abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:34:51 #176
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117409372
Zooo.... wat een dooie boel hier vandaag... en dan bedoel ik niet de plantjes, maar meer de eigenaren.
Niemand iets te vertellen?
  zondag 30 september 2012 @ 01:40:31 #177
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_117412960
Nope! maaarr het is onderhand alweer de volgende dag ;)
Naast vleesetende planten heb ik ook nog de hobby "vriendin" en het "geld verdienen door naar groenten te staren" bij de jumbo!
Ik was in de ochtend om 7:15 weg van huis en toen ik thuis was ff kunnen relaxen, opruimen etc. toen kwam mn vriendin al :D

Heb overigens niet echt iets te melden.... ook vrijwel geen aandacht gehad voor mijn plantjes :@
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
pi_117414498
Zaterdag m'n Sarrencia's geheel afgeknipt aangezien ze verdord waren.

Wel één van de laatste zonnige dagen gehad vrees ik.
  zondag 30 september 2012 @ 11:22:59 #179
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117417780
Ha Martijn en Piet,

Maar wij zijn toch niet de enige 3 die hier op dit topic posten? Hoort van de anderen ook helemaal niets.
En ik had zelf het idee dat het weekend altijd het meest gepost wordt... Maar het lijkt hier dus niet het geval te zijn :)

Maar goed, hier ook niet echt veel te melden hoor... de bloemen van m'n drosera's lijken goed door te groeien. Misschien binnenkort zaad van m'n eigen plantjes... :-)

ff goed in de gaten houden... :-)
pi_117418011
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:22 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Ha Martijn en Piet,

Maar wij zijn toch niet de enige 3 die hier op dit topic posten? Hoort van de anderen ook helemaal niets.
En ik had zelf het idee dat het weekend altijd het meest gepost wordt... Maar het lijkt hier dus niet het geval te zijn :)

Maar goed, hier ook niet echt veel te melden hoor... de bloemen van m'n drosera's lijken goed door te groeien. Misschien binnenkort zaad van m'n eigen plantjes... :-)

ff goed in de gaten houden... :-)
Haha ik heb 3 stengels welke allemaal bloemen hebben nu.

September schijnt de laatste bloeimaand te zijn.

Weet jij wanneer je het zaad kaam oogsten?
  zondag 30 september 2012 @ 11:41:22 #181
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117418188
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2012 11:32 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Haha ik heb 3 stengels welke allemaal bloemen hebben nu.

September schijnt de laatste bloeimaand te zijn.

Weet jij wanneer je het zaad kaam oogsten?
Je moet in ieder geval de bloemetjes even handmatig bestuiven... kan je doen door de bloemetjes voorzichtig tegen elkaar te wrijven. Anders krijg je geen bestuiving en dus ook geen zaadjes.

Voor zover ik begrepen heb, worden de bloemetjes hememaal zwart en drogen ze uit. Op dat moment kan je oogsten. Maar houdt er rekening mee dat de zaadjes heeeeeeeel klein zijn. Is net stof. Als ik het formaat kan omschrijven, is het ongeveer 1/10 mm. (is dus ook onmogelijk om met 1 zaadje in 1 potje te zaaien) :)

Maar anders moet je effe op het carnivora.nl forum gaan lezen. Kijken of je het daar kan vinden. Of daar vragen... Kan natuurlijk ook.

Carnivora.nl is ook mijn belangrijkste bron van informatie....
pi_117418292
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:22 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Ha Martijn en Piet,

Maar wij zijn toch niet de enige 3 die hier op dit topic posten? Hoort van de anderen ook helemaal niets.
En ik had zelf het idee dat het weekend altijd het meest gepost wordt... Maar het lijkt hier dus niet het geval te zijn :)

Maar goed, hier ook niet echt veel te melden hoor... de bloemen van m'n drosera's lijken goed door te groeien. Misschien binnenkort zaad van m'n eigen plantjes... :-)

ff goed in de gaten houden... :-)
Je moet hier ook niet posten om je plantjes groeiende te houden :+
Ze doen het prima hier :P
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 30 september 2012 @ 11:56:52 #183
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117418586
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:45 schreef Miniem het volgende:
Je moet hier ook niet posten om je plantjes groeiende te houden :+
Ze doen het prima hier :P
nee, maar met het posten hou je wel je contacten en kan je dingen vragen (zoals Piet net deed over bloemetjes en zaadjes)... :)
pi_117418598
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:41 schreef Dutchie-WbD het volgende:

[..]

Je moet in ieder geval de bloemetjes even handmatig bestuiven... kan je doen door de bloemetjes voorzichtig tegen elkaar te wrijven. Anders krijg je geen bestuiving en dus ook geen zaadjes.

Voor zover ik begrepen heb, worden de bloemetjes hememaal zwart en drogen ze uit. Op dat moment kan je oogsten. Maar houdt er rekening mee dat de zaadjes heeeeeeeel klein zijn. Is net stof. Als ik het formaat kan omschrijven, is het ongeveer 1/10 mm. (is dus ook onmogelijk om met 1 zaadje in 1 potje te zaaien) :)

Maar anders moet je effe op het carnivora.nl forum gaan lezen. Kijken of je het daar kan vinden. Of daar vragen... Kan natuurlijk ook.

Carnivora.nl is ook mijn belangrijkste bron van informatie....
Weer iets geleerd, biologie was 7 jaar terug niet m'n sterkste vak.

Dus de bloemetjes van 1 plant op elkaar drukken?
  zondag 30 september 2012 @ 12:00:04 #185
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117418666
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2012 11:57 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Weer iets geleerd, biologie was 7 jaar terug niet m'n sterkste vak.

Dus de bloemetjes van 1 plant op elkaar drukken?
Kan. Je spreekt dan over zelfbestuiving.
Je kan ook de bloemetjes van een van de andere drosera's nemen. Dan heb je kruisbestuiving.

Doe het maar niet met bloemetjes van de VFT en de drosera. Krijg je van die kleverige valletjes van :)

Maar ff zonder gekheid. Je kan het dus inderdaad met de eigen bloemetjes doen, maar ook met die van een andere drosera... Bijen houden ook geen rekening of ze op de eigen bloemetjes zitten of op die van een andere drosera... :)

Suc6 (en voorzichtig doen he....)

Theo

ps: het gaat er om dat je de stuifmeel uitwisselt. hiermee "bevrucht" je de bloemen onderling. Je kan dat ook met een klein kwastje doen... Weet niet of je nog een kwastje van modelbouw of zo hebt? :)
pi_117418850
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:00 schreef Dutchie-WbD het volgende:

[..]

Kan. Je spreekt dan over zelfbestuiving.
Je kan ook de bloemetjes van een van de andere drosera's nemen. Dan heb je kruisbestuiving.

Doe het maar niet met bloemetjes van de VFT en de drosera. Krijg je van die kleverige valletjes van :)

Maar ff zonder gekheid. Je kan het dus inderdaad met de eigen bloemetjes doen, maar ook met die van een andere drosera... Bijen houden ook geen rekening of ze op de eigen bloemetjes zitten of op die van een andere drosera... :)

Suc6 (en voorzichtig doen he....)

Theo

ps: het gaat er om dat je de stuifmeel uitwisselt. hiermee "bevrucht" je de bloemen onderling. Je kan dat ook met een klein kwastje doen... Weet niet of je nog een kwastje van modelbouw of zo hebt? :)
Kwastje is inderdaad een goede tip. Ik heb op dit moment alleen dichte knoppen en het moet echt met open neem ik aan? :7
  zondag 30 september 2012 @ 12:39:14 #187
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117419656
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:06 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Kwastje is inderdaad een goede tip. Ik heb op dit moment alleen dichte knoppen en het moet echt met open neem ik aan? :7
Yep... bij mij zijn de knoppen ook nog dicht (nog niet open geweest). Zodra de knoppen geheel open zijn (meestal tussen 11 en 13 uur, heb ik gehoord), kan je met een kwastje de boel bestuiven. Dan dus met het kwastje voorzichtig in het hart van het bloemetje "roeren". Dan over naar het volgende bloemetje. Hier hetzelfde. Ga zo alle bloemetjes langs en doe daarna gelijk nog een ronde. Dan weet je zeker dat je ze allemaal hebt gehad...

Als het bloemetje is uitgebloeid en de knopjes zwart zijn, moet je kunnen oogsten. Knip het bloemetje af en probeer de zaadzakjes boven een vel wit a4 te openen. Het kunnen wel eens duizenden zaadjes zijn die er tevoorschijn gaan komen.

Vang het zaad op, verpak het en bewaar het in de koelkast. Dit om de zaadjes de kiemkracht te laten houden...
pi_117419809
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:34 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Zooo.... wat een dooie boel hier vandaag... en dan bedoel ik niet de plantjes, maar meer de eigenaren.
Niemand iets te vertellen?
Nee behalve dat mijn planten staan te genieten in het lekkere zonnetje.
Je hoeft natuurlijk ook altijd maar te posten om iets te posten.
pi_117419858
Droseras zijn zelfbestuivend. Niet nodig om met een kwastje aan de gang te gaan.

Als de knopjes zwart zijn de steel afknippen en afstropen boven een vel A4.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 30 september 2012 @ 12:55:11 #190
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117420032
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2012 12:48 schreef Miniem het volgende:
Droseras zijn zelfbestuivend. Niet nodig om met een kwastje aan de gang te gaan.

Als de knopjes zwart zijn de steel afknippen en afstropen boven een vel A4.
Kijk, en dat wist ik weer niet...
Dacht dat de bestuiving altijd plaats moest vinden. Zelfbestuiving hoef je dus niets voor te doen... ideaal...

Nooit te oud om te leren...
  zondag 30 september 2012 @ 12:59:51 #191
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117420160
Nog even een klein stukje theorie (van Wikipedia):

Zelfbestuiving:

Bij zelfbestuiving of autogamie wordt het stuifmeel overgebracht naar de stempel van dezelfde bloem. Bij buurbestuiving (geitonogamie) komt het stuifmeel op een andere bloem, die op dezelfde plant zit en dit resulteert dus ook in zelfbestuiving. Cleistogamie is een bijzondere vorm van zelfbestuiving, waarbij de bloem zich zelfs niet meer opent.
Bestuiving en bevruchting worden vaak door elkaar gehaald. Bestuiving kan leiden tot bevruchting maar dat hoeft niet. Na bestuiving moeten de spermacellen uit de stuifmeelkorrel via de stuifmeelbuis naar de eicel in het vruchtbeginsel gebracht worden en moeten ze met elkaar versmelten. In de lucht zitten zeer veel verschillende stuifmeelkorrels en alleen een specifieke combinatie van stuifmeelkorrel en stempel geeft bevruchting.
Zelfbestuiving heeft als voordeel dat het de plant onafhankelijk maakt van zijn bestuivers. Het laat toe dat planten groeien waar vliegende insecten zeldzaam zijn, zoals in het hooggebergte, op winderige of zeer schaduwrijke plaatsen. Bij succesrijke zelfbestuivers kan het leiden tot een snelle toename van het aantal planten, maar door het onderdrukken van de genenuitwisseling eveneens tot de isolatie van de populatie. Uiteindelijk kan zelfbestuiving leiden tot soortvorming of speciatie.
Zelfbestuiving komt frequent voor bij orchideeën, zoals bij wespenorchissen en bosvogeltjes.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbestuiving
pi_117420162

8-) drosera.
Lang leve macro stand O+


:D nepenthes is open.
En de beker is de langste inmiddels *)

[ Bericht 4% gewijzigd door lynda op 30-09-2012 13:12:11 ]
  zondag 30 september 2012 @ 13:01:39 #193
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117420211
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:59 schreef lynda het volgende:
[ link | afbeelding ]
8-) drosera

[ link | afbeelding ]
:D nepenthes is open.
En de beker is de langste inmiddels *)
Mooie foto's, maar eehhh.... was jij niet een weekje weg dit weekend? :)
pi_117420235
Ist weekend al voorbij?
  zondag 30 september 2012 @ 13:04:10 #195
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117420270
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:02 schreef lynda het volgende:
Ist weekend al voorbij?
nee, daarom juist...je was een weekje weg dit weekend, dus verwacht ik geen mails van je... maar aan de andere kant, voor internet heb je al tijden geen kabeltje meer nodig om te kunnen communiceren :)
pi_117420695
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2012 12:48 schreef Miniem het volgende:
Droseras zijn zelfbestuivend. Niet nodig om met een kwastje aan de gang te gaan.

Als de knopjes zwart zijn de steel afknippen en afstropen boven een vel A4.
Als je naar mijn foto kijkt he,
Het onderste bolletje begint zwart te worden maar het gaat nog wel even duren voordat de overige bloemen uitkomen.. Echt laten zitten tot de laatste uitgekomen is?
pi_117420951
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:18 schreef lynda het volgende:

[..]

Als je naar mijn foto kijkt he,
Het onderste bolletje begint zwart te worden maar het gaat nog wel even duren voordat de overige bloemen uitkomen.. Echt laten zitten tot de laatste uitgekomen is?
Jip het liefst ook de stengel laten verdorren dan weet je zeker dat je rijpe zaadjes hebt. Denk dat je net als ik, nog wel een maand moet wachten.
  zondag 30 september 2012 @ 13:34:29 #198
383899 Dutchie-WbD
Venite Crescere Et Prosperabit
pi_117421085
Samenvatting over de drosera:

Bloem zonder interactie (zelfbestuiving) uit laten bloeien tot ook de stengel lijkt te verschrompelen (en niet door de droogte, maar door de ouderdom). Dan afknippen en boven een wit a4-tje de zaadzakjes openen.

Droog opslaan en bewaren in de koelkast om de kiemkracht te behouden.
pi_117422199
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:55 schreef Dutchie-WbD het volgende:

[..]

Kijk, en dat wist ik weer niet...
Dacht dat de bestuiving altijd plaats moest vinden. Zelfbestuiving hoef je dus niets voor te doen... ideaal...

Nooit te oud om te leren...
Er zijn natuurlijk weer uitzonderingen bij de drosera's.
Maar de meest standaard soorten zijn zelfbestuivend.

Dionaea's moet je echter wel zelf bestuiven, ik doe dit met een tandenstoker.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_117422268
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:18 schreef lynda het volgende:

[..]

Als je naar mijn foto kijkt he,
Het onderste bolletje begint zwart te worden maar het gaat nog wel even duren voordat de overige bloemen uitkomen.. Echt laten zitten tot de laatste uitgekomen is?
Duurt nog wel een tijdje voordat alles zwart is bij jou.
Als je tegen de stengel tikt moet het zaad er eigenlijk al kunnen uitvallen.

Heb het vermoeden dat dat bij mij gebeurt is, want in sommige potten groeien spontaan drosera's.
Wss van mijn Capensissen die in de buurt van deze planten staan.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')