quote:Agenten filefuik toch vervolgen
De agenten die vorig jaar de filefuik op de A2 veroorzaakten, moeten toch worden vervolgd. Dat vindt de advocaat van de benzinedief voor wie de fuik werd opgezet. In het programma Nieuwsuur zegt hij vanavond dat hij een zogenoemde artikel-12 procedure begint om vervolging af te dwingen.
De benzinedief staat maandag voor de rechter. Hem wordt doodslag ten laste gelegd omdat hij in zijn vlucht voor de politie inreed op de voor hem gecreëerde file.
De bestuurder van de achterste auto kwam daarbij om het leven. Advocaat Gerald Roethof vindt niet dat de benzinedief alle schuld in de schoenen geschoven kan worden: "De omstandigheden waardoor mijn cliënt op die auto reed, zijn veroorzaakt door de overheid. Het kan dan niet zo zijn dat de één wel, maar de ander niet vervolgd wordt", zegt hij in Nieuwsuur.
Te riskant
Vorige maand maakte het Openbaar Ministerie in Utrecht bekend dat de medewerker van de meldkamer en de motoragenten die de filefuik opzetten, niet worden vervolgd, omdat er geen duidelijke regels zijn voor het opzetten van een filefuik.
Het Openbaar Ministerie is wel van mening dat de file niet veroorzaakt had moeten worden. De benzinedief had al politieauto's geramd en de agenten hadden moeten beseffen dat het middel te riskant was.
Behalve doodslag wordt de benzinedief ook poging tot doodslag ten laste gelegd vanwege het inrijden op politieauto's, diefstal met geweld en het rijden zonder rijbewijs.
quote:'Inrijder' fuik reed 30 jaar zonder rijbewijs
UTRECHT - Maikel R., die met fatale gevolgen zou zijn ingereden op een door de politie gecreëerde filefuik, reed al circa 30 jaar zonder rijbewijs.
''Spijtig, maar waar", zei R. maandag bij de rechtbank in Utrecht.
De filefuik werd vorig jaar oktober opgezet op de A2 bij Abcoude om de verdachte benzinedief tot stoppen te dwingen.
De dader negeerde een stopteken van de politie, ramde drie keer een politieauto en botste op de file. Een onschuldige Maastrichtenaar kwam daarbij om het leven. Het OM verdenkt R. van doodslag en van poging tot doodslag op politiemensen op wie hij inreed.
quote:Benzinedief bespuugd in rechtbank
In Utrecht is de rechtszaak tegen de benzinedief die vorig jaar inreed op een filefuik van de politie, begonnen met een incident. Toen de man de rechtbank binnenkwam, werd hij bespuugd door een familielid van de automobilist die bij het ongeluk om het leven kwam.
De 48-jarige Maikel R. reed vorig jaar in oktober zonder te betalen weg bij een benzinestation. De politie creëerde een filefuik om hem te laten stoppen, maar R. zag te laat dat het verkeer stilstond. Bij de botsing kwam een man om het leven.
Geblowd
In de rechtszaal zei R. dat hij stoptekens negeerde omdat de agenten die hem achtervolgden met getrokken wapens reden en hij daardoor bang werd. Volgens de officier van justitie had R. geblowd toen hij het dodelijke ongeluk veroorzaakte. De advocaat van de verdachte vindt dat de agenten die de fuik opzetten ook schuldig zijn aan het ongeluk.
R. zei ook dat hij de benzine niet heeft gestolen, maar dat hij van plan was om later te betalen. Hij had net vastgezeten voor een ander geval van benzinediefstal en zegt dat hij daardoor geen geld had.
Wat een onzin. Op een snelweg kan altijd een file ontstaan. Of het nu door de politie of door de drukte komt. Alle bestuurders moeten gewoon in staat zijn om daar op tijd voor te stoppen.quote:Op maandag 24 september 2012 11:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
De politie had het middel van de file fuik niet in mogen zetten voor het vangen van een dief.
Over het ingooien van je eigen ruiten gesproken zeg.... totaal ongeloofwaardig.quote:R. zei ook dat hij de benzine niet heeft gestolen, maar dat hij van plan was om later te betalen. Hij had net vastgezeten voor een ander geval van benzinediefstal en zegt dat hij daardoor geen geld had.
Lees nou eerst eens joh, die arme man was stoned, hij heeft dat helemaal niet zien aankomen, ik pleit vooor verzachtende omstandigheden.quote:Op maandag 24 september 2012 11:30 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Op een snelweg kan altijd een file ontstaan. Of het nu door de politie of door de drukte komt. Alle bestuurders moeten gewoon in staat zijn om daar op tijd voor te stoppen.
Als de file was veroorzaakt door een ongeluk, was dan de persoon die dat ongeluk veroorzaakt had ook schuldig aan het feit dat achterin de file iemand doodgereden wordt door een of andere oetlul? Natuurlijk niet.
[..]
Over het ingooien van je eigen ruiten gesproken zeg.... totaal ongeloofwaardig.
