http://www.wired.com/dang(...)ts-posed-u-s-troops/quote:Insurgent fighters wearing U.S. Army uniforms breached the defenses of the main British-run air base in southern Afghanistan on Friday. Firing guns and rockets and apparently triggering suicide vests, the attackers killed two U.S. Marines and damaged or destroyed several hangars and fueling facilities. Before they were all killed or captured, the insurgents also managed to destroy six U.S. Marine Corps jet fighters and significantly damage two others, landing a shocking blow against NATO air power in the region.
The attack on Camp Bastion, in restive Helmand province, came after the Taliban vowed to take revenge for the release by a mysterious U.S. filmmaker of an inflammatory, albeit amateurish, movie mocking the Muslim prophet Muhammad. The insurgent group had also threatened to kill or capture the U.K.s Prince Harry, who recently deployed to Camp Bastion as an Apache helicopter pilot. The prince was never in any danger, NATOs International Security Assistance Force stated.
The assailants true motives are impossible to verify. In any event, the attack underscores the Afghan insurgencys boldness and striking power in the waning years of the U.S.-led NATO intervention.
The assault began shortly after 10:00 p.m. when approximately 15 insurgents organized in three teams and wearing American uniforms penetrated at one point of the perimeter fence and executed a well-coordinated attack against the airfield, according to ISAF. The Harrier jump jets destroyed or damaged in the assault had been parked out in the open on the flightline, the alliance stated.
The Harriers reportedly belonged to Marine Attack Squadron 211, based in Yuma, Arizona. VMA-211 had shifted its Harrier jump jets to Bastion from nearby Kandahar in July, in order to better support the British troops and Marines operating from Bastion. Harrier squadrons typically deploy with 10 jets, meaning all but two of VMA-211s planes are now out of action. Despite this, ISAF unconvincingly insisted there would be no impact to ground or air operations from Camp Bastion.
Startlingly, the six destroyed Harriers represent no less than 1/15th of the Marines entire inventory of the versatile, vertical-landing jets. The F-35B version of the stealthy Joint Strike Fighter is slated to replace the Harrier over the next 15 years.
Nine NATO personnel eight military and one civilian were injured in addition to the two Marines who died. One of those killed was from VMA-211, according to the San Diego Union-Tribune. Base defenders killed 14 of the attackers and captured one. This information is subject to change as new details become available, ISAF warned.
The Bastion attack is not the first time insurgents have targeted NATO aircraft. Last month a rocket damaged an Air Force C-17 cargo plane assigned to carry Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Martin Dempsey on his Afghanistan tour. Two maintainers were injured in that strike. And in 2005 a rocket barrage aimed at Kandahar Air Field destroyed a British Harrier and damaged another.
Nor is Fridays attack the first perpetrated by insurgents disguised as U.S. troops. In 2010, following a spate of such attacks, the Pentagon ordered the Army to begin treating stocks of uniforms as sensitive and remove them from pilferable ground resupply convoys moving through Pakistan. There is evidence that the enemy is using pilfered out-garment uniform items to gain a tactical advantage, the Pentagon warned.
Its unclear to what extent that advantage factored into the Bastion attack. In any event, the death and destruction wrought on a heavily-defended NATO base by just 15 determined attackers is a chilling reminder of the insurgencys enduring potency.
Mijn vriend is daar geweest in 2008 als lid van TFU, hij is ook van mening dat het daar onbegonnen werk is.quote:Op zondag 16 september 2012 09:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niemand heeft ooit een oorlog gewonnen in afghanistan.
Incl. eigenlijk de taliban want die zijn ook altijd afhankelijk geweest van de "warlords" die daar overal zitten.
Het is een middeleeuws zooitje daar.
Met een enorm onherbergzaam gebied.
Ik heb medelijden vooral met de meisjes en de vrouwen daar.
Oh ja? Wie precies? Of gewoon de hele bevolking. Beetje zoals Vietnam zeg maar? Goed zo jongen. Flink hoor.quote:ipv dat zielige opbouwen en laffe gedoe....
bomb the fuck out of them!
Mijn vriend zegt precies hetzelfde, dat is de enige methode. verder valt er niks te halen en zijn "we" 25 man daar kwijtgeraakt.quote:Op zondag 16 september 2012 09:38 schreef thesystem het volgende:
ipv dat zielige opbouwen en laffe gedoe....
bomb the fuck out of them!
Uiteindelijk is dat wel de enige oplossing.quote:Op zondag 16 september 2012 09:39 schreef delpit het volgende:
Oh ja? Wie precies? Of gewoon de hele bevolking. Beetje zoals Vietnam zeg maar? Goed zo jongen. Flink hoor.
Ik ben het met je eens hoor. Mijn vriend ook, heeft daar zelf in die zandbak gezeten.quote:Op zondag 16 september 2012 09:47 schreef thesystem het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat wel de enige oplossing.
De volking spreekt zich niet uit voor een partij maar 'backstabbed' veel liever.
Niemand is te vertrouwen.
Het ene moment helpen ze je aan informatie, het andere moment geven ze aan de taliban door waar je met je eenheid uithangt.
Jammer voor de onschuldige kinderen...maar voor hoelang zijn ze onschuldig.
Enige oplossing om een insurgency op te lossen is de totale.....
En hoeveel Afghanen staan daar tegenover? Het valt te verwachten dat er mensen van ons sterven als je ze naar een oorlogszone stuurt.quote:Op zondag 16 september 2012 09:40 schreef Mistress_X het volgende:
[..]
Mijn vriend zegt precies hetzelfde, dat is de enige methode. verder valt er niks te halen en zijn "we" 25 man daar kwijtgeraakt.
Logisch, dat is ook het risico van het vak. Mijn vriend koos bewust voor zijn huidige baan en wist dat ook.quote:Op zondag 16 september 2012 09:52 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
En hoeveel Afghanen staan daar tegenover? Het valt te verwachten dat er mensen van "ons" sterven als je ze naar een oorlogszone stuurt.
En zie hier meteen de reden waarom Afghanen een grafhekel hebben gekregen aan de buitenlandse troepen.quote:Op zondag 16 september 2012 09:54 schreef Mistress_X het volgende:
[..]
Logisch, dat is ook het risico van het vak. Mijn vriend koos bewust voor zijn huidige baan en wist dat ook.
Maar als er een vuurcontact is, een TIC noemt mijn vriend dat, dan liever veel afghanen afknallen om te voorkomen dat er meer Nederlanders sneuvelen.
Ik kan wel voor mijn vriend spreken, maar dat doe ik niet. Sinds zijn uitzending naar Uruzgan heeft hij een heel uitgesproken mening over dat volk en land.quote:Op zondag 16 september 2012 09:55 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
En zie hier meteen de reden waarom Afghanen een grafhekel hebben gekregen aan de buitenlandse troepen.
Besef je wel wat je zegt?quote:Op zondag 16 september 2012 09:54 schreef Mistress_X het volgende:
Logisch, dat is ook het risico van het vak. Mijn vriend koos bewust voor zijn huidige baan en wist dat ook.
Maar als er een vuurcontact is, een TIC noemt mijn vriend dat, dan liever veel afghanen afknallen om te voorkomen dat er meer Nederlanders sneuvelen.
Typisch soldatenfenomeen: de vijand bestaat niet uit mensen, maar uit "dat volk" dat zogenaamd geen haar beter is dan een stelletje beesten. Wordt er vast tijdens de opleiding wel ingestampt, en anders gebeurt het wel als men daar met gevaar voor eigen leven rondrijdt in gepantserde wagens. Alsnog is je vriend - met alle respect - een mongool. Het helpt inderdaad niet mee dat het gros van de Afghanen ongeletterd is en makkelijk beïnvloedbaar, al dan niet gezwicht onder dreigementen, door de Taliban. In onze ogen onbegrijpelijk, maar wij zouden niet anders reageren als wij in een bergdorpje in de Afghaanse bergen waren geboren. Overlevingsdrang en zo. Dat jij het over "dat volk" en "afknallen" hebt, maakt het voor mij alleen maar begrijpelijker dat de Afghanen niks van de buitenlanders willen hebben.quote:Op zondag 16 september 2012 09:57 schreef Mistress_X het volgende:
[..]
Ik kan wel voor mijn vriend spreken, maar dat doe ik niet. Sinds zijn uitzending naar Uruzgan heeft hij een heel uitgesproken mening over dat volk en land.
Dat is natuurlijk onzin, dat weet je ook wel.quote:Op zondag 16 september 2012 09:59 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Typisch soldatenfenomeen: de vijand bestaat niet uit mensen, maar uit "dat volk" dat zogenaamd geen haar beter is dan een stelletje beesten.
is is afknallen of afgeknalt worden. Dat is de realiteit, en dan denk je niet na.quote:Op zondag 16 september 2012 10:02 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het over afknallen hebben als je het over mensen hebt is wel erg triest moet ik zeggen.
Dan moet ik wikwakka2 gelijk geven.quote:Op zondag 16 september 2012 10:04 schreef Mistress_X het volgende:
is is afknallen of afgeknalt worden. Dat is de realiteit, en dan denk je niet na.
Mijn vriend en ik hebben hier zéér "filosofische" gesprekken over gehad. Over hoe hij dat beleefde als ze beschoten werden.
En die afghaanse strijders zien dat natuurlijk andersom.quote:Op zondag 16 september 2012 10:06 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dan moet ik wikwakka2 gelijk geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |