Verslagje nog van de MMA training van afgelopen vrijdag (die van The Raid prijsvraag):
Kortgeleden was er een prijsvraag rondom de film The Raid Redemption. Deze actiefilm bevat een heleboel scenes waarin gevochten wordt met handen en voeten en zodoende kon er een MMA clinic gewonnen worden. Voor de mensen die niet weten wat MMA is, de afkorting staat voor Mixed Martial Arts en omvat vrijwel alle vechtsporten. De grootste organisatie die MMA evenementen organiseerd is de UFC.
De MMA clinic zou plaatsvinden bij sportcentrum Kops. Na het melden bij de receptie kwam niet veel later de eigenaar ook even een praatje maken. Zodoende kwamen we erachter dat de sportschool al 27 jaar op de Weesperzijde in Amsterdam zit. Na dit gesprek zijn we ons snel gaan omkleden en kregen we het verzoek om alvast te rekken en strekken. Stipt 6 uur werd er vervolgens begonnen met de les. De eerste oefening was gelijk een zware. We moesten rennen van de ene kant van de zaal naar de andere kant. Daar omhoog springen, sprawlen en vervolgens terugrennen. Daar een lowkick met links, daarna met rechts. Vervolgens nog eens, maar dan met twee trappen per been. Dit ging door tot en met 10 trappen. Vervolgens was je partner aan de beurt.
Na deze oefening kregen we training in het naar de grond brengen van je tegenstander. Na een korte links-rechts combinatie moesten we door onze knieen om vervolgens naar voren te schieten en je tegenstander omhoog te tillen. De techniek hierbij was je schouder op zijn heupen en je armen onder zijn kont. Deed je dit goed was het optillen een fluitje van een cent, deed je dat niet dan kwam er een hoop kracht bij kijken. De oefening hierna was wederom het naar de grond brengen van je tegenstander. Je schoot weer in op hem, maar dan met jouw been achter zijn been waardoor hij daaroverheen viel. Vervolgens was het de bedoeling om een schoudersubmissie in te zetten. Zie onderstaand filmpje voor meer informatie over wat ik bedoel.
Hierna gingen we nog sparren op de grond. Nadat zowel ik als mijn broertje compleet gesloopt waren kregen we wat advies van een ervaren iemand en die daagde ons ook uit om even met hem te sparren op de grond. Persoonlijk ben ik een grote jongen en ik woog zeker 30kg meer dan hem. Dat maakte echter niet uit, ondanks dat ik op kracht bovenop lag wist hij met een paar simpele technieken mij te verwurgen. Het gaf mij erg veel respect voor de sport van Jiu-Jitsu en MMA.
Via deze weg wil ik daarom sportcentrum Kops nogmaals bedanken voor de zeer informatieve les over MMA. Daarnaast wil ik iedereen aanraden om de film The Raid Redemption te gaan kijken. Het is één van de toffere actiefilms die ik dit jaar gezien heb.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?Praten over mma? Kom naar
#mma