TC_Artemis | vrijdag 14 september 2012 @ 10:08 |
Omdat we eerder al een boot hebben gerestaureerd wilden we graag wat anders doen, een auto leek ons gaaf maar welke dan? Een beetje rondgekeken en gevraagd te hebben leek een VW kever ons een prima keuze: relatief makkelijk uit elkaar te halen, veel onderdelen te verkrijgen en het is een toffe auto om in rond te rijden. Naar een aantal gekeken en toen kwamen we op deze roestbak uit. De motor liep nog als een zonnetje dus dat was een groot voordeel. Aan het typenummer te zien is het een 1972 of 1973 vw kever met 1192 cc motor, we gaan zo snel mogelijk inventariseren wat er allemaal moet gebeuren maar er moet in iedergeval een hele hoop aan gebeuren. ![]() (meer betere foto's volgen morgen) | |
dr.Bellows | vrijdag 14 september 2012 @ 10:11 |
Cool! En gefeli met de aanwinst ![]() | |
CafeRoker | vrijdag 14 september 2012 @ 10:18 |
Gefeliciteerd met je aankoop. Ben benieuwd naar de rest van de foto's ![]() | |
Impect | vrijdag 14 september 2012 @ 10:19 |
Gaaf! ik ga je volgen, Veel succes! | |
Leipo666 | vrijdag 14 september 2012 @ 10:23 |
the other way around werkt vaak beter, oftewel: een goede body met een rotte motor roest is echt een bitch ![]() maar succes ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 14 september 2012 @ 10:24 |
Verwacht heel veel roest ![]() We gaan zo snel mogelijk naar de plek waar we mogen klussen, hij gaat helemaal uit elkaar. | |
CafeRoker | vrijdag 14 september 2012 @ 10:28 |
Heb je al enig idee wat je tegen gaat komen? | |
TC_Artemis | vrijdag 14 september 2012 @ 10:32 |
Sowieso leek het dat de bodemplaten op het chassis vervangen moeten worden. Achter bij de 'regenvanger' lijst was het doorgeroest. De deuren op hun bekende plek hebben veel roest dus misschien op zoek naar 2 nieuwe deuren maar onze voorkeur heeft repareren. Redelijk veel liefde voor het plaatwerk nodig dus. | |
Leipo666 | vrijdag 14 september 2012 @ 10:34 |
vingerzetbank nodig voor het plaatwerk? http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=19718 | |
CafeRoker | vrijdag 14 september 2012 @ 10:37 |
Oh, als ik toch eens ruimte had.. ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 14 september 2012 @ 10:51 |
haalde alle roestplaten er gewoon af... | |
RaymondK | vrijdag 14 september 2012 @ 10:59 |
Is dat two tone zwart/wit? Hou je hem ook zo na restauratie? Cewl hoor. "123 ontsteking" als elektronische ontsteking kan ik je aanraden ![]() Zeker voor wanneer je de looks ook onder de motorkap origineel wilt houden. | |
TC_Artemis | vrijdag 14 september 2012 @ 11:04 |
De originele kleur is oranje als ik het eerste kentekenbewijs mag geloven, maar aangezien de mensen die aan het project meedoen ( 3 in totaal ) allemaal een andere kleur riepen willen we hem in princiepe weer zo zwart/wit laten spuiten. Ik ga even kijken naar 123 ontsteking! | |
RaymondK | vrijdag 14 september 2012 @ 11:05 |
heb je ook een dikkere bobine voor nodig! Is wel mooi zwart/wit. suc6 | |
Bananenvlaflip | vrijdag 14 september 2012 @ 19:28 |
Waarom een kever uit 73 restaureren? Dat is nou niet het meest waardevolle type/bouwjaar. Kies dan een pre '67 of in ieder geval meer dan 1200cc. Of ga je de motor nog vervangen voor een 1600? | |
CafeRoker | vrijdag 14 september 2012 @ 19:47 |
je moet ergens beginnen flip. En een motortje is zo gewisseld. | |
Bananenvlaflip | vrijdag 14 september 2012 @ 20:51 |
Het is sowieso geweldig dat iemand de moeite neemt een kever te restaureren. Als ik mijn tijd en geld moest investeren in zo'n project zou ik er wel voor zorgen dat de basis wordt gevormd door een zeldzamer en gewilder model, sowieso van voor '67 en met minimaal een 1600-blok. | |
Nemephis | vrijdag 14 september 2012 @ 20:53 |
Een échte Kever! ![]() | |
hardcore-gabberr | vrijdag 14 september 2012 @ 21:23 |
tja kevers zijn niet zo heel speciaal meer | |
CafeRoker | vrijdag 14 september 2012 @ 21:38 |
er bestonden voor 1967 nog geen 1600's. | |
TC_Artemis | zaterdag 15 september 2012 @ 09:11 |
We zijn nog niet helemaal uit over het bouwjaar omdat hij een platte voorruit heeft en het reservewiel rechtopstaat dus we schatten tussen 65 - 70 maar dat moeten we nog uitzoeken. We gaan hem straks naar de klusplek rijden dus kunnen we nog even goed alle nummer opzoeken. Hij is waarschijnlijk dus ouder dan we dachten ![]() Ja je hebt helemaal gelijk dat deze niet zo enorm hard in waarde kan stijgen vergeleken met een veel oudere kever. Ware het niet dat we met een big smile zaten toen we met deze een rondje gingen rijden dus we vinden het allemaal al prima. We zijn in eerste instantie niet van plan om hem te gaan verkopen. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 september 2012 @ 09:46 |
Voor wat het waard is: De kever was in de jaren 60 een populair vervoermiddel als auto. Zo erg dat men er later zelfs een film over gemaakt heeft. | |
Bananenvlaflip | zaterdag 15 september 2012 @ 13:44 |
Er bestonden ook geen kevers met 2 liter injectie tuboblokken. Dat wil niet zeggen dat ze er niet inkunnen. Hij is sowieso van 1968 of later, omdat hij rechtopstaande koplampen heeft in tegenstelling tot de liggende van 67 en eerder. Aangezien het een 1200 is zal hij wel de standaard ovalen achterlichtjes hebben, dus daaraan ga je het bouwjaar ook niet aflezen. Je zou de motorcode kunnen proberen als het originele blok er nog in ligt. De letter waarmee de code begint geeft een indicatie van het bouwjaar. Liggende koplampen, dus van voor 68: ![]() | |
TC_Artemis | zaterdag 15 september 2012 @ 16:15 |
Ik heb net het carrosserieplaatje weten schoon te krijgen en het is een '72. | |
T42 | zaterdag 15 september 2012 @ 17:44 |
waarom een 1600 slurpert? gaat hij er een caravan mee trekken? of racen? ik rij rond met een 34pk 1200 en kom heel gemakkelijk mee in het verkeer ![]() en je kunt hem opvoeren maar dan krijg je ook meer onderhoud. en je kan een kever van na 67 makkelijk ombouwen naar pre 67 spatborden wisselen is het eigelijk. [ Bericht 9% gewijzigd door T42 op 15-09-2012 17:50:08 ] | |
T42 | zaterdag 15 september 2012 @ 17:45 |
klopt ook nog eens ![]() | |
T42 | zaterdag 15 september 2012 @ 17:45 |
dat is de 3e film 1e film is al uit de jaren 60 ![]() en dan heb je ook nog dudu de duitse herbie die nog veel meer kan | |
T42 | zaterdag 15 september 2012 @ 17:48 |
alle kevers hebben een platte voor ruit tot aan bouwjaar 2003 of je hebt een 1302 of 1303 kever die alleen even in de jaren 70 zijn gebouwd dan heb je een liggende reserve wiel en bij de 03 een bolle ruit. (hebben niet mijn voorkeur ![]() je hebt een jaren 70 1200 van voor 74 want toen gingen de knipperlichten naar de bumper en zo te zien hebben ze de ruitrubbers al eens vervangen ![]() | |
hardcore-gabberr | zondag 16 september 2012 @ 00:06 |
ik ga het toch volgen | |
Bananenvlaflip | maandag 17 september 2012 @ 10:36 |
Slurpert? Voordeel is dat je er dan een lange bak aan kan schroeven, dat is juist rustiger en zuiniger vanwege het lagere toerental. Vergeet bij het wisselen van de spatborden ook niet het tankklepje dicht te lassen. | |
T42 | maandag 17 september 2012 @ 10:47 |
kan op een 1200 ook.. maar dan nog het is een oude auto je moet daar ziezo bij stil staan dat het geen moderne auto is ik heb div motoren gehad en zoveel verschil maakt het niet uit ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door T42 op 17-09-2012 10:54:19 ] | |
TC_Artemis | zaterdag 22 september 2012 @ 16:16 |
![]() ![]() ![]() ![]() Er staat nog wat meer op www.bit.ly/kevertje | |
CafeRoker | zaterdag 22 september 2012 @ 17:54 |
Nou, snel verder strippen maar! Ben benieuwd naar nog meer plaatjes.. | |
TC_Artemis | zaterdag 22 september 2012 @ 18:28 |
Morgen weer! Even camera niet vergeten deze keer... | |
T42 | zaterdag 22 september 2012 @ 19:06 |
Ge hebt er mooie ruimte voor | |
hardcore-gabberr | zondag 23 september 2012 @ 10:56 |
ik wil meer zien :p | |
TC_Artemis | zondag 23 september 2012 @ 23:46 |
Morgen zet ik er wat fotootjes bij, vandaag is de stuurstang, de motor en alle ruiten er uit gegaan. Vandeweek een slijptol regelen en kan de body er af ![]() | |
FalleNk810i | maandag 24 september 2012 @ 08:46 |
Haha, heb je nou zo'n scheikunde pakkie aan tijdens t sleutelen? ![]() | |
TC_Artemis | maandag 24 september 2012 @ 09:47 |
Nee we hebben castrol overalls ![]() | |
Hiya | maandag 24 september 2012 @ 16:19 |
Wat zijn je verwachtingen van de kosten? | |
JerryLee | zondag 30 september 2012 @ 11:59 |
Want ? zit toch met 13 mm vast? | |
densmee | zondag 30 september 2012 @ 12:04 |
ik denk dat je m8 bedoelt met sleutelwijdte 13 | |
JerryLee | zondag 30 september 2012 @ 12:16 |
Inderdaad, | |
TC_Artemis | zondag 30 september 2012 @ 12:49 |
We zijn er achter gekomen dat er aan de voorkant van de body in de bandenbak gelast is, en de body is hier aan het chassis vastgelast. | |
JerryLee | zondag 30 september 2012 @ 12:52 |
He bah,zou ik ook maar een kruismetingkje doen | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 12:59 |
dat gebeurd vaker ![]() | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 12:59 |
als kokerbalken niet rot zijn is dat niet zo nodig | |
JerryLee | zondag 30 september 2012 @ 13:23 |
Mits hij geen schade links of rechts voor heeft gehad . | |
CafeRoker | zondag 30 september 2012 @ 13:40 |
Ken je die superdunne slijpschijfjes van 1mm? Daarmee gaat het losslijpen een stuk makkelijker dan met de normale dikte. Meestal zijn ze wel vrij duur, maar de action verkoopt ze ook voor een fractie van de normale prijs, en die doen het ook prima. | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 13:52 |
dat is een min punt van elke kever dat de bandenbak rot is geweest. geen schade punt want dan is je vooras eerder krom want die 2 stukjes 2mm blik houd wijnig tegen ![]() en dan zie he het ook aan de bouten als hij schade heeft gehad dat die schuin of weg gedrukt zijn. ik ben ervarings deskundige geworden ooit ![]() ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door T42 op 30-09-2012 13:58:36 ] | |
TC_Artemis | zondag 30 september 2012 @ 13:52 |
Kokerbalken en bodemplaten zullen vervangen worden, maar we gokken dat hij geen schade heeft gehad omdat het een bekende plek is en hij nog perfect recht reed. | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 14:00 |
bandenbak is 9 van de 10 keer rot. blijft water in staan. dus vaak vervangen (nieuwe kost maar 50 euro ofzo) ik moet ook nog mijn boden platen vervangen. ga jou even volgen want dat heb ik nog nooit gedaan | |
hardcore-gabberr | zondag 30 september 2012 @ 14:05 |
duurt wel lang updates? :$ | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 14:06 |
begin zelf een opknap topic? ![]() | |
JerryLee | zondag 30 september 2012 @ 14:20 |
![]() | |
T42 | zondag 30 september 2012 @ 14:43 |
http://www.mijnalbum.nl/Album=FPQ3X8HE | |
TC_Artemis | woensdag 10 oktober 2012 @ 17:10 |
Hier wat nieuwe foto's. Morgen gaan we weer klussen en gaat hopelijk de body er af. www.bit.ly/kevertje staat nog wat meer op ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 10 oktober 2012 @ 17:28 |
Niceeeee nog een restauratie project.. ![]() | |
monsterd. | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:17 |
Goed bezig, fijn dat het grondig gedaan wordt. Ben je daarna voor een hele tijd klaar ![]() | |
CafeRoker | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:22 |
Die bumpersteun is een nare, die oude lasnaad zit net op de plek waar je de nieuwe waarschijnlijk ook wil hebben. Zou mooi zijn als je die steun nog weet te redden. Eventueel puntlasjes uitboren en alleen de steun zelf excl het plaatwerk erachter overzetten. Ga zo door ![]() | |
CafeRoker | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:24 |
Let trouwens een beetje op met het stof dat uit de koppeling komt vallen, dat is bij die oude hokken vaak asbest. Met remmenreiniger en een doekje kun je voorkomen dat het zich verspreid en door de lucht gaat zweven. doekje wel direct in een dichtgeknoopte plastic zak weggooien, anders heeft het nog geen zin ![]() | |
T42 | woensdag 10 oktober 2012 @ 23:25 |
wasdat in de jaren 70 ook nog zo? weet dat de remmen van jaren 50 kevers ook asbest bevatten | |
CafeRoker | woensdag 10 oktober 2012 @ 23:41 |
Ze mochten het nog tot ergens in 1990 gebruiken. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat merken er al zo veel eerder mee gestopt zijn, vooral omdat asbest gewoon beter remde. En zeker als je een auto hebt die een tijd stilgestaan heeft kunnen de voeringen en koppeling best nog van voor die tijd zijn. | |
TC_Artemis | woensdag 10 oktober 2012 @ 23:50 |
In 2004 is de motor nog gereviseerd dus ik neem aan dat er wel al het eea aan geklust is ![]() | |
Leipo666 | donderdag 11 oktober 2012 @ 08:29 |
zelfs in het onderhoudsboekje van m'n '89 T3 staat dat de koppeling en de remvoeringen asbest kunnen bevatten... | |
T42 | donderdag 11 oktober 2012 @ 09:16 |
ah die lees ik nooit ![]() | |
Leipo666 | donderdag 11 oktober 2012 @ 09:19 |
ik wel (ik probeer het Fins te vertalen om te zien wat voor onderhoud ze allemaal gedaan hebben ![]() en kwam het dus toevallig tegen gelukkig zijn de koppeling en remvoeringen allang vervangen bij mij dus daar zit geen asbest meer in ![]() | |
CafeRoker | donderdag 11 oktober 2012 @ 09:26 |
Mooi ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:44 |
Ik plaats het hele verhaaltje van de blog wel even hier want ik heb niet zoveel spannonde foto's van gisteren. www.bit.ly/kevertje voor als je de rest ook wilt lezen. Om 11 uur kwamen we aan in de garage en we hadden de eigenaar beloofd de hele garage even te schrobben. Ivo bezemde de vloer wel even en ik zou wel eventjes dweilen. ..twee uur later.. We rollen de kever wel even naar buiten want het is lekker weer, slijpen even dat plaatje aan de voorkant door waar de carrosserie aan het chassis is vastgelast door iemand die daar ooit zin in had, halen die bouten aan de zijkant los en trekken de body er wel even af. ..twee uur en twee slijpschijven verder.. Het ene plaatje bleek er twee, en waren rondom gelast. Alle bouten bewogen prima, maar dit deel carrosserie was zo rot dat waar ze in het metaal zaten los was gekomen en vrolijk meedraaide. Resultaat: Ivo werd triggerhappy op de slijptol en wist wat bouten los te slijpen. Jammer voor ons hebben we een deel van de zijkant open moeten slijpen om het andere deel ook los te halen. Kut. Uitendelijk voorzichtig tillen aan alle kanten en zowaar bleek de body los te komen! Winst! Het begon inmiddels al langzaam wat koud en schemerig te worden buiten dus we besloten om de kever maar weer naar binnen te rijden en buiten even te vegen en het gereedschap op te ruimen. Op naar de gamma om wat hout en schroeven te halen, en even wat te eten want inmiddels waren we wel hongerig. We snapten dat je met een stellage de body er af kan halen, maar hier waren we ongeduldig voor dus wilden we een snellere oplossing. Ook omdat we geen schroeftol hadden dus we zouden alles met de hand moeten schroeven en hier waren we veel te lui voor. De voorkant van de kever zo’n 70 cm opgetild en op een bureau gezet. De achterkant van de kever opgekrikt, laatste stukje tillen en we hebben een houten balk op 2 lege olievaten gezet. Voorzichtig de keef van de handrem gehaald, iets te hard, handremkabels schoten los, maarja zo was ‘ie ook van de handrem. Op de todo list dan maar. Chassis er onder vandaan rollen et voila. High fives en de kever is officieel uit elkaar! Ons vernuftige keverbodyrijdsysteem ©™ in elkaar geschroefd. We hebben 2 balken met 3 wieltjes die elk 35 kg kunnen houden. Een wieltje vooraan de balk en twee wieltjes achteraan de balk. Deze twee staan nu onder het chassis zodat we deze makkelijk kunnen rondrijden. Maarja een foto is meer waard dan al deze woorden, jammer dat mijn telefoon het hier niet mee eens was dus zijn ze een beetje crap. Sorry maar die houd je nog tegoed. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
CafeRoker | vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:25 |
Het is gelijk duidelijk hoe sterk de achterkant van je kokerbalk nog is ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 4 januari 2013 @ 00:18 |
Kleine update. Morgen verder gaan en proberen het carter te splitsen aangezien we de vorige keer hier vast waren gelopen.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
T42 | vrijdag 4 januari 2013 @ 01:08 |
mooie ruimte ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 4 januari 2013 @ 11:06 |
Het is echt megagroot.. en het heeft meerdere verdiepingen en een lift dus al onze onderdelen staan boven netjes uitgestald ![]() Nadeel: niet binnen lassen (veel hout) en niet binnen schuren (meerdere auto's) | |
T42 | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:35 |
ow dat is nog geen probleem ik schuur niet meer ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:43 |
Laat je alles stralen? | |
Hyperdude | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:11 |
Goed bezig. Succes met de revisie. Je kan het zo mooi maken als je het zelf wilt. ![]() ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:14 |
Hij is in 2004 nog gereviseerd dus ik moet even kijken wat ik precies ga doen. Wel weet ik dat toen mijn maat achter me reed er wat oliespetters op z'n motorkap zaten ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:23 |
Eerst de boel maar een splitsen dan. ![]() | |
T42 | zaterdag 5 januari 2013 @ 21:33 |
ik schilder gewoon overheen ![]() | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:42 |
De bout waarmee het vliegwiel vast zit wil NIET los. We hebben alles geprobeerd behalve warmstoken maar daar geloof ik niet zo in omdat 'ie dan zal uitzetten. Kracht x arm enzo dus een lange pijp gepakt en daar aan gaan hangen terwijl de ander op het blok stond die vast zat met spanbanden om 'm vast te houden. little fucker. Iemand ideeën? ![]() | |
RemcoDelft | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:48 |
Het werkt ook zonder dat je er in gelooft... Waarom denk je dat professionals dingen warmstoken? | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:49 |
Ja volgende keer ga ik toch maar een gasbrander er op zetten ![]() | |
JerryLee | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:50 |
Luchthamer autogeen brander | |
JerryLee | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:50 |
Temp .Te laag | |
T42 | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:51 |
hoe heb je de boven kant nu staan? zodat die niet buigt? dat systeem wil ik stranks misschien wel overnemen voor de mijne de kas zegmaar | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:51 |
Twee balken en drie gammawieltjes ![]() | |
T42 | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58 |
moet bij mij denk ik steviger ![]() | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59 |
Hoezo, is het voor je keef? die wielen kunnen per stuk volgensmij 75 kg houden. | |
T42 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:00 |
die wielen is probleem niet op werk liggen nog zwaardere maar die balken ik zal er wel meer nodig hebben ![]() | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01 |
Nee echt 2 losse balken en thats it ![]() ![]() | |
TC_Artemis | zondag 18 augustus 2013 @ 14:28 |
» Er is al 207 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren. Doen we even! Oude fotos zijn helaas dood dus ik moet even kijken of die nog op mijn nas heb. We hebben twee weken hard geklust. Bodemplaten en napoleonhoed worden er ergens de komende twee weken opgelast en dan is het chassis bijna alweer rollend. Achteras is ook al geschuurd en in de hammerrite gezet (geen pics) en de vooras gaat naar de zandstraler deze week. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() et voila.. ![]() ![]() ![]() | |
TC_Artemis | zondag 18 augustus 2013 @ 14:29 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Op korte termijn motorbeplating en koeltunnel stralen en spuiten.. krukaspoelie en vsnaar zijn ook al binnen. | |
T42 | zondag 18 augustus 2013 @ 22:49 |
wil je niet keer mijn bodem doen ![]() | |
TC_Artemis | zondag 18 augustus 2013 @ 23:16 |
Scheelt dat we met z'n drieën zijn.. maar mocht 'ie mooi worden kunnen we wie weet wel een dagje langskomen ![]() ![]() | |
ikheetmartijn | maandag 19 augustus 2013 @ 15:43 |
Prachtig, mooi werk! Bij mij begint een kever ook behoorlijk te jeuken, ik heb alleen 2 linkerhanden ![]() | |
TC_Artemis | maandag 19 augustus 2013 @ 15:47 |
Wij hebben er 6 ![]() | |
wouter37 | maandag 19 augustus 2013 @ 19:36 |
ziet er goed uit ! |