quote:
Op dinsdag 11 september 2012 14:57 schreef MrMiguel het volgende:[..]
Ik bent het er mee eens dat er een heleboel dingen in de financiële sector verbeterd kunnen worden, maar stellen dat de financiële sector niet (enorm) heeft bijgedragen aan de welvaartsgroei van de afgelopen decennia, het de wereld enkel en alleen in crises heeft gestort, en suggereren dat het enkel een manier is voor de rijken om rijker te worden (over de rug van de armen) is gewoon naïef en onwaar.
Dat kun je wel stellen, maar onderbouwen kun je het kennelijk niet.
quote:
Ik ga niet allemaal nieuwe discussies met je aan.
Dat wordt inderdaad vrij lastig als je geen argumenten hebt.
quote:
Jij beweerde dat aandeelhouders-constructies en haute finance nauwelijks hebben bijgedragen aan welvaartsgroei. Ik wees erop dat ze zorgen voor efficiënte beschikbaarheid van kapitaal en krediet in de moderne wereld en dat we zonder beiden veeeeel minder welvaartsgroei zouden hebben gezien.
Efficiënt? Weet je wel hoeveel mensen eten van die kapitaalallocatie? En hoe dik hun boterham is? Hoe kan een financiele sector die tussen de 5 en 25% van het BNP beslaat nou ooit efficient zijn?
In wezen is het niet meer dan bemiddeling tussen mensen die geld nodig hebben en mensen die geld over hebben. Los van de rente heb je dan dus kosten voor die bemiddeling. Zo ingewikkeld is dat helemaal niet, het wordt alleen ingewikkeld gemaakt doordat die bemiddelaar er daardoor meer aan kan verdienen, veel en veel meer.
quote:
Daar laat ik het bij, ik heb hier geen tijd voor. Ik wil wel nog even aangeven dat er een hoop onzin in je post staat. Al ooit nagedacht dat zonder de beschikbaarheid van kapitaal/krediet de weg van technologische ontwikkelingen naar welvaartsgroei in vrijwel alle gevallen niet eens afgelegd kan worden?
Zelfs China heeft de afgelopen decennia ontdekt dat kapitaal/krediet-beschikbaarheid de sleutel is tot vooruitgang.
Volgens mij snap jij er heel weinig van en heb je je van alles op de mouw laten spelden en blaat je dat braaf na.
Beschikbaarheid van kapitaal, door krediet of een aandeel, is er doordat mensen geld over hebben. De financiele sector heeft slechts als functie om dat geld van degen die over heeft te krijgen bij degene die het nodig heeft. Een lening (bank) voldoet daarvoor prima, en een aandelenemissie (bank) ook. Maar aandelenspeculatie heeft daar dan weer geen functie in. Als een handelaar op een aandeel verdient dan gaat daarvan helemaal niets naar innovatie in het betreffende bedrijf. Integendeel, als het aandeel maar duurder wordt zal de laatste eigenaar een hoger rendement willen om aan een aantrekkelijk percentage te komen, en wel zo snel mogelijk.
We zien dus dat de Angelsaksische aandeelhouderseconomien met een dikke vette financiele sector bijzonder slecht scoren qua innovatie. Alleen in de IT-sector heeft de VS grote stappen gemaakt, maar dat is juist geen kapitaalintensieve industrie maar een kennisintensieve industrie. In de auto-industrie zijn ze vooral licht aangepaste motoren uit de jaren 60 op vrachtwagenchassis' uit de jaren 50 gaan zetten om zo de SUV te creeeren waar de olie-industrie heel blij mee was. Maar de rijke Chinezen kopen liever auto's uit sociaaldemocratische landen met werknemersbescherming want die zijn veel moderner. Bovendien vallen ze niet uit elkaar want ze zijn in elkaar gezet door mensen die aan één baan genoeg hebben om rond te komen.
Je probeert nu deze enorme financiele sector te rechtvaardigen met de noodzaak van
een financiele sector. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.