Ik geloof dat ze daar in Zweden mee bezig waren. Om alles op een hoop te gooien, de kinderen voor te lichten en hen zelf de keuze te laten maken. Lijkt mij een goede zaak, maar als kinderen daar een keuze maken, er ook niet meer aan toornen lijkt mij.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Zelf heb ik mezelf altijd hard gemaakt voor deze stelling. Sterker, ik dacht dat ik het zelf, als enige, had bedacht![]()
Het leek mij slim om kinderen alle religies voor te schotelen vanuit het 0-punt opdat ze al die waarheid-claims van die religies zouden leren relativeren. Was in ieder geval erg benieuwd naar de uitkomst van een dergelijke aanpak. Zou een kind één van de religies oppakken en zeggen; deze klopt, en de rest niet ?
Met als reden dat je zulk soort discussies te vaak hebt gezien of met als reden dat je zelf interesse hebt in andere religies?quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:00 schreef freeDragon het volgende:
Als ik het zo lees dan wordt het weer een onderonsje tussen christenen en atheïsten. Niet alleen de terminologie verwijst daar naar maar ook de uitgenodigde sprekers. Met uitzondering van de introductiefoto geen moslim of buddhist te zien (en in de verste verte geen hindoe).
Ik laat deze dus maar aan mij voorbij gaan, dergelijke discussies volg ik wel op Fok! F&L
Allebei eigenlijk. Ik ben zelf sterk voor een strikte scheiding van kerk en staat en vind dat je een maatschappijj (inclusief goede wetgeving) prima kan inrichten zonder dat je daar een religie voor nodig hebt. In de line-up van sprekers zitten als duidelijke 'tegenpartij' aleen maar christenen. Als die mijn voorgaande mening delen, dan hebben we geen discussie en als ze die niet delen, dan ken ik hun verhaal al. Wat vooral interessant zou zijn voor me is - als andere religies ook van de partij zouden zijn - wat die dan zouden toevoegen aan de godsdienstles. Waarbij ik wil aantekenen dat bijvoorbeeld boeddhisten helemaal geen god dienen; de term 'godsdienstles' is dus ook vanuit een bepaald religieus-historisch perspectief gekozen, wat me ook al niet echt uitnodigt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met als reden dat je zulk soort discussies te vaak hebt gezien of met als reden dat je zelf interesse hebt in andere religies?
Het komt misschien uit een onverwachte hoek, maar het is Daniel Dennett die deze positie wil gaan verdedigen. Niet om religie te schrappen uit het onderwijs, maar om juist ook andere religies onder de aandacht te brengen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:35 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Allebei eigenlijk. Ik ben zelf sterk voor een strikte scheiding van kerk en staat en vind dat je een maatschappijj (inclusief goede wetgeving) prima kan inrichten zonder dat je daar een religie voor nodig hebt. In de line-up van sprekers zitten als duidelijke 'tegenpartij' aleen maar christenen. Als die mijn voorgaande mening delen, dan hebben we geen discussie en als ze die niet delen, dan ken ik hun verhaal al. Wat vooral interessant zou zijn voor me is - als andere religies ook van de partij zouden zijn - wat die dan zouden toevoegen aan de godsdienstles. Waarbij ik wil aantekenen dat bijvoorbeeld boeddhisten helemaal geen god dienen; de term 'godsdienstles' is dus ook vanuit een bepaald religieus-historisch perspectief gekozen, wat me ook al niet echt uitnodigt.
Maar waarom dan in de Godsdienstles? Daar hebben we toch Maatschappijleer voor? En als je dat te 'zakelijk' vindt, start dan een curriculum Spiritualiteit, waarin onder andere gesproken kan worden over zaken als godsbesef en godsbeleving. Dan wordt dat een 'onderdeel van' in plaats van dat dat leidend wordt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het komt misschien uit een onverwachte hoek, maar het is Daniel Dennett die deze positie wil gaan verdedigen. Niet om religie te schrappen uit het onderwijs, maar om juist ook andere religies onder de aandacht te brengen.
Een eerste stap is om gewoon gelijke aandacht te besteden aan de verschillende religies op school. Onder welke vlag je dat dan doet lijkt me minder relevant.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 15:32 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Maar waarom dan in de Godsdienstles? Daar hebben we toch Maatschappijleer voor? En als je dat te 'zakelijk' vindt, start dan een curriculum Spiritualiteit, waarin onder andere gesproken kan worden over zaken als godsbesef en godsbeleving. Dan wordt dat een 'onderdeel van' in plaats van dat dat leidend wordt.
Het is precies die bias op scholen waar Dennett zich tegen verzet. Niet om nu extra aandacht te besteden aan een islamitisch of boedhistisch standpunt, maar puur om erop te wijzen dat geen enkele religie meer aandacht verdient dan andere religies.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 15:32 schreef freeDragon het volgende:
Waar het mij met name om gaat is de bias vanuit godsdienst en de beperkte selectie van sprekers maar misschien kan Dennet de aanvullende rollen invullen.
Voor mij is zowel voor als na goed... maar als ik uit ervaring kan spreken: bij Krauss gingen de meeste mensen direct na de lezing door naar huis.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 18:28 schreef vaarsuvius het volgende:
Gaan we ervoor of erna iets met Fokkers afspreken? Ik kom uut het verre oosten en als het erna wordt dan bel ik wellicht ff een kennis in A'dam om daar te blijven slapen.
Ik zie niet wat daar ironisch aan is. Scholen zijn er om kinderen op een neutrale manier kennis en vaardigheden bij te brengen. Die kennis gaat over de waarneembare werkelijkheid, en religies zijn onderdeel van die waarneembare werkelijkheid.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:05 schreef bewustzijnisall het volgende:
Ik kom ook. Wel een ironie dat Denett , die atheïst is en het bewustzijn wegredeneert in zijn boek, gaat pleiten voor multireligieus onderwijs! Wat ik in het NL onderwijs mis is het vak filosofie op middelbare scholen. Zou verplicht moeten zijn. Op de universiteit sowieso of je nou bèta , alpha of gammawetenschappen studeert.
Helaas niet. Verwijder mij maar.quote:Op zaterdag 10 november 2012 12:09 schreef Molurus het volgende:
Minder dan een week te gaan!
Nog nieuwe aanmeldingen? MetalIsAwesome en LelijKnap, komen jullie nog?
Om 19.15u openen de deuren volgens het programma. Om 19.15u daar voor de deur afspreken? Achteraf kunnen we afspreken bij de bar (21.50u tot later).quote:Op zondag 4 november 2012 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij is zowel voor als na goed... maar als ik uit ervaring kan spreken: bij Krauss gingen de meeste mensen direct na de lezing door naar huis.
Ik moet nog even kortsluiten met de andere mensen die met mij meekomen, maar wat mij betreft prima!quote:Op maandag 12 november 2012 19:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Om 19.15u openen de deuren volgens het programma. Om 19.15u daar voor de deur afspreken? Achteraf kunnen we afspreken bij de bar (21.50u tot later).
Ik heb zojuist mezelf geregistreerd via de website.
Wellicht is P + R een optie?quote:Op dinsdag 13 november 2012 14:17 schreef vaarsuvius het volgende:
Ok, ik zal er ook zijn om 19:15.
Kun je daar ergens parkeren? En zo ja, is dat heel duur? Ik moet nog kiezen of ik met de auto of met de trein kom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |