abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 13:00:13 #51
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_117656235
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:06:01 #52
185670 Poezewoes
pi_117817185
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:51:52 #53
185670 Poezewoes
pi_117931420
Slapen bij de olifanten

zaterdag 13 oktober 2012

Vorige week donderdag zijn we voor het eerst in de stal blijven slapen. Elke nacht blijft er ťťn verzorger van het team in de olifantenstal logeren. We willen de geboorte graag zien om er weer zoveel mogelijk van te leren en natuurlijk om te zien of alles goed gaat.

Met Indra gaat het prima. Er zijn wel een aantal duidelijke veranderingen te zien. Zo heeft ze 's avonds wat onrustige momenten, waarin ze veel heen en weer loopt of juist heel stil staat en haar benen strekt. Tijdens de trainingen is Indra wat langzamer en aan haar bewegingen kun je zien dat de buik haar in de weg begint te zitten. Verder zien we op de warmtefoto's dat haar melkklieren nog steeds aan het groeien zijn en dat het kalf zich verplaatst. Er zijn nog nooit eerder warmtefoto's van de dracht van een olifant gemaakt, dus we hebben geen vergelijkingsmateriaal en kunnen dus geen conclusies hieraan verbinden. Wat we nu doen is informatie verzamelen voor de toekomst.

Afgelopen nacht, vrijdag op zaterdag, was het mijn waaknacht. Om 20:00 uur stap ik de stal binnen en begroet de dames. Ik kijk eerst even om het hoekje naar Indra en Kina, maar die staan rustig te eten. Vervolgens vul ik een grote waterbak op wielen. De dames vinden het heerlijk om hieruit te drinken en drinken zonder moeite een litertje of tachtig. Daarna krijgen ze hooi en een aantal berkentakken. Ik kijk in de hooiruif van Indra en Kina, maar die hebben nog meer dan genoeg te eten. Ik pak mijn slaapspulletjes en installeer de hangmat voor de tribune. Wat is het heerlijk om in alle rust alle tijd te hebben om te kijken en te luisteren naar de dieren. Vooral met Kina er bij, want die klimt en klautert er op los!

Het is 21:00 uur, ik besluit een rondje door het park te gaan lopen. Ik heb de tip van Bas gehad om eens even voorzichtig bij de bavianen om het hoekje te spieken, dus daar loop ik als eerste heen. En inderdaad, het is de moeite waard en heel grappig. Want de bavianen zijn bezig met ťťn groot snurkconcert. Ik maak een rondje bij de Savanne en loop langs de flamingo's om de jonge kuikens te bewonderen. Ik kijk nog even bij de kamelen en dromedarissen en vervolg m'n route langs de tijgers, leeuwen, apen en uiteindelijk kijk ik nog even bij olifantenstier Chamundi. Die is lekker buiten aan het spelen met z'n trekkerband.

Om 22:00 uur ben ik weer terug in de olifantenstal en een half uurtje gaat Kina liggen om haar eerste slaapje te doen. Indra staat rustig te eten en schurkt met haar lichaam wat tegen de bomen. Om 22:30 uur besluit ik om ook alvast even wat te slapen en de wekker een uur later te zetten. Om iets voor elf uur schrik ik wakker van de olifanten. Blijkbaar zijn ze geschrokken van het onweer. Mimi trompettert en Indra en Kina rennen richting War War. Ze pruttelen wat, zoeken slurfcontact met elkaar. Na vijf minuten is het weer rustig.

Rond middernacht slapen alle olifanten, behalve Indra. Indra gaat pas om 03.15 uur slapen. Tot die tijd is ze vooral veel aan het eten en staat ze te rusten. Ik doe af en toe een dutje en wordt vanzelf weer wakker van de geluiden die de olifanten maken. Zoals van Kina, die gaat spelen met haar speelgoed. Of van War War die een tak breekt, of Mimi die met haar hooitonnen in de weer is. Zelfs als olifanten slapen produceren ze nog aardig wat geluid. De ademhaling is duidelijk te horen en ze laten veel scheten.

Om iets voor half zes is zijn alle olifanten wakker en beginnen ze met hun ontbijt. Het ziet er allemaal rustig uit, dus ik slaap nog even een uurtje. Rond kwart voor zeven start ik ook op en zet de groep dames weer bij elkaar in het binnenverblijf. Ontbijtje in de hooiruiven en dan hou ik het voor gezien vandaag.

We zijn benieuwd wanneer de kleine zich aandient. Geweldig is, dat iedereen hierover mee denkt. Ook onder het personeel in het park leeft de geboorte enorm. En de vraag wanneer dat het geboren wordt, krijgen we minimaal tien maal per dag. Het antwoord blijft steeds hetzelfde. We weten het niet. Het kan elk moment gebeuren. Tot die tijd genieten alle verzorgers van het slapen bij de olifanten. Het is een feestje om zo dichtbij de dieren te kunnen zijn. We wachten in spanning af!

Margreet
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:03:45 #54
185670 Poezewoes
pi_117974177
  maandag 15 oktober 2012 @ 19:32:49 #55
185670 Poezewoes
pi_118009209

maandag 15 oktober 2012 @ 21:40:56 #56
185670 Poezewoes
pi_118016626
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:22:50 #57
185670 Poezewoes
pi_118028679
Nog steeds geen bevalling.

woensdag 17 oktober 2012 @ 15:47:37 #58
185670 Poezewoes
pi_118084717
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:58:51 #59
185670 Poezewoes
pi_118334106
Het is met recht een olifantendracht, kijk elke keer of er al wat te zien is. :Y
pi_118371662
Ik zie alleen op jouw caps olifanten :D Elke keer als ik kijk hebben ze zich best bijdehand verborgen en dat is best knap met het formaat van de gemiddelde olifant.
What we have loved, Others will love, and we will teach them how.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:31:42 #61
185670 Poezewoes
pi_118408123
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:26 schreef pullup het volgende:
Ik zie alleen op jouw caps olifanten :D Elke keer als ik kijk hebben ze zich best bijdehand verborgen en dat is best knap met het formaat van de gemiddelde olifant.
Misschien hebben ze de olie uit het fanje laten lopen O-)
  donderdag 25 oktober 2012 @ 15:13:43 #62
185670 Poezewoes
pi_118418740
Nog even wachten...

donderdag 25 oktober 2012

Bij deze een update vanuit het Rijk der Reuzen. Bij de olifantendames gaat alles nog z’n gangetje, de dames vermaken zich prima en lijken zich niet te beseffen dat er binnenkort gezinsuitbreiding komt. Met Indra gaat het ook goed, ze eet nu flink door en is al weer iets aangekomen. Indra was de laatste tijd namelijk wat kilo’s kwijt geraakt. Het is natuurlijk ook niet niks, een klein fantje van rond de 70 kilogram in je buik en daarnaast een dochter die in de gaten heeft dat de productie in je uiers weer toe is genomen. Gedurende de nachten zien we wel steeds onrustige momenten, ze is dan veel aan het schuren, gooit zand tegen haar buik en staat soms met haar mond open, verder zien we ook steeds vaker dat zij haar achterkant strekt. Maar… nog steeds geen tekenen van een aanstaande geboorte.

De uitgerekende datum is gebaseerd op het verloop van de vorige drachten en de eerst waargenomen dekking. Deze datum was 15 oktober, maar er is nog niks gebeurd. Bij Indra’s vorige twee bevallingen werd het jong een maand voor de uitgerekende datum geboren, vandaar dat de dierenarts en de dierverzorgers er rekening mee hebben gehouden dat dit weer ging gebeuren. De bevalling laat deze keer dus iets langer op zich wachten, maar het kan nog steeds ieder moment gebeuren. Het blijft wel spannend op deze manier, ook voor ons. Dag en nacht kijken we met een scherpe blik of we tekenen zien van een aanstaande geboorte. ’s Avonds liggen bij alle verzorgers de benodigde spullen klaar om zo snel mogelijk richting het park te kunnen vertrekken. Het wordt al bijna een ritueel. Kleren netjes op een stapel…check, jas over een stoel…check, alle sleutels klaar…check, telefoongeluid op heel hard...check.
Alles in afwachting van dat ene moment!

Kina lijkt nog niet te beseffen wat er allemaal gaat gebeuren. Zij slaapt heerlijk zo samen met haar moeder. Ze vind het ook heerlijk om bovenop haar moeder te gaan zitten soezen. Hoe zal dat straks gaan, als er nog een klein olifantje is? Wie slaapt dan bij wie? En wordt er de eerste tijd wel lekker geslapen? Dat zijn dingen die wij ons ook afvragen. Verder vermaakt Kina zich prima met haar speelgoedjes. Zo hangt er een ton in de stal waar ze regelmatig mee aan de gang is en hebben wij een vliegtuigwiel om een boomstam gehangen (heerlijk om over heen te klauteren en te klimmen). Moeder Indra heeft de laatste tijd niet zo heel veel zin in spelen. Die heeft ongetwijfeld genoeg aan zichzelf de laatste tijd. Met tante Mimi speelt Kina overdag regelmatig, maar als het aan Kina lag zou zij dag en nacht spelen.

De grote olifanten hebben daar helaas niet altijd zin in. Ik denk dat Kina straks heel blij zal zijn met een klein speelkameraadje. We zijn erg benieuwd hoe Kina zal reageren op de komst van het kleintje. Zal ze jaloers zijn? Is ze voorzichtig met het kleintje? Hoe leert ze wat ze wel of niet mag? En vooral wat gaat ze ervan vinden als er een ander olifantje is die de lekkere melk van haar moeder drinkt. Want Kina snoept nu nog regelmatig van de melk van haar moeder. Zelfs als Indra ligt te slapen probeert Kina nog te drinken. Ze duwt haar slurfje dan tegen Indra aan en vaak doet Indra haar been opzij, zodat Kina kan drinken. Sommige kijkers zijn bezorgd over de eerste melk die het kalf hoort te drinken, de zogenaamde biest. Maar daar hoeven wij ons gelukkig geen zorgen over te maken. De melk die Kina nu nog weg snoept is gewone olifantenmelk. Tijdens de daadwerkelijke geboorte wordt de productie van biest gestimuleerd. Dan is er weer genoeg voor ons nieuwe slurfje.

Iedereen veel kijkplezier gewenst. En we wachten allen nog even rustig af……

Margeet
  donderdag 25 oktober 2012 @ 19:15:45 #63
185670 Poezewoes
pi_118428545

Ze zijn er dus wel :Y
pi_118520711
Elke nacht als Indra wil gaan slapen klimt Kina op haar en gaat haar vervelen.
Indra vindt dat niet zo prettig de laatste dagen en schud haar van haar af!
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_118649814
Ik vind Indra erg onrustig, weet niet of ze elke avond zo doet.
pi_118650881
Idd. Chanel5, en de olifanten achter zijn ook onrustig.
Indra zoekt steeds contact met hun.
Ik ga het nog even volgen, lijkt op serieuze weeen!
pi_118651202
En tussen de weeen door wil Kina toch nog even drinken bij mama!
pi_118651216
Ik snap niet dat die olifanten zich niet vervelen. Ze staan maar wat.
If not now, then when.
pi_118676881
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 00:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik snap niet dat die olifanten zich niet vervelen. Ze staan maar wat.
Ze vervelen zich dan ook stierlijk en het levert ook een boel stress op.
Je kan veel dieren in gevangenschap ook de halve dag heen en weer zien schommelen op hun plek of als een bezetene een bepaald rondje in de kooi zien rennen.
In Artis hebben ze in ieder geval een olifant die zo een hele serie zenuwtrekjes heeft ontwikkeld.
pi_118682327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef pullup het volgende:

[..]

Ze vervelen zich dan ook stierlijk en het levert ook een boel stress op.
Je kan veel dieren in gevangenschap ook de halve dag heen en weer zien schommelen op hun plek of als een bezetene een bepaald rondje in de kooi zien rennen.
In Artis hebben ze in ieder geval een olifant die zo een hele serie zenuwtrekjes heeft ontwikkeld.
Sneu is dat, erg sneu.
If not now, then when.
  donderdag 1 november 2012 @ 07:47:48 #71
185670 Poezewoes
pi_118694975
Hoor net op de TV dat de kleine Olifantje geboren is! *O* *O* *O* *O* *O* *O*
  donderdag 1 november 2012 @ 07:53:36 #72
185670 Poezewoes
pi_118695022
Olifant Indra in Amersfoort bevallen

update In Dierenpark Amersfoort is olifant Indra om 5.30 uur bevallen. Dinsdagnacht zijn de weeŽn bij de Aziatische olifant begonnen. De weeŽn stopten woensdagochtend, maar Indra bleef onrustig.
Tien minuten na de bevalling stond het jong al op de pootjes. Of het een jongen of meisje is, moet nog blijken. Vandaag worden familieleden bij moeder en kind gelaten, en het publiek moet het nog even doen met de beelden van de webcam.
De bevalling was live te volgen via babyolifantje.nl. De dierentuin heeft drie camera's geÔnstalleerd in het binnenverblijf van de olifanten. De webcams die een blik geven in het olifantenverblijf zijn inmiddels al meer dan een half miljoen keer bekeken.
De verzorgers van Dierenpark Amersfoort hebben woensdag besloten om het binnenverblijf voor het publiek te sluiten om de olifantendames rust te geven. Indra is bevallen in de aanwezigheid van haar tweejarige dochter Kina.
Het is niet de eerste keer dat het dierenpark haar 'digitale bezoekers' mee laat kijken bij een bevalling. Vorig jaar november keken ruim 15.000 mensen midden in de nacht rechtstreeks mee naar de bevalling van een neushoorn.
Bron: AD
  donderdag 1 november 2012 @ 07:54:55 #73
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  donderdag 1 november 2012 @ 08:04:10 #74
185670 Poezewoes
pi_118695119
pi_118695126
quote:
Daar is ie dan
  donderdag 1 november 2012 @ 08:46:35 #76
185670 Poezewoes
pi_118695678

Kleine olifantje heeft honger!
  donderdag 1 november 2012 @ 09:10:40 #77
185670 Poezewoes
pi_118696139

De kudde is heel beschermend voor nieuwe bewonertje!
pi_118696486
*O* *O* *O*
  donderdag 1 november 2012 @ 09:43:26 #79
185670 Poezewoes
pi_118696778

Deze caps zijn gemaakt door Selam

[ Bericht 40% gewijzigd door Poezewoes op 01-11-2012 09:48:48 ]
pi_118696990
Wat een schatje O+
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_118697047
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 09:52 schreef Toverheks het volgende:
Wat een schatje O+
:Y *;
Honesty is the best policy.
  donderdag 1 november 2012 @ 10:47:30 #82
185670 Poezewoes
pi_118698344

Veilig bij mamma
pi_118698519
Die kleine kreeg me daar een schop.... hou mijn hart vast!!!
pi_118699082
Wat een schatje........Is dat nu de moeder die de hele tijd staat te zwaaien met haar hoofd?
Kleintje wordt wel goed afgeschermd door mama tante en zus....
Lach zoveel als je ademt en heb lief zolang als je leeft
  donderdag 1 november 2012 @ 11:22:30 #85
185670 Poezewoes
pi_118699335
  donderdag 1 november 2012 @ 11:40:29 #86
185670 Poezewoes
pi_118699834

Lijkt wel of die andere olifant die kleine jaloers is, gaat steeds bij baby olifant,er over heen staan.
Of zou het ook bescherming zijn?
pi_118701116
Zodra de kleine is geboren zie je Kina aan komen rennen, Indra scherm de kleine af.
Indra begint tegen de kleine te schoppen omdat ze moet bewegen en opstaan, ook Kina zie je schopbewegingen maken. Dit is dus het leerproces voor haar als ze in de toekomst zelf een kleine krijgt.
pi_118701698
quote:
Dank je wel Chanel5, ook voor je post hierna :Y
Lach zoveel als je ademt en heb lief zolang als je leeft
  donderdag 1 november 2012 @ 13:07:16 #90
185670 Poezewoes
pi_118702636
quote:
"Oudere zus Kina is erg nieuwsgierig en het is goed om te zien hoe de moeder de aandacht over de twee verdeelt", zegt de trotse dierverzorger Bas Aalders.
Vond ik een lieve quote uit geboorte verhaal in Telegraaf!

[ Bericht 98% gewijzigd door Poezewoes op 01-11-2012 13:26:39 ]
  donderdag 1 november 2012 @ 13:22:51 #91
185670 Poezewoes
pi_118703224

Gezinnetje
pi_118704916
1 minuut na de bevalling
pi_118705186

Paar minuten na de geboorte
  donderdag 1 november 2012 @ 14:30:45 #94
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_118705693
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 14:16 schreef Chanel5 het volgende:
[ afbeelding ]

Paar minuten na de geboorte
[ afbeelding ]
Wat zijn het toch een prachtige beesten O+
pi_118705959
Wat prachtig! O+

Bedankt voor de mooie foto's. :*
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  donderdag 1 november 2012 @ 18:14:34 #96
185670 Poezewoes
pi_118713335
Hoor net op het nieuws dat olifantje een jongetje is! *O* *O* *O* *O*
  donderdag 1 november 2012 @ 19:46:24 #97
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  vrijdag 2 november 2012 @ 07:30:20 #98
185670 Poezewoes
pi_118732403
  vrijdag 2 november 2012 @ 11:20:39 #99
185670 Poezewoes
pi_118736118
KRAAMFEEST

Kom op kraamvisite bij het babyolifantje
DierenPark Amersfoort is reuzenblij met de geboorte van het babyolifantje! Om deze bijzondere nieuwe bewoner te bewonderen nodigt DierenPark Amersfoort iedereen uit de omgeving uit om op kraamvisite te komen.
Vanaf 2 november tot en met 16 november zijn er dagelijks 2000 kraamkaartjes beschikbaar voor de speciale kraamprijs van vijf euro waarmee men het park in kan zolang de voorraad strekt (vanaf 15.30 uur). De kraamkaartjes zijn niet te reserveren. Abonnementhouders mogen natuurlijk de hele dag gratis naar binnen. Kom na schooltijd of werktijd op kraamvisite bij het Amersfoortse olifantje en blijf bij ons een olifantenpannenkoek eten. De stal is in principe de hele dag geopend, tenzij de dierverzorgers het noodzakelijk vinden om het verblijf te sluiten in verband met de rust van de olifantenfamilie.

Kraamfeest; Ode aan de Olifant
Als cadeautje voor het babyolifantje roepen we je op om mee te doen aan een muzikale Ode aan de Olifant. Oefen het muziekstuk Baby Elephant Walk van componist Mancini, doe auditie en wie weet treedt jij samen met een Big Band op, tijdens het kraamfeest op zaterdag 24 november .

Auditie
Tijdens de dagelijkse kraamvisites (vanaf 15.30 uur) kan auditie gedaan worden in het park. Dit kan alleen, maar natuurlijk ook samen met anderen. Deze audities worden gefilmd en een professionele jury kiest de 10 mooiste, beste of leukste uitvoeringen. Ook mensen die geen instrument spelen kunnen de melodie neuriŽn, fluiten of zingen en op die manier mee doen aan de Ode aan de Olifant! Het is de bedoeling dat je je eigen instrument meeneemt om auditie te doen, voor een piano zullen wij zorgen.

Mee doen?
Iedereen die zijn muzikale kunsten wil laten horen kan een e-mail sturen naar olifantenredactie@dierenparkamersfoort.nl onder vermelding van het instrument (bladmuziek voor verschillende instrumenten beschikbaar). Je ontvangt dan de speciaal aangepaste bladmuziek en het oefenen kan beginnen!

Kraamfeest
Deze winnaars worden uitgenodigd om op zaterdag 24 november mee te spelen met een professionele big band bij de Ode aan de Olifant en mogen achter de schermen kijken bij de grote kleine baby. Tijdens dit kraamfeest, waarbij je vanaf 15.30 uur voor 5 euro een kraamkaartje kan kopen, zal de naam onthult worden van het Babyolifantje. De namenwedstrijd is dit jaar van start gegaan op de Facebookpagina na de geboorte van de olifant. Doe hier mee aan de namenwedstrijd!

vrijdag 2 november 2012 @ 20:23:32 #100
185670 Poezewoes
pi_118753380
Daar is ie dan, onze kleine reus

vrijdag 2 november 2012

Het verhaal begint eigenlijk al dinsdagavond. Overdag hebben we al ontdekt op de camera’s dat Indra de nacht van maandag op dinsdag maar 8 minuten heeft geslapen. Dit is wel een opvallend gegeven: zou het dan misschien vanavond gaan gebeuren?

Ik ga na het werk naar huis om even een hapje te eten en me klaar te maken voor de waaknacht. Rond 20:30 kom ik in de stal. Ik voer alle olifanten en kijk even hoe Indra er bij staat. Het valt me op dat ze niet aan het eten is en dat ze het moeilijk heeft. Ze ontlast steeds haar benen, gooit zand naar haar buik en zakt af en toe door haar achterbenen heen. Al snel krijg ik een smsje van Bas. “Ben je wakker?” “Zeker te weten”, schrijf ik terug. We smsen nog wat heen en weer en na een uurtje besluiten we om de rest op de hoogte te stellen. Rond 22:30 is iedereen in de stal gearriveerd. Een kwartiertje later is er ineens veel onrust bij Indra. Ze brult en verliest een grote hoeveelheid vocht. Nu weten we het zeker, de bevalling begint. Meerdere malen zien we weeŽn. Kina mag niet gaan slapen van Indra en ook Mimi en War war houden alles zeer goed in de gaten. Rond half drie lijkt alles toch weer af te zwakken en ik besluit te gaan slapen. Voor hetzelfde geld duurt het nog 24 uur en het is toch wel handig om overdag nog een beetje fit te zijn. Richard en Dominique blijven die nacht wakker om alles in de gaten te houden. De rest installeert zich op de tribune en probeert wat slaap te pakken.

Woensdagmorgen, 06:30. Iedereen wordt langzamerhand wakker en we constateren dat het dus nog wel even zal duren. We maken een plan voor die dag. We besluiten om War war en Mimi nog apart van Indra en Kina te houden. We maken alles schoon en zorgen voor voldoende voer in de stallen. Indra eet bijna niets. Alleen hier en daar pakt ze af een toe een takje of een plakje hooi. Ze staat veel te waven en blijft onrustig. We houden alles goed in de gaten en om beurten pakken we overdag nog een paar uurtjes slaap.

’s Avonds installeren we ons weer op de tribune. Rond 23:00 neemt de onrust van Indra weer toe. Ze maakt af en toe geluid en ik zie dat ze weer een aantal weeŽn heeft. Kina slaapt nu wel even en ik kan horen dat ook Warwar en Mimi nog wat slaap pakken. Toch worden ze regelmatig wakker doordat Indra wat geluiden maakt. De collega’s om me heen liggen lekker te slapen. Op een gegeven moment begin ik behoorlijk moe te worden en ik kijk om me heen of er al iemand wakker gaat worden die het waken van me over kan nemen. Ze maken helaas wat schijnbewegingen en draaien zich steeds weer lekker om. Om 00:45 wordt Anne wakker. Pfff, gelukkig, want ik viel nu toch bijna om van de slaap. Ik vraag haar dan ook meteen of ze helemaal wakker wil worden en het waken wil overnemen. Om 01:00 ga ik lekker slapen in de wetenschap dat als er wat gebeurd, we wakker worden gemaakt. Dat gebeurt dan ook om 05:27. Bas is wakker en ziet ineens een bult onder de staart verschijnen. Meteen butst hij iedereen wakker en ik hoor ook meerdere mensen mijn naam roepen. Iedereen zit meteen rechtop op de slaapmatjes. De bult wordt al snel groter en dan wordt in no-time, 05:31, het kleine slurfje geboren.15 seconden na de geboorte heeft Kina het pas door. Ze rent van de heuvel naar het kalf en begint hard te piepen. Alle olifanten maken lawaai en Indra schopt met haar voeten richting het kalf. Dit ziet er wat heftig uit, maar dit doen olifanten om het kalf van het vlies af te helpen en zo snel mogelijk in de benen te helpen. Al meteen zie ik dat het kalf het hoofd omhoog doet en ik zie ook al een beentje bewegen. Kina is helemaal door het dolle heen en heeft geen flauw idee hoe ze moet reageren. Gelukkig is daar de ervaren moeder Indra die kan laten zien hoe het moet en Kina in het begin even netjes op veilige afstand houdt. Indra doet dit echt heel erg netjes. Alles verloopt in rap tempo en na een minuut of tien staat het kalf en maakt het de eerste stapjes. De eerste uurtjes verlopen prima. Het kalf loopt lekker mee met Indra en ook Kina mag steeds iets dichterbij het kalf komen. Indra houdt wel goed in de gaten of Kina netjes is en niet te ruw met het kalf omgaat. Om 07:45 maakt het kalf voor het eerst een geluidje. Alle olifanten reageren hier enorm op. Even later besluiten we Warwar kennis te laten maken met de nieuwe aanwinst. Dit gaat super en Warwar kijkt goed en begroet de kleine liefdevol. Kina laat ook meteen zien dat ze de grote zus is en beschermt de kleine keurig. Wanneer ze allemaal weer rustig zijn, mag ook Mimi erbij. Ook zij gaat heel netjes met het kalf om en begroet het opgewonden. Geweldig om te zien. Alle olifanten weten gewoon precies wat ze moeten doen. Ondertussen zijn we allemaal goed aan het kijken of we het geslacht kunnen zien. Onze bioloog Raymond is de eerste die het goed kan zien. Het is een bulletje. We zijn er erg blij mee, ook al weten we dat dit kleine ding, zodra het gaat puberen de deur uit gaat. Om iets over half twaalf komt de nageboorte er af en om 12:45 drinkt het kalfje voor het eerst. Alles gaat volgens het boekje en we genieten met volle teugen. Alleen blijft Indra enorm veel aan het waven. Blijkbaar voelt ze zich toch nog wat ongemakkelijk en moet ze nog een gedeelte van de spanning kwijt raken. Ook is er weer een nieuw kalf waar ze alle zorg voor heeft. Ze kan niet meer doen en laten wat ze wil. Dit zal gewoon weer even moeten wennen. We zagen dit bij de geboorte van Kina ook.

De afgelopen nacht zijn we nog in de stal gebleven. We willen toch goed in de gaten houden of het kalf voldoende drinkt en goed slaapt. Vooral omdat Indra ook nog wel wat onrustig is. Gedurende de nacht gaat het beter en zien we dat het kalf goed drinkt. Sowieso vind ik het wel een pittig ding. Hij loopt al heel stoer rond en laat regelmatig van zich horen. Het is fantastisch om te zien hoe gek Kina met haar broertje is. Soms snapt ze nog niet wat de bedoeling is. Het kalf ligt net even te slapen en dan maakt Kina hem voorzichtig wakker. Ach ze leert het vanzelf hoe het werkt. Ze kan het gewoon afkijken van de anderen. Ze is in ieder geval al heel zorgzaam. Ook oma Warwar en tante Mimi houden de boel goed in de gaten en zodra het kalfje een kik geeft zijn ze allemaal in de buurt. Gedurende de dag gaat al beter met Indra. Ze staat goed stil op het moment dat het kalfje wil drinken en ze houdt Kina weg op het moment dat die nog van de melk wil mee snoepen. Tsja, dat kan nu niet meer. Verder is de stal de hele dag open geweest voor publiek. Iedereen houdt zich keurig rustig, waardoor het kalf zelfs meerdere malen heeft geslapen.

Gelukkig dat alles goed is gegaan. Vanaf nu wordt het alleen maar genieten. Ik hoop dat jullie dat ook doen en dat iedereen de kleine komt bewonderen. Het is echt prachtig. Verder kunnen jullie namen verzinnen en die op DPA-facebook plaatsen. Wij zullen binnenkort een mooie naam uitzoeken voor deze stoere jongen.

Namens het olifantenteam, iedereen dank voor de vele geweldige reacties, leuke cadeautjes en hopelijk tot ziens.

Margreet
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')