abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 september 2012 @ 10:51:30 #1
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117016461
Waar haken ook therapeutisch kan zijn...

The basics

SPOILER: Handige linkjes en sites
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Haaksels uit het vorige topic:

KarinvdB kan zich beter KarinvdA(meniko's) noemen. ze heeft er weer een af!

Leuke sjaal/hoodie van Zouzomaarkunnen:

Saaws golfjes deken:

en wat uilen van mijn hand:

[ Bericht 9% gewijzigd door trui op 20-09-2012 10:59:04 ]
in de haak.
  donderdag 20 september 2012 @ 11:07:57 #2
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117016894
nog even de vraag van Nanuke in de herhaling:
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:11 schreef Nanuke het volgende:
Als jullie vierkantjes aan elkaar naaien, doen jullie dat dan met dezelfde draad als waar je de vierkantjes mee gehaakt hebt?
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:18 schreef Spuuglokje het volgende:
Dat ligt eraan of ik het zichtbaar of onzichtbaar wil hebben. Ik haak vaak vierkantjes aan elkaar met dezelfde soort draad, maar een afwijkende kleur voor het contrast. Als ik ze onzichtbaar aan elkaar wil maken, dan met óf een dunnere draad in dezelfde kleur, óf dezefde soort draad in dezelfde kleur.
hier sluit ik me bij aan. meestal gebruik ik inderdaad wel gewoon hetzelfde garen om de boel aan elkaar te haken/naaien, maar soms kan het leuk zijn om een contrasterende kleur te gebruiken. ook kun je nog kiezen om dat aan de voorkant van 't haakwerk te doen, zodat je echt een 'erop liggend' randje krijgt.
in de haak.
pi_117017445
Hihi, trui, KarinvdA ;)

Het hangt er vanaf wat voor effect je wilt krijgen. Wil je de draad die je gebruikt juist zien of niet? Ik zou in beide gevallen wel hetzelfde soort garen gebruiken, zeker als je het juist wel ziet.

Ik ben nu met een deken bezig met allemaal effen vierkanten van verschillende groottes en ik wil daar geen rand tussen hebben dus ik gebruik deze tutorial om de vierkanten onzichtbaar aan elkaar te maken en dat werkt heel goed. Bij de eerste twee vierkanten heb ik even een contrastrerende kleur gebruikt om te kijken hoe het er uit zag maar daarna heb ik steeds de kleur van een van de vierkanten die ik aan elkaar maak gebruikt. Ik gebruik dan wel een losse draad, niet het eind wat nog aan een vierkant vast zit, anders trek je die misschien uit z'n verband (zeker met deze methode, je moet namelijk goed aantrekken om de draad te laten verdwijnen en die draad loopt ook recht van de ene naar de andere kant, je kan de hechtdraad als die goed zit in met 1 keer trekken helemaal uithalen.

Er bestaat ook nog "Join as you go" waarbij je het tweede vierkant al aan het eerste vierkant haakt als je die nog aan het maken bent.
pi_117017600
Ik heb die deken van saaw helemaal gemist! Mooi is ie!

De uilen van trui zijn ook leuk trouwens, :)
pi_117017892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:27 schreef KarinvdB het volgende:
Ik ben nu met een deken bezig met allemaal effen vierkanten van verschillende groottes en ik wil daar geen rand tussen hebben dus ik gebruik deze tutorial om de vierkanten onzichtbaar aan elkaar te maken en dat werkt heel goed.
Ja, daar heb ik ook al eens naar zitten kijken, dit lijkt mij wel een mooie methode! :Y
Maar wat ik me afvraag: wat bedoelt ze met de "two back loops"? Want ze zegt:

"Take needle through the two back loops of the first stitch of the left square, moving left to right...

Maar je hebt per steek sowieso maar 2 lusjes toch? Bedoelt ze gewoon "door beide lusjes" en denk ik te moeilijk?
Smile, tomorrow will be worse...
pi_117017928
Dat lijkt mij de back loop van de 'linkse' vierkant en die van de 'rechtse' vierkant :Y
pi_117018263
Ja, dat zou je inderdaad denken, op basis van de tekst alleen. Maar op het plaatje zie je dat ze de naald door beide lusjes van 1 steek doet.

De plaatjes zijn op zich duidelijk genoeg hoor, ik vind alleen de formulering verwarrend.
pi_117018444
Het zijn niet de gewone lusjes zoals je met haken gebruikt. Ik zal zo even een fototje maken.
pi_117018486
Even een beginnersvraagje:
Mijn dochter van 8 wil graag leren haken, en mij lijkt het eigenlijk ook wel leuk. Dus het leek me een leuk projectje om samen op te pakken.
Wat zijn nu de echte must-haves? Ik zie op hema.nl haaknaalden in verschillende maten bijvoorbeeld. Waar kan ik het beste mee beginnen? Of gewoon een aantal kopen om te proberen, zo duur zijn ze ook weer niet. Welk soort garen?

En Trui, die uiltjes zijn leuk! O+
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_117018702
Crosspost:
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:47 schreef Soempie het volgende:

[..]

Nee hoor, dan komt het gewoon iets later aan. O+

[ ]

Kijk dan, wat lief en gaaf! Een lekker warme zelfgemaakte uilenmuts voor M. O+ Dankje wel lieve B. :*
Kon mijn nieuwste projectje nog even niet laten zien maar hij is nu gearriveerd *O* M
Mijn woolly owl hat
pi_117018796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:59 schreef mainedoll het volgende:
Even een beginnersvraagje:
Mijn dochter van 8 wil graag leren haken, en mij lijkt het eigenlijk ook wel leuk. Dus het leek me een leuk projectje om samen op te pakken.
Wat zijn nu de echte must-haves? Ik zie op hema.nl haaknaalden in verschillende maten bijvoorbeeld. Waar kan ik het beste mee beginnen? Of gewoon een aantal kopen om te proberen, zo duur zijn ze ook weer niet. Welk soort garen?

En Trui, die uiltjes zijn leuk! O+
Ik zou niet te klein beginnen en haaknaalden maat 4, 4.5 of 5 aanschaffen. Eventueel kan 5.5 of 6 ook als je heel soepel wil haken. Ik zou ook beginnen met simpele wol, de saskia van de wibra gaat goed samen met naalden 5,5-6 in mijn ervaring (maar anderen gebruiken liever kleinere naalden, dat kan ook). Ik zou eerlijk gezegd niet beginnen met de royal van de zeeman, ik heb de ervaring dat die meer wil splijten dan de saskia wol.
pi_117018840
Ik zou persoonlijk beginnen met katoen (catania of phil coton o.i.d., 50 grams bolletjes van rond de 2 euro met zo'n 125 meter). Ik vind dat je daar makkelijker ziet wat je doet dan met acryl, dus om te leren is dat prettig. Als je dan beestjes gaat doen is naald 2.5 het handigst, voor lossere dingen 3 of 3.5
  donderdag 20 september 2012 @ 12:17:50 #13
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117019079
naald 2,5 is echt te klein om mee te beginnen, zeker voor een kind van 8. neem gerust maat 4 en dan garen dat daar enigszins bij past. liefst niet te splijtend/pluizend. ik vond softfun van Scheepjeswol heel prettig om mee te beginnen.

bekijk samen wat instructiefilmpjes, zie ook de linkjes in de OP, desnoods steeds tussendoor op pauze, en probeer of je 't na kunt doen.
in de haak.
  donderdag 20 september 2012 @ 12:18:02 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117019088
wat een leuke muts, bertha!
in de haak.
pi_117019242
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 12:05 schreef B.ertha het volgende:
Crosspost:

[..]

Kon mijn nieuwste projectje nog even niet laten zien maar hij is nu gearriveerd *O* M
Mijn woolly owl hat
Je bent me net voor. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_117019297
Bedankt allemaal voor de tips ^O^!
Hier geen Wibra in de buurt, wel een hema en zeeman.
Bij de Hema zie ik 1 soort katoengaren, dus ik haal die wel om te proberen. En dus een paar grotere naalden om het onder de knie te krijgen :)

Dochterlief wil uiteindelijk poppenkleertjes haken, voor haar BabyBorn ;)
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_117019577
Oke, de vierkant hechtmethode fototjes.

Dit is een closeup van hoe je ze aan elkaar naait.

Je ziet hier de achterkanten van de vierkanten, en de lusjes waar je doorhaalt zijn dus beide zichtbaar aan de achterkant. De buitenste lus is een van de twee lusjes van de steek waar je normaal door zou haken. De andere lus ligt daar aan de achterkant tegenaan.

Als je het op deze manier aan elkaar maakt ziet uiteindelijk de achterkant er zo uit

En de voorkant zo

Deze twee had ik dus met grijs aan elkaar gemaakt, daar zie je helemaal niets meer van. Aan de achterkant trek je de vierkanten als het ware een beetje in elkaar, als een soort tandwieltjes die in elkaar passen, en aan de voorkant blijf je die twee lusjes zien die normaal voor de steken zijn. Dat buitenste lusje waar je dus niet doorheen hebt genaaid vormt een beetje een randje wat ik wel mooi vind.

Je zou kunnen proberen of het ook werkt met de gewone lusjes van de steek maar ik vermoed dat dat niet zo goed gaat werken.
pi_117019772
Volgens mij snap ik 'm nu ja! :Y
Thanks! :)
pi_117019896
Even twee duidelijkere foto's:

pi_117020284
Heel gaaf die muts Bertha!!!

Oh en trui, je uilen zijn tof!!!

Net stof gehaald om mijn hoodie te voeren, lekker van die joggingbroekenstof met superzachte binnenkant. Die heb ik nu al op maat geknipt en genaaid, dus nu nog erin naaien en hij is klaar. *O* En heb nog heel veel stof over, dus kan nog mooi wat anders ermee maken voor Minke bijvoorbeeld. Maar nu eerst weer effe wat vlakjes van mijn deken aan elkaar maken. lekker klusje met dit weer op een vrije dag met monteurs in huis. :+
pi_117020418
Voor het eerst in de OP! *O*

Leuke muts Bertha ^O^
  donderdag 20 september 2012 @ 13:24:10 #23
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117021246
Ik had niet door dat ik het topic sloot! :o Bedankt trui! :*

Wat een leuke uilenmuts! ^O^
pi_117024254
Bedankt allemaal, en super duidelijke foto's Karin! Ik heb nu 20 granny's en ik wilde vast beginnen om ze deels aan elkaar te maken, maar het haken (waardoor opstaand randje ontstaat) vond ik niet mooi en een andere manier kende ik niet. Die foto's maken het echt enorm duidelijk, thanks! :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_117029147
He die golfjes van Saaw had ik ook nog niet gezien! Leuk geworden :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')