quote:HAREN - Burgemeester van Haren Rob Bats noemt het "ongekend" wat vrijdagavond is gebeurd in Haren. Volgens hem heeft "tuig huisgehouden in de gemeente".
Dat zei Bats zaterdagochtend tijdens een persconferentie in het gemeentehuis van Haren naar aanleiding van de rellen in de gemeente vrijdagavond. Hij noemde de rellen "buitensporig".
"De agressie tegen politie en andere hulpverleners was ongekend groot", voegde hoofdcommissaris Oscar Dros toe.
In totaal zijn 34 aanhoudingen verricht, waarvan het merendeel voor openlijke geweldpleging. De verdachten, overwegend jong meerderjarigen, komen uit het hele land.
Voor de verdachten zal snelrecht worden toegepast. "Wat ons betreft gaat er geen verdachte weg zonder dat er streng strafrecht is toegepast", stelt Hessel Schut, hoofd-officier van Justitie in Groningen.
De politie heeft vrijdagavond in eerste instantie niet ingegrepen om zodoende te voorkomen dat de situatie zou escaleren. Toen er vernielingen werden aangericht is besloten om alsnog in te grijpen.
In totaal zijn 500 mensen ingezet, waaronder 250 leden van de mobiele eenheid. Daarnaast waren 75 agenten en 40 man van arrestatieteams ter plaatse om te voorkomen dat de boel nog verder uit de hand liep.
De politie had van tevoren contact gehad met de Duitse politie, die eerder een vergelijkbare situatie met een Facebook-feest had meegemaakt. Daarop werd rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s, waaronder ook rellen. Tijdens de gebeurtenissen zijn ook sociale media in de gaten gehouden.
De gemeente is een grootschalig onderzoek gestart naar de rellen. Hierbij zijn 25 rechercheurs betrokken. Dat team verzamelt zoveel mogelijk informatie om aanhoudingen te kunnen verrichten.
De politie heeft ook zelf beeldmateriaal verzameld. Ook roept het Openbaar Ministerie mensen op om beeldmateriaal te sturen.
"Het is niet veroorzaakt door scholieren die afkomen op een feestje, maar eerder door georganiseerde raddraaiers", stelt de korpschef. "Er is ongelofelijk veel beeldmateriaal van publiek, van journalisten. De kans is groot dat je gepakt wordt op een moment dat het je niet uitkomt. Dus meld je maar zelf."
Burgemeester Bats heeft contact gehad met de familie van het meisje dat had opgeroepen voor het Facebook-feestje. Inmiddels is de familie ondergedoken op een ander adres en is door de gebeurtenissen volgens Bats zwaar geëmotioneerd.
Samenvatting avond en nacht en volgende ochtend van 4:30 tot 11:30:twitter:Politie twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 23:05:43pls RT Foto's of filmpjes van #Haren #projectX? Upload ze op http://t.co/mj1Ic9Bp. Help ons relschoppers te herkennen. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Voorste linie roept direct 'DERRRR HELDEN!! MONGOLEN, JULLIE GENIETEN ER ZELF VAN BLABLA"quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
die kijken wel toe en er zitten er altijd mensen tussen die nog een beetje helder zijn en denken
'hey, dat lijkt me niet leuk!'
ze willen graag bij de politie, schaduwzijde daarvan is dat je ook bij de ME ingezet kunt wordenquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Vast wel, waarom zou je het werk anders doen, omdat je het kut vind?
kan ook, geen idee waarom ze in dit geval voor een aframmeling hebben gekozenquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Voorste linie roept direct 'DERRRR HELDEN!! MONGOLEN, JULLIE GENIETEN ER ZELF VAN BLABLA"
Waarom pakken ze zo iemand niet direct op, dan schrikken ze eerder dan dat er nodeloos geweld wordt gebruikt. Vuur met vuur bestrijden
Het hitst eerder die menigte op. Waarom niet gewoon de linie opschuiven en hem oppakken?quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
die kijken wel toe en er zitten er altijd mensen tussen die nog een beetje helder zijn en denken
ik weet het niet, ik ben geen ME'erquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Het hitst eerder die menigte op. Waarom niet gewoon de linie opschuiven en hem oppakken?
Maar het gebeurt veel vaker, kijk bij demonstraties all over the place, zoveel beelden van 'blauwmisbruik'. Maar blijkbaar vinden ze het zelf geen misbruik om iemand die op de grond ligt nog te slaan. Mij lijkt me slaan toch iets om te doen om iemand per direct van een plek te verwijderen? TIK, oprotten, doorlopen. Als je niet doorloopt krijg je 1 tik. Logisch toch.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan ook, geen idee waarom ze in dit geval voor een aframmeling hebben gekozen
Dan zijn we er toch?quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:13 schreef MakkieR het volgende:
komende weken/maanden zal het wel rustig zijn, maar dat neemt niet weg dat het probleem Haren hiermee is opgelost, anders zaten we nu niet te discussiëren
Kom op zeg, denk je dat nou echt, wat een flauwekul het brengt vooral wraakgevoelens naar boven.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij liep ook niet doorquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Maar het gebeurt veel vaker, kijk bij demonstraties all over the place, zoveel beelden van 'blauwmisbruik'. Maar blijkbaar vinden ze het zelf geen misbruik om iemand die op de grond ligt nog te slaan. Mij lijkt me slaan toch iets om te doen om iemand per direct van een plek te verwijderen? TIK, oprotten, doorlopen. Als je niet doorloopt krijg je 1 tik. Logisch toch.
Ah, daar hebben we het al. Ik speurde dit topic al af naar het woord 'Marokkaan'.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef clumsy_clown het volgende:
Zo, zijn de daders al tegen de muur gezet, of roepen we dat alleen bij relmarokkanen?
https://www.facebook.com/projectxfaces de digitale schandpaal is geopendquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef clumsy_clown het volgende:
Zo, zijn de daders al tegen de muur gezet, of roepen we dat alleen bij relmarokkanen?
bij die jongen wel ja maar die heeft zijn lesje wel geleerd gok ikquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef DeParo het volgende:
[..]
Kom op zeg, denk je dat nou echt, wat een flauwekul het brengt vooral wraakgevoelens naar boven.
Was er sowieso wel iets op dat veld?quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom ze uberhaupt mensen hebben toegelaten zich ergens anders heen te begeven DAN dat veld. Met de noodverordeningen op zak hadden ze iedereen die de gemeentegrens overstak toch de keuze kunnen geven. OF omkeren OF de hele nacht op een voetbalveld met een groot hek erom.
Dat is nou juist precies wat ze fout deden gisteren. In sommige situaties zorgt keihard ingrijpen en iedereen in je buurt neerknuppelen nou juist dat het escaleert. En daar zit niemand op te wachten.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Vuur met vuur bestrijden
de_guidance was er gisteravond al bijquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ah, daar hebben we het al. Ik speurde dit topic al af naar het woord 'Marokkaan'.
Dat gebeurt alleen bij voetbalhooligans. Ze zijn nu as we speak bezig om daar de schuld te leggen, dus het duurt niet lang meer.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef clumsy_clown het volgende:
Dat inderdaad. Ze hadden van meet af aan veel strikter moeten optreden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom ze uberhaupt mensen hebben toegelaten zich ergens anders heen te begeven DAN dat veld. Met de noodverordeningen op zak hadden ze iedereen die de gemeentegrens overstak toch de keuze kunnen geven. OF omkeren OF de hele nacht op een voetbalveld met een groot hek erom.
Het waren de blanken!quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:20 schreef clumsy_clown het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |