abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 september 2012 @ 18:28:55 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116857062
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nederland is niet veel beter.... wil je naar België dan kan dat vanuit Roosendaal, Rotterdam (Thalys) of Maastricht. Vroeger had je ook nog lijntjes over de grens bij o.a. Tilburg (Bels lijntje) en Weert.

De verbindingen met Duitsland zijn gelukkig iets beter, al is het wel stom dat je vanuit Arnhem niet in Emmerich kunt komen zonder te moeten reizen via Oberhausen.
En de busverbinding naar Emmerich is ook niet super. 5 kwartier in een stopbus die bij elke dikke boomstam stopt vanaf Nijmegen.
Vanuit Nederland ri. Duitsland: 1x/2u Groningen-Leer (Arriva, word 1x/u), Hengelo-Bentheim (elk uur, Syntus en IC, Syntus zal vast er mee gaan stoppen), Enschede-Munster (elk uur, DB), Venlo-Mönchengladbach ev (ERB, elk uur), Heerlen-Herzogenrath ev (DB, elk uur).
Toch aardig wat mogelijkheden vanuit Nederland met regionale treinen.
pi_116857449
En naar antwerpen zelfs 2x per uur!
En aanvullend een duurbetaalde Thalys ;)
  zondag 16 september 2012 @ 18:43:09 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116857549
Maar iemand uit Eindhoven heeft daar niet veel aan, omdat hij een uur onderweg is om in Roosendaal te komen en dan nog steeds niet het land uit is. Met de auto ben je in dezelfde tijd van hartje Eindhoven naar hartje Antwerpen.
pi_116857685
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 18:28 schreef greavy het volgende:

[..]

En de busverbinding naar Emmerich is ook niet super. 5 kwartier in een stopbus die bij elke dikke boomstam stopt vanaf Nijmegen.
Vanuit Nederland ri. Duitsland: 1x/2u Groningen-Leer (Arriva, word 1x/u), Hengelo-Bentheim (elk uur, Syntus en IC, Syntus zal vast er mee gaan stoppen), Enschede-Munster (elk uur, DB), Venlo-Mönchengladbach ev (ERB, elk uur), Heerlen-Herzogenrath ev (DB, elk uur).
Toch aardig wat mogelijkheden vanuit Nederland met regionale treinen.
Naar Emmerich schiet het misschien niet op, maar Utrecht <trein> Nijmegen <bus> Kleef <trein> e.v. is best een prima verbinding. Alleen geeft HAFAS 'm standaard niet aan tenzij je expliciet een via-station aangeeft.
  zondag 16 september 2012 @ 18:49:50 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116857771
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 18:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Naar Emmerich schiet het misschien niet op, maar Utrecht <trein> Nijmegen <bus> Kleef <trein> e.v. is best een prima verbinding. Alleen geeft HAFAS 'm standaard niet aan tenzij je expliciet een via-station aangeeft.
Kleef-Emmerich is nog niet het langste volgens mij. Maar 25 minuten ofzo. Ik vind het traject Nijmegen-Kleef toch het irritantste stukje, veel binnendoor door de kleinere dorpjes...
pi_116858244
Hmm ja, echt snel gaat het niet nee. Neem nou Utrecht - Krefeld:

2:14 met de ICE via Duisburg
2:32 via Venlo
3:16 via Nijmegen-Kleef

Terwijl dat laatste volgens mij de kortste weg is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2012 19:02:30 ]
pi_116859942
en over een uur luidt ons aller conclusie: internationaal OV is vet kut want van Schubbenkuttenveen Kerk naar Nordschlampenhausen Postamt ben je op zondag 7 uur onderweg, terwijl het met de trekker van boer Harms in 5 uur kan :{w

Zo werkt het natuurlijk ook weer niet :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_116860555
Ik zeg helemaal niet dat het internationaal verkeer kut is. Ik beaam alleen de stelling dat de route via Nijmegen met de bus best langzaam is ivg. andere internationale verbindingen.
  zondag 16 september 2012 @ 19:58:15 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116860751
De markt voor internationaal OV is kleiner dan voor nationaal OV, dat begrijp ik ook wel. De auto is daar meestal gewoon dik in het voordeel als het aankomt op reistijd alleen. Wat wel jammer is, is dat grensplaatsen als Emmerich zo slecht bereikbaar zijn met het OV - terwijl de trein erlangs rijdt.

Gelukkig wil de VRR de stoptrein naar Emmerich doortrekken naar Arnhem, vanaf 2016. :)
pi_116860934
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:58 schreef James1988 het volgende:

Gelukkig wil de VRR de stoptrein naar Emmerich doortrekken naar Arnhem, vanaf 2016. :)
met lintjes? die zijn al toegelaten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:03:39 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116861034
Het is nog niet bekend welk materieel, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het elektrisch materieel zal zijn. De trein zal uit Düsseldorf komen en 1x per uur doorrijden naar Arnhem. Aangezien dit hele stuk onder de draad ligt, zou rijden op diesel niet handig zijn. :)
pi_116861349
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:03 schreef James1988 het volgende:
Het is nog niet bekend welk materieel, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het elektrisch materieel zal zijn. De trein zal uit Düsseldorf komen en 1x per uur doorrijden naar Arnhem. Aangezien dit hele stuk onder de draad ligt, zou rijden op diesel niet handig zijn. :)
onzinredenering, zie MW41 op Athus-Meuse :P

van de andere kant: aangezien er geengrensoverschrijdend regionaal electrisch mat goedgekeurd is, is 2016 een luchtkasteel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:12:33 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116861595
FLIRT?
pi_116862002
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:12 schreef James1988 het volgende:
FLIRT?
Waarom rijdt de WestFalenBahn dan niet door naar Hengelo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:20:37 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116862182
Omdat hun opdrachtgever daar geen interesse in heeft, en hun FLIRTs zijn dus niet uitgerust voor 1500 V?
pi_116862281
nee 54 minuten per uur de stoep warm houden, dat heeft zin ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:25:30 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116862550
Dat heeft niet echt zin, nee. Maar multicourante FLIRTs zijn duurder dan monocourant en dan kun je de aanbesteding niet meer winnen.

In principe hebben de FLIRTs van Eurobahn al een toelating in Nederland, maar rijden ze alleen onder 15 kV. Een toelating voor 1,5 kV moet dan ook wel lukken - er rijden al in behoorlijk wat Europese landen FLIRTs rond.
pi_116863110
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:03 schreef James1988 het volgende:
Het is nog niet bekend welk materieel, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het elektrisch materieel zal zijn. De trein zal uit Düsseldorf komen en 1x per uur doorrijden naar Arnhem. Aangezien dit hele stuk onder de draad ligt, zou rijden op diesel niet handig zijn. :)
De RE5 naar Emmerich wordt nu gereden met een Br 146 + Dosto's. Dus met een multicourante loc ervoor ben je al klaar.
zul je zien dat ze met een locwissel aankomen :X
  zondag 16 september 2012 @ 20:32:21 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116863202
De huidige RE5 zal worden beperkt tot Wesel, er komt een nieuwe stoptrein naar Emmerich en hopelijk Arnhem. Dit zal naar verwachting met enkeldeks materieel zijn.

quote:
Vanaf 2016 zal de RE5 Koblenz - Köln - Düsseldorf - Wesel - Emmerich tussen Wesel en Emmerich vervallen. Hiervoor komt de RB35 tussen Düsseldorf en Emmerich te rijden, dit in verband met de huidige overcapaciteit tussen Wesel en Emmerich. De RB35 zal wellicht tot Arnhem doorrijden. Voorwaarde is, dat Nederland met 1,2 - 2,4 miljoen euro per jaar bijdraagt. Tot juni dit jaar is er vanuit Nederland een definitieve toezegging nodig. Ontbreek die, bestaat er de komende 12 jaren geen kans op een stoptrein tussen Emmerich en Arnhem. Dat is de toekomstige contractduur.
OHIH
pi_116863343
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
In principe hebben de FLIRTs van Eurobahn al een toelating in Nederland,
Dat is niet waar. En ook niet nodig omdat ze in Venlo niet het 1500v deel op komen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:36:29 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116863550
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is niet waar. En ook niet nodig omdat ze in Venlo niet het 1500v deel op komen.
Oh jawel, er is een paar jaar terug heel veel gezeik geweest rondom die FLIRTs: het EBA had al moeite met toelating geven, en toen mocht IVW nog z'n plasje eroverheendoen. Toen waren de botsnormen inmiddels bijgewerkt en de FLIRTs voldeden daar niet meer aan. FLIRT heeft nu een toelating gekregen, maar mag volgens mij maximaal 65 km/h rijden.

Alle materieel dat op Nederlands grondgebied wil rijden moet een toelating krijgen. Voor sporadisch kan een ontheffing worden verleend, maar je kunt een uurdienst niet bepaald sporadisch noemen. :)
pi_116864099
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:32 schreef James1988 het volgende:
De huidige RE5 zal worden beperkt tot Wesel, er komt een nieuwe stoptrein naar Emmerich en hopelijk Arnhem. Dit zal naar verwachting met enkeldeks materieel zijn.

[..]

OHIH
De huidige RB35 rijdt met br425. Daar zijn geen multicourante treinstellen van, dus dan moet er idd nieuw materieel komen.
pi_116864531
Wat zal de toekomstige reistijd Groningen - Amsterdam zijn? Evengoed zo'n 2 uur?
AJAX AMSTERDAM!
pi_116864588
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oh jawel, er is een paar jaar terug heel veel gezeik geweest rondom die FLIRTs: het EBA had al moeite met toelating geven, en toen mocht IVW nog z'n plasje eroverheendoen. Toen waren de botsnormen inmiddels bijgewerkt en de FLIRTs voldeden daar niet meer aan. FLIRT heeft nu een toelating gekregen, maar mag volgens mij maximaal 65 km/h rijden.

Alle materieel dat op Nederlands grondgebied wil rijden moet een toelating krijgen. Voor sporadisch kan een ontheffing worden verleend, maar je kunt een uurdienst niet bepaald sporadisch noemen. :)
oh okee. Nou ja, met max 65 Emmerich - Arnhem gaan rijden schiet nog niet echt op natuurlijk :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 20:50:04 #125
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116864686
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:48 schreef bloodysunday het volgende:
Wat zal de toekomstige reistijd Groningen - Amsterdam zijn? Evengoed zo'n 2 uur?
ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 16 september 2012 @ 20:51:11 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116864781
De 65 km/h is geen probleem voor de Eurobahn-dienst, omdat het stukje in Nederland maar een paar kilometer lang is en er normaalgesproken toch geen andere treinen rijden.

Op Emmerich - Arnhem zou een FLIRT die max. 65 km/h mag rijden ontzettend in de weg rijden, mocht er FLIRT komen te rijden op dat traject dan denk ik dat het een nieuwere versie zal zijn die wel voor 160 km/h zal worden toegelaten :s)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 20:52:39 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116864916
het NL-deel op diesel rijden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_116865067
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:51 schreef James1988 het volgende:
De 65 km/h is geen probleem voor de Eurobahn-dienst, omdat het stukje in Nederland maar een paar kilometer lang is en er normaalgesproken toch geen andere treinen rijden.

Op Emmerich - Arnhem zou een FLIRT die max. 65 km/h mag rijden ontzettend in de weg rijden, mocht er FLIRT komen te rijden op dat traject dan denk ik dat het een nieuwere versie zal zijn die wel voor 160 km/h zal worden toegelaten :s)
precies. dan moet er dus nog wel wat gebeuren :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 16 september 2012 @ 20:55:15 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116865126
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
het NL-deel op diesel rijden :P
Sowieso handig om daar diesel te doen, gezien de plannen met 25kV en zo in die omgeving.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 16 september 2012 @ 20:55:28 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116865150
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
het NL-deel op diesel rijden :P
:')
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 20:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sowieso handig om daar diesel te doen, gezien de plannen met 25kV en zo in die omgeving.
Ohja, dat speelt er ook nog. Een 25 kV-eilandje van ongeveer 3 km tussen de grens en Zevenaar. Dat gaat niet positief zijn voor de RB-plannen.
  zondag 16 september 2012 @ 21:05:08 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116865960
De RB eens per uur gaat het niet winnen van 20 goederentreinen inderdaad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 16 september 2012 @ 21:05:38 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116865998
Een mogelijke oplossing is tricourant materieel, bijvoorbeeld de Coradia Polyvalent.
pi_116866042
Waarom wordt er eigenlijk geen 16kV tot Zevenaar gelegd?
  zondag 16 september 2012 @ 21:07:22 #134
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116866137
ProRail is bang voor de mogelijke invloed van 15 kV op andere systemen. Bij 25 kV weten ze wat ze kunnen verwachten, kennelijk is men de invloed van 15 kV op subsystemen vergeten...

ProRail (slide 15):
quote:
Resultaten planstudie
 Keuze tussen 25 kV (BR) of 15 kV (D)
* Omschakeling aan Duitse zijde is eenvoudig, Isolatie is al voldoende voor 15 kV
* Omschakeling NL zijde vergt nieuwe draagconstructie
 EMC-problematiek:
ATB-spoorstroomlopen passen niet op bovenleiding met wisselstroom. Daarom combineren met inbouw ERTMS.
AC sporen zijn geaard, via aarde toch invloed over grote afstand: kans op storing ATB- en detectie-systemen. Ontwerp lekdichte sluis, plus isolatie AC sporen.
Aarding objecten in omgeving nodig.
DC invloed mag niet in AC-loks, dan schakelt lok af. Lekdichte sluis.
Beinvloeding 25 kV op 1500 V in parallel-ligging: 10 jaar gewerkt aan oplossing. Beinvloeding 15 kV is nieuw.
NS Hispeed is overigens tegenstander van 25 kV op Zevenaar - Emmerich, omdat NS Hispeed vreest dat de overschakeling naar een extra spanning voor zo'n kort stukje nadelig kan zijn voor de trein.
  zondag 16 september 2012 @ 21:37:31 #135
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116868363
En terecht dat NS (en ook NS HiSpeed) daar niet blij mee is. Zal mij benieuwen welk exotische loc dan tzt voor de CityNightLine komt, want een 1700 zegt dan "Kaboem" -O-
  zondag 16 september 2012 @ 21:39:03 #136
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116868482
quote:
10s.gif Op zondag 16 september 2012 21:37 schreef greavy het volgende:
En terecht dat NS (en ook NS HiSpeed) daar niet blij mee is. Zal mij benieuwen welk exotische loc dan tzt voor de CityNightLine komt, want een 1700 zegt dan "Kaboem" -O-
Gewoon die zwarte BR189 weer.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 16 september 2012 @ 21:42:41 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116868759
Dan moet DB Schenker de dienst wel weer willen gaan rijden. Dat wilden zij juist niet meer in Nederland ivm lastige toelatingen met reizigers en what ever.
  zondag 16 september 2012 @ 21:45:01 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116868976
De ex-SMMR 2278 is zaterdag door de SMMR 2225 naar Stadskanaal overgebracht vanaf de Waalhaven (of iets dergelijks)... Die loc miste al een tijdje in het rijtje op de Waalhaven.
De 2278 word door de STAR weer rijvaardig gemaakt en tzt ingezet. Heeft al lange tijd stilgestaan bij Beverwijk Hoogovens Centraal Hoofd Emplacement samen met de 2368.

SMMR 2368+2278
De 2368 is in zeer slechte staat. De 2278 ziet er nog wel redelijk uit.
  zondag 16 september 2012 @ 21:56:33 #139
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116869782
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:42 schreef greavy het volgende:
Dan moet DB Schenker de dienst wel weer willen gaan rijden. Dat wilden zij juist niet meer in Nederland ivm lastige toelatingen met reizigers en what ever.
Waarom gaat EETC die dingen niet zelf rijden eigenlijk? Ze rijden nu alleen Watergraafsmeer - Amsterdam Centraal vv toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 22:08:10 #140
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116870636
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:
ProRail is bang voor de mogelijke invloed van 15 kV op andere systemen. Bij 25 kV weten ze wat ze kunnen verwachten, kennelijk is men de invloed van 15 kV op subsystemen vergeten...

ProRail (slide 15):

[..]

NS Hispeed is overigens tegenstander van 25 kV op Zevenaar - Emmerich, omdat NS Hispeed vreest dat de overschakeling naar een extra spanning voor zo'n kort stukje nadelig kan zijn voor de trein.
15 kV mag dan nieuw zijn, maar met de Duitse kennis erbij zou het toch wel moeten lukken?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 16 september 2012 @ 22:10:22 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116870780
Duitse kennis is natuurlijk handig voor de kennis van 15 kV an sich, maar de Duitsers zullen weinig weten van specifieke Nederlandse subsystemen. :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 22:12:46 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116870917
hoeft ook niet als je dat geheel gelijk mee ombouwt
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 16 september 2012 @ 22:12:53 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116870925
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 22:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

15 kV mag dan nieuw zijn, maar met de Duitse kennis erbij zou het toch wel moeten lukken?
Ik denk niet dat de Duitsers de combi 15 kV/1500 V/spoorstroomlopen hebben.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_116870932
Hoe kan die kennis er nou niet zijn? In Venlo komt toch immers ook 15kV op Nederlandse bodem.
  zondag 16 september 2012 @ 22:13:49 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_116870981
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:13 schreef Igen het volgende:
Hoe kan die kennis er nou niet zijn? In Venlo komt toch immers ook 15kV op Nederlandse bodem.
Da's gebouwd zonder kennis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 22:14:22 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116871018
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 22:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de Duitsers de combi 15 kV/1500 V/spoorstroomlopen hebben.
die laatste kun je wegnemen door de beveiliging aan te passen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 16 september 2012 @ 22:15:21 #147
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116871078
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:13 schreef Igen het volgende:
Hoe kan die kennis er nou niet zijn? In Venlo komt toch immers ook 15kV op Nederlandse bodem.
En in Emmerich zit er toch ook zowel 1,5 kV als 15 kV op de bovenleiding?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Sport zondag 16 september 2012 @ 22:15:31 #148
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116871088
En het is ook nog zo dat de 1500V nauwelijks in de buurt van de 15000V komt, en zeker niet dichterbij dan in Venlo waar het naast elkaar op het emplacement ligt..

Je zou in Zevenaar 1 spoor omschakelbaar kunnen maken voor treinen die om wat voor reden dan ook een lokwissel nodig hebben, en vanaf Zevenaar gewoon Indusi neerleggen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 16 september 2012 @ 22:17:14 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116871234
Je zou Zevenaar - Emmerich geheel kunnen ombouwen naar Duitse standaarden, en laten beheren door DB Netz. Dan ben je in één keer van het probleem af. De treinen van Arnhem naar Doetinchem/Winterswijk moeten er ook nog langs, dus verkeersleiding zou nog door ProRail gedaan moeten worden (denk ik).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 september 2012 @ 22:17:48 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116871268
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:15 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En in Emmerich zit er toch ook zowel 1,5 kV als 15 kV op de bovenleiding?
ja, maar geen ATB meer, net zoals Bad Bentheim
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')