde van het gas.
Hoe werkt zo'n open haardfunctie?
Wie dit leest is gek
pi_117320342
quote:
99s.gif Op donderdag 27 september 2012 18:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Hoe werkt zo'n open haardfunctie?
Een openhaard functie stookt aan de hand van de aanvoertemperatuur wat nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. Iets wat weersafhankelijk ook doet. Alleen de openhaardfunctie werkt zonder buitenvoeler.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_117320501
quote:
10s.gif Op donderdag 27 september 2012 18:04 schreef cvboer het volgende:

[..]

Een openhaard functie stookt aan de hand van de aanvoertemperatuur wat nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. Iets wat weersafhankelijk ook doet. Alleen de openhaardfunctie werkt zonder buitenvoeler.
En dat moet dan in combinatie met radiatorthermostaten, neem ik aan?
Alleen zou ik verwachten dat de functie in de kachel zelf zit omdat die de retourwatertemperatuur meet. Of krijgt de thermostaat die feedback van de kachel terug?
Wie dit leest is gek
pi_117320664
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2012 18:07 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

En dat moet dan in combinatie met radiatorthermostaten, neem ik aan?
Alleen zou ik verwachten dat de functie in de kachel zelf zit omdat die de retourwatertemperatuur meet. Of krijgt de thermostaat die feedback van de kachel terug?
Dat is wel de mooiste oplossing, gewone kranen kunnen ook wel, maar die zou je dan zelf moeten knijpen. Het is echt een functie in de thermostaat, echter communiceert deze met de ketel
pi_117345077
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 17:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kan niet zomaar. Officieel bestaat er (nagenoeg) geen regelgeving meer omtrend houtkachels of haarden maar als je een warmtewisselaar plaatst wordt je rookgastemperatuur lager. Hierdoor krijg je meer kans op het vormen van creosoot in je kanaal en dus meer kans op een schoorsteenbrand. Ook zal je warmtewisselaar niet goed meer werken. Als je goed droog hout stookt zal dit niet snel gebeuren maar ik zou het zeker niet zomaar doen.
pi_117348539
Had een soortgelijk probleem. Houtkachel in woonkamer, thermostaat hing daar ook. Eetkamer en werkkamer werden niet goed warm.

Heb nu draadloze thermostaat die je rond kan slepen: http://www.kijkvoelbeleef(...)hronotherm-Wireless/

Hij staat 80% van de tijd in de eetkamer

Boven stook ik alleen in de badkamer.
  maandag 29 oktober 2012 @ 08:47:30 #29
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_118566531
*schop* Hier ook hetzelfde probleem, alleen hebben wij vloerverwarming beneden (alleen een radiator in de hal en de slaapkamers, de badkamer heeft ook vloerverwarming.

We dachten ook aan een draadloze thermostaat, maar is het dan niet zo dat de vloerverwarming beneden ook stom door blijft loeien als het allang lekker warm is door de houtkachel? Deze gebruiken we in de herfst/winter namelijk als hoofdverwarming. Gevolg is dus inderdaad dat de slaapkamers koud blijven, wat op zich niet erg is, maar voor onze dochter van anderhalf vind ik het wel erg koud worden in de winter. Daarnaast is dus ook de badkamer dan 's avonds koudddddd.

Kort samengevat is dit dus de situatie:
- houtkachel als hoofdverwarming beneden in herfst/winter
- vloerverwarming beneden
- radiatoren in hal (beneden) en slaapkamers boven
- vloerverwarming in badkamer boven

We zijn op zoek naar een oplossing waarbij we boven een kinderslaapkamer en de badkamer kunnen verwarmen als de houtkachel aanstaat. Hellup! :-)
pi_118566703
Wij zijn niet echt een goeie referentie, want het mag van ons boven ijskoud zijn (daar slapen alleen wij, en we willen graag een koude slaapkamer.) Als het dan écht koud wordt, doen we de deuren op de overloop open, we hebben al een open trapgat in de kamer. Dan kan de warmte nog naar boven trekken.

Tenslotte in de badkamer elektrische vloerverwarming gelegd tijdens de laatste verbouwing, daar zat altijd alleen een radiator en die sprong inderdaad niet aan als het in de woonkamer al warm genoeg was met de kachel aan.

Op deze manier hebben we ook 's ochtends (gewoon met een klokfunctie op die badkamerverwarming) lekkere warme voeten tijdens het douchen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')