abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116965096
Ik heb gekozen voor een zo goedkoop mogelijke verzekering met vrije keuze van zorgverlener. Betaling per jaar, maximaal eigen risico en wél een aanvullende verzekering voor tandartskosten.

Waarom maximaal eigen risico? Ik heb nooit iets. Ik zou niet eens weten hoe mijn huisarts er ook al weer uitziet, laat staan dat ik gebruik maak van andere zorg. De flinke besparing op de premie van de afgelopen jaren weegt ruimschoots op tegen het eventueel moeten betalen van een hoog eigen risico - als er toch iets onaangenaams met me zou gebeuren. Ik heb ook voldoende spaargeld om die paar honderd euro zelf op te kunnen hoesten.

Waarom aanvullend verzekerd voor tandheelkunde? Dit jaar ook maar eens een aanvullende verzekering voor tandheelkunde genomen en ook dat was een verstandige keuze. Dat kostte me circa 175 euro aan premie, waarbij ik voor maximaal 400 euro mag declareren. Ik kon van tevoren redelijk goed voorspellen dat ik meer dan 175 euro aan kosten zou hebben, dus het is altijd aantrekkelijk. Als ik even uitga van twee uitgebreide consulten bij de mondhyena (ruim 100 euro per keer) en twee tandartscontroles (circa 20 euro per keer), heb ik de premie al ruim terugverdiend.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2012 00:12:17 ]
  woensdag 19 september 2012 @ 00:29:53 #27
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116965708
quote:
6s.gif Op woensdag 19 september 2012 00:08 schreef k_man het volgende:
Ik heb gekozen voor een zo goedkoop mogelijke verzekering met vrije keuze van zorgverlener. Betaling per jaar, maximaal eigen risico en wél een aanvullende verzekering voor tandartskosten.

Waarom maximaal eigen risico? Ik heb nooit iets. Ik zou niet eens weten hoe mijn huisarts er ook al weer uitziet, laat staan dat ik gebruik maak van andere zorg. De flinke besparing op de premie van de afgelopen jaren weegt ruimschoots op tegen het eventueel moeten betalen van een hoog eigen risico - als er toch iets onaangenaams met me zou gebeuren. Ik heb ook voldoende spaargeld om die paar honderd euro zelf op te kunnen hoesten.
Dat zou, in jouw geval een verstandige keuze kunnen zijn.

quote:
Waarom aanvullend verzekerd voor tandheelkunde? Dit jaar ook maar eens een aanvullende verzekering voor tandheelkunde genomen en ook dat was een verstandige keuze. Dat kostte me circa 175 euro aan premie, waarbij ik voor maximaal 400 euro mag declareren. Ik kon van tevoren redelijk goed voorspellen dat ik meer dan 175 euro aan kosten zou hebben, dus het is altijd aantrekkelijk. Als ik even uitga van twee uitgebreide consulten bij de mondhyena (ruim 100 euro per keer) en twee tandartscontroles (circa 20 euro per keer), heb ik de premie al ruim terugverdiend.
Tsja, als je vantevoren weet dat er kostbare ingrepen plaats dienen te vinden, natuurlijk een goede keuze. Voor de velen onder ons die nooit iets hebben (en indien als, daar ruimschoots van te voren voor hadden kunnen sparen) natuurlijk een totaal andere situatie.

Ik ben kennelijk een geluksvogel qua tandarts - in twintig jaar tijd nooit meer iets meer gehad dan een vullinkje en wat tandsteen verwijderen links-en-rechts. Kost geen drol.
En gelukkig, ik heb een uiterst vriendelijke en vakkundige tandarts, die, ALS er al iets aan de hand is, altijd alternatieven aanbiedt voor de 'dure' optie.

Voorbeeldje? :D
Een jaartje of tig geleden hield ik ineens een stuk kies in mijn handen. Afgebroken.
Ik naar Meneer W. te W.

"Zo K, dat wordt een kroon..."
"Kost dat?"
"650 euro ongeveer." (gecorrigeerd naar huidige prijsniveau)
"Hmmm. Okee. Is goed, hoor. Ik heb er voor gespaard. Shit happens..."

... tijdje stilte...

"Doe je aan rugby?"
"Nou nee, niet echt, ik doe aan denksporten"
"Dan kunnen we de boel ook gewoon weer aan elkaar plakken..."

Zo gezegd, zo gedaan.
Vijftien jaar later zit die aan elkaar geplakte kies er nog steeds in. Zonder enig probleem.
Kostte me, omgerekend naar het huidige prijsniveau, 30 pleuro.

Natuurlijk laat ik Meneer W. te W. ( ^O^ ) de zaak iedere zoveel jaar nog wel eventjes controleren...
tot op heden, prima in orde.

PM me voor zijn adres. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_116974654
quote:
Tja, als je het van et voren weet dan doe je dat. Dat gaat helaas niet altijd.
Aan mondhygenisten doe ik niet aan en ik ga 2x per jaar voro controle. Zoals ik hier al vaker schreef is 2 gaatjes, 2 fotos en 2x controler goedkoper dan een jaar premie+eigen bijdrage.

Daarnaast heb ik de allergoedkopste zorgeverzekering die er is.
Voordeel: weinig premie
nadeel:
-dure helpdesk (maar goed, wie belt er nu nog tegenwoordig?)
-minder vrije keuze (maar dat boeit niet als je niks overkomt en voor kleine ingrepen in ziekenhuizen kan je bij elk ziekenhuis terecht. De kans op iets groots is verwaarloosbaar zijn en dat risico dat ik 200km moet reizen neem ik graag.
-dure aanvullende pakketen, maar die zorgkosten kan ik prima zelf dragen, indien nodig.

Ik kijk elk jaar naar de goedkoopste op basis van jaarpremie en dan stap ik over. Dit jaar nog overgestapt van anderzorg naar youcare.
Ik heb maximale eigen risico, dus iets van 750 euro per jaar en ik maak nog niet eens mijn verplichte eigen risico op elk jaar. Het verschil in premie spaar ik elk jaar op een spaarrekening met de hoogste rente en ik kon tot nu toe nog prima mijn verplichte eigen risico en eigen bijdragen + zorgkosten betalen uit dat potje en die zit nu goed gevuld met enkele duizende euro's.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_116981364
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja, als je het van et voren weet dan doe je dat. Dat gaat helaas niet altijd.
Aan mondhygenisten doe ik niet aan en ik ga 2x per jaar voro controle. Zoals ik hier al vaker schreef is 2 gaatjes, 2 fotos en 2x controler goedkoper dan een jaar premie+eigen bijdrage.
Twee keer controle is samen 40 euro. Een gaatje kost meestal zo'n 80 euro. Dan zit je al aan 200 euro. Wat foto's kosten weet ik zo niet. Als je een aanvullende verzekering voor tandheelkunde neemt waarbij je tot zo'n 200 euro mag declareren, betaal je waarschijnlijk zo'n 100 euro aan premie en ben je goedkoper uit dan wanneer je alles zelf betaalt.
pi_117018839
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 14:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Twee keer controle is samen 40 euro. Een gaatje kost meestal zo'n 80 euro. Dan zit je al aan 200 euro. Wat foto's kosten weet ik zo niet. Als je een aanvullende verzekering voor tandheelkunde neemt waarbij je tot zo'n 200 euro mag declareren, betaal je waarschijnlijk zo'n 100 euro aan premie en ben je goedkoper uit dan wanneer je alles zelf betaalt.
die controle kosten kloppen. De kosten van een gaatje hangt af wat voor gaatje dat was. Bij mij was het zo uit het hoofd 15 euro. Het is al een tijdje geleden, dus ik weet het niet meer precies, maar ook was waren de kosten van het gaatje 40 euro, dan nog was het goedkoper om het zelf te betalen.
Foto's kosten 20 euro per stuk. Bij een aavullende tandartsverzekering moet je al gauw 25% zelf betalen en wordt 75% vergoedt. Dat moet je er ook bijtellen bij de kosten.

Daarnast vergoedde mijn aanvullende tandartsverzekering maar tot 150 euro... Dus eigenlijk verzeker je je voor tussen de 30 en 50 euro. 8)7
Ik moest altijd bijbetalen (eigen bijdrage, die 25%) en moest die premie altijd betalen ook al had ik geen kosten en dat voor maar tussen de 30 en 50 euro risico 8)7 o|O
Betere verzekeringen voor de tandarts zijn er, maar daar betaal je weer meer premie op, of je moet wisselen van je basisverzekering, wat dat weer duurder maakt....
Kortom, voor mij en ik schat vele NLers is een tandartsverzekering echt totale onzin.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-09-2012 12:15:07 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_117019903
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dit klopt niet helemaal.

Ik heb het hoogste eigen risico erbij genomen van 500 euro (meen ik) en dat spaart me 25 euro per maand uit dus 300 euro per jaar. En de eerste 220 euro ben je toch al kwijt. En in het slechte geval ben je dus maar 200 euro extra kwijt.

Dus zeker als je jong bent is dat wel heel voordelig
Dat dacht ik ook. Maar die 500 komt dus bovenop die 200 kwam ik dit jaar ervaringsgewijs achter.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2012 12:44:13 ]
pi_117020841
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 12:43 schreef beeer het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Maar die 500 komt dus bovenop die 200 kwam ik dit jaar ervaringsgewijs achter.
Hij bedoelt dat hij ¤200 extra kwijt is bovenop de ¤300 die hij bespaarde. Dat die ¤500 vrijwillig ER bovenop het verplicht ER komt is logisch (en staat ook gewoon op je polis).
pi_117023077
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 13:14 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat hij ¤200 extra kwijt is bovenop de ¤300 die hij bespaarde. Dat die ¤500 vrijwillig ER bovenop het verplicht ER komt is logisch (en staat ook gewoon op je polis).
:Y

Heb het idee dat veel mensen niet goed weten hoe het werkt omdat ik vaak hoor van dan moet je dus 720 euro betalen :o !!

Maar als je kosten maakt en dus boven dat bedrag gaat dan ben je maar 200 euro extra kwijt vergeleken met iemand die alleen de wettelijke ER heeft.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_117023413
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:13 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb het idee dat veel mensen niet goed weten hoe het werkt omdat ik vaak hoor van dan moet je dus 720 euro betalen :o !!

Maar als je kosten maakt en dus boven dat bedrag gaat dan ben je maar 200 euro extra kwijt vergeleken met iemand die alleen de wettelijke ER heeft.
¤ 5000 zelfs zei iemand net :)
pi_117023545
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:13 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Yep, het kan voor een gezond iemand een hele interessantie optie zijn zolang je voldoende financiële buffer hebt. Jammer is alleen dat meestal de mensen zonder buffer kiezen voor een hoger risico tegen een lagere premie, en voor hen is het een stuk minder verstandig...

quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:22 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

¤ 5000 zelfs zei iemand net :)
Geen verzekeraar die een dergelijk vrijwillig eigen risico aanbiedt...
pi_117023686
Aankomend jaar gaat het ER ook weer behoorlijk omhoog, hoop wel dat de premiestijging dan niet zo hoog uitvalt. Las gemiddeld 20 euro dat zou mooi zijn.
pi_117024003
Ik doe volgend jaar alleen een basis en een tandverzekering, ze kunnen me rug op.
pi_117024106
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:40 schreef Sorella het volgende:
Ik doe volgend jaar alleen een basis en een tandverzekering, ze kunnen me rug op.
Wie is ''ze'' ?
pi_117024181
De zorgverzekeraar :)
pi_117024375
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:44 schreef Sorella het volgende:
De zorgverzekeraar :)
Het zijn geen monsters he :P
pi_117024739
Je zou bijna gaan denken van wel, zeker wat de aanvullende pakketten betreft, die worden elk jaar duurder en kleiner met onnodige dingen (voor mij) zodat je weer een duurder pakket moet nemen met onnodige dingen er ook nog steeds in.
pi_117025054
In 2011 had ik basis + aanvullend (inc tandarts). Begin 2011 naar de tandarts geweest, en eind 2011. 2X vrijwel niets aan de hand.

Nu heb ik basis met hoogste eigen risico en ga dit jaar niet naar de tandarts. In 2013 neem ik weer een tandarts verzekering en ga ik begin 2013 en eind 2013 naar de tandarts.

Op deze manier betaal ik zo min mogelijk aan tandartskosten, terwijl ik het wel goed onder controle heb. Is er begin 2013 vanalles mis, dan laat ik dat fixen. Zit ik aan m'n max wat betreft kosten die verzekerd worden, dan ga ik eind 2013 nog voor controle. Aan de hand van die controle beslis ik dan weer of ik voor 2014 een tandartsverzekering moet afsluiten.

Eigen risico houd ik hoog. Dit jaar 1x naar huisarts geweest (valt niet onder eigen risico), en de keer daarvoor dat ik een arts gezien heb was 5/6 jaar geleden. De besparing met max eigen risico is het mij wel waard.
pi_117028227
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 15:08 schreef jroz het volgende:
Nu heb ik basis met hoogste eigen risico en ga dit jaar niet naar de tandarts. In 2013 neem ik weer een tandarts verzekering en ga ik begin 2013 en eind 2013 naar de tandarts.

Op deze manier betaal ik zo min mogelijk aan tandartskosten, terwijl ik het wel goed onder controle heb. Is er begin 2013 vanalles mis, dan laat ik dat fixen.
Als er begin 2013 van alles mis is met je tanden en je in 2012 niet voor tandartskosten verzekerd was, heb je mogelijk een probleem. Veel verzekeraars rekenen namelijk een aantal maanden wachttijd voor dure ingrepen. Dit om te voorkomen dat mensen jaren niks aan hun gebit doen om vervolgens een jaartje een verzekering te nemen en dan een hele gebitsrenovatie te declareren.
pi_117028283
quote:
7s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:29 schreef k_man het volgende:

[..]

Als er begin 2013 van alles mis is met je tanden en je in 2012 niet voor tandartskosten verzekerd was, heb je mogelijk een probleem. Veel verzekeraars rekenen namelijk een aantal maanden wachttijd voor dure ingrepen.
Gelukkig zijn er zeker zoveel die dat niet doen ;)
pi_117028399
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
die controle kosten kloppen. De kosten van een gaatje hangt af wat voor gaatje dat was. Bij mij was het zo uit het hoofd 15 euro. Het is al een tijdje geleden, dus ik weet het niet meer precies, maar ook was waren de kosten van het gaatje 40 euro, dan nog was het goedkoper om het zelf te betalen.
Foto's kosten 20 euro per stuk. Bij een aavullende tandartsverzekering moet je al gauw 25% zelf betalen en wordt 75% vergoedt. Dat moet je er ook bijtellen bij de kosten.

Daarnast vergoedde mijn aanvullende tandartsverzekering maar tot 150 euro... Dus eigenlijk verzeker je je voor tussen de 30 en 50 euro. 8)7
Ik moest altijd bijbetalen (eigen bijdrage, die 25%) en moest die premie altijd betalen ook al had ik geen kosten en dat voor maar tussen de 30 en 50 euro risico 8)7 o|O
Betere verzekeringen voor de tandarts zijn er, maar daar betaal je weer meer premie op, of je moet wisselen van je basisverzekering, wat dat weer duurder maakt....
Kortom, voor mij en ik schat vele NLers is een tandartsverzekering echt totale onzin.
Uiteraard verschillen de kosten van gaatje tot gaatje, maar voor een tweevlaksvulling (meest voorkomend, denk ik) zijn de kosten zo rond de 80 euro. Voor 15 euro een gaatje vullen lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Je moet inderdaad goed kjiken naar de verzekeraar. Je bent ook niet verplicht om je aanvullende verzekeringen af te sluiten bij dezelfde verzekeraar waar je je basisverzekering hebt. Het is al snel aantrekelijk om een aanvullende verzekering te nemen voor tandheelkunde, maar dan wel eentje met gunstige voorwaarden.
pi_117028419
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:30 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er zeker zoveel die dat niet doen ;)
Ik gebruikte niet per ongeluk het woord 'mogelijk'. :)
pi_117028461
quote:
7s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:34 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik gebruikte niet per ongeluk het woord 'mogelijk'. :)
Ik zag hem ;) maar het is minder standaard dan je zou verwachten, vandaar mijn reactie.
pi_117036767
quote:
7s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:29 schreef k_man het volgende:

[..]

Als er begin 2013 van alles mis is met je tanden en je in 2012 niet voor tandartskosten verzekerd was, heb je mogelijk een probleem. Veel verzekeraars rekenen namelijk een aantal maanden wachttijd voor dure ingrepen. Dit om te voorkomen dat mensen jaren niks aan hun gebit doen om vervolgens een jaartje een verzekering te nemen en dan een hele gebitsrenovatie te declareren.
Zoals al gezegd: zijn er niet veel, en houd ik inderdaad wel rekening mee :)
pi_117050497
Eigen risico gaat alleen over de basisverzekering en niet over de aanvullende of tandartsverzekering. Die 220,- eigen risico betaald iedereen en als je een vrijwillige van 500,- erbij neemt is het totaal bedrag dus 720,-

En ja: goed kijken naar wat je nodig denkt te hebben het komende jaar. Ik betaal dit jaar ook voor jan lul voor mn aanvullende verzekering :')
pi_117050647
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:45 schreef Elvi het volgende:
Eigen risico gaat alleen over de basisverzekering en niet over de aanvullende of tandartsverzekering.
Dat kan en mag wel overigens, ik weet niet of er verzekeraars zijn die het doen, maar vrijwillig eigen risico mag ook over de aanvullende verzekeringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')