Je kan het toch lenen? dat was ook maikel's bedoeling, effe fuel poffen.quote:Op maandag 24 september 2012 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Als ik geen geld heb om bezine te kopen dan rij ik niet. Heb ik het al die jaren verkeerd gedaan!
Ja, dat snap ik nu. Al die verspilde jaren van onnodig binnen zitten. Ik had natuurlijk ook én een auto én bezine kunnen lenen.quote:Op maandag 24 september 2012 11:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je kan het toch lenen? dat was ook maikel's bedoeling, effe fuel poffen.
Je bent sowieso al verkeerd begonnen; je hebt geld uitgegeven om je rijbewijs te halen....quote:Op maandag 24 september 2012 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Als ik geen geld heb om bezine te kopen dan rij ik niet. Heb ik het al die jaren verkeerd gedaan!
Zou hij in al die 30 jaar dan nog nooit eerder zijn aangehouden? Dat lijkt me bijna onmogelijk.quote:Op maandag 24 september 2012 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
- Al 30 jaar zonder rijbewijs rijden
- Herhaaldelijk strafbare feiten gepleegd
- Bevel van de politie niet opgevolgd
- Iemand doodgereden
... en let op: dit alles wordt de dader niet of nauwelijks aangerekend. Een file kan zich overal voordoen, maar het is ineens een issue wanneer de overheid die file bewust heeft gecreëerd. Dan gelden kennelijk andere regels en mag je wél mensen doodrijden.
Je zult zien dat deze moordenaar wegkomt met minder dan 1 jaar celstraf.
Vergeet de aftrek niet van het spuugincident. De verdachte is natuurlijk nu zwaar getraumatiseerd.quote:Op maandag 24 september 2012 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
- Al 30 jaar zonder rijbewijs rijden
- Herhaaldelijk strafbare feiten gepleegd
- Bevel van de politie niet opgevolgd
- Iemand doodgereden
... en let op: dit alles wordt de dader niet of nauwelijks aangerekend. Een file kan zich overal voordoen, maar het is ineens een issue wanneer de overheid die file bewust heeft gecreëerd. Dan gelden kennelijk andere regels en mag je wél mensen doodrijden.
Je zult zien dat deze moordenaar wegkomt met minder dan 1 jaar celstraf.
in de gevangenis kun je niet rijden want daar kwam hij net uit... Voor diefstal van benzine... Geld voor zijn verslaving had hij welquote:Op maandag 24 september 2012 11:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zou hij in al die 30 jaar dan nog nooit eerder zijn aangehouden? Dat lijkt me bijna onmogelijk.
Daar zal hij toch óók geen dertig jaar voor hebben gezeten, lijkt me.quote:Op maandag 24 september 2012 11:53 schreef Re het volgende:
[..]
in de gevangenis kun je niet rijden want daar kwam hij net uit... Voor diefstal van benzine... Geld voor zijn verslaving had hij wel
Meh...hoe lang zou je daar nou helemaal voor moeten zitten? Niet meer dan een paar dagen lijkt me. En wiet koop je natuurlijk niet, dat kweek je zelf.quote:Op maandag 24 september 2012 11:53 schreef Re het volgende:
[..]
in de gevangenis kun je niet rijden want daar kwam hij net uit... Voor diefstal van benzine... Geld voor zijn verslaving had hij wel
Daar krijgt hij straks schadevergoeding voor of misschien wel strafvermindering daar hij door die actie al flink geleden heeft.quote:Op maandag 24 september 2012 11:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Vergeet de aftrek niet van het spuugincident. De verdachte is natuurlijk nu zwaar getraumatiseerd.
Probleem in dit geval was dat er extreme omstandigheden waren, een achtervolging met hoge snelheden en een onverantwoorde bestuurder.quote:Op maandag 24 september 2012 11:30 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Op een snelweg kan altijd een file ontstaan. Of het nu door de politie of door de drukte komt. Alle bestuurders moeten gewoon in staat zijn om daar op tijd voor te stoppen.
Dat iemand zo iets durft te beweren is voor mij al een reden voor strafverhoging. Kom op zeg, alsof iedereen helemaal achterlijk is. Het is bovendien dus een recidivist!!quote:R. zei ook dat hij de benzine niet heeft gestolen, maar dat hij van plan was om later te betalen. Hij had net vastgezeten voor een ander geval van benzinediefstal en zegt dat hij daardoor geen geld had.
Misschien is dat allemaal wel zo. Maar primair is de benzinedief de schuldige en niet de pomphouders of de politie. Dat is het omdraaien van de schuldvraag.quote:Op maandag 24 september 2012 11:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
De pomphouders moeten gewoon betere maatregelen treffen om te voorkomen dat hun benzine gejat word. In het buitenland moet je vaak van te voren betalen waarna je later je wisselgeld kan ophalen.
De politie had het middel van de file fuik niet in mogen zetten voor het vangen van een dief. Je kan niet onschuldige bijstanders in gevaar brengen voor het vangen van een kruimel dief. Men had dit op een andere manier moeten oplossen b.v. door de inzet van een politiehelicopter. Men had het voertuig dan gewoon vanuit de lucht kunnen volgen naar zijn eindlocatie en daar de mensen in kunnen rekenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |