Mijn pa was blij dat de VVD won omdat ie dan nog villasubsidie krijgtquote:Op donderdag 13 september 2012 12:10 schreef Stefan het volgende:
Mn ouders stemmen pvda, die doen dat om de reden: socialer, eerlijk zullen we alles delen
Ik heb nog gezegd dat ze ZZP'ers naaien maar dat staat gewoon ver af van de arbeider
Dit. Er was door nrc.next ism google een onderzoekje gedaan naar de thema's die leefden onder mensen. Europa was nagenoeg niet belangrijk onder de kiezer...quote:Op donderdag 13 september 2012 12:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik denk dat het meredendeel géén idee heeft.
Vergeet niet dat 65000 staat voor een volledige zetel. Maar alles boven de 0,5 zetel kan bij een gunstige verdeling van de stemmen een zetel opleveren.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:40 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
van 10.000+ naar 30.000+... dus volgende keer 65.000 en een zetel?
En dat wordt nu vertaald als kiezer kiest voor europa. En straks massaal janken als er miljarden naar het steunfonds gaanquote:Op donderdag 13 september 2012 12:11 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Dit. Er was door nrc.next ism google een onderzoekje gedaan naar de thema's die leefden onder mensen. Europa was nagenoeg niet belangrijk onder de kiezer...
Je moet toch 1 volledige zetel halen?quote:Op donderdag 13 september 2012 12:12 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Vergeet niet dat 65000 staat voor een volledige zetel. Maar alles boven de 0,5 zetel kan bij een gunstige verdeling van de stemmen een zetel opleveren.
De PP had dus een zetel kunnen halen als ze tussen de 37500 en 65000 stemmen hadden gekregen.
Ja restzetels kunnen volgens mij pas als je al een zetel hebt gehaaldquote:Op donderdag 13 september 2012 12:16 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je moet toch 1 volledige zetel halen?
Maar dan heb je ook veel minder partijen. PvdD, GroenLinks en SGP zouden het dan al moeilijk hebben. Dus dan is er wel meer aandacht voor een nieuwkomer. Dat zag je ook in Duitsland waar het continu over de piraten ging in het nieuws.quote:Op donderdag 13 september 2012 12:17 schreef Doodloper het volgende:
Maarja, het had ook 5% kunnen zijn net als in Duitsland, dan hadden we bijna 500.000 stemmen moeten hebben
Als 65.000 stemmen gelijk staan aan 1,0 zetel en er zijn 150 zetels te verdelen, dan kan er hypothetisch bijvoorbeeld het volgende gebeuren:quote:Op donderdag 13 september 2012 12:16 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je moet toch 1 volledige zetel halen?
Oh... dit wist ik niet...quote:Op donderdag 13 september 2012 12:17 schreef Doodloper het volgende:
"Partijen die de kiesdeler niet halen, komen ook niet in aanmerking voor een restzetel. Hierdoor is de kiesdeler in feite ook een zogenaamde kiesdrempel. Er bestaat echter geen officieel (vastgestelde) wettelijke kiesdrempel in Nederland.
De kiesdrempel is in Nederland zeer laag in vergelijking met andere landen (0,67%, 1 zetel). Duitsland en verschillende andere Europese landen kennen bijvoorbeeld een kiesdrempel van 5%."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen
65.000 stemmen dus +-
Maarja, het had ook 5% kunnen zijn net als in Duitsland, dan hadden we bijna 500.000 stemmen moeten hebben
Dat wordt op het moment al gedaan in het buitenland.quote:Op donderdag 13 september 2012 12:15 schreef Stefan het volgende:
[..]
En dat wordt nu vertaald als kiezer kiest voor europa.
De restzetels (dus 1 zetel in jouw voorbeeld) gaan naar de partij met het grootste gemiddelde: gemiddelde = echte aantal zetels / aantal zetels in de kamer + 1quote:Op donderdag 13 september 2012 12:20 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Als 65.000 stemmen gelijk staan aan 1,0 zetel en er zijn 150 zetels te verdelen, dan kan er hypothetisch bijvoorbeeld het volgende gebeuren:
Eén partij haalt 149,45 zetels en een andere partij haalft 0,55 zetels (bijvoorbeeld 40.000 stemmen)
Dan krijgt die laatste partij in ieder geval 1 zetel, ook al halen ze de 65.000 niet.
Het is een stuk minder dan verwacht inderdaad, helaas... maar hoe jammer het ook is, dit geeft wel de mogelijkheid om voor de volgende verkiezingen het partijprogramma verder uit te werken, meer mensen te werven voor in de partij zelf, en om alles gewoon beter voor te bereiden.quote:Op donderdag 13 september 2012 14:41 schreef TUFKAL het volgende:
Dat optimisme hierrespect. Maar het aantal stemmen is toch uitermate teleurstellend te noemen. Niet voor mij maar voor de piratenfans.
Wow, wat lief!quote:Op donderdag 13 september 2012 01:47 schreef -jos- het volgende:
[ afbeelding ]
Het Zeeuws Archief in Middelburg ontving dit 'politieke pamflet' woensdag. Kinderen maakten deze 'flyer 'van de Piratenpartij en deelden die huis-aan-huis uit. foto Annemarie Zevenbergen
De naam slaat best aan als ik de polls op internet mag geloven. Nu de digibete Nederlander nog. ;-)quote:Op donderdag 13 september 2012 18:38 schreef Eenskijken het volgende:
De partij kan de naam toch niet echt veranderen? In het buitenland heten ze ook overal piratenpartij.. vreemd dat het in nederland gewoon niet aanslaat.
dat is het probleem. Op fok en tweakers zijn de piraten behoorlijk populair, maar het is geen realistisch beeld van de werkelijkheid. Alle 40+ers zullen nog nooit van de piratenpartij gehoord hebben, of weten dat ze serieus goede punten hebben..quote:Op donderdag 13 september 2012 18:52 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De naam slaat best aan als ik de polls op internet mag geloven. Nu de digibete Nederlander nog. ;-)
In het buitenland wordt ook buiten de verkiezingen campagne gevoerd. Dat helpt ook mee met de naamsbekendheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |