abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117189437
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 13:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Onzin. Je hebt in elk geval zwak en sterk atheisme. Een zwakke atheist zou je kunnen omschrijven als "iemand die niet gelooft dat God bestaat". Vind je dat dogmatisch?

Iemand die niet gelooft dat kabouters bestaan, vind je zo iemand dogmatisch?
Heb je dan ook zwak en sterk theisme? Want zo wordt het wel vergeleken, nl.
pi_117190087
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Heb je dan ook zwak en sterk theisme? Want zo wordt het wel vergeleken, nl.
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Simpel gezegd is het verschil tussen zwak en sterk atheisme waar je het woordje "niet" neerzet:

Ik geloof niet dat God bestaat,

Vs

Ik geloof dat God niet bestaat.

Die eerste heeft iedereen tegenover een enorm aantal concepten, waarvan men zich wrs niet eens bewust is. Paarse olifanten, vierkante sterren, koeien die aan Harvard studeren, etc. etc. Het is een passieve houding, en verre van dogmatisch. Die tweede is een actieve overtuiging.
pi_117190820
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 13:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je hier bedoelt. Simpel gezegd is het verschil tussen zwak en sterk atheisme waar je het woordje "niet" neerzet:

Ik geloof niet dat God bestaat,

Vs

Ik geloof dat God niet bestaat.

Die eerste heeft iedereen tegenover een enorm aantal concepten, waarvan men zich wrs niet eens bewust is. Paarse olifanten, vierkante sterren, koeien die aan Harvard studeren, etc. etc. Het is een passieve houding, en verre van dogmatisch. Die tweede is een actieve overtuiging.
Ok, nu snap ik beter wat je bedoelt :P
  maandag 24 september 2012 @ 18:01:56 #54
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_117199483
ik geloof wel dat god wel bestaat, want demonen
  maandag 24 september 2012 @ 20:11:12 #55
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_117206239
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 14:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ok, nu snap ik beter wat je bedoelt :P

Lees anders de wiki eens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme

Atheisme betekend "afwezigheid van geloof", iets heel anders dan "geloven dat god niet bestaat".

"Een athe๏st ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde."

"Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materi๋le processen te herleiden is, ook onze denkprocessen. Alle materialisten zijn bij definitie athe๏sten, maar niet alle athe๏sten zijn materialisten."

& wat het ontkennen van God(en) betreft:
Een Christen ontkent het bestaan van ALLE goden, op ้้n na.
Een Atheist gaat ้้n God verder :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_117207570
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 20:11 schreef R0N1N het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lees anders de wiki eens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme

Atheisme betekend "afwezigheid van geloof", iets heel anders dan "geloven dat god niet bestaat".

"Een athe๏st ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde."

"Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materi๋le processen te herleiden is, ook onze denkprocessen. Alle materialisten zijn bij definitie athe๏sten, maar niet alle athe๏sten zijn materialisten."

& wat het ontkennen van God(en) betreft:
Een Christen ontkent het bestaan van ALLE goden, op ้้n na.
Een Atheist gaat ้้n God verder :P
ah, kijk een duidelijk antwoord :P
Dank je wel :)
pi_117214856
Ik zou geen boek gaan zoeken wat dit soort zaken specifiek tegengaat, ik denk dat je beter een boek kunt uitzoeken dat kritisch denken behandeld, en dan zou ik je het boek The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark van Carl Sagan aanraden.

Daar staan overigens ook een aantal voorbeelden in goden, heksen enzovoorts.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')