Zelf geen ervaring mee, de vorige keer dat ie dit deed bij mij stierf de moeder plant af nog voordat ik ook maar ergens aan had gezeten ^^ dat is het plantje dat nu moeder plant speeltquote:Op zondag 21 oktober 2012 13:42 schreef lynda het volgende:
grappig![]()
dat kan ik uiteindelijk ook weer van de plant halen las ik ergens. Daar nog ervaring mee?
Da's een kweekbak...quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 07:24 schreef tammepiet het volgende:
Gefeliciteerd. Lijken me geslaagde zaaingen.
Wat is dat voor handige bak?
Ja hoor, is prima...quote:Op zondag 28 oktober 2012 13:29 schreef Miniem het volgende:
Theo, leuk om mijn dionaea kiemer te zien.![]()
Mag ik deze foto in mijn fobo zetten?
Aha. Ik heb alleen een kamer die ik zo koud mogelijk kan maken, ik hoop toch op 10 graden en hoop dat dat samen met de verminderde 'photoperiod' voldoende is.quote:Op woensdag 7 november 2012 17:00 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Ach, het is nog klein hoor... Maar dat zie je wel op de foto's vanavond...
En Levolution, ja, bij mij gaan de planten de (onverwarmde) schuur in. Komen ze voor het raam te staan. Hebben ze voldoende licht (wat ze nodig hebben) en de onverwarmde schuur heeft een temperatuur van tussen de -1 en +10. Afhankelijk van het weer.
Zit nog wel even te twijfelen of ik de ventrata en de Sarracenia Purpurea SSP Venosa er ook bij zet. In ieder geval gaan de VFT en de drosera (zodra die helemaal klaar is met de bloei) wel de schuur in.
Haha, ben er ook ban voor ja... We zien wel hoe het gaat...quote:Op donderdag 8 november 2012 23:13 schreef martijnhaah het volgende:
wow daar ligt een super grote berg plantjes hahaha
ziet er goed uit ^^
Dat ze wat gelig, of er happertjes afsterven, zwart worden.quote:
Er sterft wel heel veel af momenteel. Ik heb ze nog niet zo heel lang moet ik zeggen. Als lees ik net wel dat ik schijnbaar geen kraanwater moet voerenquote:Op donderdag 15 november 2012 12:04 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dat ze wat gelig, of er happertjes afsterven, zwart worden.
Gewoon slapjes. Niet zoals in hoog zomer mooi groen met rode happers.
Nope, daar gaan ze uiteraard van dood.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
Er sterft wel heel veel af momenteel. Ik heb ze nog niet zo heel lang moet ik zeggen. Als lees ik net wel dat ik schijnbaar geen kraanwater moet voeren
quote:Op donderdag 15 november 2012 12:08 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nope, daar gaan ze uiteraard van dood.
Heb je pics?
Ziet er goed uit hoor.quote:
Geen gedistilleerde water zoals je het bij de ah koopt? Heb nog wel regen water staan in de tuin , daar niet van.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:19 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ziet er goed uit hoor.
Zo zien ze er ook bij mij uit op het moment.
Maar ga ze wel regenwater geven!
Kan ook, maar geen water uit de kraan iig.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Geen gedistilleerde water zoals je het bij de ah koopt? Heb nog wel regen water staan in de tuin , daar niet van.
quote:Op woensdag 28 november 2012 10:27 schreef Gertenbol het volgende:
Leuk topic! Ik ga sinds lange tijd weer eens beginnen met nieuwe plantjes. Wat raden jullie aan op dit moment, leuke soorten die ik op dit moment kan planten (niet te groot) of is het slimmer om er een te kopen bij het tuincentrum?
Thnx
quote:
Drosera Capensis kan je jaarrond op je vensterbank houden, liefst in een kweekkasje. Verder lekker wachten i.v.m. winterrust.quote:Op woensdag 28 november 2012 10:27 schreef Gertenbol het volgende:
Leuk topic! Ik ga sinds lange tijd weer eens beginnen met nieuwe plantjes. Wat raden jullie aan op dit moment, leuke soorten die ik op dit moment kan planten (niet te groot) of is het slimmer om er een te kopen bij het tuincentrum?
Thnx
Topquote:Op woensdag 21 november 2012 13:06 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Inderdaad,mijn idee ook... volledig gezonde plant. Is toe aan z'n winterslaap.
Tijdens de winterslaap minimaal water geven... heeft echt niet veel nodig... ikzelf geef nu nog water tot er een klein laagje in staat (ongeveer 1 cm). Dan geen water meer tot de plant ongeveer 1 dag droog staat. Daarna weer een laagje van ongeveer 1 cm. Meer heeft hij tijdens de winterslaap niet nodig.
En inderdaad, over van kraanwater naar regenwater of gedemineraliseerd water. Bij mij heeft kraanwater de voorkeur, a- omdat het gratis is, b- omdat er toch genoeg valt, c- omdat de regenton toch vol zit.
Winterslaap door laten gaan voor minimaal 3 maanden. Liefst dus tot begin / half maart. Afhankelijk van de dan geldende temperaturen, kan je gaan kijken of je de plant uit de winterslaap haalt, door hem weer warmer neer te gaan zetten. In de winterslaap (ook wel koudeperiode genoemd) zou de plant het best temperaturen kunnen hebben van tussen 0 en 10 graden. Echter een lichte nachtvorst is ook geen probleem. Ikzelf heb ze in een onverwarmde schuur staan, waar het in de winter ook wel licht kan vriezen. Houdt er wel rekening mee dat ze gewoon daglicht nodig hebben. Dus niet in het donker zetten. Liefst gewoon bij een raam op het Noorden of zo. Krijgen ze daglicht en wordt het niet te warm door eventueel direct zonlicht achter het raam.
Groeten
Theo
ps: overigens kan de vliegenval ook prima buiten overwinteren, mits je er maar voor zorgt dat hij de tijd heeft gehad om langzaam aan de temperatuurwisseling naar buiten te wennen. Dus niet nu gelijk buiten neerzetten, maar volgend jaar, voorjaar (als hij uit de winterslaap is gekomen) buiten laten wennen en kan dan buiten blijven staan. Dan bij strenge vorst zorgen dat er een beetje bescherming is dmv noppenfolie... maar dat is allemaal van latere zorg...
Vraagje hè.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:06 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Inderdaad,mijn idee ook... volledig gezonde plant. Is toe aan z'n winterslaap.
Tijdens de winterslaap minimaal water geven... heeft echt niet veel nodig... ikzelf geef nu nog water tot er een klein laagje in staat (ongeveer 1 cm). Dan geen water meer tot de plant ongeveer 1 dag droog staat. Daarna weer een laagje van ongeveer 1 cm. Meer heeft hij tijdens de winterslaap niet nodig.
En inderdaad, over van kraanwater naar regenwater of gedemineraliseerd water. Bij mij heeft kraanwater de voorkeur, a- omdat het gratis is, b- omdat er toch genoeg valt, c- omdat de regenton toch vol zit.
Winterslaap door laten gaan voor minimaal 3 maanden. Liefst dus tot begin / half maart. Afhankelijk van de dan geldende temperaturen, kan je gaan kijken of je de plant uit de winterslaap haalt, door hem weer warmer neer te gaan zetten. In de winterslaap (ook wel koudeperiode genoemd) zou de plant het best temperaturen kunnen hebben van tussen 0 en 10 graden. Echter een lichte nachtvorst is ook geen probleem. Ikzelf heb ze in een onverwarmde schuur staan, waar het in de winter ook wel licht kan vriezen. Houdt er wel rekening mee dat ze gewoon daglicht nodig hebben. Dus niet in het donker zetten. Liefst gewoon bij een raam op het Noorden of zo. Krijgen ze daglicht en wordt het niet te warm door eventueel direct zonlicht achter het raam.
Groeten
Theo
ps: overigens kan de vliegenval ook prima buiten overwinteren, mits je er maar voor zorgt dat hij de tijd heeft gehad om langzaam aan de temperatuurwisseling naar buiten te wennen. Dus niet nu gelijk buiten neerzetten, maar volgend jaar, voorjaar (als hij uit de winterslaap is gekomen) buiten laten wennen en kan dan buiten blijven staan. Dan bij strenge vorst zorgen dat er een beetje bescherming is dmv noppenfolie... maar dat is allemaal van latere zorg...
Is inderdaad isolatie. Je kunt ze bij wijze van ook met een flinke bos bladeren of zelfs sneeuw bedekken.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:09 schreef Levolution het volgende:
[..]
Vraagje hè.
Ik lees wel vaker dat je bij vorst moet beschermen door de plant te bedekken enzo. Maar houdt dat echt die kou tegen?
Ik bedoel, als we onszelf, als warmbloedige dieren, bedekken, dan houden we makkelijker warmte vast. Maar werkt dit wel voor een plant? Noppenfolie houdt toch geen kou tegen als er sowieso geen warmtebron is? Het isoleert alleen enigszins.
gewoon wachten tot het topic dicht is kan niet?quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:58 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Omdat dit topic zeer binnenkort gaat sluiten, heb ik vast een nieuw topic aangemaakt:
F&F / Vleesetende Planten Topic #15: Hoe onze plantjes de winter overleven!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |